Archief - leven van spaargeld

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stimpy

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
Ja en nee..
als de mogelijkheid er is..waarom zouden ze er dan geen gebruik van maken?

Als de mogelijkheid er is wil dat zeggen dat het systeem niet goed werkt :)

devilution.be

Legacy Member
JPV zei:
euh? hij zal zich zelfs niet inschrijven als werkzoekende, en woont nog bij z'n ouders kan dus echt wel nergens recht opbouwen...

Soms zou je hier toch een "negatieve rep" willen kunnen geven.

Als je hem moet geloven ok :)

Volgens mij ben jij een beetje een idealist niet?

Alvast bedankt voor de negatieve rep, blijkbaar is jouw mening/visie meer waard als die van een andere !

Da_Duvelke

Legacy Member
devilution.be zei:
Als je hem moet geloven ok :)

Volgens mij ben jij een beetje een idealist niet?

Alvast bedankt voor de negatieve rep, blijkbaar is jouw mening/visie meer waard als die van een andere !

JPV heeft in deze materie wel kennis van zaken.
Een idealist weet ik niet, maar wel iemand die graag zijn werk doet, denk ik :)

Da_Duvelke

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
Wat zitten die mensen dan te doen die uitkering krijgen?
Een paar CV's versturen op een dag? noem ik nog altijd niks doen hoor...
Ik was vorig zomer ook ingeschreven als werkzoekende ik moest effectief NIETS doen, ik heb wel een job gevonden na ne maand zoeken maar toch....
hmm, als jij werk zoeken ziet als een paar cv's per dag zoeken, dan was je zelf idd een 'luie' werkzoekende ;)
Echte werkzoekenden hebben wel wat meer werk te doen dan enkel wat mailtjes sturen hoor :)

Général Zantas

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
hmm, als jij werk zoeken ziet als een paar cv's per dag zoeken, dan was je zelf idd een 'luie' werkzoekende ;)
Echte werkzoekenden hebben wel wat meer werk te doen dan enkel wat mailtjes sturen hoor :)

Hah!

Trebby

Legacy Member
Zavantas zei:
Ik volg DeMoN en Mooncat. Ikzelf ben nu meer dan 2 jaar mijn eigen baas (begonnen als zelfstandige, ondertussen overgestapt naar bvba). Dit is alles behalve makkelijk!
De reden waarom ik deze stap genomen heb is heel simpel: op een dag werd ik wakker en vond ik mijn vorige job niet leuk meer. En zo heb ik het steeds gedaan (behalve bij Intel)
Verkoper in Electrowinkel
Vertegenwoordiger/Trainer bij Intel
Vertegenwoordiger/Trainer bij HP
Senior Trainer Benelux & France BlackBerry
Nu mijn eigen ding.

In de afgelopen 10 jaar geen dag werkloos geweest. En nu, dankzij de ervaring die ik heb, wat gezond boerenverstand en slim omgaan met geld heb ik een droomjob met misschien 200 werkdagen op het jaar. En dus veel vrije tijd.

Doe gewoon waar je zin in hebt, en zorg dat je zelf gelukkig bent. Maar weet dat na een jaar niets doen, dat het dan weer moeilijker wordt om de draad weer op te nemen. Weer vroeg opstaan, afstand afleggen, met mensen samen werken, tijdsdruk,... allemaal zaken die je al lang weer vergeten bent.
Wil je echt thuis blijven, zorg dat je dan nog steeds wel iets te doen hebt, niet hele dag in bed liggen,... Want dan mag je het later wel schudden.

Mag ik vragen wat je dan nu doet?

Renegadexxripxx

Legacy Member
200 dagen werken is 10 maand lang 4 weken werken.

Als ik mijn overuren zou opnemen als verlof (max van 1.5 dag per maand) alsook al mijn verlofdagen zou optellen zou ik daar als werknemer ook zeker aan komen.

Als je 4/5de zou gaan heb je volgens mij zelfs meer verlofdagen.

Kysr

Legacy Member
Aan JPV zijn antwoorden zou je bijna denken dat de RVA gewoonweg PERFECT functioneert, die jongens zullen nogal statistieken kunnen voorleggen!
Blijkbaar vergeet je trouwens ook de leefloon trekkers, die hoeven helemaal niks te doen buiten bewijzen dat ze niet in staat zijn te functioneren.

JPV

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
Wat zitten die mensen dan te doen die uitkering krijgen?
Een paar CV's versturen op een dag? noem ik nog altijd niks doen hoor...
Ik was vorig zomer ook ingeschreven als werkzoekende ik moest effectief NIETS doen, ik heb wel een job gevonden na ne maand zoeken maar toch....

De eerste 3 maand word je idd niet gecontroleerd (indien hoger diploma/oud genoeg). Maar mensen die <3 maand werkloos zijn, daar ging het hier ook niet over...

TooChé zei:
ik heb het zelf gedaan voor 4 maand als vrijwilliger ... en ik stond zeker en vast niet ingeschreven als werknemer. Ik zat dan in wachttijd, en die is stopgezet voor vrijwilligerswerk. Hoe het is geregeld met die onkostenvergoeding, volgens de reisorganisatie moest ik mij daar niks van aantrekken
Mijn vriend werkt dan ook niet bij 1 reisorganisatie. Hoe dat systeem precies opgezet is, weet ik ook niet. Maar hij kreeg in ieder geval wel nog dop uitbetaald
Duh, als je wachttijd stopgezet is, heb je ook geen recht op werkloosheidsuitkeringen in die periode. En minder dan 6 maand is zoals ik zei wettelijk geen probleem. Voor welke vereniging is dat?


syNk zei:
Aan JPV zijn antwoorden zou je bijna denken dat de RVA gewoonweg PERFECT functioneert, die jongens zullen nogal statistieken kunnen voorleggen!
Blijkbaar vergeet je trouwens ook de leefloon trekkers, die hoeven helemaal niks te doen buiten bewijzen dat ze niet in staat zijn te functioneren.
Het ging hier over de doppers, dus niet over leefloners. Over het systeem van leefloners kan ik wel wat anders schrijven ;).

En de RVA werkt goed qua controlesystemen, ja. De VDAB kan daarentegen nog héél wat verbeteren qua werkmethodiek.

De cijfers van de RVA zijn goed: http://www.rva.be/D_Stat/Jaarverslag/Jaarverslag_volledig/2010/RA2010_NL.pdf
In 2010 zijn meer dna 80000 mensen bestraft voor vrijwillige werkloosheid, 110000 mensen moeten bewijzen dat ze werk zochten, waarvan zo'n 45 % negatief geëvalueerd werden en in een 2e fase zo'n 40% een schorsing of uitsluitng kregen...

Ja, da's dus een efficient controlemechanisme.

Zavantas

Legacy Member
Ik geef nog steeds training, heb een paar grote klanten in de telecom.
Deze week werk ik makkelijk 12 uur per dag, zonder reistijd inbegrepen en dit over heel Benelux. En sommige weken werk ik soms maar een paar uur. Is heel afwisselend.
Een gemiddelde werkdag is 6 uur. En sommige dagen kan dat dus veel meer zijn. Maar des te beter... de teller loopt gewoon door. :-)

Scarlet

Legacy Member
JPV zei:
En de RVA werkt goed qua controlesystemen, ja. De VDAB kan daarentegen nog héél wat verbeteren qua werkmethodiek.

De cijfers van de RVA zijn goed: http://www.rva.be/D_Stat/Jaarverslag/Jaarverslag_volledig/2010/RA2010_NL.pdf
In 2010 zijn meer dna 80000 mensen bestraft voor vrijwillige werkloosheid, 110000 mensen moeten bewijzen dat ze werk zochten, waarvan zo'n 45 % negatief geëvalueerd werden en in een 2e fase zo'n 40% een schorsing of uitsluitng kregen...

Ja, da's dus een efficient controlemechanisme.

Ik ben het zeker met je eens dat het een efficienter controlesysteem (geworden) is, maar er zijn toch nog heel wat gaten. En jij ziet het globale plaatje (door je werk), andere mensen zien de uitzonderingsgevallen bij de buurman... Dat is discussieren zonder eindpunt :).
Wat ik wel heb willen opmerken is dat er nog vrij weinig aandacht uitgaat naar echt langdurig werklozen (huismoeders die al 15jaar met een uitkering thuis zitten), dus worden gewoon rustig met rust gelaten. Of zit ik daar ook mis?

JPV

Legacy Member
Er zijn idd héél wat gaten, maar dat kan geen enkel controlesysteem volledig vermijden.

De problemen die er nu nog zijn:
- eens je 50 bent, valt dat controlesysteem van dispo weg (wordt nu opgetrokken, was ook al lang aangekondigd, zal wel een probleem geven met arbeidsgehandicapten)
- mensen die na een tijdelijke schorsing van 4 maand nipt de definitieve schorsing kunnen vermijden via "zogezegd" werk zoeken, krijgen opnieuw een respijt van 12-16 maanden (toch qua dispo, de rest van de controle blijft overeind).
- de VDAB begeleidt weinig en geeft de mensen de illusie dat ze goed bezig zijn, terwijl de RVA ze daarna een sanctie geeft omdat ze te weinig naar werk zoeken... maw: meer afstemmen VDAB op RVA (en liefst niet omgekeerd).
- mensen die al laag qua werkloosheid zaten én gezinshoofd zijn én 4 maanden sanctie krijgen, voelen daar netto niks van, tot ze dan plots de uitsluiting oplopen...
- mensen die een schorsing krijgen, worden nog té gemakkelijk door het OCMW opgevangen en 4 maand een uitkering gegeven. Maar dat is het probleem van bij het OCMW...
Probleem is nu dat ze de eerste fase van die dispo zullen overzetten naar de VDAB. Ik vrees dat de VDAB, zonder extra middelen, die mensen volgens mij veel vaker een positieve beoordeling zullen geven om hun eigen falen te verdoezelen. Een reëel toekomstig negatief effect van de drang naar staatshervorming imho.

(VDAB levert op zich uitstekend werk op het vlak van opleidingen, infrastructuur voor mensen die écht willen werken, maar parkeert véél te veel mensen als "niet toeleidbaar" zonder ze verder te begeleiden in de zoektocht naar werk). Bovnedien ben je daar zo vaak gemakkelijk weg: "ach, welke sollicaties hadden we vorige keer? 5? en wat was het resultaat? Niks? Kom, hier nog 5 sollicitaties."

Ivm je probleem met huismoeders die al 15 jaar met een uitkering thuis zitten: die worden wel degelijk via het controlesysteem van DISPO opgevangen. Tenzij ze een 33% arbeidsongeschiktheid hebben, moeten ze regelmatig op controle om hun zoektocht naar werk te bewijzen. En ik heb mensen gehad die 2 volle klasseurs hadden met sollicitaties/reacties en toch een schorsing kregen... (terecht dan nog).

Ik zou durven schatten dat van de controles die ik gedaan heb, er 90% een correct resultaat (uitsluiting/schorsing/waarschuwing/geen schorsing) opleverde. Zo'n 5% glipte door de mazen van het net (soms met m'n medeweten, maar ik heb m'n beroepsgeheim), 5% was imho onterecht gesanctioneerd (omdat vooral dan de VDAB die mensen de verkeerde begeleiding gaf). Belangrijkste is dat ik toch minstens de helft goed geactiveerd zag door dat systeem. Vaak niet voltijds in het werk, maar toch minstens een goeie part-time.

Bubba

Legacy Member
devilution.be zei:
Ik weet niet, maar ik amuseer me goed op mijn werk. Voor mij persoonlijk is werken absoluut geen verveling.

Als je werk je verveelt, zoek dan iets anders :) Zo simpel is dat.

Dat is een onnozele opmerking vind ik. Ik doe mijn werk ook graag, er zijn zelden dagen geweest dat ik met tegenzin ben vertrokken. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet onmiddelijk zou stoppen met werken, of toch minstens parttime zou gaan werken, moest ik er geld voor hebben.

Hoe graag je je werk ook doet, er zijn altijd wel plezantere dingen te doen.

Stimpy

Legacy Member
Ik heb ooit op een of ander gesprek eens de vraag gekregen: moest je de lotto winnen, zou je dit werk dan blijven doen?

Weet niet meer wat ik geantwoord had of bij welk gesprek dat was. Vond dat een onnozele vraag.

Da_Duvelke

Legacy Member
Stimpy zei:
Ik heb ooit op een of ander gesprek eens de vraag gekregen: moest je de lotto winnen, zou je dit werk dan blijven doen?

Weet niet meer wat ik geantwoord had of bij welk gesprek dat was. Vond dat een onnozele vraag.

HR stelt graag zo'n vragen. Er is denk ik ook geen juist antwoord op zo'n vragen. Ge moet gewoon telkens een deftig antwoord geven.

JPV

Legacy Member
Ik denk dat het belangrijkste van zo'n vraag je manier van reageren is. niet reageren a la "wat een domme vraag", maar wel gepast reageren zonder de tegenpartij het gevoel te geven dat ze belachelijk bezig zijn. Ik zou persoonlijk toch vooral daarop letten...

devilution.be

Legacy Member
Da_Duvelke zei:
JPV heeft in deze materie wel kennis van zaken.
Een idealist weet ik niet, maar wel iemand die graag zijn werk doet, denk ik :)

Zijn kennis trek ik ook niet in twijfel hoor :) Ik lees de forums al vrij lang en ik weet dat hij enorm veel weet.

Het lijkt me enkel wat naief te denken dat het zal blijven 'leven op kosten van de ouders', welke normale ouder gaat dat goed vinden? Een aantal maand mss, maar een jaar? En wat na dat jaar?

Een jaar lang 'niets' doen staat enorm leuk op de CV, zeker in deze tijden.

En om nog eens duidelijk te zijn. Ik heb geen commentaar op JPV zijn kennis :p Ik vond het gwn jammer dat hij mij negatieve rep wou geven :( Het is ook maar mijn mening, niets meer en niets minder ^^

Da_Duvelke

Legacy Member
devilution.be zei:
Zijn kennis trek ik ook niet in twijfel hoor :) Ik lees de forums al vrij lang en ik weet dat hij enorm veel weet.

Het lijkt me enkel wat naief te denken dat het zal blijven 'leven op kosten van de ouders', welke normale ouder gaat dat goed vinden? Een aantal maand mss, maar een jaar? En wat na dat jaar?

Een jaar lang 'niets' doen staat enorm leuk op de CV, zeker in deze tijden.

En om nog eens duidelijk te zijn. Ik heb geen commentaar op JPV zijn kennis :p Ik vond het gwn jammer dat hij mij negatieve rep wou geven :( Het is ook maar mijn mening, niets meer en niets minder ^^

Je zou er van verschieten hoeveel ouders het hun niet schelen wat hun kinderen doen. Als ze thuis blijven, en dop krijgen, en ze geven evt. nog een klein deel er van af. (of zelfs niet)
Ken der ook zo veel.
Tgoh, en een jaar niets doen..als je dat tijdens je sollicitatiegesprek goed kunt verantwoorden dat je nood had aan een sabbatjaar en verteld dat je wat bent gaan reizen ofzo..they don't care :)
Trouwens, desnoods lieg je op je cv he..zeg je dat je het afgelopen jaar wat losse interims hebt gedaan, totdat je iets deftig vond he.
Kunnen en gaan ze toch niet controleren :)

Da_Duvelke

Legacy Member
Stimpy zei:
Als ik stinkend rijk ben ga ik echt ni blijven werken ze :p

echt werken niet nee, maar ik zou wel ondernemen, en het geld laten rollen (wat ook wel 'werk' is)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan