Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sev-O

Legacy Member
rbn- zei:
Economie is niet vet, maar boekhouden bij Prof Bach Accountancy is niet echt :lol: te noemen.

Voor een vak dat op 10sp. staat verwacht ik toch veel meer :)

rbn-

Legacy Member
Sev-O zei:
Voor een vak dat op 10sp. staat verwacht ik toch veel meer :)
Staat niet op 10SP, zijn meerdere vakken samen. En is het daarom dat wij meer vrijstellingen krijgen bij IAB voor boekhouding? Omdat we minder zien? Typisch verhaal van "ik heb gehoord dat, gezien dat".
Maar als je dat nodig hebt geen probleem voor mij :).

Sev-O

Legacy Member
rbn- zei:
Staat niet op 10SP, zijn meerdere vakken samen. En is het daarom dat wij meer vrijstellingen krijgen bij IAB voor boekhouding? Omdat we minder zien? Typisch verhaal van "ik heb gehoord dat, gezien dat".
Maar als je dat nodig hebt geen probleem voor mij :).

En dat wij voor boekhouden (7sp.) vrijstelling krijgen bij overschakelen naar prof bachelor, maar omgekeerd niet hetzelfde geldt terwijl het toch 3 sp. scheelt? Ah :)

Snowyflake

Legacy Member
Ik stond voor de zelfde keuze en heb voor handelswetenschappen gekozen =D Want het verschil in waarde van diploma is echt wel klein -.- Ze spreken er zelf van dat de unief hawe zou overnemen en ik geloof zelf dat het in Brussel al gelijkgesteld is ... mischien voor de top 5% van TEW die naar de beste bedrijven gaan dat het een groter verschil is en een hoger startloon van 100 euro per maand ofzo voor de rest van TEW -.- De kans dat je bij de top 5% komt is klein, je mag blij zijn erdoor te zijn :p en die eerste jaartjes 100euro per maand verschil is ook geen wereld van verschil :o zeker de moeite niet om een schakeljaar te volgen na hawe :o als je dat jaar gewoon al zou werken zal je op het einde van je carriere beter uitkomen dan na een schakeljaar (behalve als je echt grote onderscheidingen enzo haalt mja we veronderstellen nu wel dat je doorsnee punten zal halen =D) Het is tenslotte ook een feit dat wiskunde in hawe gemakkelijker en beter begeleid wordt dan in TEW dus dat is zeker een voordeel als je een zwakkere basis hebt.

Kendie

Legacy Member
Snowyflake zei:
Ik stond voor de zelfde keuze en heb voor handelswetenschappen gekozen =D Want het verschil in waarde van diploma is echt wel klein -.- Ze spreken er zelf van dat de unief hawe zou overnemen en ik geloof zelf dat het in Brussel al gelijkgesteld is ... mischien voor de top 5% van TEW die naar de beste bedrijven gaan dat het een groter verschil is en een hoger startloon van 100 euro per maand ofzo voor de rest van TEW -.- De kans dat je bij de top 5% komt is klein, je mag blij zijn erdoor te zijn :p en die eerste jaartjes 100euro per maand verschil is ook geen wereld van verschil :o zeker de moeite niet om een schakeljaar te volgen na hawe :o als je dat jaar gewoon al zou werken zal je op het einde van je carriere beter uitkomen dan na een schakeljaar (behalve als je echt grote onderscheidingen enzo haalt mja we veronderstellen nu wel dat je doorsnee punten zal halen =D) Het is tenslotte ook een feit dat wiskunde in hawe gemakkelijker en beter begeleid wordt dan in TEW dus dat is zeker een voordeel als je een zwakkere basis hebt.

Je hebt inderdaad gelijk. Het zou maar dom zijn om na HW nog eens TEW te volgen. Maar achter dit jaar gaan werken of schakelprogramma volgen, dat scheelt toch wel. Allereerst interesseert het me niet echt meer, + de lage lonen in de sector (leraar sprak van gemiddelde van 1600 bruto in toeristische sector). Dus HW zou toch wel mooie stap zijn vind ik ;)

Messias.

Legacy Member
Manuvdv zei:
Alles is goed om studenten naar hier te lokken, 't is echt verschrikkelijk. Dat de meesten in dat schakeljaar keihard op hun gezicht gaan is voor hen blijkbaar geen probleem :p
Velen beginnen echt onvoorbereid of zelfs 'onbezonnen' aan dat schakeljaar, en beseffen het pas als het te laat is.

Ja, 't is waar, er zijn redelijk wat studenten die het niet halen, maar anderzijds heb ik het zonder grote problemen wél gehaald. Uit één van die richtingen die Estrebian een beetje minachtend aanhaalt zelfs. Studenten uit toerisme, journalistiek hebben het over het algemeen een beetje moeilijker heb ik de indruk.

felixdraait zei:
Over die statistiek: Hogent gaat met Verklarende statistiek van start waar ze in HUB in deel B mee beginnen. Hetgeen men aan de HUB in deel A ziet, neemt men in Gent dus als zijnde voorkennis aan.

On topic: ik heb het gevoel dat de TS het geheel nogal onderschat...

Ik weet het niet, maar écht lang hebben we in deel A toch niet blijven stilstaan bij beschrijvende statistiek. Al een geluk. Hoogstens een drietal weken, en daarna verklarende statistiek (inferentie, enz.).

Estrebian

Legacy Member
Messias. zei:
Ja, 't is waar, er zijn redelijk wat studenten die het niet halen, maar anderzijds heb ik het zonder grote problemen wél gehaald. Uit één van die richtingen die Estrebian een beetje minachtend aanhaalt zelfs. Studenten uit toerisme, journalistiek hebben het over het algemeen een beetje moeilijker heb ik de indruk.

Het was mijn bedoeling niet om minachtend over te komen hoor, verre van zelfs. Ik vind gewoon dat het niet fair is tegenover andere vooropleidingen die wel een meer economische basis kennen dat de aangehaalde richtingen hetzelfde schakelprogramma moeten volgen.

Messias.

Legacy Member
Estrebian zei:
Het was mijn bedoeling niet om minachtend over te komen hoor, verre van zelfs. Ik vind gewoon dat het niet fair is tegenover andere vooropleidingen die wel een meer economische basis kennen dat de aangehaalde richtingen hetzelfde schakelprogramma moeten volgen.

Sja, wat is fair. Eén programma voor 'iedereen', ongeacht hun achtergrond vind ik best fair. De bedoeling is dat na afloop van het programma iedereen kan aansluiten bij een toegespitste masteropleiding. Maar daarvoor moet ge in eerste instantie nog altijd slagen, en dat doen sommige bachelors bedrijfsmanagement zelfs niet.

Mensen uit richtingen met een "meer economische basis" (ik vind economisch nogal ongelukkig gekozen, maar soit) maken in hun master bovendien ook andere keuzes, en streven logischerwijs ook compleet andere carrières na. Als het een troost mag wezen: ik zal waarschijnlijk geen directe concurrent zijn voor het gros van de afgestudeerde handelswetenschappers.

Tjee

Legacy Member
Estrebian zei:
Het was mijn bedoeling niet om minachtend over te komen hoor, verre van zelfs. Ik vind gewoon dat het niet fair is tegenover andere vooropleidingen die wel een meer economische basis kennen dat de aangehaalde richtingen hetzelfde schakelprogramma moeten volgen.

Je kan het ook anders bekijken, voor hen is het veel moeilijker dit schakelprogramma te volgen. Dus als ze het aan kunnen, en slagen, hebben ze zichzelf al min of meer bewezen...
Er vallen er wellicht ook veel af die het niet aankunnen, zie manu zijn reactie :d

Benjamin

Legacy Member
Estrebian zei:
Het was mijn bedoeling niet om minachtend over te komen hoor, verre van zelfs. Ik vind gewoon dat het niet fair is tegenover andere vooropleidingen die wel een meer economische basis kennen dat de aangehaalde richtingen hetzelfde schakelprogramma moeten volgen.
Waarom niet?
Ik kan 1 goede reden bedenken die hierboven niet is aangehaald: het programma sluit hierdoor onvoldoende aan op mensen die wel een economische richting hebben gevolgd waardoor dat schakeljaar minder kwaliteit biedt voor deze studenten.

Malchir

Legacy Member
ik snap niet echt waarom ze zo "bang" doen over de wiskunde in het schakeljaar HW, als je een beetje aanleg hebt lukt dat best.

Statistiek daarentegen, dat is van een ander niveau. En als je dan een hele slechte prof hebt die duidelijk in zijn eigen wereldje leeft en niks in "lekentaal" kan uitleggen, en ons liever laat sukkelen en demotiveren dan echt te helpen. Een saaier mens heb ik zelden gezien. Die kerel krijgt nen harde van normaalverdelingen.

En boekhouden is ook hard, enorm veel, en wij hebben dan nog een zeer conservatieve en machtsgeile prof.

Tis een kwestie van vooral wille, het bachelorke is gedaan, dit is echt studeren.

felixdraait

Legacy Member
Malchir zei:
Statistiek daarentegen, dat is van een ander niveau. En als je dan een hele slechte prof hebt die duidelijk in zijn eigen wereldje leeft en niks in "lekentaal" kan uitleggen, en ons liever laat sukkelen en demotiveren dan echt te helpen. Een saaier mens heb ik zelden gezien. Die kerel krijgt nen harde van normaalverdelingen.

Lijkt mij echt een regel bij proffen statistiek :)

@ Messias: Excuses, ik ben enkel op de ECTS-fiches afgegaan. Zelf geen ervaring met HUB.

MadisonAv

Legacy Member
Malchir zei:
ik snap niet echt waarom ze zo "bang" doen over de wiskunde in het schakeljaar HW, als je een beetje aanleg hebt lukt dat best.

Statistiek daarentegen, dat is van een ander niveau. En als je dan een hele slechte prof hebt die duidelijk in zijn eigen wereldje leeft en niks in "lekentaal" kan uitleggen, en ons liever laat sukkelen en demotiveren dan echt te helpen. Een saaier mens heb ik zelden gezien. Die kerel krijgt nen harde van normaalverdelingen.

En boekhouden is ook hard, enorm veel, en wij hebben dan nog een zeer conservatieve en machtsgeile prof.

Tis een kwestie van vooral wille, het bachelorke is gedaan, dit is echt studeren.

Hogent of Hub?

Drien

Legacy Member
Malchir zei:
ik snap niet echt waarom ze zo "bang" doen over de wiskunde in het schakeljaar HW, als je een beetje aanleg hebt lukt dat best.

Statistiek daarentegen, dat is van een ander niveau. En als je dan een hele slechte prof hebt die duidelijk in zijn eigen wereldje leeft en niks in "lekentaal" kan uitleggen, en ons liever laat sukkelen en demotiveren dan echt te helpen. Een saaier mens heb ik zelden gezien. Die kerel krijgt nen harde van normaalverdelingen.

En boekhouden is ook hard, enorm veel, en wij hebben dan nog een zeer conservatieve en machtsgeile prof.

Tis een kwestie van vooral wille, het bachelorke is gedaan, dit is echt studeren.

MadisonAv zei:
Hogent of Hub?

Ik was aan Lessius aant denken
Volgens mij is het gewoon overal hetzelfde.. :)

Furiez

Legacy Member
Bwah, ik zit aan de hub en mijn proffen wiskunde en statistiek doen toch zeer goed hun best. Er wordt veel herhaald. Enigste nadeel is dat er niet veel tijd is om oefeningen te maken, wat je dus zelf zoveel mogelijk thuis moet doen.

Lulukai

Legacy Member
HW en TEW zijn echt wel ni 'gelijkgesteld' ze. Er zijn misschien bedrijven die er geen/minder onderscheid in maken, maar ge moet niet denken dat ge overal zomaar kunt beginnen als HWer of hetzelfde kunt beginnen dan een TEWer.

Er hangt ook veel af van de persoon waar het over gaat, er zitten mss mensen bij HW die meer potentieel hebben dan TEW en het ook verder gaan schoppen, maar da sluit toch ni uit dat er een niveauverschil is waar wel degelijk rekening mee gehouden wordt in veel situaties.

klein voorbeeld: unilever
• Degree requirements: University Master degree in any field with a strong academic record


Ik kijk ni neer op HW ofzo hoor, totaal niet, maar ge hoort steeds meer en meer zeggen dat HW en TEW gelijkgesteld worden door werkgevers...

Messias.

Legacy Member
Och ja, eens ge een jaar gewerkt hebt maakt dat onderscheid geen bal meer uit.

Lulukai

Legacy Member
Messias. zei:
Och ja, eens ge een jaar gewerkt hebt maakt dat onderscheid geen bal meer uit.

dan hangt het idd meer van da potentieel af, zoals ik zei.. maar dan nog, er zijn ook plekken waar ze alleen mensen willen van vlerick, waar tew'ers niet goed genoeg zijn eh.

Cold3rk3

Legacy Member
rbn- zei:
Economie is niet vet, maar boekhouden bij Prof Bach Accountancy is niet echt :lol: te noemen.

Nu om effe off-topic te gaan, ik zit nu in mijn laatste Acc&Fisc (prof. ba).

Voor boekhouden hebben we de 2 boeken van De lembre.
Boek 4 Handboek boekhouden (groene boek)
Boek x Boekhoudrecht

Nu ofwel ben ik echt zo onwetend of zien jullie zoveel meer in HW & TEW?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan