Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mla

Legacy Member
Lulukai zei:
HW en TEW zijn echt wel ni 'gelijkgesteld' ze. Er zijn misschien bedrijven die er geen/minder onderscheid in maken, maar ge moet niet denken dat ge overal zomaar kunt beginnen als HWer of hetzelfde kunt beginnen dan een TEWer.
Ach, al dat gedoe over TEW vs HW. Uiteindelijk komt het in vele gevallen erop neer dat wie zich het best kan verkopen de job krijgt hoor (als beide diploma's in aanmerking komen voor een bepaalde job).

Drien

Legacy Member
Cold3rk3 zei:
Nu om effe off-topic te gaan, ik zit nu in mijn laatste Acc&Fisc (prof. ba).

Voor boekhouden hebben we de 2 boeken van De lembre.
Boek 4 Handboek boekhouden (groene boek)
Boek x Boekhoudrecht

Nu ofwel ben ik echt zo onwetend of zien jullie zoveel meer in HW & TEW?

Er is idd wel een groot verschil tussen boekhouden in AF en boekhouden in hw.
Bij AF ligt de nadruk op oefeningen (bij ons toch). We zagen een beetje theorie en voor de rest moesten wij vooral oefeningen maken (het was ook dezelfde hb). Terwijl bij hw de nadruk vooral op theorie ligt. Vb: de eerste weken hebben we alles mbt het actief bekeken en dan gaan we alles af zoals bv MVA en dan kijken hoe die afgeschreven moeten worden,...
Een ander verschil is ook dat je alles op een veel kortere tijd ziet (in het schakeljaar toch). Wij zien in 1 semester alle A,P,O & K en daarbij ook nog dingen terwijl je dit bij AF in verschillende vakken ziet (boekhouden, consolidatie, wet op de jaarrekening). Hierdoor is er meer leerstof en gaat het veel sneller.
Tot hiertoe vind ik het boekhouden niet moeilijker maar dat is gewoon omdat je het meeste al gezien hebt en dat je gewoon het systeem moet snappen, (wat je normaal wel doet als je AF gedaan hebt)

rbn-

Legacy Member
Cold3rk3 zei:
Nu om effe off-topic te gaan, ik zit nu in mijn laatste Acc&Fisc (prof. ba).

Voor boekhouden hebben we de 2 boeken van De lembre.
Boek 4 Handboek boekhouden (groene boek)
Boek x Boekhoudrecht

Nu ofwel ben ik echt zo onwetend of zien jullie zoveel meer in HW & TEW?

Ik doe dezelfde richting als jij. En dat zijn dezelfde boeken als aan de universiteit. In sommige hogescholen zijn dat er andere die inderdaad lager niveau zijn.

Burgernfries

Legacy Member
Even mijn traject beschrijven:
1-4 middelbaar: Latijn-wisk: Uiteindelijk met 70% op wiskunde, puur op talent, niet op leren.
5-6 middelbaar: Humane wetenschappen: 3 uur wiskunde, geslaagd met rond de 90% zonder te leren. De wiskunde van die 2 jaar was van een enorm laag niveau.
prof bach journalistiek: vlot geslaagd (relatief simpele inhoudelijke richting, met wel veel werk), niets met getallen gedaan
schakeljaar bedrijfscommunicatie: met de hakken over de sloot op alle vakken en een 10 'gekregen' van de prof statistiek hoewel ik er niets van snapte. De man was duidelijk niet akkoord met een bepaald iets binnen de opleiding, waardoor ie eigenlijk iedereen heeft doorgelaten.

Conclusie: Ik heb hetzelfde voortraject als jou gevolgd, en kon echt wel mee met middelbare wiskunde. Na 3 jaar wiskundige inactiviteit hield ik hier niks meer van over en begreep ik de simpelste dingen niet eens meer. Mijn advies gezien jouw vooropleiding: blijf weg uit beide richtingen en beperk je tot iets communicatie-achtigs, als je uberhaupt al naar de unief wil.
Een vriendin van mij verwoordde het mooi (weliswaar over het vak Frans): Op hogeschool en in't middelbaar leggen ze nog dingen uit, zodat je ook de kans krijgt ze te begrijpen. Daarna maak je oefeningen om het in te studeren. Op de unief is het vrij simpel: Dit is de theorie die beschikbaar is, trek uw plan er maar mee.
Misschien enigszins met de haren getrokken, maar toch wel een serieuze grond van waarheid denk ik.

Kendie

Legacy Member
iplf zei:
Even mijn traject beschrijven:
1-4 middelbaar: Latijn-wisk: Uiteindelijk met 70% op wiskunde, puur op talent, niet op leren.
5-6 middelbaar: Humane wetenschappen: 3 uur wiskunde, geslaagd met rond de 90% zonder te leren. De wiskunde van die 2 jaar was van een enorm laag niveau.
prof bach journalistiek: vlot geslaagd (relatief simpele inhoudelijke richting, met wel veel werk), niets met getallen gedaan
schakeljaar bedrijfscommunicatie: met de hakken over de sloot op alle vakken en een 10 'gekregen' van de prof statistiek hoewel ik er niets van snapte. De man was duidelijk niet akkoord met een bepaald iets binnen de opleiding, waardoor ie eigenlijk iedereen heeft doorgelaten.

Conclusie: Ik heb hetzelfde voortraject als jou gevolgd, en kon echt wel mee met middelbare wiskunde. Na 3 jaar wiskundige inactiviteit hield ik hier niks meer van over en begreep ik de simpelste dingen niet eens meer. Mijn advies gezien jouw vooropleiding: blijf weg uit beide richtingen en beperk je tot iets communicatie-achtigs, als je uberhaupt al naar de unief wil.
Een vriendin van mij verwoordde het mooi (weliswaar over het vak Frans): Op hogeschool en in't middelbaar leggen ze nog dingen uit, zodat je ook de kans krijgt ze te begrijpen. Daarna maak je oefeningen om het in te studeren. Op de unief is het vrij simpel: Dit is de theorie die beschikbaar is, trek uw plan er maar mee.
Misschien enigszins met de haren getrokken, maar toch wel een serieuze grond van waarheid denk ik.

Hmm toch blijft de drang groot voor Handelswetenschappen te doen achter mijn huidige opleiding. HW is niet echt unief, maar een academische bachelor aan de hogeschool. Zowieso zullen ze in de hogeschool toch wel nog een iets andere mentaliteit hebben, en bieden ze ook waarschijnlijk extra hulp voor wiskunde, statistiek. En jou schakelprogramma heb je toch ook succesvol afgerond. Zit je nu in je masterjaar? Heb je spijt dat je het gedaan hebt misschien, dat je mij het wil afraden..

Burgernfries

Legacy Member
Ik zit nu in mijn masterjaar ja. Ik heb helemaal geen spijt dat ik het gedaan heb, maar ik besef wel hoe ongelooflijk laag het niveau lig in een comm-richtig in vgl met al de rest. Ik zie ook hoe hard mijn klasgenoten moeten werken en hoe laag het slaagcijfer toch maar ligt. Daarom dat ik hogeschoolers toch aanraad van weg te blijven uit de echt zware schakeljaren, zeker zonder gepaste vooropleiding.

Benjamin

Legacy Member
Voor statistiek zoals die in vrijwel elke richting wordt gegeven hoef je echt n-i-e-t-s van wiskunde te weten.
Hoeveel inzicht je na 3 jaar nog overhoudt hangt sterk af van de persoon zijn talent, de mate waarin hij gedrild is en heeft en hoe zijn activiteit gespreid was over het jaar. Zoiets als het oplossen van tweedegraadsvergelijking of het differentiëren en het integreren met één variabele zou je rap onder de knie moeten hebben als je een beetje aanleg hebt voor wiskunde, de multivariabele calculus is heel wat moeilijker. Ik weet niet hoe ver ze gaan met de wiskunde bij TEW.
Ik weet ook niet ofdat je in dat schakeljaar bijvoorbeeld ook met hyperbolische en cyclometrische functies moet werken, ofdat het oplossen van differentiaalvergelijking in hetzelfde vak wordt gegeven als de calculus enz.
Dat alles bepaalt in hoeverre je een achterstand al dan niet gemakkelijk kan inhalen.

Cold3rk3

Legacy Member
rbn- zei:
Ik doe dezelfde richting als jij. En dat zijn dezelfde boeken als aan de universiteit. In sommige hogescholen zijn dat er andere die inderdaad lager niveau zijn.

Dus ons boekhouden is van een lager niveau dan van HW of TEW?

Drien

Legacy Member
Kendie zei:
Hmm toch blijft de drang groot voor Handelswetenschappen te doen achter mijn huidige opleiding. HW is niet echt unief, maar een academische bachelor aan de hogeschool. Zowieso zullen ze in de hogeschool toch wel nog een iets andere mentaliteit hebben, en bieden ze ook waarschijnlijk extra hulp voor wiskunde, statistiek. En jou schakelprogramma heb je toch ook succesvol afgerond. Zit je nu in je masterjaar? Heb je spijt dat je het gedaan hebt misschien, dat je mij het wil afraden..

De manier waarop ze werken is niet anders als unief. Je bekijkt gewoon de theorie en overloopt wat voorbeelden bij wiskunde. Als je echt vragen hebt kan je je ze stellen tijdens een monitoraat maar dat is ook beperkt natuurlijk.. Om een voorbeeld te geven (was wel niet bij wiskunde): vorige week vroeg iemand aan de prof : "Wil je dit nog eens uitleggen?" en zijn antwoord was: "Juffrouw, het is hier wel een hoorcollege en dan is niet de bedoeling dat u spreekt. Dus nee, ik kan dat niet uitleggen". Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo maar toch..

Cold3rk3 zei:
Dus ons boekhouden is van een lager niveau dan van HW of TEW?

Ik vind het niet moeilijker en niet makkelijker maar gewoon anders. Als je ergens op een boekhoudkantoor ofzo wilt gaan zitten dan is het belangrijk dat je die praktijk (oefeningen) goed kunt maar niet iedereen in zijn schakeljaar HW gaat verder in een boekhoudkundige richting. Ik weet niet hoe het niveau in de master accountancy ligt. (dat zal ik je hopelijk volgend jaar kunnen vertellen)

Sev-O

Legacy Member
Cold3rk3 zei:
Dus ons boekhouden is van een lager niveau dan van HW of TEW?

Neen, het is gewoon anders. Jullie besteden véél meer tijd aan boekhouden dan wij, mede doordat jullie geen wiskunde-statistiek en andere analytische vakken hebben. Maar hetzelfde wat jullie zien wordt in sneltempo gedaan op unief, dus de hoeveelheid op 1 semester is echt wel niet te onderschatten.

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Hmm toch blijft de drang groot voor Handelswetenschappen te doen achter mijn huidige opleiding. HW is niet echt unief, maar een academische bachelor aan de hogeschool. Zowieso zullen ze in de hogeschool toch wel nog een iets andere mentaliteit hebben, en bieden ze ook waarschijnlijk extra hulp voor wiskunde, statistiek. En jou schakelprogramma heb je toch ook succesvol afgerond. Zit je nu in je masterjaar? Heb je spijt dat je het gedaan hebt misschien, dat je mij het wil afraden..

Niet echt unief? De enigste verschillen zijn dat je met minder mensen zit en meer begeleiding hebt, maar qua moeilijkheidsgraad is het wel degelijk "unief" en absoluut niet te vergelijken met een hogeschool richting.

Toch vind ik het raar dat je vanuit een toerisme richting naar een richting wil gaan waar je echt niks van voorbereiding hebt gehad, nogmaals, de boekhouding en economie dat je hebt gezien stellen niks voor...

Estrebian

Legacy Member
Drien zei:
Ik vind het niet moeilijker en niet makkelijker maar gewoon anders. Als je ergens op een boekhoudkantoor ofzo wilt gaan zitten dan is het belangrijk dat je die praktijk (oefeningen) goed kunt maar niet iedereen in zijn schakeljaar HW gaat verder in een boekhoudkundige richting. Ik weet niet hoe het niveau in de master accountancy ligt. (dat zal ik je hopelijk volgend jaar kunnen vertellen)

Je moet ook kijken naar de jobperspectieven van de richtingen. Een afgestudeerde HW/TEW/HIR-student zal niet hetzelfde takenpakket hebben als een prof bachelor Acc-Fisc. Deze laatste zal zich hoogstwaarschijnlijk naast ondersteunend werk bezig houden met het inboeken van verrichtingen. Naar wat ik gehoord heb, is het inboeken van verrichtingen niet iets dat behoort tot het takenpakket van afgestudeerde masters. Daarom is het belangrijk dat de professionele bachelor meer de nadruk legt op het praktische aspect van boekhouden, terwijl de academische bachelor-/masterstudent eerder de theorie achter het boekhouden/de balans/de resultatenrekening moet kennen.

Kendie zei:
Hmm toch blijft de drang groot voor Handelswetenschappen te doen achter mijn huidige opleiding. HW is niet echt unief, maar een academische bachelor aan de hogeschool. Zowieso zullen ze in de hogeschool toch wel nog een iets andere mentaliteit hebben, en bieden ze ook waarschijnlijk extra hulp voor wiskunde, statistiek. En jou schakelprogramma heb je toch ook succesvol afgerond. Zit je nu in je masterjaar? Heb je spijt dat je het gedaan hebt misschien, dat je mij het wil afraden..

Qua 'mentaliteit' verschilt er in Gent niet zoveel met de economie-opleidingen aan de universiteit. De manier van lesgeven is gelijklopend en het merendeel van de lessen wordt in grote groepen (200 à 300 studenten) gegeven. Tijdens de oefeningensessies ligt de drempel wel flink wat lager dan de theorielessen, waardoor je gemakkelijk vragen kunt stellen aan de docent.

Kendie

Legacy Member
Sev-O zei:
Niet echt unief? De enigste verschillen zijn dat je met minder mensen zit en meer begeleiding hebt, maar qua moeilijkheidsgraad is het wel degelijk "unief" en absoluut niet te vergelijken met een hogeschool richting.

Toch vind ik het raar dat je vanuit een toerisme richting naar een richting wil gaan waar je echt niks van voorbereiding hebt gehad, nogmaals, de boekhouding en economie dat je hebt gezien stellen niks voor...

Ik vind het ook raar hoor. Ik heb me gewoon wat miskozen aan de richting toerisme. Ik heb in middelbaar ook Handel gevolgd, dus ik weet wel dat het me zowieso gaat interesseren. Ik wil het gewoon proberen. Misschien doe ik 2 jaar over mijn schakelprogramma of 1 jaar met hakken over de sloot. Het is idd een hele andere sector en werken in toeristische sector zie ik dus niet zitten. Daarom vind ik het toch wel nuttig om nog 2-3 jaar een economische richting te volgen ;)

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Ik vind het ook raar hoor. Ik heb me gewoon wat miskozen aan de richting toerisme. Ik heb in middelbaar ook Handel gevolgd, dus ik weet wel dat het me zowieso gaat interesseren. Ik wil het gewoon proberen. Misschien doe ik 2 jaar over mijn schakelprogramma of 1 jaar met hakken over de sloot. Het is idd een hele andere sector en werken in toeristische sector zie ik dus niet zitten. Daarom vind ik het toch wel nuttig om nog 2-3 jaar een economische richting te volgen ;)

Handel =/= Handelswetenschappen :unsure:

Darks

Legacy Member
Als ge het wilt, dan moet ge het doen hé. En ervoor werken!

Ik heb het er soms toch moeilijk mee wanneer mensen komen vragen of ze het zouden aankunnen. Ik kan in mijn richting op alles buizen of overal 18 op halen, hangt gewoon van mijn motivatie af. Vooropleiding kan gewoon soms handig zijn, net als talent. Maar zolang je er voor wil werken denk ik dat niets onmogelijk is.

rbn-

Legacy Member
Cold3rk3 zei:
Dus ons boekhouden is van een lager niveau dan van HW of TEW?
Hogeschool boekhouden is gericht op het voeren van een boekhouding.
Universiteit boekhouden is gericht op het controleren van een boekhouding.

Dat is zowat het idee erachter alleszins.

SyntaX_

Legacy Member
rbn- zei:
Hogeschool boekhouden is gericht op het voeren van een boekhouding.
Universiteit boekhouden is gericht op het controleren van een boekhouding.

Dat is zowat het idee erachter alleszins.

Ik zit in m'n masterjaar HW - AF (niet direct de meest populaire richting in HW). De meeste schakelprogramma studenten volgen HW omdat ze een master nodig hebben om IBR stage te mogen doen. Ik merk wel dat ze heel bedreven zijn in BH (ze kennen het MAR vanbuiten), wat de meeste "gewone" ba HW niet kunnen

Darks

Legacy Member
Lulukai zei:
HW en TEW zijn echt wel ni 'gelijkgesteld' ze. Er zijn misschien bedrijven die er geen/minder onderscheid in maken, maar ge moet niet denken dat ge overal zomaar kunt beginnen als HWer of hetzelfde kunt beginnen dan een TEWer.

Ik las hier laatst in de folder van de HUB (EHSAL) dat je bij het afstuderen in HW een diploma krijgt van zowel HW als TEW. Doet me toch denken dat de waarde relatief hetzelfde is, enkel wat verschil in de opleiding zelf.

mla

Legacy Member
Darks zei:
Ik las hier laatst in de folder van de HUB (EHSAL) dat je bij het afstuderen in HW een diploma krijgt van zowel HW als TEW. Doet me toch denken dat de waarde relatief hetzelfde is, enkel wat verschil in de opleiding zelf.

Een diploma TEW krijgen als je geen TEW hebt gedaan? Lijkt me raar.

SyntaX_

Legacy Member
mla zei:
Een diploma TEW krijgen als je geen TEW hebt gedaan? Lijkt me raar.

Je krijgt een Diploma van KUB. Zei mochten Ba TEW geven, maar geen Ma. Ik weet niet hoe het juist zit
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan