Archief - Solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Genious

Legacy Member
truifel zei:
In verband met dat glas water, wrm 'moet' ge da per se? :p.
1. Omdat als de interviewer zelf dorst heeft, hij dan zelf ook iets kan drinken. (ok, kan hij in principe sowieso, maar komt wat awkward over)
2. Als ge een uitgebreid gesprek hebt van een uur en het is warm (en ge hebt eventueel zelfs nog een das aan ook), dan kan wat keelsmering geen kwaad.
3. Bij lastige vragen kan het u tijd kopen door beetje te drinken. (ofc, als ge dat wat slecht timet, komt het maar lomp over, ge moet uw glas/tas al aan het heffen zijn voor de vraag voorbij is he.) :unsure:
4. Het geeft ook wel tijd om geïnstalleerd te raken of om nog snel een zin of 2 smalltalk in te voegen om de sfeer wat te masseren.

Het zijn maar paar ideetjes.

Anoniem09

Legacy Member
Genious zei:
4. Het geeft ook wel tijd om geïnstalleerd te raken of om nog snel een zin of 2 smalltalk in te voegen om de sfeer wat te masseren.

Dat vooral, het is toffer met een 'Ja, dank u' te beginnen dan met een 'Neen, dank u'. Met een ja zit de sfeer al meteen goed, als je zegt neen is dat zo van 'euhm ok, dan beginnen we eraan zeker'.

DefDamesDope

Legacy Member
Glas water is een klassieker. Inderdaad altijd aannemen.
Nog enkele tips:
- Voorover leunen in uw stoel, niet gewoon achteruit hange als een tamzak
- Oogcontact maken, maar niet staren alsof je in de andere persoon zijn ziel wilt indringen
- Armen open houden, nooit met gekruisde armen gaan zitten
- Knik vaak (niet overdrijven natuurlijk) als de andere aan het vertellen is. Dit laat zien dat je aan het luisteren bent.

ChickenTik

Legacy Member
Een notitieboekje meenemen en enkele punten noteren tijdens het gesprek kan je zeker doen. Dit vond mijn huidige baas een groot pluspunt. In dat boekje kan je ook op voorhand enkele vragen noteren die je kan stellen, zo vergeet je ze niet tijdens het gesprek. :)

Jeffer1980

Legacy Member
Al een pak deftige tips hier!
* Als je de kans hebt, doe wat small talk. Iedereen heeft liever een leuke collega erbij dan een kamerplant.
* Dat iets te drinken altijd aannemen. Heb al gehoord dat dat psychologisch werkt, namelijk dat door het weigeren van die drank de interviewer een gevoel krijgt dat je hem en het bedrijf 'afwijst'. Weet niet of het waar is maar alles kan helpen he

Boterkoek

Legacy Member
Da moet niet..bij mijn eerste sollicitatie heb ik een kopske koffie afgeslagen en heb toch nog de job gekregen.

Plutus

Legacy Member
Boterkoek zei:
Da moet niet..bij mijn eerste sollicitatie heb ik een kopske koffie afgeslagen en heb toch nog de job gekregen.
Het al dan niet aannemen van drank is nu niet meteen een bepalende factor he, maar alle beetjes helpen om een goede indruk te geven, al dan niet onbewust.

Roefus

Legacy Member
WarCry-dude zei:
* Als ze vragen wat uw slechte kanten zijn, zeg dan iets simpel en draai het daarna om in een goeie kant. Bijvoorbeeld: "Ik ken deze programmeertaal die jullie gebruiken nog niet maar zolang ik toegang heb tot het internet, kan ik mijzelf die vrij snel aanleren."

Ik denk dat dit het slechtste voorbeeld ooit is. Je moet inderdaad iets zeggen wat je kan omvormen tot een goede kant of ééntje waarbij je aan de hand van een voorbeeld kunt zeggen, hoe hard je daarin verbetert bent. "Vroeger kwam ik overal te laat, maar tegenwoordig zet ik mijn klok 10 minuten eerder en ben ik altijd op tijd". En geef (altijd) slechte eigenschappen die weinig met de jobomschrijving te maken hebben.

Ik ben ook van mening dat liegen (niet de waarheid een beetje aanpassen aan het gezochte profiel), in de zin van u anders voordoen dan dat je bent, op lange(=aangenomen) en/of korte termijn(=op een leugen betrapt) niet in uw voordeel gaat spelen, zeker bij grote bedrijven, waar ze een echt team hebben om een "geschikt profiel" te vinden bij een type job.

JasonC

Legacy Member
Jeffer1980 zei:
Al een pak deftige tips hier!
* Als je de kans hebt, doe wat small talk. Iedereen heeft liever een leuke collega erbij dan een kamerplant.
* Dat iets te drinken altijd aannemen. Heb al gehoord dat dat psychologisch werkt, namelijk dat door het weigeren van die drank de interviewer een gevoel krijgt dat je hem en het bedrijf 'afwijst'. Weet niet of het waar is maar alles kan helpen he

Idd, al véél leuke tips hier, waar ik zeker iets aan zal hebben in de toekomst. Er is slechts één probleem: al die tips zijn relatief. Alles hangt af van wat voor persoon ze zoeken. Ik weet dat dit raar klinkt, maar ik kan al een perfect voorbeeld geven, is me gisteren overkomen sluit ook aan bij wat je eerder zei: "Iedereen heeft liever een leuke collega erbij dan een kamerplant."

Ik heb gisteren gesolliciteerd bij Tabaknatie in Antwerpen voor de functie "Documentation Administrator". Ik heb daar één van mijn beste sollicitaties gehad, zoniet de beste. Alles is goed verlopen, de sfeer zat goed, ik heb op alles kunnen antwoorden, met zelfvertrouwen. Twas gewoon een leuk gesprek van ongeveer een half uur, en we voelden ons allebei op ons gemak, dat halfuurtje vloog voorbij.

Diezelfde dag kreeg ik nog feedback, jammer genoeg niet van diegene waarmee ik had gesproken. Ze vonden het een goed gesprek, maar ze zagen iemand zo enthousiast en sociaal als ikzelf (ik ben vlot in de omgang en heb ook graag sociaal contact, een babbeltje, etc.) niet passen in het team op de afdeling waar ik terecht zou komen.
Blijkbaar zou ik terechtkomen in een team van 4 mensen, mezelf meegerekend, en een teamleader. Die mensen zouden blijkbaar allemaal heel stil een ingetogen zijn. Ik ken die mensen niet, heb ze ook niet tijdens de sollicitatie gezien. De uitzendconsullente die me de feedback gaf zei dat ze bij hr letterlijk deze reden hebben gegeven waarom ik niet ben weerhouden: "we zoeken iemand die vast bij ons blijft werken en we zijn er zeker van dat uw sollicitant het geen drie maanden zou volhouden in dat team..." :wtf:

Zij zochten dus blijkbaar wel een kamerplant... :s

zarathustra

Legacy Member
Dhaulagiri zei:
Van dergelijke politiek correcte antwoorden zou ik het serieus op mijn heupen krijgen. :angry:

Mja wie stomme vragen stelt kan stomme antwoorden verwachten eh.

Iedereen weet dat men zich op die vraag moet voorbereiden en elke interviewer weet dat de tegenpartij dat weet. En toch de vragen blijven stellen.

Het zou grappiger zijn moesten ze u vlakaf vragen : geef me eens 3 redenen waarom ik u niet zou moeten aannemen :p Draai dat maar eens om tot iets positief

bludgeoned

Legacy Member
Ik heb die vraag nooit gekregen denk ik.
Wel de open vraag "waarom moeten we precies jou aannemen?" kwam vaak terug.

stoica_dva

Legacy Member
zarathustra zei:
Mja wie stomme vragen stelt kan stomme antwoorden verwachten eh.

Iedereen weet dat men zich op die vraag moet voorbereiden en elke interviewer weet dat de tegenpartij dat weet. En toch de vragen blijven stellen.

Het zou grappiger zijn moesten ze u vlakaf vragen : geef me eens 3 redenen waarom ik u niet zou moeten aannemen :p Draai dat maar eens om tot iets positief

Je zou er van verschieten hoeveel mensen onvoorbereid naar een interview komen.

Voorbereiding is enorm cruciaal, 90% van je concurrenten gaan daar namelijk de mist in.

tom1

Legacy Member
Als je uw CV met een mooi verhaal kan uitleggen heb je meestal al die vragen al beantwoord :).

stoica_dva

Legacy Member
tom1 zei:
Als je uw CV met een mooi verhaal kan uitleggen heb je meestal al die vragen al beantwoord :).

Zolang je van je CV maar geen verhaal maakt ;)

CV = less is more

Lord Kveldulv

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zolang je van je CV maar geen verhaal maakt ;)

CV = less is more

Dacht ik dus ook. Tot ik bij een consultancy bedrijf kwam waar men gewoon zei: 'ok, en nu gaan we uw CV fixen'
Huh?
Ze wilden dus een CV niet per werkgever maar per project, in detail uitgeschreven. Is een document van 15blz geworden en dat vonden ze ideaal.

Maar ik zou zoiets niet naar een de blonde bimbo van de interim sturen of één of ander HR mens die niet thuis is in de functie waar je voor solliciteert.

stoica_dva

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Dacht ik dus ook. Tot ik bij een consultancy bedrijf kwam waar men gewoon zei: 'ok, en nu gaan we uw CV fixen'
Huh?
Ze wilden dus een CV niet per werkgever maar per project, in detail uitgeschreven. Is een document van 15blz geworden en dat vonden ze ideaal.

Maar ik zou zoiets niet naar een de blonde bimbo van de interim sturen of één of ander HR mens die niet thuis is in de functie waar je voor solliciteert.


Zoiets stuur je gewoon nooit, enkel op aanvraag zoals in jouw geval.

Een CV langer dan 2 blz = nono.
Enkel je basic info + studies + overzicht werkervaringen (funcietitel, bedrijf en periode).

Een recruiter gaat nooit meer dan 10 sec aan je CV spenderen,
als hij meer wil weten zal hij wel een eerste telefonische screening houden.

Brython

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zoiets stuur je gewoon nooit, enkel op aanvraag zoals in jouw geval.

Een CV langer dan 2 blz = nono.
Enkel je basic info + studies + overzicht werkervaringen (funcietitel, bedrijf en periode).

Een recruiter gaat nooit meer dan 10 sec aan je CV spenderen,
als hij meer wil weten zal hij wel een eerste telefonische screening houden.

Idd.
Enkele weken terug een gastcollege gehad van een Headhunter van Stanton Chase (zeer boeiend).

Hij zei voor mensen met geen relevante ervaring (dus meestal net afgestudeerden): CV van 1 pagina
Mensen mét ervaring: CV van 2 pagina's

Geen overbodige bazaar op die CV en enkel de essentie want hooguit 30 seconden en vaak slechts 10 seconden van de tijd gaan naar die CV.

De meeste tips staan hier wel al. Tips die ik hier nog niet heb zien staan, en dewelke deze persoon veel aandacht aan schonk:

1) Geen belachelijke antwoordapparaten op uw GSM (dus enkel uw naam enzo en geen bizarre voice mails :p)
2) Een zakelijk e-mail adres en geen "[email protected]" of dergelijke meer
3) Geen alcohol drinken als je een sollicitatie op cafe/restaurant hebt
4) Letten op de handdruk (geen zweethanden, kort en krachtig)
5) Voor elk element dat je op uw CV zet minstens 3 goeie voorbeelden uit het dagelijkse leven kunnen aanhalen die dit bekrachtigen (bv. als je zegt dat je een goede teamplayer bent, 3 relevante voorbeelden kunnen aanhalen hierover)
6) Notitieboekje meepakken en tijdens het gesprek relevante zaken noteren om nadien eventueel vragen te stellen. Dit komt zeer goed over omdat je er duidelijk mee bezig bent enzo. En ook om achteraf vragen te stellen (wat hij een noodzaak vindt) is dit zeer handig. Hierin kan je tevens wat info opschrijven die je thuis hebt opgezocht over de onderneming.
7) Facebook/Twitter/LinkedIn/...: allemaal opkuisen en genante info eraf halen.

2)

Genious

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Dacht ik dus ook. Tot ik bij een consultancy bedrijf kwam waar men gewoon zei: 'ok, en nu gaan we uw CV fixen'
Huh?
Ze wilden dus een CV niet per werkgever maar per project, in detail uitgeschreven. Is een document van 15blz geworden en dat vonden ze ideaal.

Maar ik zou zoiets niet naar een de blonde bimbo van de interim sturen of één of ander HR mens die niet thuis is in de functie waar je voor solliciteert.
Dat is uw interne CV veronderstel ik dan? (nadat je al aangenomen was)
Voor projectleiders en/of om bij offers te voegen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan