Mijn raad voor jou is: Ervoor gaan!
Je kunt alleen maar winnen. Lukt het niet, dan heb je het tenminste geprobeerd. En niemand zegt dat je het schakeljaar in 1 jaar moet afwerken, je kan er gerust 2 jaar over doen.
Hier heb je vaak andermans verhaal/ervaring gehoord. Laat je daardoor niet beet pakken. Niemand weet hoeveel capaciteiten en wilskracht je hebt, buiten jezelf.
Iedereen kan roepen dat het zeer moeilijk is, terwijl het voor andere heel gemakkelijk kan zijn. Ik heb op unief (bio-ing) al minimaal 6 wiskundige vakken afgelegd en heb bv. nooit veel moeite gehad, terwijl ik op middelbaar maar matig presteerde (60-70 procent, 6 uur wiskunde). Natuurlijk weet ik dat dit enkel voor mezelf geldt en dat het voor iedereen anders is. Maar mijn punt is, laat je niet afschrikken door andermans verhaal.
Ja, je hebt een achterstand op je wiskunde. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar het is mogelijk. Je moet alleen weten hoe.
Ten eerste, je kan bijles nemen. Geloof me, dit kan je heel goed helpen. Veel studenten die moeite hebben met wiskunde, zijn mensen die de manier waarop wiskunde wordt gegeven niet snappen. Omdat het moeilijk wordt gedoceerd (moeilijk uitgelegd, geen simpele voorbeelden, er wordt heel snel over zeer belangrijke dingen gegaan, men veronderstelt dat er een bepaalde voorkennis is, ...), kan de student al vanaf dag 1 niet volgen. Resultaat: er wordt snel opgegeven.
Een ander student, die een cursus uitlegt, weet zeer goed waar de nadruk op gelegd moet worden en kan je zeer goed helpen om dingen te laten begrijpen.
Ten tweede, je moet er veel mee bezig zijn. Belangrijk bij wiskundige vakken is dat je een zeer brede basis hebt. Die basis is eigenlijk niet zo groot, maar je moet ze wel goed beheren. Als je er veel mee bezig bent, dan bouw je zo'n basis vanzelf op. Natuurlijk ben je na 3 jaar de basis kwijt, maar door zelfstudie kan je al zeer ver geraken.
En we kunnen nog verder dingen opsommen zoals studeren op basis van examenvragen, hoe je tijd nuttig te besteden, ...
Als laatste, ik zou je aanraden om aan de HUB te studeren. Je hebt al een bepaalde achterstand en als je dan ook nog eens alles in het frans moet volgen, zal het nog moeilijker worden. Je zal er na een bepaalde tijd aan wennen, maar de moeite dat je steekt in het studeren in het frans kan je beter in andere dingen steken.
2 talig kan je ook in Brussel worden aangezien de meerderheid daar gewoon frans spreekt en je nergens bent zonder frans. Stel dat je het alsnog redt in Brussel en nog geen perfect frans beheerst, dan nog kan je avondschool gaan volgen.