Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kendie

Legacy Member
Ondertussen met dit onderwerp nog altijd wat bezig. Mij wordt het (bijna zeker) dat ik volgend jaar HW ga doen.
Dit ofwel in de HUB (Brussel) of Fucam (Mons).
Ja, ik ben aan het twijfelen om het misschien in het Frans te studeren, onder de naam Sciences de gestion. Ik vind Frans zeker belangrijk, en zeker een meerwaarde voor het latere bedrijfsleven. (+ ik zou graag perfect tweetallig zijn). Is dit doenbaar? Iemand die hiermee ervaring heeft met één van deze scholen. Of me één van deze scholen zeker kan af/aan raden???

Ikkie

Legacy Member
Kendie, ik zit momenteel in het schakeljaar van TEW in ugent (kheb Eventmanagement gedaan in Kortrijk (Bedrijfsmanagement)).

Moest je nog geïntresseerd zijn mag je mij altijd contacteren via pm ofzo.

Mudi

Legacy Member
Mijn raad voor jou is: Ervoor gaan!

Je kunt alleen maar winnen. Lukt het niet, dan heb je het tenminste geprobeerd. En niemand zegt dat je het schakeljaar in 1 jaar moet afwerken, je kan er gerust 2 jaar over doen.

Hier heb je vaak andermans verhaal/ervaring gehoord. Laat je daardoor niet beet pakken. Niemand weet hoeveel capaciteiten en wilskracht je hebt, buiten jezelf.
Iedereen kan roepen dat het zeer moeilijk is, terwijl het voor andere heel gemakkelijk kan zijn. Ik heb op unief (bio-ing) al minimaal 6 wiskundige vakken afgelegd en heb bv. nooit veel moeite gehad, terwijl ik op middelbaar maar matig presteerde (60-70 procent, 6 uur wiskunde). Natuurlijk weet ik dat dit enkel voor mezelf geldt en dat het voor iedereen anders is. Maar mijn punt is, laat je niet afschrikken door andermans verhaal.

Ja, je hebt een achterstand op je wiskunde. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar het is mogelijk. Je moet alleen weten hoe.

Ten eerste, je kan bijles nemen. Geloof me, dit kan je heel goed helpen. Veel studenten die moeite hebben met wiskunde, zijn mensen die de manier waarop wiskunde wordt gegeven niet snappen. Omdat het moeilijk wordt gedoceerd (moeilijk uitgelegd, geen simpele voorbeelden, er wordt heel snel over zeer belangrijke dingen gegaan, men veronderstelt dat er een bepaalde voorkennis is, ...), kan de student al vanaf dag 1 niet volgen. Resultaat: er wordt snel opgegeven.
Een ander student, die een cursus uitlegt, weet zeer goed waar de nadruk op gelegd moet worden en kan je zeer goed helpen om dingen te laten begrijpen.

Ten tweede, je moet er veel mee bezig zijn. Belangrijk bij wiskundige vakken is dat je een zeer brede basis hebt. Die basis is eigenlijk niet zo groot, maar je moet ze wel goed beheren. Als je er veel mee bezig bent, dan bouw je zo'n basis vanzelf op. Natuurlijk ben je na 3 jaar de basis kwijt, maar door zelfstudie kan je al zeer ver geraken.

En we kunnen nog verder dingen opsommen zoals studeren op basis van examenvragen, hoe je tijd nuttig te besteden, ...

Als laatste, ik zou je aanraden om aan de HUB te studeren. Je hebt al een bepaalde achterstand en als je dan ook nog eens alles in het frans moet volgen, zal het nog moeilijker worden. Je zal er na een bepaalde tijd aan wennen, maar de moeite dat je steekt in het studeren in het frans kan je beter in andere dingen steken.
2 talig kan je ook in Brussel worden aangezien de meerderheid daar gewoon frans spreekt en je nergens bent zonder frans. Stel dat je het alsnog redt in Brussel en nog geen perfect frans beheerst, dan nog kan je avondschool gaan volgen.

Plutus

Legacy Member
Mudi zei:
Als laatste, ik zou je aanraden om aan de HUB te studeren. Je hebt al een bepaalde achterstand en als je dan ook nog eens alles in het frans moet volgen, zal het nog moeilijker worden. Je zal er na een bepaalde tijd aan wennen, maar de moeite dat je steekt in het studeren in het frans kan je beter in andere dingen steken.
2 talig kan je ook in Brussel worden aangezien de meerderheid daar gewoon frans spreekt en je nergens bent zonder frans. Stel dat je het alsnog redt in Brussel en nog geen perfect frans beheerst, dan nog kan je avondschool gaan volgen.
In Brussel studeren gaat weinig tot geen invloed hebben op je Frans, dus dat argument mag je achterwege laten.

gilbereke

Legacy Member
Manuvdv zei:
In Brussel studeren gaat weinig tot geen invloed hebben op je Frans, dus dat argument mag je achterwege laten.

? als je jezelf onder de mensen begeeft.. dan helpt dat toch? Mijn frans is enkel zo goed (spreken en verstaan) door 2 jaar in brussel te hebben gewoond op jonge leeftijd.

Plutus

Legacy Member
gilbereke zei:
? als je jezelf onder de mensen begeeft.. dan helpt dat toch? Mijn frans is enkel zo goed (spreken en verstaan) door 2 jaar in brussel te hebben gewoond op jonge leeftijd.
Wonen is iets anders natuurlijk, en dan nog. Heel veel van mijn medestudenten zijn rampzalig wat Frans betreft, ook al zitten ze al jaren in Brussel, zelfs diegenen die op kot zitten... Er is inderdaad voldoende gelegenheid om het te leren maar bij velen heerst de mentaliteit 'Frans is dom, OF ik spreek Nederlands OF ik doe mijn mond niet open'. Maar zo leer je het niet natuurlijk :)

Al kom je onbewust wel constant in aanraking met het Frans: omroepers in het station, reclame, folders, winkels, ... Het zijn kleine dingen maar die hebben misschien wel enige invloed, dat zal ik niet ontkennen.

gilbereke

Legacy Member
Manuvdv zei:
Wonen is iets anders natuurlijk, en dan nog. Heel veel van mijn medestudenten zijn rampzalig wat Frans betreft, ook al zitten ze al jaren in Brussel, zelfs diegenen die op kot zitten... Er is inderdaad voldoende gelegenheid om het te leren maar bij velen heerst de mentaliteit 'Frans is dom, OF ik spreek Nederlands OF ik doe mijn mond niet open'. Maar zo leer je het niet natuurlijk :)

Al kom je onbewust wel constant in aanraking met het Frans: omroepers in het station, reclame, folders, winkels, ... Het zijn kleine dingen maar die hebben misschien wel enige invloed, dat zal ik niet ontkennen.

Ja ok, als je jezelf altijd afschermt van het frans door enkel met uw nederlandstalige vrienden uit te gaan dan ga je weinig bijleren.

Kendie

Legacy Member
Maar is er hier iemand die ervaring zou hebben met FuCam in Mons? Kzou dit toch wel overwegen. Is deze school ook bekend bij huidige werkgevers, of is dit minderwaardig dan HUB. Ik heb gelezen dat het een particuliere universiteit is (wat natuurlijk niks wil zeggen,...)
Maar ik had er alleszins nog nooit van gehoord, van de HUB wel al ;)

Ikkie

Legacy Member
Waalse scholen hun reputatie is toch lager dan de Vlaamse hoor.
Het enige voordeel dat je kunt aanhalen is het Frans, maar op al de andere aspecten zou ik toch de HUB verkiezen...

nite

Legacy Member
Ikkie zei:
Waalse scholen hun reputatie is toch lager dan de Vlaamse hoor.
Het enige voordeel dat je kunt aanhalen is het Frans, maar op al de andere aspecten zou ik toch de HUB verkiezen...
Ik denk er dat sowieso toch weinig onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende Belgische universiteiten/hoge scholen.

Sebzor

Legacy Member
is er hier iemand die AF volgde @ Howest (simon stevin) en dan koos om verder te studeren (schakelpr HW of TEW), welke & waar? + zijn of haar bevindingen?

ik ben zelf laatste jaars en ben erover aan het nadenken, al vast bedankt

another breath

Legacy Member
Estrebian zei:
+ De vakken ivm recht. Ik heb mijn cursussen daarvan eens vergeleken met die van een TEW'er en daar zag je toch ook wel een duidelijk verschil.

Al bij al blijft TEW natuurlijk iets hoger aangeschreven, maar dat verschil verkleint alsmaar meer. Met de komende inkanteling van HW in de universiteit zal dit verschil alleen maar kleiner worden.

Idd, de vakken recht en (vennootschaps/analytisch)boekhouden (=1e jaar) zijn moeilijker dan in TEW.
Maar de wiskunde in HW is wel vrij simpel: in HW zien ze op twee jaar wiskunde net iets meer dan ik zag op 1 semester (ind ing), maar de hoofdstukken die ze zagen waren veel minder diepgaand dan bij ind ing.

Kendie

Legacy Member
Hmmm zie zojuist iets nieuws. De Banaba Internationaal management in Katho. 1 jaartje extra studeren, en is een mix van economische vakken, talen, management. Lijkt me ook nog iets dat we interesseert. Maar elk jaar slechts 15 mensen toegelaten. Mensen die ervaring hebben met deze richting, en er iets meer over kan vertellen? :)

sanzo

Legacy Member
Ik doe momentee toegepaste informatica en zou volgend jaar ook HW willen doen.
In Brussel aan de HUB is dit geen probleem, maar in Gent wordt dit in feite niet voorzien. Maar ik ben Brussel ondertussen echt beu, dus de HUB is alleen voor als het echt niet anders kan.

Op de site van HoGent staat dit:
* Schakelprogramma op maat tot master in de handelswetenschappen
Opleidingsonderdelen te volgen in overleg met het departement

Daarmee bedoelen ze zeker juist bachelors zoals de mijne, die niet in de lijst staan?

Iemand hier enige ervaring mee? Ik ben benieuwd wat voor een programma je dan krijgt (meer dan 60sp?) Want dat zou me moeilijk lijken om op een jaartje te klaren, gezien zo'n schakeljaar sowieso niet makkelijk is.

SyntaX_

Legacy Member
sanzo zei:
Ik doe momentee toegepaste informatica en zou volgend jaar ook HW willen doen.
In Brussel aan de HUB is dit geen probleem, maar in Gent wordt dit in feite niet voorzien. Maar ik ben Brussel ondertussen echt beu, dus de HUB is alleen voor als het echt niet anders kan.

Op de site van HoGent staat dit:


Daarmee bedoelen ze zeker juist bachelors zoals de mijne, die niet in de lijst staan?

Iemand hier enige ervaring mee? Ik ben benieuwd wat voor een programma je dan krijgt (meer dan 60sp?) Want dat zou me moeilijk lijken om op een jaartje te klaren, gezien zo'n schakeljaar sowieso niet makkelijk is.

Lessius is dit ook geen probleem.
Het schakelprogramma wordt ingericht voor alle professionele bachelors uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (uitgezonderd hoger onderwijs sociale promotie).

Bijvoorbeeld: houders van een diploma professionele bachelor in bedrijfsmanagement, office management, informatiemanagement en informatiesystemen, toegepaste informatica, communicatiemanagement, hotelmanagement, toerisme en recreatiemanagement, netwerkeconomie, ...
Master in de handelswetenschappen | Verkorte programma's

sanzo

Legacy Member
Antwerpen spreekt me weinig aan om er te gaan studeren. Bedankt voor de info!

Kendie

Legacy Member
Mij lijkt het in ieder geval (bijna zeker) dat ik het schakeljaar HW ga volgen volgend jaar aan de HUB. Juist nog men eindwerkverdediging goed afronden, en mijn schooljaar zit er alweer op :)
Andere mensen hier die ook van plan zijn schakeljaar HW aan de HUB te volgen volgend jaar??? :p

Genious

Legacy Member
Kendie zei:
Ondertussen met dit onderwerp nog altijd wat bezig. Mij wordt het (bijna zeker) dat ik volgend jaar HW ga doen.
Dit ofwel in de HUB (Brussel) of Fucam (Mons).
Ja, ik ben aan het twijfelen om het misschien in het Frans te studeren, onder de naam Sciences de gestion. Ik vind Frans zeker belangrijk, en zeker een meerwaarde voor het latere bedrijfsleven. (+ ik zou graag perfect tweetallig zijn). Is dit doenbaar? Iemand die hiermee ervaring heeft met één van deze scholen. Of me één van deze scholen zeker kan af/aan raden???
Als ge zo graag in het Frans wilt gaan studeren en aangezien ge van Ieper zijt, waarom overweegt ge dan niet bvb in Rijsel te gaan studeren? (het is maar een balonnetje dat ik oplaat)

Kendie

Legacy Member
Genious zei:
Als ge zo graag in het Frans wilt gaan studeren en aangezien ge van Ieper zijt, waarom overweegt ge dan niet bvb in Rijsel te gaan studeren? (het is maar een balonnetje dat ik oplaat)

Kheb echt al alles zitten bedenken wat ik volgend jaar zou kunnen doen. ENORME twijfelaar dat ik ben :) Het is voor 95% zeker dat het HW aan de HUB zal worden nu. Studeren in Rijsel zelf, in het Frans, tussen Franse studenten lijkt me te zwaar voor mij. Mijn motivatie zou snel weg zijn, en een thesis schrijven in het Frans (zonder fouten) is zéker niet haalbaar voor mij :p
Dus tzal Handelswetenschappen worden. Mijn Frans zal ik toch wel nog wat bijhouden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan