Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Sunshines zei:Voor de intelligentere leerlingen onder ons kan je dan ook weer extra vakken insteken in de keuzevakken. Eigenlijk ben ik voorstander van bijna 10 uur keuze in elke richting. Zo bepaal je zelf je eigen vooropleiding. Spaans, Mandarijn bijvoorbeeld kan er dan al gegeven worden.

Sunshines zei:Daarnaast vind ik ook dat de ouder niet meer het recht mag hebben om de studiekeuze voor zich te nemen maar enkel een raad te geven. De jongere in kwestie zelf moet meer zeggingsplicht krijgen.

NotoriousP zei:Ze zouden beter wat aan een deftig tempo les geven, je kan immers in de helft van de tijd die ze nu gebruiken alles gezien hebben.
Volledig mee eenslantaarnpaal zei:groot gelijk, maar dan ook wel nog blokperiode voorzien voor de examens, vermits er dan meer leerstof zou gekend zijn.
Het verschil tussen unief en middelbaar is te groot imo, ik voelde mij echt niet voorbereid toen ik aan unief begon
. Het niveau van het middelbaar onderwijs moet flink de hoogte in. Vooral op gebied van talen en dergelijke ...Sunshines zei:Volledig mee eens. Het niveau van het middelbaar onderwijs moet flink de hoogte in. Vooral op gebied van talen en dergelijke ...
Anderzijds zie je onze universiteiten alleen maar stijgen in de rankings. Ok, die rankings zeggen niet alles en mss dalen de andere universiteiten sneller, maar toch... het leerkrediet is toch ook al een teken dat het stilaan weer een beetje elitairer wordt.AmandaH zei:Dat zou moeten, maar we evolueren in België steeds meer naar een "iedereen moet meekunnen" cultuur waardoor er alleen maar een devaluatie van het niveau komt.
Dat ben ik met je eens.Tweak37 zei:Het (gepercipieerde) niveau van een opleiding zegt niet per se zoveel over het niveau van een individu.10 minuten praten met iemand zegt volgens mij veel meer dan "burgerlijk ingenieur" dan wel "rechten". Afijn, zolang we het hebben over "algemeen niveau", wat dat ook moge zijn, vakspecifieke kennis kan je natuurlijk wel afleiden uit een diploma.
Er bestaat niet zoiets als universitair niveau, er bestaat niet zoiets als hogeschoolniveau. Binnen de universiteit is het niveauverschil tussen diverse opleidingen zeer groot. Ik denk dat niemand hier die enigszins gezond verstand heeft polisoc of communicatiewetenschappen gelijkstelt aan natuurkunde of wiskunde om maar een voorbeeld te noemen. Ik schat in dat er minstens 5 verschillende niveaus zijn binnen de universiteit:Natuurlijk kun je wel verwachten (in de statistische zin) dat universitair geschoolden bekwamer zijn dan niet-universitair geschoolden. Dus voor een vacature is het op zich een geschikt en gemakkelijk selectiemechanisme, ook al is het verre van perfect. Je kunt je selectie natuurlijk nog verfijnen door diploma's te vragen waarvan de houders een nog hogere verwachte bekwaamheid hebben. Maar er zullen ook steeds meer zeer bekwame mensen uit de boot vallen, dat is een afweging die je maakt. Testen en gesprekken kunnen een nauwkeuriger beeld geven, maar het is niet efficiënt om iedereen te testen, noch om slechts heel weinig mensen te testen.
Ook hier zie je dus weer dat gelijkheidsdenken. Voel je niet persoonlijk geviseerd, jouw bericht is de eerste die ik lees.Margeitje zei:Over dat grote niveauverschil tussen secundair en unief:
Ik vind niet bepaald dat secundair onderwijs nog meer moet voorbereiden op/aansluiten bij universitair onderwijs. Het is net een van de uitdagingen van studeren op universitair niveau dat ge u kunt aanpassen en zelfstandig zoekt naar een goeie studiemethode. En ja, dat is dan niet voor iedereen weggelegd, maar dat hoeft m.i. ook niet. Genoeg andere opties. En secundair moet net wel voor iedereen mogelijk zijn want iedereen heeft recht op die basis.
Let wel, ik zeg daarmee niks over de inhoud van de vakken van het secundair, daar kan inderdaad best nog aan gesleuteld worden.
Een belangrijke nuance: een vorm van secundair onderwijs moet voor iedereen zijn weggelegd. Het ASO mag zich rustig afstemmen op de 16% slimste leerlingen. Bepaalde richtingen binnen het ASO mogen zich rustig afstemmen op de 5% slimste leerlingen.Margeitje zei:En secundair moet net wel voor iedereen mogelijk zijn want iedereen heeft recht op die basis.
Benjamin zei:Dat ben ik met je eens.
Iemands algemene niveau hangt af van zijn intelligentie, zijn ontwikkeling, zijn interesses en nog veel meer factoren. Een opleiding kan daarbij helpen maar ik ben inderdaad ook redelijk onnozele mensen tegengekomen bij goede opleidingen en verstandige mensen die geen hogere opleiding hebben gevolgd.
Er bestaat niet zoiets als universitair niveau, er bestaat niet zoiets als hogeschoolniveau. Binnen de universiteit is het niveauverschil tussen diverse opleidingen zeer groot. Ik denk dat niemand hier die enigszins gezond verstand heeft polisoc of communicatiewetenschappen gelijkstelt aan natuurkunde of wiskunde om maar een voorbeeld te noemen. Ik schat in dat er minstens 5 verschillende niveaus zijn binnen de universiteit:
- richtingen als communicatie en polisoc
- richtingen als rechten en psychologie
- richtingen als farmacie en geneeskunde
- richtingen als biologie die meer een mix vormen van bèta en blokwerk
- richtingen als burgelijk, wiskunde, natuurkunde en misschien ook bio-ingenieur (moeilijker in te schatten voor mij)
Dit is een eerste grove poging maar ik denk dat de meesten wel ongeveer in die richting denken.
Ik durf zelfs wel te claimen dat er hogeschoolopleidingen zijn waarvan het niveau hoger ligt dan bij een aantal universitaire opleidingen, zelfs als je de academische richtingen aan de hogeschool buiten beschouwing laat.
Dat gelijkheidsdenken werkt op mijn heupen. Iemand die een pittige universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor hij hard heeft moeten werken verdient het niet om over 1 kam te worden geschoren met iemand die een gemakkelijke universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor 20 uur per week inspanning voldoende was om met grote onderscheiding te slagen. Iemand die een zware hogeschoolopleiding heeft gevolgd verdient het niet om als lager gerangschikt te worden op de arbeidsmarkt dan iemand die een lichte universitaire opleiding heeft gevolgd.
Voor een deel is het natuurlijk een kwestie van talent ofdat je een zwaardere of lichtere richting hebt gevolgd maar het is eveneens voor een groot deel een kwestie van wel of niet bereid zijn om die uren te maken, die inspanning te doen, niet al te snel opgeven enz.
Dat laatste mag best wel een beetje worden beloond en de werkgever zal meer aan die categorie mensen hebben.
Dat leerkrediet is volgens mij vooral een middel om de kosten wat te beperken.spray-bunny zei:Anderzijds zie je onze universiteiten alleen maar stijgen in de rankings. Ok, die rankings zeggen niet alles en mss dalen de andere universiteiten sneller, maar toch... het leerkrediet is toch ook al een teken dat het stilaan weer een beetje elitairer wordt.
Je laat je nogal kennen.e.House zei:Wat een hoop onzin, maar goed het is toch een zinloze discussie want we weten ondertussen allemaal dat burgerlijke ingenieur en aanverwante richtingen superieur zijn en dit natuurlijk objectief gezien!!!!

).Duidelijk dat je nog niet op de arbeidsmarkt zit, want dit wordt al gedaan.Benjamin zei:Je overdrijft nu. Het is inderdaad niet moeilijk om een papiertje te halen, hogeschool of unief, maar er zijn zat opleidingen aan zowel de hogeschool als aan de unief waar zeker niet iedereen eventjes voor kan slagen, hoeveel kansen hij ook krijgt. Dat neemt niet weg dat bepaalde opleidignen best wel weer wat meer op de elite mogen zijn afgestemd.
Ik krijg het behoorlijk op mijn heupen van dat gelijkheidsdenken unief = unief of hogeschool = hogeschool. Het zegt mij nada dat iemand hogeschool of unief heeft gedaan, ik wil weten welke opleiding hij heeft gevolgd en aan welke onderwijsinstelling. Dat zegt iets over zijn niveau. Wat mij betreft mag het dan ook snel gedaan zijn met die vacatures waarin hogeschool of unief wordt gevraagd, specificeer het maar eens wat nader.
Benjamin zei:Er bestaat niet zoiets als universitair niveau, er bestaat niet zoiets als hogeschoolniveau. Binnen de universiteit is het niveauverschil tussen diverse opleidingen zeer groot. Ik denk dat niemand hier die enigszins gezond verstand heeft polisoc of communicatiewetenschappen gelijkstelt aan natuurkunde of wiskunde om maar een voorbeeld te noemen. Ik schat in dat er minstens 5 verschillende niveaus zijn binnen de universiteit:
- richtingen als communicatie en polisoc
- richtingen als rechten en psychologie
- richtingen als farmacie en geneeskunde
- richtingen als biologie en HI die meer een mix vormen van bèta en blokwerk
- richtingen als burgelijk, wiskunde, natuurkunde en misschien ook bio-ingenieur (moeilijker in te schatten voor mij)
Dit is een eerste grove poging maar ik denk dat de meesten wel ongeveer in die richting denken.
Ik durf zelfs wel te claimen dat er hogeschoolopleidingen zijn waarvan het niveau hoger ligt dan bij een aantal universitaire opleidingen, zelfs als je de academische richtingen aan de hogeschool buiten beschouwing laat.
Dat gelijkheidsdenken werkt op mijn heupen. Iemand die een pittige universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor hij hard heeft moeten werken verdient het niet om over 1 kam te worden geschoren met iemand die een gemakkelijke universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor 20 uur per week inspanning voldoende was om met grote onderscheiding te slagen. Iemand die een zware hogeschoolopleiding heeft gevolgd verdient het niet om als lager gerangschikt te worden op de arbeidsmarkt dan iemand die een lichte universitaire opleiding heeft gevolgd.
Voor een deel is het natuurlijk een kwestie van talent ofdat je een zwaardere of lichtere richting hebt gevolgd maar het is eveneens voor een groot deel een kwestie van wel of niet bereid zijn om die uren te maken, die inspanning te doen, niet al te snel opgeven enz.
Dat laatste mag best wel een beetje worden beloond en de werkgever zal meer aan die categorie mensen hebben.
Benjamin zei:Dat ben ik met je eens.
Iemands algemene niveau hangt af van zijn intelligentie, zijn ontwikkeling, zijn interesses en nog veel meer factoren. Een opleiding kan daarbij helpen maar ik ben inderdaad ook redelijk onnozele mensen tegengekomen bij goede opleidingen en verstandige mensen die geen hogere opleiding hebben gevolgd.
Er bestaat niet zoiets als universitair niveau, er bestaat niet zoiets als hogeschoolniveau. Binnen de universiteit is het niveauverschil tussen diverse opleidingen zeer groot. Ik denk dat niemand hier die enigszins gezond verstand heeft polisoc of communicatiewetenschappen gelijkstelt aan natuurkunde of wiskunde om maar een voorbeeld te noemen. Ik schat in dat er minstens 5 verschillende niveaus zijn binnen de universiteit:
- richtingen als communicatie en polisoc
- richtingen als rechten en psychologie
- richtingen als farmacie en geneeskunde
- richtingen als biologie en HI die meer een mix vormen van bèta en blokwerk
- richtingen als burgelijk, wiskunde, natuurkunde en misschien ook bio-ingenieur (moeilijker in te schatten voor mij)
Dit is een eerste grove poging maar ik denk dat de meesten wel ongeveer in die richting denken.
Ik durf zelfs wel te claimen dat er hogeschoolopleidingen zijn waarvan het niveau hoger ligt dan bij een aantal universitaire opleidingen, zelfs als je de academische richtingen aan de hogeschool buiten beschouwing laat.
Dat gelijkheidsdenken werkt op mijn heupen. Iemand die een pittige universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor hij hard heeft moeten werken verdient het niet om over 1 kam te worden geschoren met iemand die een gemakkelijke universitaire opleiding heeft gevolgd waarvoor 20 uur per week inspanning voldoende was om met grote onderscheiding te slagen. Iemand die een zware hogeschoolopleiding heeft gevolgd verdient het niet om als lager gerangschikt te worden op de arbeidsmarkt dan iemand die een lichte universitaire opleiding heeft gevolgd.
Voor een deel is het natuurlijk een kwestie van talent ofdat je een zwaardere of lichtere richting hebt gevolgd maar het is eveneens voor een groot deel een kwestie van wel of niet bereid zijn om die uren te maken, die inspanning te doen, niet al te snel opgeven enz.
Dat laatste mag best wel een beetje worden beloond en de werkgever zal meer aan die categorie mensen hebben.