Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Estrebian

Legacy Member
awesome zei:
edit3: vanuit toerisme kan je simpelweg geen schakeljaar doen om aan een master TEW te beginnen. Heel misschien een voorbereidingsprogramma indien je op creditcontract reeds enkele vakken doet dit jaar in samenspraak met de universiteit (lees: de kans is heel klein, en indien het mogelijk is zal het geen makkie zijn) of een dergelijke regeling. Ga gewoon eens informeren welke mogelijkheden je hebt.

Inderdaad, je kan ook geen schakelprogramma voor een bachelor HW starten, enkel deze afstudeerrichtingen van bedrijfsmgmt:

Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting financie- en verzekeringswezen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting marketing
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting logistiek management
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting rechtspraktijk
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting milieumanagement
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting KMO-management
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Internationaal Ondernemen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Grensverleggend Ondernemen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Sport en Cultuurmanagement
Netwerkeconomie

Kendie

Legacy Member
Estrebian zei:
Inderdaad, je kan ook geen schakelprogramma voor een bachelor HW starten, enkel deze afstudeerrichtingen van bedrijfsmgmt:

Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting financie- en verzekeringswezen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting marketing
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting logistiek management
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting rechtspraktijk
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting milieumanagement
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting KMO-management
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Internationaal Ondernemen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Grensverleggend Ondernemen
Bedrijfsmanagement, Afstudeerrichting Sport en Cultuurmanagement
Netwerkeconomie

Normaal gezien is dit wel mogelijk. Ik ken mensen uit mijn richting uit vorige jaren die dit al gedaan hebben.

Rash

Legacy Member
Hogeschool-Universiteit Brussel:

Hoe snel kun je master worden?

Heb je al een professioneel bachelordiploma uit onderstaande lijst? Dan kun je meteen starten met het schakelprogramma Master in de Handelswetenschappen van de HUB. Ook met een ander diploma kun je snel starten.
Met deze diploma’s start je meteen:

* Bachelor in het Bedrijfsmanagement
* Bachelor in het Communicatiemanagement
* Bachelor in het Facilitair Management
* Bachelor in het Hotelmanagement
* Bachelor in het Informatiemanagement & -systemen
* Bachelor in de Journalistiek
* Bachelor in de Multimedia en Communicatietechnieken
* Bachelor in de Netwerkeconomie
* Bachelor in het Office Management
* Bachelor in het Onderwijs (met keuzevakken wiskunde en economie)
* Bachelor in het Sociaal Werk
* Bachelor in de Toegepaste Informatica
* Bachelor in het Toerisme en het Recreatiemanagement
* Bachelor in het Vastgoed


Hogeschool Gent:

Schakelprogramma tot master in de handelswetenschappen

* programma voor professionele bachelors in:

* bedrijfsmanagement
* netwerkeconomie

* Schakelprogramma op maat tot master in de handelswetenschappen
Opleidingsonderdelen te volgen in overleg met het departement

Tjee

Legacy Member
Ik kom zelf uit een 3u wiskunde richting in het middelbaar en heb TEW 1e bach gedaan, en geloof mij, die wiskunde is enorm zwaar. Ik had voor beide examens van wiskunde in 1e zit slechts 4/20. In 2de zit had ik voor het 1ste examen een 7/20 (2de niet meegedaan).
Doe HW, zoals gezegd geweest, maakt het voor bedrijven (bijna) niet uit. TEW is mss. prestigieuzer, maar dan blijft het dan ook bij vrees ik.

Estrebian

Legacy Member
In Brussel zien ze blijkbaar graag schakelstudenten komen. Bach in journalistiek/MCT/sociaal werk/toegepaste informatica? :/

Rash

Legacy Member
Ja inderdaad. 't Is raar dat sommige bachelors toegang krijgen.
Maar, da's niet alleen bij de HUB zo.
Als ik zie dat een bachelor communicatiewetenschappen zo maar toegang krijgt tot een master in het management (kul), die op zijn beurt toegang verschaft tot een master TEW...

Een professionele bachelor moet daar eerst een zwaar schakeljaar volgen (boekhouden, statistiek, wiskunde,..) en krijgt dan pas toegang tot de master in het management (niet tot TEW).

Plutus

Legacy Member
Estrebian zei:
In Brussel zien ze blijkbaar graag schakelstudenten komen. Bach in journalistiek/MCT/sociaal werk/toegepaste informatica? :/
Alles is goed om studenten naar hier te lokken, 't is echt verschrikkelijk. Dat de meesten in dat schakeljaar keihard op hun gezicht gaan is voor hen blijkbaar geen probleem :p
Velen beginnen echt onvoorbereid of zelfs 'onbezonnen' aan dat schakeljaar, en beseffen het pas als het te laat is.

Benjamin

Legacy Member
Manuvdv zei:
Alles is goed om studenten naar hier te lokken, 't is echt verschrikkelijk. Dat de meesten in dat schakeljaar keihard op hun gezicht gaan is voor hen blijkbaar geen probleem :p
Het levert de universiteit geld op (de samenleving kost het dan weer geld) en PR-technisch zal er geen schade zijn omdat mensen het leuk vinden dat die programma's zo toegankelijk zijn.
Zou de VUB hier eerder toe geneigd zijn omdat ze zo'n kleine universiteit is?

Kendie

Legacy Member
Zowieso doe ik één van de twee. Mij is het nu wel duidelijk dat het eerder HW zal worden. TEW zal wss toch iets hoger zijn als ik dit hier zo lees. HW aan hogent zou normaal geen probleem mogen zijn zeker, als ik mijn situatie uitleg. Ken genoeg studenten die van "mindere" riching komen, die dit toch proberen. Of ze slagen is een ander verhaal... :)

Sev-O

Legacy Member
awesome zei:
http://www.ugent.be/ir/nl/onderwijs/administratie/creditcontract.pdf
Eerste paragraaf beantwoord al uw vragen.

edit3: vanuit toerisme kan je simpelweg geen schakeljaar doen om aan een master TEW te beginnen.

Dat dacht ik al... Aan HUB kan je dit wel lees ik verderop, maar als je de slaagpercentages te horen krijgt ( vraag er eens zeker naar)... Ik lees ook dat je broer TEW gaat doen en eventueel kan helpen? Trust me, die gaat ook zijn handen vol hebben, 8u wiskunde of niet. :)

FF vakken opsommen van het schakelprogramma die mogelijk problematisch kunnen zijn met jou voorkennis:

Aan HUB:
- Macro-economie & Beleid (A&B) (7sp.)
- Statistiek (A&B) (7sp.)
- Wiskunde (A&B) (7sp.)
- Financiëel beleid (5sp.)

Aan Hogent:
- Wiskunde I (6sp)
- Wiskunde II (6sp.)
- Macro-economie (6sp.)
- Statistiek (3sp.)
- Financiële rekenkunde & markten (6sp.)

De wiskundige vakken verschillen ook nogal wat van de wiskunde dat je hebt gehad in het middelbaar. Alles is toegepaster ( logaritmen met productiefuncties van vorm q=qAqK, winst max.& kosten min. met meerdere variabelen,...). Vergeet ook niet dat een schakeljaar geen plezierjaar is, want eigenlijk heb jij 3 jaar "geluierd" waar anderen 3 jaar toch harder hebben voor moeten werken om daar te geraken.

felixdraait

Legacy Member
Over die statistiek: Hogent gaat met Verklarende statistiek van start waar ze in HUB in deel B mee beginnen. Hetgeen men aan de HUB in deel A ziet, neemt men in Gent dus als zijnde voorkennis aan.

On topic: ik heb het gevoel dat de TS het geheel nogal onderschat...

Sev-O

Legacy Member
felixdraait zei:
Over die statistiek: Hogent gaat met Verklarende statistiek van start waar ze in HUB in deel B mee beginnen. Hetgeen men aan de HUB in deel A ziet, neemt men in Gent dus als zijnde voorkennis aan.

On topic: ik heb het gevoel dat de TS het geheel nogal onderschat...

Edited :p

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Zowieso doe ik één van de twee. Mij is het nu wel duidelijk dat het eerder HW zal worden. TEW zal wss toch iets hoger zijn als ik dit hier zo lees. HW aan hogent zou normaal geen probleem mogen zijn zeker, als ik mijn situatie uitleg. Ken genoeg studenten die van "mindere" riching komen, die dit toch proberen. Of ze slagen is een ander verhaal... :)

TEW is niet persé hoger dan HW (bij wet niet, bij het "volk" vaker wel), de focus ligt gewoon anders. Het is theoretischer & analytischer, met een zwaardere Wiskunde & Statistiek dan HW. Ge kunt dit allemaal ook googlen of gewoonweg een mail sturen naar de faculteit :)

Kendie

Legacy Member
Sev-O zei:
TEW is niet persé hoger dan HW (bij wet niet, bij het "volk" vaker wel), de focus ligt gewoon anders. Het is theoretischer & analytischer, met een zwaardere Wiskunde & Statistiek dan HW. Ge kunt dit allemaal ook googlen of gewoonweg een mail sturen naar de faculteit :)

Als wiskunde moeilijker is in TEW, zal ik best voor iets gemakkelijker kiezen dus HW. Ok, ik onderschat het misschien een beetje. Maar als dit echt is wat ik wil doen. Ik heb me altijd al geïnteresseerd in Economie en Financiële zaken. Wiskunde doe ik ook graag, alleen is mijn kennis nu wel ondermaats. Ik zal idd wel eens de faculteit mailen, zei weten ongetwijfeld meer ;)

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Als wiskunde moeilijker is in TEW, zal ik best voor iets gemakkelijker kiezen dus HW. Ok, ik onderschat het misschien een beetje. Maar als dit echt is wat ik wil doen. Ik heb me altijd al geïnteresseerd in Economie en Financiële zaken. Wiskunde doe ik ook graag, alleen is mijn kennis nu wel ondermaats. Ik zal idd wel eens de faculteit mailen, zei weten ongetwijfeld meer ;)

"Makkelijker" => you don't get my point, do you?

Kendie

Legacy Member
Sev-O zei:
"Makkelijker" => you don't get my point, do you?

Ik snap duidelijk wat je bedoeld hoor. En met makkelijker bedoel ik niet persé makkelijk. Voor mij zal het nog steeds moeilijk worden. Ok, de twee richtingen verschillen niet zoveel van mekaar. Maar ze zullen me zeker wel sneller toelaten in de richting HW dan in TEW (ook doormiddel van het prestige gedoe van een unief :)) Anyway, kzit nog in men 3de jaar, dus heb wel nog tijd om hierover te denken ;)

Benjamin

Legacy Member
Sev-O zei:
Het is theoretischer & analytischer, met een zwaardere Wiskunde & Statistiek dan HW.
Wat jij hier noemt wijst er op dat TEW zwaarder is. Kan jij 1 punt noemen waarop HW zwaarder is dan TEW?

mla

Legacy Member
Benjamin zei:
Wat jij hier noemt wijst er op dat TEW zwaarder is. Kan jij 1 punt noemen waarop HW zwaarder is dan TEW?
Talen. Het niveau van de taalvakken in TEW is bedroevend.

Estrebian

Legacy Member
mla zei:
Talen. Het niveau van de taalvakken in TEW is bedroevend.

+ De vakken ivm recht. Ik heb mijn cursussen daarvan eens vergeleken met die van een TEW'er en daar zag je toch ook wel een duidelijk verschil.

Al bij al blijft TEW natuurlijk iets hoger aangeschreven, maar dat verschil verkleint alsmaar meer. Met de komende inkanteling van HW in de universiteit zal dit verschil alleen maar kleiner worden.

rbn-

Legacy Member
Sev-O zei:
Kheb is gezien wat boekhouden & economie inhoudt bij vriend die professionele bachelor doet & ... :lol:

In elk geval, ik wil jou niet afbreken, gwn op wijzen dat het niet vanzelfsprekend zal zijn om te slagen, suc6.
Economie is niet vet, maar boekhouden bij Prof Bach Accountancy is niet echt :lol: te noemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan