Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Da_Duvelke

Legacy Member
Of TS zijn idee zo'n goed plan is, laat ik nog in het midden.
Ik ben voornamelijk verschoten van sommige reacties hier.
Ongeloofelijk hoe sommige hier slaven van de maatschappij zijn.
Ge moet gaan werken, ge moet geld verdiene, ge moogt niet gaan doppen. Thuisblijven is profiteren. WTF ?
Laat iedereen zijn zin eens doen. En als hij gaat doppen, so what? Alsof ge daar zelf 1c van voelt. Als ge dan toch zelf ook niet graag werkt, blijft dan ook thuis he. in Belgie gaat dat allemaal. Dus waarom zou ge het niet doen?
Ik zou het niet doen, omdat ik men werk nog wel graag doe, en om de sociale contacten..
Niet omdat ik mij moreel verplicht voel om te gaan werken zenne :roll:

Kingfisher

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
En als hij gaat doppen, so what? Alsof ge daar zelf 1c van voelt.

Ge zoudt er van versteld staan.

Werkgelegenheid, werkloosheid, structuur arbeidsmarkt

Er waren in de eerste helft van 2010 4.456.000 belgen aan het werk. 406.000 waren werkloos. Als die allen het minimum krijgen 513€, dan dragen jij en ik elk (513*406.000/4.456.000)=46.74€ bij.

Dus ja, dat voelen wij. Ons sociaal zekerheidssysteem is bedoeld als vangnet, niet als hangmat.

DeMoN

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
Of TS zijn idee zo'n goed plan is, laat ik nog in het midden.
Ik ben voornamelijk verschoten van sommige reacties hier.
Ongeloofelijk hoe sommige hier slaven van de maatschappij zijn.
Ge moet gaan werken, ge moet geld verdiene, ge moogt niet gaan doppen. Thuisblijven is profiteren. WTF ?
Laat iedereen zijn zin eens doen. En als hij gaat doppen, so what? Alsof ge daar zelf 1c van voelt. Als ge dan toch zelf ook niet graag werkt, blijft dan ook thuis he. in Belgie gaat dat allemaal. Dus waarom zou ge het niet doen?
Ik zou het niet doen, omdat ik men werk nog wel graag doe, en om de sociale contacten..
Niet omdat ik mij moreel verplicht voel om te gaan werken zenne :roll:
De maatschappij is geen entiteit. Dat zijn wij.
De sociale zekerheid? Dat betalen wij ook. Het is een systeem die opgesteld werd als opvangnet voor zij die het nodig hebben. Helaas zijn er profiteurs die daar misbruik van maken en de druk op iedereen verhogen. Wa dacht gij, da den dop uit de lucht komt vallen?
Als iedereen besluit om gewoon op hun gat te blijven zitten en te profiteren van het systeem valt het allemaal uiteen en dragen wij allen de gevolgen. Wat een mentaliteit.

Ge móet uiteraard geen slaaf zijn van de maatschappij en ge móet ni gaan werken. Maar dan moet ge ook geen dak boven uw hoofd en financiële handouts verwachten...

Iedereen voelt de druk van de financiële crisis. Hoe egoïstisch moet je wel niet zijn om te denken dat anderen je maar op hun schouders moeten dragen? Be a f*cking man and do your part. Dit is nu eenmaal de maatschappij die onze voorvaderen gebouwd hebben om ons een goeie toekomst te geven waarin wij gebruik kunnen maken van zo'n sociaal vangnet. 't Is dan ook aan ons om dat te onderhouden. Dat maakt u geen "slaaf van de maatschappij".

zarathustra

Legacy Member
Kingfisher zei:
Ik denk dat je er van verbaasd zou staan, mocht je weten hoe hard het leven is in een hut in Afrika. Om vijf uur opstaan om de geiten te melken, 15 km stappen om brak water te halen, hout sprokkelen, 3 dagen wandelen naar het ziekenhuis omdat één van jouw kinderen aan het sterven is van uitdroging en terug komen en merken dat het dorp platgebrand is.

Er zijn hier toch een paar die echt met gouden lepeltjes zijn opgegroeid.

Daarom dat ik zei 'werken' aka wat we daar hier onder verstaan.

Natuurlijk moet je altijd en overal ( behalve als je hopen geld hebt) *iets* doen om te overleven

Bart Religion

Legacy Member
Kingfisher zei:
Ge zoudt er van versteld staan.

Werkgelegenheid, werkloosheid, structuur arbeidsmarkt

Er waren in de eerste helft van 2010 4.456.000 belgen aan het werk. 406.000 waren werkloos. Als die allen het minimum krijgen 513€, dan dragen jij en ik elk (513*406.000/4.456.000)=46.74€ bij.

Dus ja, dat voelen wij. Ons sociaal zekerheidssysteem is bedoeld als vangnet, niet als hangmat.

513 euro een hangmat durven noemen. Kom je nog niet toe voor de huishuur van een bescheiden rijwoning.
Je zal niet sterven van de honger dat misschien niet.

Kingfisher

Legacy Member
531€ is het minimum, als ge samenwoont met iemand die een inkomen heeft. Het is hetgeen OP gaat krijgen, als hij in hotel Mama&Papa blijft. 531€ zakgeld.
Een alleenstaande krijgt ong 900€. Nu ja, veel is dat ook niet, maar er zijn duizenden die daar wél (net) mee rond komen. Je kan altijd gaan werken, mocht je meer willen.

Rider

Legacy Member
Snap niet hoe mensen er in slagen om zo weinig vrije tijd te hebben.

Ik had vorig jaar 150+ overuren (werk fulltime ofc) en ik zou zo'n statements écht niet durven maken. vrije tijd zat hier.

zou aangenaam zijn moesten die extra inspanningen niet zo zwaar belast worden; morja zolang er voor de OP en de anderen die dat levensbeeld delen geen harde repercussies zijn, zullen we wel moeten betalen zeker?

glashelder

Legacy Member
Kingfisher zei:
531€ is het minimum, als ge samenwoont met iemand die een inkomen heeft. Het is hetgeen OP gaat krijgen, als hij in hotel Mama&Papa blijft. 531€ zakgeld.

Nee. €400.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
Ik zou het niet doen, omdat ik men werk nog wel graag doe, en om de sociale contacten..
Niet omdat ik mij moreel verplicht voel om te gaan werken zenne :roll:

Je bent even hard slaaf van de maatschappij als je het toch zo wilt uitdrukken.
En het is niet een kwestie van moreel verplicht voelen, maar iets willen bereiken. Of dat nu een wereldreis of een Mercedes is. Ge moet er voor werken. En als ge kinderen hebt (er zijn ook mensen die gewoon graag kinderen hebben en zich niet moreel verplicht voelen om zich voort te planten) wilt ge ook dat ze niks te kort komen. Dat is het uiteindelijke doel, geld verdienen. Of zou jij je goed betaalde job opgeven om ergens als onbetaalde vrijwilliger te gaan werken in een functie die je misschien nog liever doet? Zelfs dan nog met €500 uitkering.
Ik denk dat van de levensstijl van de TS iedereen droomt. Maar als je realistisch bent weet je dat je er alleen maar aan ten onder kan gaan.

Da_Duvelke

Legacy Member
Kingfisher zei:
Ge zoudt er van versteld staan.

Werkgelegenheid, werkloosheid, structuur arbeidsmarkt

Er waren in de eerste helft van 2010 4.456.000 belgen aan het werk. 406.000 waren werkloos. Als die allen het minimum krijgen 513€, dan dragen jij en ik elk (513*406.000/4.456.000)=46.74€ bij.

Dus ja, dat voelen wij. Ons sociaal zekerheidssysteem is bedoeld als vangnet, niet als hangmat.
ja, maar je zal sowieso je bijdrage moeten betalen, ongeacht hoeveel doppers er zijn. Het is fout om per dopper te berekenen hoeveel je moet betalen.

Da_Duvelke

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Je bent even hard slaaf van de maatschappij als je het toch zo wilt uitdrukken.
En het is niet een kwestie van moreel verplicht voelen, maar iets willen bereiken. Of dat nu een wereldreis of een Mercedes is. Ge moet er voor werken. En als ge kinderen hebt (er zijn ook mensen die gewoon graag kinderen hebben en zich niet moreel verplicht voelen om zich voort te planten) wilt ge ook dat ze niks te kort komen. Dat is het uiteindelijke doel, geld verdienen. Of zou jij je goed betaalde job opgeven om ergens als onbetaalde vrijwilliger te gaan werken in een functie die je misschien nog liever doet? Zelfs dan nog met €500 uitkering.
Ik denk dat van de levensstijl van de TS iedereen droomt. Maar als je realistisch bent weet je dat je er alleen maar aan ten onder kan gaan.

'ge moet werken om iets te bereiken in uw leven'
Dat is echt nog iets van vroeger, om het werkvolk draaiende te houden he.
Ge moet gewoon ook dat beetje geluk in't leven hebben..waar ge van af komt, wie ge tegenkomt, wat ge meemaakt...met alleen hard werken, gaat ge er nooit bovenuit steken in't leven.
Daarvoor is meer nodig.
of wat denk je dat iemand die maandelijks in een fabriek staat en zijn maandloon krijgt bereikt in zijn leven buiten zijn eigen huis en gezin?
Dan kan je idd mee in deze maatschappij, maar heb je het dan gemaakt?

Zavantas

Legacy Member
Ik volg DeMoN en Mooncat. Ikzelf ben nu meer dan 2 jaar mijn eigen baas (begonnen als zelfstandige, ondertussen overgestapt naar bvba). Dit is alles behalve makkelijk!
De reden waarom ik deze stap genomen heb is heel simpel: op een dag werd ik wakker en vond ik mijn vorige job niet leuk meer. En zo heb ik het steeds gedaan (behalve bij Intel)
Verkoper in Electrowinkel
Vertegenwoordiger/Trainer bij Intel
Vertegenwoordiger/Trainer bij HP
Senior Trainer Benelux & France BlackBerry
Nu mijn eigen ding.

In de afgelopen 10 jaar geen dag werkloos geweest. En nu, dankzij de ervaring die ik heb, wat gezond boerenverstand en slim omgaan met geld heb ik een droomjob met misschien 200 werkdagen op het jaar. En dus veel vrije tijd.

Doe gewoon waar je zin in hebt, en zorg dat je zelf gelukkig bent. Maar weet dat na een jaar niets doen, dat het dan weer moeilijker wordt om de draad weer op te nemen. Weer vroeg opstaan, afstand afleggen, met mensen samen werken, tijdsdruk,... allemaal zaken die je al lang weer vergeten bent.
Wil je echt thuis blijven, zorg dat je dan nog steeds wel iets te doen hebt, niet hele dag in bed liggen,... Want dan mag je het later wel schudden.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
'ge moet werken om iets te bereiken in uw leven'
Dat is echt nog iets van vroeger, om het werkvolk draaiende te houden he.
Ge moet gewoon ook dat beetje geluk in't leven hebben..waar ge van af komt, wie ge tegenkomt, wat ge meemaakt...met alleen hard werken, gaat ge er nooit bovenuit steken in't leven.
Daarvoor is meer nodig.
of wat denk je dat iemand die maandelijks in een fabriek staat en zijn maandloon krijgt bereikt in zijn leven buiten zijn eigen huis en gezin?
Dan kan je idd mee in deze maatschappij, maar heb je het dan gemaakt?

Het is allemaal relatief er persoonlijk. Maar van alle tijden. Je moet je dat idd niet laten opleggen. Maar ik denk je er in deze discussie te ver op in gaat. Wat ik bedoel is, iedereen heeft verwachtingen en moet eten. De ene heeft voldoende aan 1000 €/maand en de andere heeft een grotere behoefte aan luxe en moet dus meer verdienen. Maw je moet werken om dat te kunnen halen. Al die factoren dat je aan haalt zijn natuurlijk van belang maar het één kan het ander compenseren. Maar zonder werken (ik spreek niet over hard werken) moet je al de lotto winnen zonder in een put te zakken.
En wat is er mis met een fabrieksarbeider die gelukkig is met zijn huis en gezin? Dan ben jij weer degene die druk op legt en neer kijkt omdat iemand anders z'n visie verschilt. Wat heb jij dan bereikt dat je beter zou zijn? Het is gewoon een vraag he.

Stimpy

Legacy Member
Bart Religion zei:
513 euro een hangmat durven noemen. Kom je nog niet toe voor de huishuur van een bescheiden rijwoning.
Je zal niet sterven van de honger dat misschien niet.

Ik denk dat je hier een verschil in moet maken tussen degenen die willen werken (of gewerkt hebben) en bv terugvallen op de sociale zekerheid wegens een ziekte, ongeval.. deze mensen hebben volgens mij recht op een degelijke uitkering. Dit is een situatie waar je niet voor kiest om in te belanden.

Voor mensen die bewust kiezen om er niet voor te werken wegens geen zin of andere prioriteiten is elke euro die ze krijgen er een te veel (tenzij om een periode tussen 2 jobs te overbruggen en ze actief op zoek zijn naar werk).
Dat is dus iets dat de mensen in overweging moeten nemen bij hun keuze.

Eigenlijk is het toch absurd dat je bv 900 euro uitkering krijgt, om niets te doen? Van 900 euro kan je amper leven, akkoord. Maar je doet toch ook niets? Iemand anders zit wel 37-40u per week te werken om een loon te hebben hé.

vanrumst

Legacy Member
Stimpy zei:
Ik denk dat je hier een verschil in moet maken tussen degenen die willen werken (of gewerkt hebben) en bv terugvallen op de sociale zekerheid wegens een ziekte, ongeval.. deze mensen hebben volgens mij recht op een degelijke uitkering. Dit is een situatie waar je niet voor kiest om in te belanden.

Voor mensen die bewust kiezen om er niet voor te werken wegens geen zin of andere prioriteiten is elke euro die ze krijgen er een te veel (tenzij om een periode tussen 2 jobs te overbruggen en ze actief op zoek zijn naar werk).
Dat is dus iets dat de mensen in overweging moeten nemen bij hun keuze.

Eigenlijk is het toch absurd dat je bv 900 euro uitkering krijgt, om niets te doen? Van 900 euro kan je amper leven, akkoord. Maar je doet toch ook niets? Iemand anders zit wel 37-40u per week te werken om een loon te hebben hé.
Volledig akkoord.

Ik wil gerust deel van mijn brutoloon afstaan zodat we het hier allemaal goed hebben. Maar iemand die geen zin heeft voor te werken, die te lui is, die zou 0 euro moeten krijgen. Maar voor iemand die ziek gevallen is, gehandicapt etc heb ik er geen probleem mee om hiervoor "op te draaien". Maar de profiteurs moeten eruit.

Hiermee bedoel ik niet dat de topicstarter zo is voor de duidelijkheid.

Ken zo iemand die uitkering krijgt en die doet dat allemaal op aan reizen. Die lacht beetje met de werkmens dat wij onzen tijd verdoen voor wat centjes etc. Van mij mag iedereen de leeghanger uithangen. Mag iedereen wereldreis maken, maar dan mag je op geen enkele steun rekenen. Als je niet bijdraagt aan de maatschappij moet je ook niet verlangen dat je er iets van terugkrijgt (tenzij je ziek/handicap/... hebt).

JPV

Legacy Member
vanrumst zei:
Volledig akkoord.

Ik wil gerust deel van mijn brutoloon afstaan zodat we het hier allemaal goed hebben. Maar iemand die geen zin heeft voor te werken, die te lui is, die zou 0 euro moeten krijgen.
die krijgt ook 0. Ken je er die toch meer krijgen?

=> telefoontje naar de RVA...

Stimpy

Legacy Member
JPV zei:
je krijgt dan ook geen uitkering om niks te doen.

Ik moet nog maar even aan die gast van rekening in het rood denken en ik betwijfel het.
Met zijn 2000 illegale films de ganse dag in de zetel liggen te roken terwijl zijn vriendin voor de baby zorgt (weliswaar met de sigaret).
Die gast zegt gewoon rechtuit dat hij voor een paar 100 euro meer niet wil werken.

Ik denk dat er héél veel mensen geld krijgen om niets te doen jammer genoeg.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan