Archief - Het Onderwijs van vandaag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Guazala

Legacy Member
coldplayke zei:
Hier in België is het ook geen ramp als je eerste jaar op de unief niet lukt. Onlangs waren er Britten langs gekomen, en die vroegen wie de grootste feestvierders waren. Een meisje zei dan 'de rechten faculteit' en die mensen waren echt verbaasd.
Die dachten dat die 24/7 achter hun bureauke zitten.

True, maar dat zou hier ook het geval zijn moest je inschrijvingsgeld een paar duizend ipv een paar honderd euro zijn. En dat ook mensen waar ze het thuis wat minder breed hebben de kans hebben om te studeren, lijkt me nu niet echt een slecht iets.

glashelder zei:
True. Mensen die niet graag sporten, worden écht niet gemotiveerd door L.O. Integendeel, ik heb er een enorme afkeer van gekregen.

L.O. is leuk voor de mensen die het sowieso al leuk vinden. De mensen die ze wél willen bereiken met dit vak (die om één of andere reden nooit sporten) en voor wie het dus ook nodig is, schrikken ze juist af. Die kijken echt niet uit naar L.O. hoor, dus waarom zouden ze sport in het algemeen dan als iets aangenaams ervaren?


Hier kan ik me volledig in vinden. Maar dat heeft dan vooral veel te maken met slechte LO leerkrachten, want het kan ook anders.

Ik heb nooit graag LO gedaan, behalve in de laatste jaren van het middelbaar. Wij zaten toen met 2 klassen samen, waardoor we ook 2 leerkrachten hadden. Bij het begin van de les werden er een aantal dingen voorgesteld en je kon kiezen wat je deed. Alles was goed zolang je maar aan het bewegen was.

En bij de verplichte nummers: lopen, toestelturnen... gold het principe dat je er zeker door was als je maar moeite deed. Ging zelfs zo ver dat je bij toestelturnen individueel te horen kreeg wat je moest doen voor 5/10. Als je bijv. hoogtevrees had moest je niet meer doen dan gewoon over de balk lopen. En dat werkte wel, omdat je wist dat je er door kon zijn ookal lag het je echt niet en dat zorgde ervoor dat je net ging proberen om toch net dat stapje verder te gaan en je grenzen te verleggen.

godness

Legacy Member
coldplayke zei:
Er zijn ook al genoeg Vlamingen die geen Frans kunnen maar altijd de schuld op de Walen steken omdat zij geen Nederlands kunnen ;)
Ze zouden beter gewoon keuzevakken aanbieden, probleem opgelost. Of 8ste uren invoeren.

Wij hebben zowiso al 8u les :s dus laat nog meer dan maar :p

Benjamin

Legacy Member
[BAT] Hydra;15986731 zei:
??? Er zijn toch net maar weinig posts waar hij niet delivert?

OT: Mijn mening: Een hogeschool voddepapierke is tegenwoordig maar weinig waard. (Ge moet die margis van de Nayer maar is op den trein zien stappen in het station van Sint-Katelijne-Waver, gesproken van een vreemde bende...) Met het invoeren van het studiepuntensysteem en bijhorende vrijstellingen op vakken (en niet meer op jaren), is het zelfs voor vrij grote randdebielen niet meer moeilijk om een universitair diploma te behalen, laat staan eentje van de hogeschool. :rofl::rofl::rofl::cry:
Je overdrijft nu. Het is inderdaad niet moeilijk om een papiertje te halen, hogeschool of unief, maar er zijn zat opleidingen aan zowel de hogeschool als aan de unief waar zeker niet iedereen eventjes voor kan slagen, hoeveel kansen hij ook krijgt. Dat neemt niet weg dat bepaalde opleidignen best wel weer wat meer op de elite mogen zijn afgestemd.
Ik krijg het behoorlijk op mijn heupen van dat gelijkheidsdenken unief = unief of hogeschool = hogeschool. Het zegt mij nada dat iemand hogeschool of unief heeft gedaan, ik wil weten welke opleiding hij heeft gevolgd en aan welke onderwijsinstelling. Dat zegt iets over zijn niveau. Wat mij betreft mag het dan ook snel gedaan zijn met die vacatures waarin hogeschool of unief wordt gevraagd, specificeer het maar eens wat nader.

Tweak37

Legacy Member
Benjamin zei:
Je overdrijft nu. Het is inderdaad niet moeilijk om een papiertje te halen, hogeschool of unief, maar er zijn zat opleidingen aan zowel de hogeschool als aan de unief waar zeker niet iedereen eventjes voor kan slagen, hoeveel kansen hij ook krijgt. Dat neemt niet weg dat bepaalde opleidignen best wel weer wat meer op de elite mogen zijn afgestemd.
Ik krijg het behoorlijk op mijn heupen van dat gelijkheidsdenken unief = unief of hogeschool = hogeschool. Het zegt mij nada dat iemand hogeschool of unief heeft gedaan, ik wil weten welke opleiding hij heeft gevolgd en aan welke onderwijsinstelling. Dat zegt iets over zijn niveau. Wat mij betreft mag het dan ook snel gedaan zijn met die vacatures waarin hogeschool of unief wordt gevraagd, specificeer het maar eens wat nader.

Het (gepercipieerde) niveau van een opleiding zegt niet per se zoveel over het niveau van een individu. ;) 10 minuten praten met iemand zegt volgens mij veel meer dan "burgerlijk ingenieur" dan wel "rechten". Afijn, zolang we het hebben over "algemeen niveau", wat dat ook moge zijn, vakspecifieke kennis kan je natuurlijk wel afleiden uit een diploma.
Natuurlijk kun je wel verwachten (in de statistische zin) dat universitair geschoolden bekwamer zijn dan niet-universitair geschoolden. Dus voor een vacature is het op zich een geschikt en gemakkelijk selectiemechanisme, ook al is het verre van perfect. Je kunt je selectie natuurlijk nog verfijnen door diploma's te vragen waarvan de houders een nog hogere verwachte bekwaamheid hebben. Maar er zullen ook steeds meer zeer bekwame mensen uit de boot vallen, dat is een afweging die je maakt. Testen en gesprekken kunnen een nauwkeuriger beeld geven, maar het is niet efficiënt om iedereen te testen, noch om slechts heel weinig mensen te testen.

coldplayke

Legacy Member
godness zei:
Wij hebben zowiso al 8u les :s dus laat nog meer dan maar :p

Er is nog altijd een woensdagnamiddag die kan worden opgevuld!
Heb ik 4 jaar gehad, zo erg is dat niet :)

Sunshines

Legacy Member
coldplayke zei:
Er is nog altijd een woensdagnamiddag die kan worden opgevuld!
Heb ik 4 jaar gehad, zo erg is dat niet :)

Vijf dagen volle les. Dat is wel niet erg goed voor de motivatie van de medeleerlingen. Voor mij goed op een voorwaarde; Ofwel vrijdagnamiddag vrij, ofwel om 3u gedaan in de namiddag. Anders niet akkoord. :) Dan heb ik liever achtste (en zelfs negende) uren.

coldplayke

Legacy Member
Het was maar om te lachen hoor :p
Zelf heb ik altijd 8ste uren gehad (behalve op vrijdag, dan tot 15.40) en op woensdag tot half 4 les, maar die vakken waren over het algemeen wel minder zwaar dan in een aso-richting.

NotoriousP

Legacy Member
Ze zouden beter wat aan een deftig tempo les geven, je kan immers in de helft van de tijd die ze nu gebruiken alles gezien hebben.

Fliblit

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ze zouden beter wat aan een deftig tempo les geven, je kan immers in de helft van de tijd die ze nu gebruiken alles gezien hebben.

Waarom is het dat overal waar ik kom ik uw belachelijke meningen moet lezen?

Cephalus

Legacy Member
Aantal universitairen zonder werk breekt record - De Standaard

Pascal Smet spreekt al jaren over het herwaarderen van niet-univ hoger onderwijs, maar in de praktijk houdt hij zich alleen bezig met gelijke kansen, zodat ook meer allochtonen in de rij van werkloze universitairen kunnen aansluiten.

Op de overheid hoeven we dus weer niet te rekenen, maar wat zouden wij als burger best kunnen doen om de jongeren terug aan te sporen NIET te kiezen voor univ, maar voor een deftige en meestal beter betaalde stiel?

Sunshines

Legacy Member
Dan moet men TSO en BSO hervormen.

Overigens dit nog; Mijn ouders zeggen altijd. Doe ASO, want je kan niet met je handen werken, en ik ben onhandig zeggen ze dan. Als ASO niet lukt, dan lukt niets meer. Waarom dan geen theoretisch zwakkere richting maken of een richting waarvoor je niet handig hoeft te zijn ? Of is dat weer een verkeerd imago ?

NotoriousP

Legacy Member
Fliblit zei:
Waarom is het dat overal waar ik kom ik uw belachelijke meningen moet lezen?

Ik kom in werk&studie, natuur wetenschap & technologie, sport en buy&sell. Daarbuiten zal je mij zeer zelden tegen komen, amuseer u daar maar. :)

Overigens is er niets belachelijk aan, hoeveel keer ik niet dacht "hebben we daar nu 2 uur over gedaan? Dat kon ik op 20 minuten". En dat was niet als dikke nek, dat was realistisch. Dat was overigens ook niet enkel voor mij het geval...

Sunshines

Legacy Member
Er zijn ook leerlingen die veel trager leren, maar die het toch kunnen. Er is zo een meisje in mijn klas dat voor iedere vraag in iedere vak uitleg vraagt (maar echt niet normaal - gewoon constant praten en vragen), en daardoor zitten we achter op de andere klassen.

Sunshines

Legacy Member
coldplayke zei:
Zo 1 zit er wel in elke klas denk ik :p

In mijn vorige klas (ben van school veranderd tijdens het jaar), was dat echt niet zo, of in veel mindere mate. Nog nooit gehad trouwens. Zit nu in het vierde middelbaar :D, maar hou wel van zulke types. Dus ben der content mee ! :) Leuke klas trouwens bij ons maar dat doet eigenlijk niets terzake

NotoriousP

Legacy Member
Sunshines zei:
Er zijn ook leerlingen die veel trager leren, maar die het toch kunnen. Er is zo een meisje in mijn klas dat voor iedere vraag in iedere vak uitleg vraagt (maar echt niet normaal - gewoon constant praten en vragen), en daardoor zitten we achter op de andere klassen.

Ik kan best geloven dat er heel wat tragere mensen in uw klas zitten maar waarom moeten de snellere hiervoor lijden? Op die tijd hadden de intelligentere studenten al véél meer gezien kunnen hebben en daarmee hebben ze dus een beduidend betere vooropleiding voor hogere studies. Om nog maar te zwijgen dat dit hun ten minste leert om te studeren, iets wat ik nooit geleerd heb.

Het zal u dan ook niet verbazen dat degene die in mijn klas (ww8) het snelste weg waren met de wiskunde, allemaal (mezelf inclusief) eerst gefaald hebben op unief terwijl de tragere het wel goed deden. Simpelweg omdat de eersten nooit geleerd hebben om hard te studeren...

En leren studeren is véél waardevoller voor hogere studies dan de vooropleiding van bepaalde vakken (exclusief wiskunde).

coldplayke

Legacy Member
Ik vond dat juist altijd irritant... als ik een vraag had, ging ik die snel na de les stellen of ik hield mijn mond gewoon dicht.

Sunshines

Legacy Member
Daar ben ik het niet mee helemaal eens. Dat heeft misschien te maken met overschatting van elkaar. De waarde van een goede vooropleiding is veel belangrijker is dan een goede studiemethode. Al moet ik eerlijk zijn dat ik ook hetzelfde probleem ondervind. Ben wel slim, maar wiskunde is mijn zwart vak. Misschien komt dat ook door een verkeerde studiemethode

Zelf vind ik dat ook irritant, maar durf door dat meisje ook al rapper een vraag stellen. Al geeft dat soms frustratie bij de leerkracht. Vandaag nog gemerkt. Omdat ik iets niet snap van omtrekshoeken en boog en dergelijke ...

coldplayke

Legacy Member
Ik denk dat een goede studiemethode je veel beter van pas zal komen dan een gepaste vooropleiding.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan