Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
als je ofwel minder dan 25 jaar bent (kan je altijd ten laste zijn van je ouders), ofwel verzekerd bent door ziekte, werkloosheid of een vrijstelling (tijdskrediet, ...) is er geen probleem.Wolfskin zei:How, leg dit is uit
Ik heb gewerkt en daar altijd verzekering gehad van DKV, ben nu terug gaan studeren en gewoon DKV overgepakt.
Wolfskin zei:Dat is ook het eerste wat ik daar van hoor
Dus mensen die stoppen met werken, hun eigen opleiding en alle kosten die erbij komen betalen worden eigenlijk afgestraft? Leuk om te horen dat de belgische overheid levenslang studeren weer zo goed promoot!
Wolfskin zei:Dat is ook het eerste wat ik daar van hoor
Dus mensen die stoppen met werken, hun eigen opleiding en alle kosten die erbij komen betalen worden eigenlijk afgestraft? Leuk om te horen dat de belgische overheid levenslang studeren weer zo goed promoot!
MrKend54l zei:4u vrije tijd is nog redelijk veel...
Het leven zoals het is.
Cirenras zei:zoveel te doen in het leven buiten werk en er zijn nog altijd mensen die zeggen dat ze zich zonder werk kapot zouden vervelen.
een deprimerende gedachte vind ik persoonlijk.
Cirenras zei:zoveel te doen in het leven buiten werk en er zijn nog altijd mensen die zeggen dat ze zich zonder werk kapot zouden vervelen.
een deprimerende gedachte vind ik persoonlijk.
Ik betaal idd 25 000 euro voor mijn opleiding :ironic:JPV zei:Als je alle kosten van de opleiding en dergelijke zelf betaalt, gelieve dan maar een 10000 euro per jaar bij te betalen (grootste deel van opleidingen worden gesubsidieerd door overheid).
foghorn leghorn zei:Ik ben nu enkele maanden aan het werk, maar ik vind dit fulltime werken een te grote aanslag op mijn vrije tijd en vrijheid. Na een jaar op zoek geweest te zijn naar een parttime job of chilljob in gent in de IT heb ik opgegeven en een fulltime job aangenomen bij een multinational in Brussel. Maar iedere dag die afstand rijden + uren op kantoor + meer dan gemiddeld uren slaap die ik nodig heb geven mij maar een 4tal uur vrije tijd per dag, en dit vind ik te weinig.
Dus overweeg ik het om na een jaar ofzo te stoppen met werken, en een 3tal jaar (zuinig) te leven van het geld dat ik gespaard heb tijdens het werken. In die 3 jaar kan ik dan misschien rustig op zoek gaan naar een tof uitziende parttime job of misschien wat freelancen op internet.
Maar dit leven van mijn spaargeld lijkt enkele praktische problemen mee te brengen: -aangezien ik mij niet zal inschrijven als werkzoekende, hoe zit dat dan met mijn sociale verzekering (ziekenkas?)? Moet ik daar iedere maand een bedrag voor gaan overschrijven om verzekerd te blijven?
-belastingen lijken mij geen probleem aangezien ik geen inkomsten heb, geen belastingen moet betalen
-zijn er nog andere praktische dingen die ik over het hoofd zie?
Nu heb ik een leaseauto, maar zonder werk heb ik geen auto nodig dus dat zijn ook al geen verzekeringen of kosten waar ik mee moet inzitten
Ik ben niet van plan om een lening aan te gaan of mijn domicielie te verzetten, nu staat die nog schoon bij mijn ouders.
Ervaringen en commentaren zijn ook welkom.![]()
Je verwijst naar die ouderen die achteraf spijt hebben, maar ook zij hebben lange tijd vast móeten werken voor ze (al dan niet) op eigen houtje konden beginnen.foghorn leghorn zei:Ik ben nu al aan het werken, en heb ook nergens geschreven dat ik nooit meer wil werken? Wel dat ik een aantal jaar van mijn spaargeld kan leven en rustig op zoek kan gaan naar een parttime job of freelancen op internet.

Wolfskin zei:Ik betaal idd 25 000 euro voor mijn opleiding :ironic:
zarathustra zei:...natuurlijk als je in een hut in Afrika wil gaan wonen kan je dat doen zonder te 'werken'.
Kingfisher zei:Ik denk dat je er van verbaasd zou staan, mocht je weten hoe hard het leven is in een hut in Afrika. Om vijf uur opstaan om de geiten te melken, 15 km stappen om brak water te halen, hout sprokkelen, 3 dagen wandelen naar het ziekenhuis omdat één van jouw kinderen aan het sterven is van uitdroging en terug komen en merken dat het dorp platgebrand is.
Er zijn hier toch een paar die echt met gouden lepeltjes zijn opgegroeid.
DeMoN zei:Je verwijst naar die ouderen die achteraf spijt hebben, maar ook zij hebben lange tijd vast móeten werken voor ze (al dan niet) op eigen houtje konden beginnen.
Freelancen klinkt dan misschien geweldig, (en is het ook wel) maar je moet veel discipline hebben, en ik kan je garanderen dat dat niet gemakkelijk is.
True. Ik kan overdag even naar de winkel of in de zomer een uurke gaan lopen int park, wat wel de illusie van vrijheid schept, maar je moet ook werken voor uwe kost. Ik heb dan ook véél lange nachten en 't is allesbehalve uitzonderlijk dat ik ook int weekend doorwerk.
Ge regelt ook zelf alle papierwerk en administratie tenzij je grotendeels via payrolling werkt, maar moet zelf sowieso uw uren bijhouden, tarieven bepalen, planning zien ordelijk te houden, deadlines zien te behalen, kwalitatief werk te leveren. (want ge staat er alleen voor) Niemand die uw werk controleert of even de workload kan delen...
Velen hebben een verkeerd beeld van freelancers. De waarheid is dat je vooraleer je zelfstandig wilt beginnen je eerst enkele jaren ervaring en kennis moet opdoen in de richting waarin je wilt beginnen. Ik heb dit gedaan bij een reclamebureau, en daarvoor nog een andere vaste job (voorafgegaan door veel vakantie- en weekendwerk), en in de tussentijd goe veel zelfstudie.
Werkervaring, zelfstudie en contacten leggen is énorm belangrijk.
Ge kunt niet zomaar zeggen "ik heb geen zin in vast werk (wie wel), ik wil mijn ding doen". Als ge geen ervaring, portfolio en klanten hebt gade der ook geen bal van bakken, en als ge dan nog zelfstandig statuut hebt zijde voor 5 jaar uw recht op uitkering kwijt.
En doppen is ook ni alles. Daar kunt ge amper van leven en ge voelt u waardeloos, wat nog meer demotiveert. VDAB/RVA vallen u constant lastig en voor ge het weet zijt ge straatveger
Belangrijker dan zeggen "ik wil freelancen" is zeggen "ik wil dát doen". Ge moet weten wa ge wilt doen en passie hebben voor uw beroep. Dwz de nodige tijd erin investeren dmv opleidingen/zelfstudie en werkervaring. Als ge nu al te lui zijt om te werken moet ge al helemaal ni overwegen om te gaan freelancen. Da loopt gegarandeerd slecht af.