Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Michster

Legacy Member
Stel: ge gaat een jaar "rentenieren". Hoe denkt ge dat dit achteraf gaat ogen op uw C.V., bij sollicitaties?

"Ja, ik besloot een jaartje op rust te komen, ge kent dat wel hé."

Doe desnoods part-time, met minimum aantal uren, maar ga alsjeblieft niet een jaar niksen.

Ik geloof trouwens niet eens dat ge dat een jaar volhoudt. Tenzij ge zoveel hobby's/interessen hebt om uw bezig te houden al die tijd, maar dat lijkt me sterk.

devilution.be

Legacy Member
Mensen als deze topicstarter zijn imho de beste reden om de sociale zekerheid in dit land, vanaf 0 te herzien.

Ik durf wedden dat als hij lang genoeg niets doet en achterpoortjes zoekt hij er mee zal wegkomen nog meer geld te hebben op het einde van de maand, dan iemand die hard werkt voor zijn geld.

Ik ken er nog zo'n.

devilution.be

Legacy Member
tommie314 zei:
Werken is ook gewoon vervelend, iedereen wil meer vrije tijd hé


(niet dat ik zijn plan goed vind)

Ik weet niet, maar ik amuseer me goed op mijn werk. Voor mij persoonlijk is werken absoluut geen verveling.

Als je werk je verveelt, zoek dan iets anders :) Zo simpel is dat.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Om alles wat hier al gezegd is even samen te vatten.
Maar weinig mensen gaan graag werken. Er moet nu eenmaal brood op de plank komen. So get over it.
Te weinig vrije tijd? Welcome to the real world?
Het gat in uw CV ga je misschien 1 keer kunnen uitleggen. Maar de 2de keer sta je een jaar aan de band. Uw diploma mag je dan wel weg gooien, na de 3de break zelfs definitief. En dan ben je nog geen 30?
Met die levensstijl ga je geen eigendom verwerven, noch een deftig pensioen. Waar ga je op latere leeftijd van leven? Waar ga je terecht komen? Groot zwart gat, en meestal steken ze daar een doodskist in.
Uitgaan blablabla. Het is niet meer een kwestie van tijd eer al uw vrienden bezig zijn met huisje, tuintje, kindje en dan sta je daar als laatste van die groep. Eenzaam en alleen. Alle vrijheid om uit te willen gaan, alleen. Als het u dan nog interesseert.
Qua relationeel vlak, wat zijn de verwachtingen? Welk soort vrouw valt voor zo'n levensstijl? Ik kan het mij wel voorstellen maar het is niet mijn smaak. Ik verkies vrouwen die hun tanden nog hebben.

stvw

Legacy Member
Is er een reden waarom ge hier wilt blijven en hier veel vrije tijd wilt hebben?

Er zijn goedkopere oplossingen dan hier thuis 'op je luie krent' te blijven zitten.
- Maak een wereldreis (het leven buiten europa is veel goedkoper, zeker als ge geen huur enzo moet betalen)
- Wandel naar Compostela
- ...

Dingen genoeg, en voor later nog een veel betere uitleg dan 'ik zat drie jaar gewoon thuis'.


Ge wilt niet leven zoals iedereen en geen profiteur zijn, waarom wilt ge dan nog wel zoals iedereen recht hebben op ziekteverzekering enzo? Die moet betaald worden door iemand, en dat zal niet zijn met uw 10 euro bijdrage per kwartaal aan het ziekenfonds.

Mr Red

Legacy Member
Als hij nu wilt thuis blijven, dan doet hij dit toch gewoon zeker. Hij zal het mss beseffen dat wanneer het spaargeld op is er wel moet gewerkt worden.

ivm verzekeringen, als ge die niet betaald zijde ook ni verzekerd, wat is daar moeilijk aan ??

Wazzipi

Legacy Member
veronderste dat hij een verzekering heeft vant werk ?
Dan moet je gewoon zelf naar verzekeringskantoor gaan en een aanvragen, zal we wat meer zijn dan die je krijgt via werk.

Anders moet je eens wat beginnen werken en later loopbaanonderbreking ofzo nemen, zijn zoveel dingen, alhoewel het in de toekomst hier ook niet allemaal meer zou mooi uitziet

JPV

Legacy Member
foghorn leghorn zei:
1)-aangezien ik mij niet zal inschrijven als werkzoekende, hoe zit dat dan met mijn sociale verzekering (ziekenkas?)? Moet ik daar iedere maand een bedrag voor gaan overschrijven om verzekerd te blijven?
2)-belastingen lijken mij geen probleem aangezien ik geen inkomsten heb, geen belastingen moet betalen
3) -zijn er nog andere praktische dingen die ik over het hoofd zie?
Nu heb ik een leaseauto, maar zonder werk heb ik geen auto nodig dus dat zijn ook al geen verzekeringen of kosten waar ik mee moet inzitten
Ik ben niet van plan om een lening aan te gaan of mijn domicielie te verzetten, nu staat die nog schoon bij mijn ouders.

Ervaringen en commentaren zijn ook welkom.:woohoo:
1) Als je jonger bent dan 25, kan je nog ten laste zijn. Anders bestaat de kans dat je zonder hoge bijdrage geen recht hebt op ziekteverzebouwen...

Soms zou je hier toch een "negatieve rep" willen kunnen geven.

Tsubasa

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Om alles wat hier al gezegd is even samen te vatten.
Maar weinig mensen gaan graag werken. Er moet nu eenmaal brood op de plank komen. So get over it.
Te weinig vrije tijd? Welcome to the real world?
Het gat in uw CV ga je misschien 1 keer kunnen uitleggen. Maar de 2de keer sta je een jaar aan de band. Uw diploma mag je dan wel weg gooien, na de 3de break zelfs definitief. En dan ben je nog geen 30?
Met die levensstijl ga je geen eigendom verwerven, noch een deftig pensioen. Waar ga je op latere leeftijd van leven? Waar ga je terecht komen? Groot zwart gat, en meestal steken ze daar een doodskist in.
Uitgaan blablabla. Het is niet meer een kwestie van tijd eer al uw vrienden bezig zijn met huisje, tuintje, kindje en dan sta je daar als laatste van die groep. Eenzaam en alleen. Alle vrijheid om uit te willen gaan, alleen. Als het u dan nog interesseert.
Qua relationeel vlak, wat zijn de verwachtingen? Welk soort vrouw valt voor zo'n levensstijl? Ik kan het mij wel voorstellen maar het is niet mijn smaak. Ik verkies vrouwen die hun tanden nog hebben.

²

Als je voor elk jaar dat je werkt 2j thuis zit, ga op je 65 niet veel gespaard hebben of gewerkt hebben. Wat ga je dan doen? :p

Tyki

Legacy Member
Als die kerel zo ongelukkig is als werkende mens met een fulltime job is hij het aan zichzelf verplicht om iets anders uit te zoeken.

Zouden veel mensen nog iets van kunnen leren i.p.v. alles maar te accepteren zoals het is en dan maar kritiek te geven op de levensstijl van anderen die afwijken van deze norm.

NotoriousP

Legacy Member
JPV zei:
Soms zou je hier toch een "negatieve rep" willen kunnen geven.

Met het aantal NVA stemmers op dit forum zou jij al serieus in het rood staan met uw socialistische uitspraken hoor. :p

|steven|

Legacy Member
Het argument van "als werkende heb je weinig vrije tijd" vind ik maar zever.
Ik zou trouwens wel eens willen weten wat die in zijn vrije tijd zoal allemaal doet. Praktisch iedereen heeft een hobby, en soms is dat moeilijk te combineren met het werk, maar werk (inkomstenbron) gaat nu eenmaal voor.
Er valt wel altijd ergens een mouw aan te passen. Er zijn de weekends...

Het komt wat over alsof de topicstarter liever lui is dan moe.
Zoek desnoods werk dichter bij huis zodat je bv weinig tijd verliest aan woon-werk verkeer. Of werk 4/5.

Als de topicstarter een jaar of langer thuis wil zetten, dan is dat uiteraard zijn probleem. Maar ik denk niet dat het zo gemakkelijk is om na een jaar "niks" te doen zomaar te zeggen "allez, ik ga terug eens ga kijken om te werken". Zolang thuis zitten en dan de knop omdraaien van iedere dag op tijd op te staan, te vertrekken, een ganse dag presteren, ... het lijkt mij niet evident.

En als je dan een jaar niet gaat werken, benut die tijd dan aub met iets nuttigs, zodat je dat achteraf ook op je cv kan zetten. Doe desnoods dan vrijwilligerswerk in het buitenland.
Maar uit de beginpost begrijp ik dat de topicstarter eigenlijk nog geen idee heeft wat hij gaat doen.
Zoek iets concreet waar je volledig achter staat, en geef dan pas je job op.

Nu, als die van zijn spaargeld wil leven, so be it. Zolang wij, de werkende mens, er ook geen leefloon of uitkering moet aan betalen is het zijn zaak.

Wandering

Legacy Member
Ik denk dat er mogelijkheden genoeg zijn om minder te gaan werken. Kijk gewoon wat breder. Zoek buiten je diploma om, school je bij/om, doe een SLO-opleiding,...

Of zoek gewoon ander werk in de buurt zonder al te veel vereisten waarvoor je in aanmerking komt en zoek ondertussen verder naar iets wat je wel wilt.

4 uur vrije tijd op een doordeweekse dag is volgens mij geen uitzondering. Je hebt je weekend toch ook?
Je zegt veel slaap nodig te hebben... Misschien moet je je slaappatroon gewoon aanpassen? Van lang in bed te liggen, word je ook moe en slaperig.

Gewoon niet gaan werken en hele dagen niets doen (iedereen is immers aan het werk overdag, uitzonderingen daar gelaten) gaat je ook maar vervelen, je loom maken en al helemaal niet goed op je cv staan.

Persoonlijk vind ik het ook een beetje een ongelukkige gedachtengang die de TS aanhaalt.

Je kunt bvb ook (tijdelijk) een ander land opzoeken, waar je misschien beter in de cultuur/tijdsgeest past om je ding te doen.

Wolfskin

Legacy Member
JPV zei:
1) Als je jonger bent dan 25, kan je nog ten laste zijn. Anders bestaat de kans dat je zonder hoge bijdrage geen recht hebt op ziekteverzekering, wat betekent dat een simpele ziekenhuisopname je een paar duizend euro kost.

2) je blijft belastingsplichtig, bvb ook voor dit jaar.

3) als je alleen gaat wonen, zal je er nooit komen. Als je ouders eisen dat je een bijdrage levert (logisch) natuurlijk ook niet. Leven is niet gratis...

1)Een deftige ziekteverzekering is rond de €250 (DKV). Lijkt me nu ook niet onoverkomelijk

2)Belastingsplichtig blijf je idd, maar zonder inkomsten zal het gene vette zijn dat je moet betalen.

3)Voorwat zou hij het niet kunnen halen? Weet jij zijn financiële middelen?

Of het een slim plan is of niet laat ik in het midden. Maar als sommige mensen niet aan de rat-race willen deelnemen en hiervoor enkel teren op eigen middelen zonder een parasiet van de maatschapij te worden.
Welk recht hebben wij om daar nu in godsnaam over te oordelen!

[HoD]

Legacy Member
Volgens mij kan dit niet anders dan een trollthread zijn.. maar ik vind het een interessante oefening.

Stel:

- ziekteverzekering 250
- voedsel 200
- huur 300 (een kot dus)
- vaste kosten 100

850/maand als je alleen woont.

Of als je bij je ouders woont en je bent jonger dan 25 dan is het juist wat uw ouders vragen. 10.000 is genoeg voor een jaartje alleen te wonen, 4200 euro is genoeg als uw ouders 350 euro vragen. Dat is natuurlijk zonder entertainment mee te tellen, best een saai jaar voor 10.000 imo :P
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan