Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Th1x4nG

Legacy Member
Dat van dat eeuwig twijfelen ken ik. HW aan de HUB is zeker geen slechte keuze.

MoneyR

Legacy Member
Ik kom mij even mengen in deze thread die ik gelezen heb. Ik studeer momenteel financie -en verzekeringswezen in Antwerpen maar wil graag TEW studeren aan de unief. Ik ben door op mijn economie (heb ik altijd al graag gedaan) nu vraag ik mij af of ik hiervoor een vrijstelling kan krijgen?


Nu mijn probleem is dat ik bijna zo goed als nooit heb gestudeerd voor wiskunde dus niet echt goed weet of ik inzicht heb. (zullen jullie natuurlijk ook niet weten van mij) Mijn bijkomende vraag is of ik mits bijlessen dit zal aankunnen. En ja ik ben extreem gemotiveerd om ervoor te gaan.

SyntaX_

Legacy Member
MoneyR zei:
Ik kom mij even mengen in deze thread die ik gelezen heb. Ik studeer momenteel financie -en verzekeringswezen in Antwerpen maar wil graag TEW studeren aan de unief. Ik ben door op mijn economie (heb ik altijd al graag gedaan) nu vraag ik mij af of ik hiervoor een vrijstelling kan krijgen?


Nu mijn probleem is dat ik bijna zo goed als nooit heb gestudeerd voor wiskunde dus niet echt goed weet of ik inzicht heb. (zullen jullie natuurlijk ook niet weten van mij) Mijn bijkomende vraag is of ik mits bijlessen dit zal aankunnen. En ja ik ben extreem gemotiveerd om ervoor te gaan.

Ik denk niet dat ge een vrijstelling zult krijgen. Ge moet een schakelprogramma volgen. Mensen die bij ons (lessius) komen van KdG moeten toch nog economie en bedrijfseconomie doen.

Hannelore!

Legacy Member
Handelswetenschappen is the best ;)
Het diploma is op zich hetzelfde...

Ik ben er bijna vanaf!
Al wie ouder is dan 25 kan me trouwens helpen om te slagen, want ik ben nog op zoek naar veel respondenten voor m'n thesis!!

Survey | Qualtrics Survey Software

Duurt maar 10 minuutjes, en je kan een BONGO 'Ontbijt Deluxe voor 2 personen' winnen :)

Tjee

Legacy Member
MoneyR zei:
Ik kom mij even mengen in deze thread die ik gelezen heb. Ik studeer momenteel financie -en verzekeringswezen in Antwerpen maar wil graag TEW studeren aan de unief. Ik ben door op mijn economie (heb ik altijd al graag gedaan) nu vraag ik mij af of ik hiervoor een vrijstelling kan krijgen?


Nu mijn probleem is dat ik bijna zo goed als nooit heb gestudeerd voor wiskunde dus niet echt goed weet of ik inzicht heb. (zullen jullie natuurlijk ook niet weten van mij) Mijn bijkomende vraag is of ik mits bijlessen dit zal aankunnen. En ja ik ben extreem gemotiveerd om ervoor te gaan.

1) Nee, want TEW = Unief en Financie-en verzekeringswezen = Hogeschool (prof. bachelor)
Economie in TEW is dan ook niet te vergelijken met wat jij gezien hebt van economie, je zal nog zweten :p
2) Ik heb 3u wiskunde gedaan in het middelbaar (Economie - moderne talen) en ik ben ermee gestopt omdat de wiskunde mij te zwaar was en de motivatie ontbrak... Ik ken er echter genoeg die met diezelfde richting er toch in geslaagd zijn, dankzij een hoop doorzettingsvermogen.
Ik hoop dat uw motivatie zal blijven eens je TEW doet, want jezelf motiveren op voorhand is best gemakkelijk ;)

Virtualnarcotic

Legacy Member
Ikzelf zit in mijn laatste jaar Accountancy-fiscaliteit en heb ook overwogen om het schakelprogramma naar TEW te doen, van dit idee ben ik echter snel afgestapt.
Je moet weten dat TEW op zich al een zware richting is en dat het schakeljaar nog een pak zwaarder is (al de zwaarste vakken van 3 jaar samengepropt in 1 jaar...). Ik heb dus besloten HW te doen en ook hier heb ik getwijfeld tussen HoGent of FuCam (in het Frans). Mijn keuze is uiteindelijk naar HoGent gegaan en niet naar FuCam.
Frans is idd héél belangrijk in België en ik zou het hebben aangekund (heb half jaar op erasmus gezeten in Parijs= telkens thuiskomen en cursus beginnen vertalen, want het vakjargon dat in de economie wordt gebruikt is verre van het doordeweeks Frans).
Aangezien HW op zich al niet zo gemakkelijk is zag ik het niet zitten om het nog eens in het Frans te doen en dan telkens je cursus half te vertalen als je 's avonds thuiskomt om nadien eindelijk deftig te kunnen leren van je cursus + het feit dat het onderwijs in Vlaanderen beter is dan in Wallonnië + (sociaal leven als je op FuCam (Mons) zit??). Ik zou wel mijn stage in masterjaar ik Brussel in het Frans willen doen.

Kendie

Legacy Member
Terug een vraagje. Ik weet zo goed als zeker dat ik naar de HUB in Brussel ga ondertussen.
Nu is mijn oog gevallen op Business Administration. Is er net zoals voor HW een schakelprogramma hiervoor. Dit is een Engelstalige opleiding, maar vindt nergens een schakelprogramma hiervoor op de site. Bestaat dit wel????

Business Administration is hetzelfde als HW maar met een meer internationale focus. Je zit in de klas met verschillende nationaliteiten, en komt in contact met verschillende culturen. Dit spreekt me ongelovelijk veel aan, en past meer bij mijn persoon. Ook is het in deze wereld een goeie troef om het Engels voldoende te beheersen.

Ik vind op de site juist een Master of International Business Economics and Management (voor niet economische studenten, hiervoor kom ik niet in aanmerking want geen academische bachelor). Met die master kan je vervolgens de Master voor Business Administration doen. Mijn vraag is gewoon bestaat er geen normale schakelprogramma voor BA, net zoals dit voor HW het geval is?????

mistramian

Legacy Member
Ikzelf heb eerst bachelor accountancy-fiscaliteit gedaan. Daarna het schakelprogramma op^de HUB van handelswetenschappen en zit nu in mijn masterjaar handelswetenschappen optie fiscale wetenschappen.

Mijn mening is: als je slaagde tijdens je bachelor zonder ooit 2e zit, kan je dit zeker aan. Wij zijn met 9 ofzo begonnen van onze hoge school en daarvan zijn er 4 volledig in hun masterjaar (weliswaar 3 met vakken uit schakelprogramma) en 1 gedeeltelijk in masterjaar. De rest is reeds gestopt

Ikzelf ben de enigste zonder vakken uit schakelprogramma. En diegene dat nog verder doen waren ook de enigste zonder buizen tijdens hun bacheloropleiding.

Ik waarschuw voor: Wiskunde, financieel beleid en alle bijvakken. de hoofdvakken zoals micro,macro economie, statistiek, ... vallen goed mee.
De bijvakken daar moet je nog meeste voor leren, puur theoretisch (met kleine oefeningen) en overal de helft of 1/4 van de punten meerkeuzevragen (met giscorrectie maar dit is normaal).
Wiskunde is vooral een moeilijkheid omdat ikzelf economie-moderne talen deed en niet voldoende wiskunde zag, voor diegene dat wiskunde deden in middelbaar valt die heus mee. Ook is de leerstof zeer uitgebreid en veel oefeningen.
Financieel beleid buist 1 op de 2. veel theorie en veel oefeningen (deze oefeningen waren niet altijd correct opgelost in de les naar mijn mening)

Het zwaarste van al is het uurrooster. 4 van de 5 dagen volle lesdagen en 1 halve dag. Je hebt géén tijd voor dingen voor te bereiden (deed ik niet per se). maar voor wiskunde is het aan te raden.

Ikzelf had 2e zit in schakelprogramma: Wiskunde, recht en juridsche aspecten van de jaarrekening.
Ik was op alle 3 erdoor, maar ik moet erbij zeggen dat ik wiskunde niet in 1e zit heb gedaan. hiervoor had ik geen tijd en in 2e zit 10d (1x 5d voor deel A en 1x5d voor deel B) eraan geleerd en het ging vlot.

waarvoor de meeste masterstudenten nog vakken hebben in schakelprogramma: juridische aspecten van de jaarrekening (is enkel vak voor diegene dat bachelor accountancy fiscaliteit deden), financieel beleid en wiskunde.

NisNis

Legacy Member
Kendie zei:
Terug een vraagje. Ik weet zo goed als zeker dat ik naar de HUB in Brussel ga ondertussen.
Nu is mijn oog gevallen op Business Administration. Is er net zoals voor HW een schakelprogramma hiervoor. Dit is een Engelstalige opleiding, maar vindt nergens een schakelprogramma hiervoor op de site. Bestaat dit wel????

Business Administration is hetzelfde als HW maar met een meer internationale focus. Je zit in de klas met verschillende nationaliteiten, en komt in contact met verschillende culturen. Dit spreekt me ongelovelijk veel aan, en past meer bij mijn persoon. Ook is het in deze wereld een goeie troef om het Engels voldoende te beheersen.

Ik vind op de site juist een Master of International Business Economics and Management (voor niet economische studenten, hiervoor kom ik niet in aanmerking want geen academische bachelor). Met die master kan je vervolgens de Master voor Business Administration doen. Mijn vraag is gewoon bestaat er geen normale schakelprogramma voor BA, net zoals dit voor HW het geval is?????
Hi Kendie

Heb je ondertussen al een antwoord op jouw vraag? De opleiding interesseert mij ook enorm!

J.F.

Legacy Member
Goed topic :p
Ik twijfel ook om schakeljaar + TEW te gaan doen, vanuit T&L dan.
Ook gewoon moderne talen gedaan in het middelbaar (tot het 4de Latijn-wiskunde, maar grandioos gebuisd). Dan is het misschien stom om nu TEW te gaan doen, maar ik weet niet. Ik ben al wat ouder, heb al ervaring op unief, zou het nu wrs anders aanpakken en heb tot nu toe nog geen tweede zit gehad (moet nog 1 jaar bachelor).

Als iemand hiermee ervaringen heeft wil ik dat ook wel horen. :p

Flawless

Legacy Member
In zo'n schakeljaar moet je gewoon beseffen dat je je vrije tijd gaat moeten steken in het studeren van de leerstof, want je krijgt een totaal ander vakkenpakket dat je niet gewoon bent met ook een andere inhoud. Als je goed bent in cijfers (wiskunde, statistiek, bedrijfsfinanciering) en inzicht hebt (economie) dan lukt het misschien (slaagcijfers zijn vrij laag). Dus zeker en vast niet onderschatten :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan