Archief - Het Onderwijs van vandaag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blackmill

Legacy Member
Vinden jullie ook niet dat het Vlaams onderwijs van vandaag op niets trekt. Leerlingen gaan onvoorbereid de universiteit in, en buizen volledig, omdat de basis die men in het secundair onderwijs geeft, over het algemeen veel te zwak is. Misschien moet men vroeger beginnen aan het secundair onderwijs ? En zijn jullie voorstanders van een latere keuze naar studiekeuze toe ? Moet er meer algemene vorming zijn ? Is Godsdienst overbodig ? Hoe zouden jullie als jullie het onderwijs zelf bepalen het oplossen. Ben ik wel eens benieuwd naar ? :)

Pieterjan94

Legacy Member
Gewoon meer leren. Er is nu eenmaal een niveauverschil, en dat kunt ge niet gaan verkleinen.
Totaal buizen is meestal een overschatting van uzelf en/of slechte studiehouding, ik vind dat er niets mis is met het secundair onderwijs.

Genious

Legacy Member
Het Vlaamse onderwijs van vandaag pusht gewoon veel meer volk richting verdere opleidingen in vergelijking met vroeger. De slimsten gingen meestal al, dus een groot deel van de extra toevloed gebeurt aan de 'onderkant'. Het is dus normaal dat er ook nogal wat niet raken.

NotoriousP

Legacy Member
Blackmill zei:
Vinden jullie ook niet dat het Vlaams onderwijs van vandaag op niets trekt. Leerlingen gaan onvoorbereid de universiteit in, en buizen volledig, omdat de basis die men in het secundair onderwijs geeft, over het algemeen veel te zwak is. Misschien moet men vroeger beginnen aan het secundair onderwijs ? En zijn jullie voorstanders van een latere keuze naar studiekeuze toe ? Moet er meer algemene vorming zijn ? Is Godsdienst overbodig ? Hoe zouden jullie als jullie het onderwijs zelf bepalen het oplossen. Ben ik wel eens benieuwd naar ? :)

Studeer ww8 en je zal voorbereid zijn, de fout licht bij uzelf.

En uiteraard is godsdienst overbodig, net zoals esthetica en frans (dat die walen eens engels leren). :)

coldplayke

Legacy Member
Ja, Notoriousp, volkomen gelijk, Frans is echt wel overbodig.
Dan vind ik dat biologie en fysica ook overbodig zijn, want ik doe daar nooit meer iets mee.
:crazy:

zarathustra

Legacy Member
coldplayke zei:
Ja, Notoriousp, volkomen gelijk, Frans is echt wel overbodig.
Dan vind ik dat biologie en fysica ook overbodig zijn, want ik doe daar nooit meer iets mee.
:crazy:

sarcasm spotted !

lantaarnpaal

Legacy Member
ze zouden beter middelbaar wat moeilijker maken, en economie als algemeen vak geven. Bij Engels en Frans meer nadruk leggen op het spreken ook. Het vak Nederlands en Godsdienst mogen wegvallen/verminderen qua uren imo

Blackmill

Legacy Member
Maar een hervorming toch van de lessen. Ik leer nog maar pas op mijn veertiende Engels. Dat is een wereldtaal die toch belangrijker is dan Frans. Spaans bijvoorbeeld, Onbegrijpelijk dat wij dat niet leren, en dan al die overbodige vakken. Er wordt toch te weinig kennis gegeven bij de vakken in het Secundair Onderwijs. Talen mogen fors omhoog gaan qua vocabulaire(kennis) vind ik, net zoals Aardrijkskunde, Fysica, en dergelijke... .

Misschien moet men eerst maar het lager onderwijs ook maar eens hervormen, zodat men al verderstaat wanneer men het secundair onderwijs start, of het secundair onderwijs twee jaar vervroegen met initiatievakken en dan achter die twee jaar uiteindelijk een keuze maakt.

zarathustra

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
ze zouden beter middelbaar wat moeilijker maken, en economie als algemeen vak geven. Bij Engels en Frans meer nadruk leggen op het spreken ook. Het vak Nederlands en Godsdienst mogen wegvallen/verminderen qua uren imo

nah ik ga akkoord met economie toevoegen. Maar ik zou eigenlijk niks van de rest schrappen. Moest het mogelijk geweest zijn ik had een La-we-wi 8 gedaan >.<

coldplayke

Legacy Member
Je volgt misschien maar Engels van je 14de, maar ik vermoed dat je daarvoor toch ook al een basis had. Frans is nu eenmaal de tweede taal in België (voor ons), niet Engels en zeker niet Spaans. Ik deed zelf totaal niet graag Frans, maar ik snapte het nut er wel van.

Genious

Legacy Member
Het kan later makkelijk blijken dat Frans een van uw meest nuttige vakken was.
- Vanaf ge in regio Brussel werkt (en dat zijn er nogal wat), is die basis extreem waardevol.
- Zelfstandigen niet te ver van de Franse grens. (makkelijk kwart van West-Vlaanderen dus :unsure: )
- Gaan werken bij een multinational die als uitvalsbasis Wallonië of Frankrijk heeft.
- In de verkoop zitten en met Franse klanten zitten.

Voor vrij veel volk gaat het nog van pas komen. Er gaan meer mensen nog later iets zijn met dat Frans dan met die wiskunde vermoed ik zelfs.

zarathustra

Legacy Member
Blackmill zei:
Maar een hervorming toch van de lessen. Ik leer nog maar pas op mijn veertiende Engels. Dat is een wereldtaal die toch belangrijker is dan Frans. Spaans bijvoorbeeld, Onbegrijpelijk dat wij dat niet leren, en dan al die overbodige vakken. Er wordt toch te weinig kennis gegeven bij de vakken in het Secundair Onderwijs. Talen mogen fors omhoog gaan qua vocabulaire(kennis) vind ik, net zoals Aardrijkskunde, Fysica, en dergelijke... .

Spaans ? Ik denk dat de hoeveelheid mensen die in professionele context spaans nodig hebben in Belgie heel klein is. Als er een taal meer aandacht zou moeten krijgen dan is het Duits, 1 van onze grootste handelspartners

Blackmill

Legacy Member
Maar denk eens na ... Al die jongeren die weglopen, de jeugd die er als 'krapuul' gaat bijlopen. Is dat in andere landen zo ?

Ja, Frans moeten we uiteraard niet schrappen (zelfs niet als men Vlaanderen schrapt van Wallonie. Ik zou zelfs opteren voor een uurtje/twee uurtjes minder, voor mensen die meer wiskundige richtingen gaan en meer nadruk op de vocabulaire.)

Godsdienst zou men moeten hervormen. Verhalen zoals Jona die zichzelf zoekt, maken niets maar dan ook niets uit, en zijn gewoon verspilling van de lestijd. Dat men dan seksuele opvoeding heeft, of meer relatieproblemen wilt oplossen. Of beter, verkeerslessen, voedingslessen voor ASO'ers en dergelijke ... Algemene vorming.

Spaans is een wereldtaal waarvan ik vind dat men hoe dan ook die taal moet gezien hebben in het onderwijs, naast het Duits, Engels & Frans. Al deze vakken mogen van mijn part standaard in het lessenpakket zijn. Zeker aan Duits, Spaans en Engels (vroeger aan beginnen) mag men meer aandacht besteden

De wetenschapsvakken vind ik goed, alleen is Aardrijkskunde iets te veel verspilling. Dat men ndan uitlegt hoe het weer werkt enzo..., maar beginnen zeveren over milieuproblemen in Siberie, of de industrie in Thailand, toerisme in Australie, ontbossing in Amazonegebied, als men nog niet eens de hoofdstad van India weet, en men niet weet hoe een aardbeving ontstaat. Van mijn part mag Aardrijskkunde meer theoretischer zijn, en doorslaggevender.

Vakken zoals M.O., Esthetica zijn naar mijn mening totaal overbodig. S.O.//Algemene vormongsvakken, Voeding en Filosofie of 2u Spaans zouden voor mij dan betere vervangvakken zijn.

coldplayke

Legacy Member
Dan moet men eigenlijk ook Mandarijns aanleren he. DE wereldtaal.
En je vindt esthetica overbodig, maar filosofie niet? Als esthetica wat fatsoenlijk gegeven wordt is dat ook een vak waar je een brede vorming van meekrijgt over kunst, literatuur, ...

Vincort

Legacy Member
Blackmill zei:
Spaans is een wereldtaal waarvan ik vind dat men hoe dan ook die taal moet gezien hebben in het onderwijs, naast het Duits, Engels & Frans. Al deze vakken mogen van mijn part standaard in het lessenpakket zijn. Zeker aan Duits, Spaans en Engels (vroeger aan beginnen) mag men meer aandacht besteden

Denk 2x na man, denk je echt dat de Vlaamse student iets is met Spaans of Duits? Laat er eerst nekeer tweetalig worden, Engels mag grotendeels 'zelfstudie'

cdp1193

Legacy Member
Toen ik er destijds voor koos om Latijn-wetenschappen te doen, kreeg ik nog steeds meer talen (latijn niet meegerekend) dan wetenschappen wat imo niet hoort.
Sommige ASO richtingen zijn ook ondegewaardeerd: moderne talen wordt nog steeds beschouwd als een lagere richting terwijl dit echt niet zou mogen; men zou de moeilijkheidsgraad hier kunnen aanpassen dat dit op het (huidige) niveau van de wetenschappen komt. Door alle ASO richtingen op gelijk niveau te trekken, zou je de instroom aan de unief kunnen beperken en de "kwaliteit" van eerstejaars verbeteren. Laat de mod talen voorbereiden op rechten of taalkunde, de economische voor HW, (T)EW of HIR, de wetenschappen en wiskundige voor ingenieursstudies of wetenschappen. Hierdoor zal het aantal leerlingen in het ASO waarschijnlijk fors dalen maar de kwaliteit stijgen.
Verder zou het negatief imago van TSO, BSO en KSO moeten verdwijnen.

Blackmill

Legacy Member
Spaans = Spanje en Zuid-Amerika
Duitsland = Duitsland
Mandarijn = China

Mandarijn is de wereldtaal. Maar wij hebben een groter bereik met het Spaans en Duits. Je kan ook even goed zeggen. Ja, het is goed. Wiskunde heb je toch niet nodig dus afschaffen maar. ... Ik vind dat vrij kortzichtig.

Zelfstudie zou voor mijn part gepromoot moeten worden. Misschien moet men dat dan ook wel invoeren, maar dan wel met examens via de scholen.

coldplayke

Legacy Member
Mandarijns wordt niet enkel in China gesproken. En niet vergeten dat de Aziaten steeds meer macht krijgen ;)
Ik was ook Russisch vergeten te zeggen. Wordt in zowat de helft van de Oost-bloklanden gesproken.

Snap je het punt? Er zijn zo veel nuttige talen, maar er is gewoon niet genoeg ruimte om ze allemaal te geven. Studenten die daar interesse in hebben kunnen altijd avondschool volgen, of later op de universiteit voor zo'n taal kiezen.

Blackmill

Legacy Member
Als keuzevak zou dat dan geen slechte zaak zijn, maar standaard stellen ? Daar heb ik mijn vraagtekens bij.

Genious

Legacy Member
Blackmill zei:
Maar denk eens na ... Al die jongeren die weglopen, de jeugd die er als 'krapuul' gaat bijlopen. Is dat in andere landen zo ?
Ja. :)

Blackmill zei:
Zelfstudie zou voor mijn part gepromoot moeten worden. Misschien moet men dat dan ook wel invoeren, maar dan wel met examens via de scholen.
Er is leerplicht, geen schoolplicht. Het kan in theorie perfect. Maar quasi alle ouders prefereren om hun kinderen naar school te sturen.

Tenzij ge een tussenvorm bedoelt natuurlijk, geen idee of dat bestaat/kan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan