[BAT] Hydra
Legacy Member
Tweak37 zei:Drie vaststellingen:
1. Het is niet omdat er een grote variatie van niveau (al overdrijf je nogal) is tussen universitaire richtingen (en, wat je wederom vergeet: binnen universitaire richtingen) dat er geen algemeen universitair niveau is (i.e. een niveau dat een universitair geschoolde met grote waarschijnlijkheid haalt) dat hoger is dan het gemiddelde niveau van een niet universitair. Ik zal het nog eens verduidelijken met een voorbeeldje: als je enkel universitairen vraagt zal de gemiddelde bekwaamheid van je sollicitanten hoger zijn dan wanneer je iedereen toelaat. Analoog: als je enkel ingenieurs vraagt zal de gemiddelde bekwaamheid hoger zijn dan wanneer je alle universitairen toelaat. Dit lijkt me geen controversiële uitspraak en het is zoals gezegd een efficiënte selectiemethode. Natuurlijk moet je oppassen voor hokjesdenken (vreemd dat jij dat juist aan anderen verwijt): uit het bovenstaande mag je natuurlijk niet afleiden dan een bepaald individu met een ingenieursdiploma bekwamer is dan een bepaald individu met een niet-ingenieursdiploma.
Welke selectiemethode je gebruikt hangt af van je doelstelling en niet van het feit of je al dan niet op de tenen trapt van ingenieurs die op dezelfde lijn worden gezet als communicatiewetenschappers.
2) Je bent weer enorm ongenuanceerd over niveau. Alsof een richting ergens op het continuum tussen 100% blokwerk en 100% beta ligt, waarbij dat laatste het hoogste niveau zou zijn. Er zijn veel meer aspecten aan studeren.
3) Welke richting je volgt wordt slechts in geringe mate bepaald door je talent en je inzet. Typisch het idee van een beta-student die denkt dat mensen enkel voor niet-beta richtingen kiezen omdat ze een beta-richting niet aankunnen.
Ik sluit me hierbij aan. Wetenschappelijke/wiskundige richtingen zijn niet de 'beste' richtingen. Overigens onderschat je duidelijk de volgens jou 'gemakkelijke' universitaire richtingen.
Iemand die 'dom' (volgens jou) is, het goed kan uitleggen, wat lef heeft en pakweg fiscaliteit heeft gestudeerd zal het véél verder schoppen dan iemand die 'slim' is, maar wat introverter is en er niet erg mooi uitziet.
En oja, het beste is nautische wetenschappen studeren en loods worden...

)
.