Archief - Schakelprogramma HW, TEW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kendie

Legacy Member
Dag iedereen,

Ik weet dat deze discussies al enkele keren gehouden zijn, maar ik start toch een nieuwe om mijn situatie uit te leggen.

Ik zit nu in mijn laatste jaar Toerisme en recreatiemanagement zonder enige problemen. De sector boeit me echt niet meer, en het diploma is niet bepaald nuttig (imo). Daarom zou ik graag voortstuderen. Ik twijfel tussen het schakelprogramma van HW en TEW.

Mijn eerste keuze zou uitgaan naar TEW. Omdat dit toch wel unief is en waarschijnlijk ietsje hoger. Ik heb gezien dat je hier heel veel wiskunde hebt. Voor mij geen probleem, in middelbaar had ik altijd tussen 80-90%. Had wel maar drie uur wiskunde per week. Dingen zoals Matrices heb ik nog nooit gezien :s
Wel algoritmen, afgeleiden,... Ik zou echt wel graag TEW doen, maar zou dit niet wat hoog gegrepen zijn? Ik heb ondertussen al 3 jaar geen wiskunde meer gehad in mijn richting. Zou ik eigenlijk mogen beginnen aan de opleiding moest ik willen.

HW zie ik ook wel zitten, en is toch wel iets gemakkelijker. Maar Wiskunde heb ik nooit echt problemen mee gehad. In middelbaar heb ik eerst 3 jaar Industriele wetenschappen gedaan en haalde daar 65% (mits genoeg leren).

Mijn vraag dus, zou het slim zijn om TEW te doen? Indien ik zou falen, zou ik niet nog eens HW mogen proberen van mijn ouders. Wel heb ik zo'n gevoel van dat ik het toch beter zou proberen en dat het niet zo heel moeilijk kan zijn als je echt gemotiveerd bent?

Greetz, Kenneth

Mooncat

Legacy Member
Houd er rekening mee dat zo'n schakeljaar best wel zwaar is en dat er naast wiskunde ook andere dooddoeners bijzitten zoals statistiek en economie. TEW klinkt natuurlijk prestigieuzer, maar ik denk dat het overgrote deel van de bedrijven geen verschil zal maken tussen TEW en Handelswetenschappen. Aangezien je drie jaar geen wiskunde meer hebt gehad en je middelbare opleiding ook maar drie uur bevatte, lijkt Handelswetenschappen me de aangewezen keuze omdat ze daar toch over andere modaliteiten beschikken (aparte klassen voor schakelprogramma's, monitoraten voor wiskunde, mensen die uit dezelfde situatie komen, ...)

Kendie

Legacy Member
Een vriend van me doet ook TEW. Misschien kan ik eens zijn boeken vragen en in vakantie daar al wat in lezen, leren. Moet toch wel lukken denk ik dan :)

Drien

Legacy Member
Ik denk dat je het allemaal veel te gemakkelijk ziet en dat je denkt dat het uiteindelijk allemaal wel zal lukken.. En daar zou ik toch met opletten!
Ik zit momenteel in mijn schakeljaar voor hw en het is zwaar..
Ik heb tot in het 4de middelbaar economie-wiskunde gedaan en was er steeds (makkelijk) door van wiskunde. De laatste 2 jaar heb ik sociaal-technisch gedaan omdat ik enorm slecht was in talen en hierdoor een b-attest gekregen heb in aso. En ik vind de wiskunde in het schakeljaar nu niet bepaald gemakkelijk. Een vriendin van mij die tot in het 6de jaar economie-wiskunde (8u) gedaan heeft en nu ook in het schakeljaar zit vindt het ook moeilijk om na 3 jaar weinig wiskunde er terug op in te pikken.
Buiten de wiskunde zijn er idd ook nog andere moeilijke vakken zoals statistiek, boekhouden (indien je dit nog nooit gehad hebt),...

Sev-O

Legacy Member
Middelbaar is totaal geen referentie voor het hoger. Sorry, maar toerisme is 1 vd makkelijkste richtingen in het hoger onderwijs, het gaat zeer hard worden, maakt niet uit of het TEW of HW wordt.

Kendie

Legacy Member
Sev-O zei:
Middelbaar is totaal geen referentie voor het hoger. Sorry, maar toerisme is 1 vd makkelijkste richtingen in het hoger onderwijs, het gaat zeer hard worden, maakt niet uit of het TEW of HW wordt.

Daar ben ik me ook van bewust. Toerisme moet het dan ook niet hebben van zijn moeilijkheidsgraad, maar vooral veel taken en groepswerken tijdens het jaar. De leerstof is inderdaad wel gemakkelijk :) Ik ben me ervan bewust dat TEW vééél moeilijker ga worden. Zeker na 3 jaar praktisch niets voor school te doen tijdens het jaar (buiten taken dus).

Mijn richting is dus ook totaal geen referentie of ik nu HW en TEW al dan niet zo aankunnen. Boekhouden en economie zouden geen problemen mogen worden. Wiskunde daarentegen... Na 3 jaar op mijn leeg gat te zitn, is het tijd om een deftig diploma te hebben vind ik dan ;) Er moeten toch ook mensen zijn die schakelprogramma doen uit een ietwat mindere ricthing en slagen? (ik heb het dus over TEW).

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Daar ben ik me ook van bewust. Toerisme moet het dan ook niet hebben van zijn moeilijkheidsgraad, maar vooral veel taken en groepswerken tijdens het jaar. De leerstof is inderdaad wel gemakkelijk :) Ik ben me ervan bewust dat TEW vééél moeilijker ga worden. Zeker na 3 jaar praktisch niets voor school te doen tijdens het jaar (buiten taken dus).

Mijn richting is dus ook totaal geen referentie of ik nu HW en TEW al dan niet zo aankunnen. Boekhouden en economie zouden geen problemen mogen worden. Wiskunde daarentegen... Na 3 jaar op mijn leeg gat te zitn, is het tijd om een deftig diploma te hebben vind ik dan ;) Er moeten toch ook mensen zijn die schakelprogramma doen uit een ietwat mindere ricthing en slagen? (ik heb het dus over TEW).

Tis niet enkel wiskunde, tis ook statistiek & andere analytische vakken. Bovendien, " boekhouden & economie zal wel lukken ", begin maar alvast de "da zal wel lukken" attitude wat aan te passen, unief is iets anders dan hogeschool :)

Schakelprogramma is eigenlijk (niet uitdrukkelijk) voor professionele bachelors bedoeld met toch een vooropleiding dat aanleunt op die richting, zoals bedrijfsmanagement, financie & verzekeringen, enz... . Niet dat ze je daarom zullen weigeren, maar dat is eigenlijk zowat de doelgroep. En slaagpercentages liggen vrij laag in schakelprogramma's.

Kendie

Legacy Member
Sev-O zei:
Tis niet enkel wiskunde, tis ook statistiek & andere analytische vakken. Bovendien, " boekhouden & economie zal wel lukken ", begin maar alvast de "da zal wel lukken" attitude wat aan te passen, unief is iets anders dan hogeschool :)

Schakelprogramma is eigenlijk (niet uitdrukkelijk) voor professionele bachelors bedoeld met toch een vooropleiding dat aanleunt op die richting, zoals bedrijfsmanagement, financie & verzekeringen, enz... . Niet dat ze je daarom zullen weigeren, maar dat is eigenlijk zowat de doelgroep. En slaagpercentages liggen vrij laag in schakelprogramma's.

Ja, het zal wel moeilijk worden dat weet ik nu ook wel. Zal zowieso wel nog naar infodagen gaan enzo. Mijn broer gaat volgend jaar ook misschien TEW doen en komt uit richting met 8 u wiskunde. Dus zijn boeken kan ik ook wel nog inkijken van het middelbaar. Ik ga zeker veel mogen leren, maar heb dat er zeker wel voor over.

En Toerisme is eigenlijk voor de economie van bepaalde landen één van de grootste opbrengsten. Ook is in toerisme economische vakken één van de basispijlers naast talen, en toeristische gerichte vakken. Dus heb ik al wel een beetje een basis. Men punten van boekhouden, economie en marketing lagen tussen 13-16. Ok, universiteit zal wel veel moeilijker zijn. Maar met genoeg motivatie is alles mogelijk, toch? :)

Sev-O

Legacy Member
Kendie zei:
Ja, het zal wel moeilijk worden dat weet ik nu ook wel. Zal zowieso wel nog naar infodagen gaan enzo. Mijn broer gaat volgend jaar ook misschien TEW doen en komt uit richting met 8 u wiskunde. Dus zijn boeken kan ik ook wel nog inkijken van het middelbaar. Ik ga zeker veel mogen leren, maar heb dat er zeker wel voor over.

En Toerisme is eigenlijk voor de economie van bepaalde landen één van de grootste opbrengsten. Ook is in toerisme economische vakken één van de basispijlers naast talen, en toeristische gerichte vakken. Dus heb ik al wel een beetje een basis. Men punten van boekhouden, economie en marketing lagen tussen 13-16. Ok, universiteit zal wel veel moeilijker zijn. Maar met genoeg motivatie is alles mogelijk, toch? :)

Kheb is gezien wat boekhouden & economie inhoudt bij vriend die professionele bachelor doet & ... :lol:

In elk geval, ik wil jou niet afbreken, gwn op wijzen dat het niet vanzelfsprekend zal zijn om te slagen, suc6.

Benjamin

Legacy Member
Kendie zei:
Maar met genoeg motivatie is alles mogelijk, toch? :)
Nee!! ;)
Hoeveel ik ook oefen, ik zal nooit in het Nederlands elftal spelen, ik zal zelfs het eerste elftal van een hoofdklasse amateur (3de klasse in België) niet halen. :sad:
HW is al een niveau hoger dan jouw vorige opleiding, in hoeverre TEW moeilijker is dan HW weet ik niet. Het is niet dat je daar nu zoveel wiskunde voor krijgt (in vergelijking met de exacte studierichtingen) maar die wiskunde die je krijgt zou voor sommigen die HW wel aankunnen wel het struikelblok zijn naar het schijnt.

Forzaracing

Legacy Member
Ik volg nu TEW en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed meevalt, behalve ... Wiskunde
Ik heb 7u per week wiskunde gehad en ik snap er nog niks van opt unief, het is anders en je moet er tijd insteken en laat dat nu juist zijn wat ik niet wil doen voor wiskunde :D
Maar let op, het gaat nu wat makkelijker voor mij omdat ik al economie gehad heb en boekhouden, moest ik deze 2 vakken van nullen moeten doen dan lukt het nooit.
Heb jij deze 2 vakken nog nooit gehad, dan begin er niet aan. Ga dan maar naar de hoge school marketing ofzo doen, dit is niks minderwaardigs want ik heb er ook lang over getwijfeld maar dat is echt wel makkelijker, ik zeg niet easy want dat zijn geen enkele verdere studies

Kendie

Legacy Member
Forzaracing zei:
Ik volg nu TEW en ik moet zeggen dat het tot nu toe goed meevalt, behalve ... Wiskunde
Ik heb 7u per week wiskunde gehad en ik snap er nog niks van opt unief, het is anders en je moet er tijd insteken en laat dat nu juist zijn wat ik niet wil doen voor wiskunde :D
Maar let op, het gaat nu wat makkelijker voor mij omdat ik al economie gehad heb en boekhouden, moest ik deze 2 vakken van nullen moeten doen dan lukt het nooit.
Heb jij deze 2 vakken nog nooit gehad, dan begin er niet aan. Ga dan maar naar de hoge school marketing ofzo doen, dit is niks minderwaardigs want ik heb er ook lang over getwijfeld maar dat is echt wel makkelijker, ik zeg niet easy want dat zijn geen enkele verdere studies

In hoeveelste jaar TEW zit je dan? Ok, ik heb maar 3 u wiskunde gehad. Dus face it, kga er ook de zak van snappen. Economie en boekhouden heb ik zowel in middelbaar als hoger al gehad. Deze vakken kan ik wel redelijk goed (weliswaar op hoge school niveau). Ik wil gerust wel ieder weekend tijd opofferen om mijn wiskunde bij te schaven en enkele dagen in de week. Ik kan ook aan de boeken geraken van zowel 1ste als 2de jaar TEW. Dus zou ik in de grote vakantie toch kunnen leren. Zoals ik al zei zit mijn broer in richting die 8u wiskunde heeft, dus als ik wat uitleg vraag aan hem ben ik toch al redelijk mee qua wiskunde in zelfstudie...

Forzaracing

Legacy Member
ik zit nu in het eerste jaar ;)
Dus voorlopig valt het nog mee, maar als je er tijd wil insteken + je hebt iemand die je kan helpen, gaat dat geen probleem zijn
2 vrienden van mij hebben ook maar 3u gehad en die proberen nu ook TEW en dat lukt voor hun ook aardig

Darconix

Legacy Member
Altijd gehoord dat ge minstens 6uur wiskunde in het middelbaar moest gehad hebben als ge met kans op succes wil starten in TEW. Zelf TEW gedaan en 8u wiskunde in het middelbaar gehad en het was toch telkens met de hakken over de sloot hoor. Theorie en oefeningen staan elk op de helft van de punten. Ik moest het van de theorie hebben om te compenseren voor de oefeningen, die best wel 'pittig' waren ;-). Nu soms moet je geluk hebben en je moet gn 80% meer halen, maar er gewoon doorzijn hé.
Bijkomend probleem is dat er naast wiskunde nog andere, grotere buisvakken zijn als daar zijn algemene, macro- & micro-economie, statistiek,....


Ik zou het je persoonlijk voorzichtig afraden op basis van je vooropleiding, maar ik weet natuurlijk nts over je motivatie, inzet, talent,...

awesome

Legacy Member
Kendie zei:
Een vriend van me doet ook TEW. Misschien kan ik eens zijn boeken vragen en in vakantie daar al wat in lezen, leren. Moet toch wel lukken denk ik dan :)

Je bent gemotiveerd en je kan je huidige richting met gemak aan, waarom doe je dan in het komende semester niet één of meerdere vakken mee van TEW? Eventueel nog dit semester een vak dat je op basis van zelfstudie kan leren. Ik kan je eventueel helpen aan degelijke notities van inleiding tot de economie (ugent, ofwel economie 1, dunno, wel van 2008 maar handboek is nog niet gewijzigd), persoon waar ik ze van gekregen heb had 15/20 zonder theorielessen te volgen.

Kijk of je mogelijk zelfs komend semester lessen kan bijwonen. Ik neem aan dat je stage zal hebben, kan je deze niet schikken i.f.v. eventueel de lessen statistiek, onder voorwaarde dat het in het 2e semester gegeven wordt?

Als dat goed gaat kan je in de tweede zit nog proberen enkele andere vakken te doen om zo je schakeljaar(en?) wat in te korten.

Nuja ik weet niet hoe druk je het hebt met uw richting (veel werk of niet) maar als het doenbaar is moet je het zeker proberen. Zo weet je of je TEW wel aankan, kan je schatten of je HW wel aankan en kan je eventueel je schakeljaar wat vermakkelijken.

Kendie

Legacy Member
awesome zei:
Je bent gemotiveerd en je kan je huidige richting met gemak aan, waarom doe je dan in het komende semester niet één of meerdere vakken mee van TEW? Eventueel nog dit semester een vak dat je op basis van zelfstudie kan leren. Ik kan je eventueel helpen aan degelijke notities van inleiding tot de economie (ugent, ofwel economie 1, dunno, wel van 2008 maar handboek is nog niet gewijzigd), persoon waar ik ze van gekregen heb had 15/20 zonder theorielessen te volgen.

Kijk of je mogelijk zelfs komend semester lessen kan bijwonen. Ik neem aan dat je stage zal hebben, kan je deze niet schikken i.f.v. eventueel de lessen statistiek, onder voorwaarde dat het in het 2e semester gegeven wordt?

Als dat goed gaat kan je in de tweede zit nog proberen enkele andere vakken te doen om zo je schakeljaar(en?) wat in te korten.

Nuja ik weet niet hoe druk je het hebt met uw richting (veel werk of niet) maar als het doenbaar is moet je het zeker proberen. Zo weet je of je TEW wel aankan, kan je schatten of je HW wel aankan en kan je eventueel je schakeljaar wat vermakkelijken.

Hmm interessante post. Kan je zomaar examens meedoen aan Ugent, zonder dat je ingeschreven bent in TEW. Of bedoel je juist al wat leren ivm zelfstudie. Ik kan inderdaad al beginnen leren, maar of ik examens al kan meedoen zonder ingeschreven te zijn :s
Dagen heen en terug gaan van Brugge naar Gent zie ik niet echt zitten :p
Dit semester gaat men meeste tijd uit naar mijn eindwerk. Dit vraagt toch ook nog wel wat tijd. In mijn tweede semester heb ik helemaal geen tijd omdat ik dan op Erasmus zit in Lapland. :)

awesome

Legacy Member
Kendie zei:
Hmm interessante post. Kan je zomaar examens meedoen aan Ugent, zonder dat je ingeschreven bent in TEW. Of bedoel je juist al wat leren ivm zelfstudie. Ik kan inderdaad al beginnen leren, maar of ik examens al kan meedoen zonder ingeschreven te zijn :s
Dagen heen en terug gaan van Brugge naar Gent zie ik niet echt zitten :p
Dit semester gaat men meeste tijd uit naar mijn eindwerk. Dit vraagt toch ook nog wel wat tijd. In mijn tweede semester heb ik helemaal geen tijd omdat ik dan op Erasmus zit in Lapland. :)

http://www.ugent.be/ir/nl/onderwijs/administratie/creditcontract.pdf
Eerste paragraaf beantwoord al uw vragen.

edit3: vanuit toerisme kan je simpelweg geen schakeljaar doen om aan een master TEW te beginnen. Heel misschien een voorbereidingsprogramma indien je op creditcontract reeds enkele vakken doet dit jaar in samenspraak met de universiteit (lees: de kans is heel klein, en indien het mogelijk is zal het geen makkie zijn) of een dergelijke regeling. Ga gewoon eens informeren welke mogelijkheden je hebt.

Kendie

Legacy Member
awesome zei:
http://www.ugent.be/ir/nl/onderwijs/administratie/creditcontract.pdf
Eerste paragraaf beantwoord al uw vragen.

edit3: vanuit toerisme kan je simpelweg geen schakeljaar doen om aan een master TEW te beginnen. Heel misschien een voorbereidingsprogramma indien je op creditcontract reeds enkele vakken doet dit jaar in samenspraak met de universiteit (lees: de kans is heel klein, en indien het mogelijk is zal het geen makkie zijn) of een dergelijke regeling. Ga gewoon eens informeren welke mogelijkheden je hebt.

Dit is eigenlijk nog zeer ver weg. Misschien in de grote vakantie al eens boeken van TEW leren, en dan toch kiezen voor HW. Als het toch niet zo'n groot verschil maakt voor de meeste jobs, kan ik zowel op zekerheid spelen.. En zowieso zal dat ook al zwaar zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan