Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

koen v

Legacy Member
ziekteverzekering, 250EUR :D?

ontopic: wat een kortzichtige sukkels hier, een enigszins afwijkende mening en de uilskuikentjes slaan in paniek.
TS, doe je ding man, een sabbatjaar hoeft helemaal niets negatief te zijn op je CV, alles hangt af van je attitude.
ik zou van dat sabbatjaar wel intensief gebruik maken, als je er niets mee doet is de tijd zo om, werk aan jezelf, denk na, geniet! succes man!

NotoriousP

Legacy Member
Niemand heeft een probleem met het feit dat hij een ander (beter) leven wilt dan de massa. Het is gewoon lachwekkend dat hij verwacht dat dit hem in de schoot geworpen wordt.

Mooncat

Legacy Member
Je kan die gast moeilijk serieus nemen als je zoiets leest:

foghorn leghorn zei:
In het begin miste ik zelf sociale aangelegenheden omdat ik de volgende dag 'een gesprek had om 8u'.

Tyki

Legacy Member
NotoriousP zei:
Niemand heeft een probleem met het feit dat hij een ander (beter) leven wilt dan de massa. Het is gewoon lachwekkend dat hij verwacht dat dit hem in de schoot geworpen wordt.

Ik dacht dat hij van plan was anderhalf jaar te werken en dan zuinig te leven van het geld dat hij opgespaard heeft en af en toe wat freelancen of iets dergelijks? Waar verwacht hij juist dat er iets in zijn schoot geworpen word? Hij zegt zelfs dat hij niet wilt gaan doppen..

De 2 praktische problemen die ik zie met zijn plan zijn:

- Ouders (zijn ze hier OK mee? Hij zal grotendeels van hen afhankelijk zijn)
- Het "gat" in zijn C.V. dat wellicht toch ter sprake gaat komen op de serieuzere solicitaties na zijn "verlof". Maar zelfs dat hangt af van het soort werk dat hij hierna gaat zoeken.


Ik vind het dan eerder lachwekkend hoe mensen hem haast gek verklaren omdat hij meer dan 16% van zijn dag wil overhouden voor zichzelf/vrije tijd i.p.v. het gewoon te accepteren als de normale gang van zaken en zich er maar doorheen sleuren.

Realistisch gezien zou ik dan inderdaad meer kijken naar een part-time job of iets dichter bij huis, of terug gaan studeren in een richting waar je een job kan krijgen die je het gevoel geeft dat je tijd op het werk toch niet volledig weggesmeten tijd is. Het studentenleven is zowiezo wat meer relaxed. (hangt natuurlijk af van je richting en inzetting)

De TS moet gewoon een balans vinden die voor hem hem acceptabel is.

Cartek

Legacy Member
NotoriousP zei:
Niemand heeft een probleem met het feit dat hij een ander (beter) leven wilt dan de massa. Het is gewoon lachwekkend dat hij verwacht dat dit hem in de schoot geworpen wordt.

nee, je zit mis, nergens verwacht hij dit.

Bunecarera

Legacy Member
Prachtig toch hoe iedereen nog steeds denkt dat die junior analyst functie bij PwC, die mini onder uw kont, werken tot uw 65ste of langer voor uw pensioen en in het weekend met uw madam naar Ikea DE manier van leven is...

Soit,

In uw geval:
* Als je zelf ontslag neemt dan heb je natuurlijk geen recht op enige vorm van sociale zekerheid.
* Blijf betalen aan je mutualiteit en er verandert niets voor doktersbezoeken en dergelijke.
* Een andere ziekteverzekering nemen, dan kan je. Net zoals je dat kan als je werkt.
* Je belastingsbrief is altijd op inkomsten uit het jaar voordien. Voorbeeld: Stop nu met werken en je belastingsbrief van 2012 gaat berekend worden op inkomsten verworven in 2011. Blijf zonder werk tot eind 2013 en je belastingsbrief van 2013 zal gaan over de inkomsten van 2012. Aangezien je die niet hebt --> geen belastingen.
* Voor het gat in je cv, zit daar niet mee in. Dat je met zo een cv niet onmiddellijk na je sabbatjaar moet gaan solliciteren bij Ernst & Young lijkt me logisch. Maar voor de rest is het enkel maar hoe je het uitlegt. Veel bedrijven don't give a fuck. Veel bedrijven wel, maar dat zijn die bedrijven waar 95% van dit forum denkt dat ze the promised land zijn en jij waarschijnlijk niet wilt gaan werken.

Ga vooral doen waar je goesting in hebt.
Ga wat rondtoeren door Europa.
Huur een huisje voor 100€ per maand op een berg in het zuiden van Europa.
Er zijn mogelijkheiden zat.
Maar dag in dag uit iets doen wat je niet wilt doen is het simpelweg niet waard...

Dubbelpunt

Legacy Member
In het leven moet je doen wat je graag doet. Het leven is al zo kort en dan kan je maar beter 5 dagen op 7 doen wat je graag doet. Als je niets graag doet, dan heb je een probleem. Je kan ook proberen om niet te gaan werken en zien hoe dat uitdraait ;)

bootstrap

Legacy Member
Bunecarera zei:
Maar dag in dag uit iets doen wat je niet wilt doen is het simpelweg niet waard...
geenenkele job in ons land die de topicstarter aanstaat, dan zijde wel heel kieskeurig. het moet zelfs geen job zijn die je graag doet, gewoon een die 'niet tegensteekt'.

MilM

Legacy Member
Je moet opletten dat je niet in een put valt waar je moeilijk uitraakt.
Misschien dat je financieel even kan leven van dat geld, maar eventueel dat de stap naar het 'gewone' leven daarna weer moeilijker wordt.

Kan ook een negatieve impact hebben op uw sollicitatiemogelijkheden later, waardoor de zoektocht naar uw ideale job nog moeilijker wordt.

Ik zou toch eerst op zoek gaan naar een parttime job en kijken of dat u ligt of niet.

Ergens moet je ook de verantwoordelijkheidszin hebben om te beseffen dat je nu éénmaal moet werken in het leven (de afweging tussen zelfvoorziening of het aantal uren dat je wil werken in dienstverband en de return die daartegenover staat is persoonlijk)

Michster zei:
Stel: ge gaat een jaar "rentenieren".

Rentenieren is leven van uw rente, hij wilt leven van zijn spaargeld.
Mocht hij kunnen rentenieren, zou zijn probleem een stuk kleiner zijn.

Dubbelpunt zei:
In het leven moet je doen wat je graag doet.

Dat is dan ook in extreem veel gevallen een utopie.
Om te doen wat je graag doet, moet je normaal gezien zaken doen die je minder graag doet.

sneax

Legacy Member
doe een fulltime kutjob en ondertussen zoekt ge naar een job die echt uw goesting is

er is maar één probleem, ge verwacht waarschijnlijk veel te veel geld van uw chilljob dat ge gaat zoeken

Bunecarera

Legacy Member
MilM zei:
Je moet opletten dat je niet in een put valt waar je moeilijk uitraakt.
Misschien dat je financieel even kan leven van dat geld, maar eventueel dat de stap naar het 'gewone' leven daarna weer moeilijker wordt.

Wat "gewone" leven? Het leven dat 99% van de Belgen leidt (lijdt) omdat ze de ballen niet hebben om te doen wat ze echt willen?

Kan ook een negatieve impact hebben op uw sollicitatiemogelijkheden later, waardoor de zoektocht naar uw ideale job nog moeilijker wordt.

Maakt enkel uit bij bedrijven waar de TS toch niet zou willen werken...

Ergens moet je ook de verantwoordelijkheidszin hebben om te beseffen dat je nu éénmaal moet werken in het leven (de afweging tussen zelfvoorziening of het aantal uren dat je wil werken in dienstverband en de return die daartegenover staat is persoonlijk)

Waarom?
Om een huis te kunnen kopen in 1 of andere verkaveling met een dure auto op de oprit en elk weekend naar Molecule en de voetbal?
Ok, als dat je doel is, ga er dan vooral voor.
Maar als je dat niet wilt, doe dan iets anders. Heeft juist geen fluit met verantwoordelijkheidszin te maken.


""In het leven moet je doen wat je graag doet.""
Dat is dan ook in extreem veel gevallen een utopie.
Om te doen wat je graag doet, moet je normaal gezien zaken doen die je minder graag doet.

Het is een utopie voor iedereen die de ballen niet heeft om boven de middenmoot uit te stijgen. Voor al de rest is het realiteit.

Général Zantas

Legacy Member
Bunecarera zei:
Waarom?
Om een huis te kunnen kopen in 1 of andere verkaveling met een dure auto op de oprit en elk weekend naar Molecule en de voetbal?
Ok, als dat je doel is, ga er dan vooral voor.
Maar als je dat niet wilt, doe dan iets anders. Heeft juist geen fluit met verantwoordelijkheidszin te maken.

Neen, om niet onder de brug te belanden bij de andere clochards.

MilM

Legacy Member
Bunecarera zei:
Wat "gewone" leven? Het leven dat 99% van de Belgen leidt (lijdt) omdat ze de ballen niet hebben om te doen wat ze echt willen?
Misschien wat meer uitleg verschaffen dan?
En met gewone leven bedoel ik dat leven waar hij geld verdient.

Bunecarera zei:
Waarom?
Om een huis te kunnen kopen in 1 of andere verkaveling met een dure auto op de oprit en elk weekend naar Molecule en de voetbal?
Ok, als dat je doel is, ga er dan vooral voor.
Om te overleven meneer het genie.
Ik heb er zwaar mijn bedenkingen bij dat hij zelf zijn groenten zal kweken, zelf wild gaat gaan schieten met pijl en boog in de bossen, zelf ergens een huisje zal bouwen etc

Misschien zou je wat beter moeten lezen en zien dat ik 'zelfvoorziening' al aangehaald had en dus niet bezig ben over de maatschappelijke druk om een groot huis en een mooie wagen te kopen.

Lang voor er de maatschappij was zoals we ze nu kennen moest er ook al gewerkt worden om te overleven (zie de primitieve zaken die ik hierboven aanhaalde).

Bunecarera zei:
Maar als je dat niet wilt, doe dan iets anders. Heeft juist geen fluit met verantwoordelijkheidszin te maken.

Toch wel. Uit de openingspost is af te leiden dat hij niet extreem rijk is.
Dus ofwel zal hij ooit moeten werken ofwel leven van de maatschappij.

Voor u misschien geen verantwoordelijkheidszin, voor mij wel.

Bunecarera zei:
Het is een utopie voor iedereen die de ballen niet heeft om boven de middenmoot uit te stijgen. Voor al de rest is het realiteit.

Dat je trots bent op uw ballen is mij duidelijk (toch ergens om trots op te zijn).

EDIT: mooi trouwens dat je leest wat je wil lezen :niceone:

zarathustra

Legacy Member
Bunecarera zei:
Waarom?
Om een huis te kunnen kopen in 1 of andere verkaveling met een dure auto op de oprit en elk weekend naar Molecule en de voetbal?
Ok, als dat je doel is, ga er dan vooral voor.
Maar als je dat niet wilt, doe dan iets anders. Heeft juist geen fluit met verantwoordelijkheidszin te maken.


Gewoon nog maar om te overleven eerder, natuurlijk als je in een hut in Afrika wil gaan wonen kan je dat doen zonder te 'werken'. Maar als je in Belgie wil blijven wonen zonder te profiteren dan *moet* je werken.

Kijk nog maar naar de geschatte kosten die mensen hier maken voor alleen wonen, 700-1000 euro per maand minimum, je zal veel spaargeld mogen hebben denk ik.

Irriducibili

Legacy Member
hmm.. uw 1ste sollicitatie na uw 'pauze':
a) Wat heb je in dat jaar gedaan meneer?
b) Bwa niet te veel, te tam om te werken
a) We laten u nog iets weten

JPV

Legacy Member
Wolfskin zei:
1)Een deftige ziekteverzekering is rond de €250 (DKV). Lijkt me nu ook niet onoverkomelijk

2)Belastingsplichtig blijf je idd, maar zonder inkomsten zal het gene vette zijn dat je moet betalen.

3)Voorwat zou hij het niet kunnen halen? Weet jij zijn financiële middelen?

Of het een slim plan is of niet laat ik in het midden. Maar als sommige mensen niet aan de rat-race willen deelnemen en hiervoor enkel teren op eigen middelen zonder een parasiet van de maatschapij te worden.
Welk recht hebben wij om daar nu in godsnaam over te oordelen!
1) DKV eist in principe dat je verzekerd bent via mutualiteit... als dat niet gebeurd is, wordt je in principe niet verzekerd, behalve voor het persoonlijk aandeel, niet voor het mutualiteitsaandeel ('t zou kunnen dat DKV ook verzekeringen aanbied voor niet-mutualiteitsverzekerden, maar heb daar nog nooit van gehoord.

2. klopt, maar 't kan nog zijn dat er nog een factuur komt voor 2011 in 2013...

3. ja, gezien hij dit in zijn OP zet: 1 jaar gewerkt => 3 jaar overleven. Als je alleen leeft is dat quasi onmogelijk.

Wolfskin

Legacy Member
JPV zei:
1) DKV eist in principe dat je verzekerd bent via mutualiteit... als dat niet gebeurd is, wordt je in principe niet verzekerd, behalve voor het persoonlijk aandeel, niet voor het mutualiteitsaandeel ('t zou kunnen dat DKV ook verzekeringen aanbied voor niet-mutualiteitsverzekerden, maar heb daar nog nooit van gehoord.
How, leg dit is uit :p
Ik heb gewerkt en daar altijd verzekering gehad van DKV, ben nu terug gaan studeren en gewoon DKV overgepakt.

L. de Cartier

Legacy Member
Een interessant boek kan voor u misschien 'The 4-hour workweek' zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan