Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TooChé

Legacy Member
JPV zei:
je krijgt dan ook geen uitkering om niks te doen.

Juist, ge moet 'doen' alsof ge werk zoekt ... Zotte inspanning, amai!

Dan nog mag hij nu mss niet willen profiteren van ons systeem, als hij 70 jaar is zal hij nie anders kunnen dan ervan profiteren, want hij heeft er jarenlang geen kloten voor gedaan.

Kzal mij wijselijk inhouden over politiek, want da hoort hier niet thuis. Ma ffs, raap uw ballen samen, zet uw beide voeten es op de grond en ga werken

JPV

Legacy Member
TooChé zei:
Juist, ge moet 'doen' alsof ge werk zoekt ... Zotte inspanning, amai!
ken jij de huidige procedure over hoe de controle naar werk zoeken werkt?

Stimpy zei:
Ik moet nog maar even aan die gast van rekening in het rood denken en ik betwijfel het.
ik betwijfel ook dat hij nog iets krijgt...

maxdevis

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
of wat denk je dat iemand die maandelijks in een fabriek staat en zijn maandloon krijgt bereikt in zijn leven buiten zijn eigen huis en gezin?
Dan kan je idd mee in deze maatschappij, maar heb je het dan gemaakt?

alsof "het maken" het ultieme doel is.

TooChé

Legacy Member
Ik ken die persoonlijk niet. Goeie vriend (alhoewel ik hem daar elken dag voor verwijt) heeft zo'n laisse-faire attitude. En die trekt al 3 jaar dop, heeft hoge school niet afgewerkt en zit elk jaar voor 6tal maand in het buitenland met een vrijwilligersvergoeding.
Hij heeft al in die 3 jaar 4x verplicht naar VDAB enz gemoeten (4x ... :o ) en moet om de zoveel tijd eens een sollicitatie brief sturen naar bedrijven, waarna hij gewoon niet meer doorgaat op een eventueel antwoord ...

Hoe goed kent gij de procedure? ;)

JPV

Legacy Member
TooChé zei:
Ik ken die persoonlijk niet. Goeie vriend (alhoewel ik hem daar elken dag voor verwijt) heeft zo'n laisse-faire attitude. En die trekt al 3 jaar dop, heeft hoge school niet afgewerkt en zit elk jaar voor 6tal maand in het buitenland met een vrijwilligersvergoeding.
Hij heeft al in die 3 jaar 4x verplicht naar VDAB enz gemoeten (4x ... :o ) en moet om de zoveel tijd eens een sollicitatie brief sturen naar bedrijven, waarna hij gewoon niet meer doorgaat op een eventueel antwoord ...

Hoe goed kent gij de procedure? ;)

Ik heb in m'n carriere waarschijnlijk zo'n 600 gesprekken bij de RVA in 3 RVA-kantoren over het zoekgedrag en zo'n 2000 gesprekken over schorsingen. Jij?

Die "elk jaar voor 6tal maand in het buitenland" is wss in het kader van een NGO-actie. Dat is dan wél werken en kan niet gecumuleerd worden met werkloosheid (toch niet elk jaar 6 maand).

De controle op het zoeken naar werk heeft weinig te maken met VDAB, vooral RVA (dispo). De controle van VDAB is idd zo lek als een zeef, omdat het gewoon ook geen controle is (enkel begeleiding).

TooChé

Legacy Member
Die 6 maand is in het kader van reisorganisaties, ingeschreven als vrijwilliger. Dus de RVA moest hem al lang 'gepakt' hebben.
Gezien uw ervaring snap ik wel dat ge uwe werkgever en het ganse systeem verdedigt. Praktijk geeft mij jammergenoeg een gans anders beeld weer.
Dusja, een vergoeding krijgen voor niks doen is blijkbaar geen utopie

Kingfisher

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
ja, maar je zal sowieso je bijdrage moeten betalen, ongeacht hoeveel doppers er zijn. Het is fout om per dopper te berekenen hoeveel je moet betalen.

Misschien. Maar als alle profiteurs er uit zijn, dan blijft er meer over voor de mensen die het echt nodig hebben.

maccie

Legacy Member
4u vrije tijd is veel ... zelf vertrek ik om 6u s'ochtends voor mijn werk om rond 6-7u savonds thuis te komen. Dan moet er nog eten gemaakt worden, de was gedaan worden, kuisen enzovoort ... om tegen half 11 weer in bed te liggen om nog een degelijke nachtrust te hebben. Ja ik heb ook momenten dat ik denk van WTF ben ik toch mee bezig, maar dan pak enkele daagjes verlof en alles is weer tiptop in orde.

En ik durf te wedden dat er nog duizenden meer zijn die er hetzelfde over denken.
Gaat gewoon werken zodat je nen degelijke verdiend en kunt sparen, zodat je over X aantal jaar kunt 'genieten' van een eigen huisje/wagen/whatever en van de voldoening dat je dit hebt kunnen behalen.

In het geval van de TS kan ik maar weinig zeggen:
welcome to the real world, get used to it

JPV

Legacy Member
TooChé zei:
Die 6 maand is in het kader van reisorganisaties, ingeschreven als vrijwilliger. Dus de RVA moest hem al lang 'gepakt' hebben.
Gezien uw ervaring snap ik wel dat ge uwe werkgever en het ganse systeem verdedigt. Praktijk geeft mij jammergenoeg een gans anders beeld weer.
Dusja, een vergoeding krijgen voor niks doen is blijkbaar geen utopie
je kan geen 6 maand "ingeschreven" staan als vrijwilliger voor een reisorganisatie. Waarschijnlijk staat hij als werknemer (met laag loon) ingeschreven. Dan is hij wel degelijk aan het werk :). Hij zal binnenkort wel z'n dop zwaar zien zakken...

En ik verdedig zeker niet alle werklozen. Ik verdedig wel het huidig controlemechanisme, tégen de mening van m'n werkgever in. Er mogen nog wat "finetuningen" aan gebeuren, maar het principe van nu is zeker goed en werkbaar. De duizenden schorsingen/uitsluitingen sinds het begin van dat systeem (dan nog véééééél meer in Wallonië dan hier) bewijzen dit.

Alleen is de vraag of je met het schorsen van mensen en ze op een leefloon (met weinig begeleiding) plaatsen, ze op een goeie manier helpt. Maar da's het probleem van leefloon, niet van werkloosheidsuitkeringen.

Da_Duvelke

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
.
En wat is er mis met een fabrieksarbeider die gelukkig is met zijn huis en gezin? Dan ben jij weer degene die druk op legt en neer kijkt omdat iemand anders z'n visie verschilt. Wat heb jij dan bereikt dat je beter zou zijn? Het is gewoon een vraag he.

Ik heb er niets tegen, maar het is niet het leven dat ik zou willen leiden (lijden) :)
Ik heb andere verwachtingen van het leven. Net als de TS andere verwachtingen heeft (mss bij hem iets minder ambitieus - realistisch)

tgaat er idd gewoon om, dat je doet wat je graag doet. en niet gewoon een job gaat doen,puur omdat je bang hebt te worden aanzien als profieteur.
Kheb zelf ook een goei jaar gezocht naar werk..ik kon perfect in een magazijn gaan werken, maar dat was niet hetgene wat ik zocht. En wees eerlijk, waarom zou je voor 1300 euro in de maand een job gaan doen die je niet ligt, als je stempelgeld in het begin nog een dikke 1000 euro is? :)

Da_Duvelke

Legacy Member
vanrumst zei:
Volledig akkoord.

Ik wil gerust deel van mijn brutoloon afstaan zodat we het hier allemaal goed hebben. Maar iemand die geen zin heeft voor te werken, die te lui is, die zou 0 euro moeten krijgen. Maar voor iemand die ziek gevallen is, gehandicapt etc heb ik er geen probleem mee om hiervoor "op te draaien". Maar de profiteurs moeten eruit.

Hiermee bedoel ik niet dat de topicstarter zo is voor de duidelijkheid.

Ken zo iemand die uitkering krijgt en die doet dat allemaal op aan reizen. Die lacht beetje met de werkmens dat wij onzen tijd verdoen voor wat centjes etc. Van mij mag iedereen de leeghanger uithangen. Mag iedereen wereldreis maken, maar dan mag je op geen enkele steun rekenen. Als je niet bijdraagt aan de maatschappij moet je ook niet verlangen dat je er iets van terugkrijgt (tenzij je ziek/handicap/... hebt).

Tja, als de mogelijkheid bestaat, wat kan je er dan tegen doen?
Hij is toch niet in fout omdat hij het systeem (mis)(ge)bruikt?

enfin, van den dop gaat ge niet veel kunnen reizen hoor. Misschien als je nog bij je ouders woont, dat je dan wat kan reizen akkoord. Sowieso niet iets voor lange termijn he.

Da_Duvelke

Legacy Member
maxdevis zei:
alsof "het maken" het ultieme doel is.

'het maken' is voor iedereen anders.
Meeste mensen hebben een levensdoel, iets wat ze willen bereiken in het leven.
Dat hoeft daarom geen carriere te zijn. Sommige (ik denk zelfs velen) zijn er nog naar op zoek.
Als je geen doel hebt in het leven, dan dool je maar rond in de maatschappij, op zoek naar... ?

Da_Duvelke

Legacy Member
Kingfisher zei:
Misschien. Maar als alle profiteurs er uit zijn, dan blijft er meer over voor de mensen die het echt nodig hebben.

Dat is pas een utopie ;)
De mens gaat altijd op zoek naar gaatjes om het zichzelf makkelijk te maken :)
Soms zit het in kleine dingen, soms in grote dingen.

maw, zolang het dopsysteem blijft bestaan, zullen er 'profiteurs' zijn.

Da_Duvelke

Legacy Member
maccie zei:
4u vrije tijd is veel ... zelf vertrek ik om 6u s'ochtends voor mijn werk om rond 6-7u savonds thuis te komen. Dan moet er nog eten gemaakt worden, de was gedaan worden, kuisen enzovoort ... om tegen half 11 weer in bed te liggen om nog een degelijke nachtrust te hebben. Ja ik heb ook momenten dat ik denk van WTF ben ik toch mee bezig, maar dan pak enkele daagjes verlof en alles is weer tiptop in orde.

En ik durf te wedden dat er nog duizenden meer zijn die er hetzelfde over denken.
Gaat gewoon werken zodat je nen degelijke verdiend en kunt sparen, zodat je over X aantal jaar kunt 'genieten' van een eigen huisje/wagen/whatever en van de voldoening dat je dit hebt kunnen behalen.

In het geval van de TS kan ik maar weinig zeggen:
welcome to the real world, get used to it

Mja, dat is hetgene waar hij (en nog andere) zo hard tegenop zien.
werken, eten, slapen, werken, eten, slapen,
en af en toe is een paar daagjes maar om te recupereren.
the real world? Die maak je toch zelf? Je hoeft toch niet in die cyclus te leven?

Stimpy

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
Mja, dat is hetgene waar hij (en nog andere) zo hard tegenop zien.
werken, eten, slapen, werken, eten, slapen,
en af en toe is een paar daagjes maar om te recupereren.
the real world? Die maak je toch zelf? Je hoeft toch niet in die cyclus te leven?

tuurlijk ni ma ge moet dan ni verwachten dat degenen die wel in die cyclus zitten u gaan onderhouden hé :)

TooChé

Legacy Member
ik heb het zelf gedaan voor 4 maand als vrijwilliger ... en ik stond zeker en vast niet ingeschreven als werknemer. Ik zat dan in wachttijd, en die is stopgezet voor vrijwilligerswerk. Hoe het is geregeld met die onkostenvergoeding, volgens de reisorganisatie moest ik mij daar niks van aantrekken
Mijn vriend werkt dan ook niet bij 1 reisorganisatie. Hoe dat systeem precies opgezet is, weet ik ook niet. Maar hij kreeg in ieder geval wel nog dop uitbetaald

Da_Duvelke

Legacy Member
Stimpy zei:
tuurlijk ni ma ge moet dan ni verwachten dat degenen die wel in die cyclus zitten u gaan onderhouden hé :)

Ja en nee..
als de mogelijkheid er is..waarom zouden ze er dan geen gebruik van maken?

Bent

Legacy Member
Zavantas zei:
Ik volg DeMoN en Mooncat. Ikzelf ben nu meer dan 2 jaar mijn eigen baas (begonnen als zelfstandige, ondertussen overgestapt naar bvba). Dit is alles behalve makkelijk!
De reden waarom ik deze stap genomen heb is heel simpel: op een dag werd ik wakker en vond ik mijn vorige job niet leuk meer. En zo heb ik het steeds gedaan (behalve bij Intel)
Verkoper in Electrowinkel
Vertegenwoordiger/Trainer bij Intel
Vertegenwoordiger/Trainer bij HP
Senior Trainer Benelux & France BlackBerry
Nu mijn eigen ding.

In de afgelopen 10 jaar geen dag werkloos geweest. En nu, dankzij de ervaring die ik heb, wat gezond boerenverstand en slim omgaan met geld heb ik een droomjob met misschien 200 werkdagen op het jaar. En dus veel vrije tijd.

Doe gewoon waar je zin in hebt, en zorg dat je zelf gelukkig bent. Maar weet dat na een jaar niets doen, dat het dan weer moeilijker wordt om de draad weer op te nemen. Weer vroeg opstaan, afstand afleggen, met mensen samen werken, tijdsdruk,... allemaal zaken die je al lang weer vergeten bent.
Wil je echt thuis blijven, zorg dat je dan nog steeds wel iets te doen hebt, niet hele dag in bed liggen,... Want dan mag je het later wel schudden.

Klopt volledig, je moet een (berekend) risico durven nemen. Dagelijks tegen je zin gaan werken, dat hou je misschien enkele jaren vol maar dan volgt de terugslag.

Gentei

Legacy Member
JPV zei:
je krijgt dan ook geen uitkering om niks te doen.

Wat zitten die mensen dan te doen die uitkering krijgen?
Een paar CV's versturen op een dag? noem ik nog altijd niks doen hoor...
Ik was vorig zomer ook ingeschreven als werkzoekende ik moest effectief NIETS doen, ik heb wel een job gevonden na ne maand zoeken maar toch....
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan