Archief - Het Onderwijs van vandaag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Iemand

Legacy Member
NotoriousP zei:
Studeer ww8 en je zal voorbereid zijn, de fout licht bij uzelf.

En uiteraard is godsdienst overbodig, net zoals esthetica en frans (dat die walen eens engels leren). :)

Goh, een talenrichting uitgaan wanneer talen u niet lichten is ook niet alles.

Nerath

Legacy Member
Er is niet zo zeer iets mis met wat men geeft in het onderwijs, maar wel met de taak die het onderwijsnet krijgt van de maatschappij in combinatie met haar werkingsmiddelen.

De attitude van de leerlingen en de algehele pedagogische attitude tegenover het onderwijs waardoor er meer tijd in klasmanagement gaat dan het puur overbrengen van leerstof, is natuurlijk evenmin bevorderend.

Ironpole

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
ze zouden beter middelbaar wat moeilijker maken, en economie als algemeen vak geven. Bij Engels en Frans meer nadruk leggen op het spreken ook. Het vak Nederlands en Godsdienst mogen wegvallen/verminderen qua uren imo

Volledig akkoord. Economie zou basiskennis moeten zijn, afstuderen uit WeWi en niets van economie kennen is vrij beschamend imo. :$ Voor de rest ken ik vooral Frans uit de boeken, terwijl het spreken ervan u meer leert. Maar dan spreek ik mezelf ook wel tegen want ik haatte die voze rollenspellen toen. :( Godsdienst is imo ook achterhaald, ethiek zou handiger zijn.

Iemand zei:
Goh, een talenrichting uitgaan wanneer talen u niet lichten is ook niet alles.
Man, gij kunt echt niet vervoegen hé! Het is: "wanneer talen u niet lichchen."

Gekke_Koerd

Legacy Member
Creditsysteem ook aanpassen

de ene school weigert de student na zijn 2e buisjaar terwijl de andere school gewoon extra geld vraagt.

Algemene regel voor iedereen of weg d'r mee

playforfun91

Legacy Member
zarathustra zei:
Spaans ? Ik denk dat de hoeveelheid mensen die in professionele context spaans nodig hebben in Belgie heel klein is. Als er een taal meer aandacht zou moeten krijgen dan is het Duits, 1 van onze grootste handelspartners

Klopt helemaal, Duits is veel belangrijker voor ons. Ik vind dat economie en Duits veel meer moet gegevens worden.

Racing_Genk

Legacy Member
Godsdienst: weg
Esthetica: weg

Verder zijn de lage slaagpercentages vooral te wijten aan het gebrek aan motivatie van de gemiddelde student denk ik, niet zozeer het niveau van het middelbaar onderwijs: ik vond het middelbaar qua leerstof niet makkelijker dan nu aan het unief, enkel was het gewoon veel minder leerstof toen.

coldplayke

Legacy Member
Hier in België is het ook geen ramp als je eerste jaar op de unief niet lukt. Onlangs waren er Britten langs gekomen, en die vroegen wie de grootste feestvierders waren. Een meisje zei dan 'de rechten faculteit' en die mensen waren echt verbaasd.
Die dachten dat die 24/7 achter hun bureauke zitten.

bladwijzer

Legacy Member
esthetica afschaffen??


bijna niemand ziet nog iets van esthetica in zijn hogere opleiding. Nochtans is het ergens toch essentieel dat je elke jongere een beetje oog voor kunst en esthetiek meegeeft in zijn algemene vorming?

Om zijn intresse aan te wakkeren, om ons cultureel erfgoed te promoten, om een andere kijk op geschiedenis te krijgen...

In't middelbaar haatte ik dat vak, maar nu 6 jaar later vind ik dat allemaal enorm interessante materie. Kmoet er wel bij zeggen dat wij daar altijd enorm slechte leraars voor hadden.

bootstrap

Legacy Member
coldplayke zei:
Mandarijns wordt niet enkel in China gesproken. En niet vergeten dat de Aziaten steeds meer macht krijgen ;)
Ik was ook Russisch vergeten te zeggen. Wordt in zowat de helft van de Oost-bloklanden gesproken.

Snap je het punt? Er zijn zo veel nuttige talen, maar er is gewoon niet genoeg ruimte om ze allemaal te geven. Studenten die daar interesse in hebben kunnen altijd avondschool volgen, of later op de universiteit voor zo'n taal kiezen.
i lol'd, russisch een nuttige taal.
heb jij een aantal matroesjka's in je kelder zitten voor dat russisch??

Gatsby

Legacy Member
Blackmill zei:
De wetenschapsvakken vind ik goed, alleen is Aardrijkskunde iets te veel verspilling. Dat men ndan uitlegt hoe het weer werkt enzo..., maar beginnen zeveren over milieuproblemen in Siberie, of de industrie in Thailand, toerisme in Australie, ontbossing in Amazonegebied, als men nog niet eens de hoofdstad van India weet, en men niet weet hoe een aardbeving ontstaat. Van mijn part mag Aardrijskkunde meer theoretischer zijn, en doorslaggevender.

:wtf:

Ik ga akkoord dat sommige vakken in het middelbaar onderwijs grondig veranderd mogen worden, maar de zaken die je dan voorstelt... :confused:

SH343

Legacy Member
Gatsby zei:
:wtf:

Ik ga akkoord dat sommige vakken in het middelbaar onderwijs grondig veranderd mogen worden, maar de zaken die je dan voorstelt... :confused:

Ik ga toch akkoord hoor. Liever over gesteenten, aardbevingen, wind, het zonnestelsel, enz... leren dan over "toerisme in Australie (hoewel ik dat toch nooit gezien heb).

SH343

Legacy Member
Trouwens, ik vind dat ze niet lager mogen gaan dan 4 uur wiskunde in het ASO. Het is gewoon bedroevend hoeveel richtingen voor mij uitgesloten zijn omdat ik maar 3 uur heb gehad. Nuja, het was mijn eigen keuze, maar als ik dat wist had ik toch voor 4 uur wiskunde gekozen.

Gatsby

Legacy Member
SH343 zei:
Ik ga toch akkoord hoor. Liever over gesteenten, aardbevingen, wind, het zonnestelsel, enz... leren dan over "toerisme in Australie (hoewel ik dat toch nooit gezien heb).

Uh, ik weet niet naar welke school jij ging maar al die zaken kreeg ik toch voorgeschoteld als leerstof hoor? En dat met maar 1 uurtje aardrijkskunde/week. :p

SH343

Legacy Member
Gatsby zei:
Uh, ik weet niet naar welke school jij ging maar al die zaken kreeg ik toch voorgeschoteld als leerstof hoor? En dat met maar 1 uurtje aardrijkskunde/week. :p

Dat weet ik, en ik ook. :P Maar in het begin krijg je maar al te vaak rommel voorgeschoteld die niet nuttig is. Ok, geboorteregeling in China tot daar aan toe. Maar uitdroging in Afrika dat wist ik toch wel hoor.

loyezthijs

Legacy Member
Het gaat hier precies alleen maar over ASO... ?

Ik zit al 4 jaar in een '-technieken' richting, en wa bullshit vakken dat wij allemaal tegenkomen waar we eigenlijk totaal niks mee zijn.
Mja, da is dan wel overal hetzelfde zeker. Met dezelfde uitleg "Ge hebt die basis nodig, dan kunt ge andere dingen ook beter".. Yeah right...

godness

Legacy Member
SH343 zei:
Trouwens, ik vind dat ze niet lager mogen gaan dan 4 uur wiskunde in het ASO. Het is gewoon bedroevend hoeveel richtingen voor mij uitgesloten zijn omdat ik maar 3 uur heb gehad. Nuja, het was mijn eigen keuze, maar als ik dat wist had ik toch voor 4 uur wiskunde gekozen.

Vind ik ook, en vooral al in economie alsje daar iets mee wilverder doen vragen ze meestal 4u wiskunde :(

zarathustra

Legacy Member
Oh ja zoals eerder gezegd vind ik niet dat er ook maar iets afgeschaft moet worden, als het iets is toevoegen.

Maar als we dan toch wat uren moeten vinden.. schaf LO af, die film, theater, whateven namiddagen, bezinningsdriedaagsen, sportdagen, etc

*walg* Een school is er om kennis op te doen niet om mijn tijd te verdoen met onzinnige activiteiten >.>

NotoriousP

Legacy Member
zarathustra zei:
Oh ja zoals eerder gezegd vind ik niet dat er ook maar iets afgeschaft moet worden, als het iets is toevoegen.

Maar als we dan toch wat uren moeten vinden.. schaf LO af, die film, theater, whateven namiddagen, bezinningsdriedaagsen, sportdagen, etc

*walg* Een school is er om kennis op te doen niet om mijn tijd te verdoen met onzinnige activiteiten >.>

LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld. :s

josilirios

Legacy Member
NotoriousP zei:
Gij gaat dan ook nooit iets nuttigs doen, buiten kinderen hebben en de was. :)

(de komende infractie volkomen waard)

NotoriousP zei:
LO afschaffen lijkt mij niet zo goed, al dikke en luie mensen genoeg op de wereld. :s
NOOIT gedacht dat ik het ging zeggen maar euhm, Notorious DELIVERS!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan