Archief - Geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Benjamin

Legacy Member
Het zal vast wel op de website staan vermeld. Eerlijk gezegd interessert het mij helemaal niet aangezien het nu niet echt een relevant verschil maakt ofdat je nu €30 of €35 moet betalen.
De bottomline is hetzelfe, als je enigszins denkt een realistische kans te hebben om te slagen en je wil graag een artsen- of tandartsenopleiding volgen dan moet je het voor de kosten van dat toelatingsexamen niet laten. :)

Alexandre

Legacy Member
Moest ik jou zijn zou ik het een kans geven. Als het mislukt kun je later je eigen nooit verwijten dat je je eigen onderschat hebt en dat je het nooit geprobeerd hebt.

Je moet wel weten dat je buiten je intelligentie ook andere kenmerken nodig hebt. Doorzettingsvermogen en de wil om het te behalen.
Je zult je dus de attitude moeten veranderen van het middelbaar waar je voor bijna niets te doen punten haalde.
Je zal moeten leren leren en leren uren lang per dag aan je bureau voor je boeken moeten zitten. Als je overtuigd bent dat je urenlang aan je bureau 4-5 dagen per week zou kunnen zitten is het de moeite om te proberen anders kun je het vergeten. Zonder attitude zul je niet ver geraken in vele richtingen

Moest je chemie boeken willen lenen heb ik nog van het eerste jaar Handels-ingenieur. Uitleg is zeer duidelijk om de basis van chemie te kennen van 5-6de aso. Ook iets uitgebreider.

xDama

Legacy Member
Benjamin zei:
Is het belangrijk? Daar komen toch nog reiskosten bij die per persoon sterk verschillen, plus eventueel nog kosten om te overnachten.

33 EUR inschrijvingsgeld en de laatste jaren is het examen steeds op een ruim toegankelijke locatie geweest zoals de Expo in Gent of Brussel. Dus dat is 1 treinkaartje en 1 tramkaartje. Overnachten is nonsens, tenzij je uit Nederland komt.

Meer informatie over het toelatingsexamen en de organisatie vind je op volgende website: Toelatingsexamen arts en tandarts

Ik zal nu maar al vermelden dat de persoon die het examen de vorige jaren organiseerde is verhuisd naar een nieuwe job, waardoor er momenteel nog geen organisator is tot half februari. Dus voorlopig is het nog even afwachten hoe het praktisch zal verlopen dit jaar.

Shegers

Legacy Member
Gekke_Koerd zei:
lol, als Belg met allochtone roots kan ik enkel en alleen luidop lachen met wat hier gezegd wordt over de allochtonen...

En zijn jullie dus echt serieus bezig? Ik dacht dat het enkel de gemiddelde Belgische marginaal was die zo over allochtonen dacht, blijkbaar toch nog geen vooruitgang bij de Vlaamse jongeren qua het onderscheid te weten van een slimme en een domme allochtoon.

Ikzelf ben namelijk het kind van de 1ste generatie. Ik ben niet met de Nederlandse taal opgevoed (deze in de kleuterklas en het studiejaar geleerd) en was niet echt de slimste van de klas, ook mijn ouders gaven niet echt veel aandacht aan mijn studies. Toch heb ik op eigen houtje het geraakt op mijn eerste jaar van de hogeschool (waar ik nu zit na een ASO opleiding Humane Wetenschappen).

Het heeft dus niets te maken met de lagere klassen of de allochtonen families maar om de individu in kwestie die zelf beslist wat hij van zijn leven wilt maken. Of je hier een hoog IQ voor nodig hebt weet ik niet?

Dwaal alstublieft af op jullie mening waarin jullie momenteel de allochtonen hebben gestigmatiseerd. Het is namelijk de bedoeling dat de kloof kleiner wordt tussen de allochtonen en de autochtonen.

Maar vraag me niet hoe jullie het opeens hebben over allochtonen en lagere klassen, aangezien dit totaal afdwaalt op wat OP (TS) te vragen heeft.

Jij bent dan de uitzondering die de regel bevestigt.
Als je puur naar cijfers kijkt, klopt het wat ik zei.

En je haalt ook dingen uit men tekst die er niet in staan.
Ik zeg nergens dat ik (of wij) allochtonen als marginaal beschouwen of dom of..
Het gaat puur over de naakte cijfers en het is nu nog altijd zo dat allochtonen in het aso en vooral hoger onderwijs eerder uitzondering dan regel zijn.


PS. ivm taal: het is al langer duidelijk dat het taalprobleem echt wel een grote hindernis is.. dus uw verhaal kan wel mooi zijn, maar het is een uitzondering.

Benjamin

Legacy Member
xDama zei:
33 EUR inschrijvingsgeld en de laatste jaren is het examen steeds op een ruim toegankelijke locatie geweest zoals de Expo in Gent of Brussel. Dus dat is 1 treinkaartje en 1 tramkaartje. Overnachten is nonsens, tenzij je uit Nederland komt.
Als het 's ochtends vroeg (9 uur?) begint dan kan het ook voor Vlamingen nodig zijn om te overnachten. In theorie zou je er best een uur of 2 over kunnen doen om in Gent te geraken. Brussel ligt nogal centraal, je moet dan wel een half uur extra tellen vanaf het station (ruim genomen).
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik presteer toch heel wat beter als ik niet om 6 uur al op moet staan, niet iedereen is een ochtendmens.
De trein is goedkoop maar dat zou best wel eens op ongeveer hetzelfde bedrag neer kunnen komen wanneer je uit de andere kant van België komt.
Hoe dan ook, die prijs van het toelatingsexamen is zeker geen struikelblok, ofdat die nu wel of niet een paar Euro duurder wordt, dat was mijn punt.

Die Nederlanders vormen een redelijk grote groep, in Leuven zo'n 10% in het eerste jaar en bij de toelatingsexamens allicht nog wat meer aangezien van de Nederlanders een lager percentage slaagt (ander vooronderwijs plus dat de beste Nederlanders al niet mee hoeven te doen aan het examen, ik denk dat de eerste verklaring iets meer gewicht heeft). Nu snap ik wel als de Belgen wat minder rekening houden met die groep, al zou ik het wat bekrompen vinden maar mensen denken helaas nog in termen van landsgrenzen. Zolang iemand maar niet zuur reageert dat die Nederlanders plaatsen innemen, dat is te lachwekkend voor woorden.

Ik zal nu maar al vermelden dat de persoon die het examen de vorige jaren organiseerde is verhuisd naar een nieuwe job, waardoor er momenteel nog geen organisator is tot half februari. Dus voorlopig is het nog even afwachten hoe het praktisch zal verlopen dit jaar.
Dezelfde lijn zal zeker worden voortgezet? Het draait toch prima allemaal, waarom het veranderen? Nu ja, een extra locatie zou misschien fijn zijn, en prima te rechtvaardigen gezien de massale opkomst.

Luna K

Legacy Member
Ik zit nu in mijn 1e Master Geneeskunde en kan je het volgende meedelen:

Geneeskunde is VEEL vanbuiten leren... de eerste 3 jaar (bachelor) die je quasi niets anders... pas in de Master heb je inzicht nodig bij wat je studeert (omdat je dan pas casussen voorgeschoteld krijgt...). Het is anders dan bijvoorbeeld burgerlijk ingenieur waar je met inzicht al een heel eind komt... Studeer je niet voldoende in geneeskunde, dan slaag je niet.. punt.
Dus als je er niet tegenop ziet om veel te leren en geneeskunde je interesseert, zou ik zowiezo mijn kans wagen. Ikzelf heb wel ASO gedaan, dus het ingangsexamen vond ik zelf niet zo moeiljk en ik was er van de eerste keer door... Persoonlijk zijn vele zaken die ze vragen op dat ingangsexamen vrij irrelevant (arts-patient-gesprekken als je nog aan de opleiding moet beginnen, begrijpend lezen, ....), maar ze moeten ergens een schifitng maken. Dankzij dat ingangsexamen kent geneeskunde echter wel een hoog slaagpercentage... ALS je slaagt, heb je een vrij grote kans dat je de studies zal afmaken....... als je er genoeg voor werkt en je er voldoende voor inzet...

DUS wat ik wil zeggen: wil je ervoor gaan, doe het dan gewoon... je hebt niets te verliezen (behalve ene kleine 50 euro ofzo...). Slaag je, zoveel te beter... slaag je niet, jammer en je kan altijd opnieuw proberen, of een andere richting uitgaan (eventueel biomedische en dan het volgende jaar opnieuw geneeskunde proberen...)

Wil je je slaagkansen voor het ingangsexamen vergroten, dan raad ik zeker extra lessen aan voor wiskunde, fysica, biologie en chemie... (er zijn daar speciale diensten voor...) Deze zijn niet goedkoop, maar ik denk dat dit bij een TSO-opleidng zeker geen overbodige luxe is (no offence... maar ik denk dat in jullie richting niet alle essentie wordt gegeven die je nodig hebt om te kunnen slagen voor dat examen...).

Andere vragen stel gerust :)

SUCCES ;)

Medic'

Legacy Member
Luna K zei:
Ik zit nu in mijn 1e Master Geneeskunde en kan je het volgende meedelen:

Geneeskunde is VEEL vanbuiten leren... de eerste 3 jaar (bachelor) die je quasi niets anders... pas in de Master heb je inzicht nodig bij wat je studeert (omdat je dan pas casussen voorgeschoteld krijgt...). Het is anders dan bijvoorbeeld burgerlijk ingenieur waar je met inzicht al een heel eind komt... Studeer je niet voldoende in geneeskunde, dan slaag je niet.. punt.
Dus als je er niet tegenop ziet om veel te leren en geneeskunde je interesseert, zou ik zowiezo mijn kans wagen. Ikzelf heb wel ASO gedaan, dus het ingangsexamen vond ik zelf niet zo moeiljk en ik was er van de eerste keer door... Persoonlijk zijn vele zaken die ze vragen op dat ingangsexamen vrij irrelevant (arts-patient-gesprekken als je nog aan de opleiding moet beginnen, begrijpend lezen, ....), maar ze moeten ergens een schifitng maken. Dankzij dat ingangsexamen kent geneeskunde echter wel een hoog slaagpercentage... ALS je slaagt, heb je een vrij grote kans dat je de studies zal afmaken....... als je er genoeg voor werkt en je er voldoende voor inzet...

DUS wat ik wil zeggen: wil je ervoor gaan, doe het dan gewoon... je hebt niets te verliezen (behalve ene kleine 50 euro ofzo...). Slaag je, zoveel te beter... slaag je niet, jammer en je kan altijd opnieuw proberen, of een andere richting uitgaan (eventueel biomedische en dan het volgende jaar opnieuw geneeskunde proberen...)

Wil je je slaagkansen voor het ingangsexamen vergroten, dan raad ik zeker extra lessen aan voor wiskunde, fysica, biologie en chemie... (er zijn daar speciale diensten voor...) Deze zijn niet goedkoop, maar ik denk dat dit bij een TSO-opleidng zeker geen overbodige luxe is (no offence... maar ik denk dat in jullie richting niet alle essentie wordt gegeven die je nodig hebt om te kunnen slagen voor dat examen...).

Andere vragen stel gerust :)

SUCCES ;)

Ik zit nu in 2e bachelor (in Gent), en er is naar mijn mening toch wel redelijk wat inzicht nodig in de eerste 1,5 jaar. Aanvankelijk had ik schrik omdat iedereen zei dat het heel veel van buiten leren is maar dat valt goed mee. Volledig het eerste jaar zijn wetenschappelijke vakken (chemie, fysica, biochemie, moleculaire biologie, genetica, infectie en afweer) waar je toch redelijk wat inzicht voor nodig hebt. Je kan natuurlijk ook alles gewoon van buiten leren zonder proberen te begrijpen wat er staat, maar dan gaat er niet veel blijven hangen. 't Zelfde voor de eerste 2 blokken (locomotorisch stelsel en zenuwstelsel/zintuigen) in 2e bachelor, maar hier is het al iets meer om van buiten te leren. Maar voor fysiologie, biomechanica, neuroanatomie, en een deel voor histologie is het vooral belangrijk dat je begrijpt wat er staat, ipv van het letterlijk van buiten te leren.

Vinnee

Legacy Member
Het is misschien een vreemde vraag, maar wanneer moet je ongeveer beginnen met leren voor het ingangsexamen? Ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar gewoon om een idee te hebben.

In mijn klas zitten er mensen die al aan het leren zijn van voor januari.

Ik ben er nog niet echt intensief mee bezig. Moet ik dringend beginnen?

cdp1193

Legacy Member
In de paasvakantie al eens een paar dingen herhalen. Ik weet uit ervaring dat je best niet de laatste week voor het examen begint te leren :p.

Cephalus

Legacy Member
Vinnee zei:
Het is misschien een vreemde vraag, maar wanneer moet je ongeveer beginnen met leren voor het ingangsexamen? Ik weet dat dit voor iedereen anders is, maar gewoon om een idee te hebben.

In mijn klas zitten er mensen die al aan het leren zijn van voor januari.

Ik ben er nog niet echt intensief mee bezig. Moet ik dringend beginnen?

M'n broer is er vorig jaar pas begin mei mee begonnen, want hij had toen pas beslist dat hij geneeskunde wou doen. Al die lesjes die ge kon volgen ter voorbereiding, zowel van de middelbare school als van de univ waren toen al voorbij.

Hij heeft er dan wel elke avond aan zitten studeren en tevens in de weekends (scouts en sport tijdelijk opgegeven ervoor), en hij was geslaagd in de eerste zit. Zit nu in eerste jaar in Gasthuisberg.

Hij is zeker niet hoogbegaafd ofzo :), hoeveel tijd voorbereiding ge nodig hebt zal van uzelf afhangen, hoe rap ge studeert etc.

lookoutordie

Legacy Member
Hoe moet je u juist inschrijven voor het ingangsexamen? Heb al op de hoofdsite zitten zoeken maar vind het niet, ofwel ben ik goed blind :).

cdp1193

Legacy Member
Het staat er nog niet op. Vorig jaar heb ik mij pas ingeschreven in mei dus je hebt nog tijd. Daarna moet je een account aanmaken, in dat account moet je aangeven dat je wil meedoen en daarna moet je een overschrijving doen met een code dacht ik.

lookoutordie

Legacy Member
cdp1193 zei:
Het staat er nog niet op. Vorig jaar heb ik mij pas ingeschreven in mei dus je hebt nog tijd. Daarna moet je een account aanmaken, in dat account moet je aangeven dat je wil meedoen en daarna moet je een overschrijving doen met een code dacht ik.

Ah ok merci :), zijn er een bepaald aantal plaatsen vrij voor het examen of kan je daar altijd bij? Rond welke tijd weet je meestal wanneer het examen doorgaat en waar?

cdp1193

Legacy Member
Dit jaar gaat het door op dinsdag 3 juli, hopelijk in Flanders Expo :p de exacte plaats staat gelijk nog niet op de site. Er zijn een onbeperkt aantal plaatsen.

Ik raad u wel aan om op tijd te komen of te overnachten in Gent: vorig jaar waren er een paar wiens trein vertaging had waardoor ze een half uur later aan flanders expo stonden, die mochten dus niet meer binnen.

f_dieleman

Legacy Member
tommie314 zei:
eigenlijk ver gekomen dat je je maanden moet voorbereiden om het examen tegenwoordig. In de ideale wereld zou een goede leerling uit WeWi8 gewoon naar het examen moeten kunnen gaan en slagen op zijn basiskennis :(

Wie zegt er dat je daar maanden voor moet voorbereiden? Ik ken er meerdere die daar niet meer dan een weekendje voor uitgetrokken hebben. (Zelf iemand die lat-wis had gedaan.)

cdp1193

Legacy Member
tommie314 zei:
eigenlijk ver gekomen dat je je maanden moet voorbereiden om het examen tegenwoordig. In de ideale wereld zou een goede leerling uit WeWi8 gewoon naar het examen moeten kunnen gaan en slagen op zijn basiskennis :(

Maanden gaat er iets over, je moet gewoon het leeuwendeel van uw wetenschappelijke leerstof kennen en kunnen toepassen.

moustii

Legacy Member
tommie314 zei:
eigenlijk ver gekomen dat je je maanden moet voorbereiden om het examen tegenwoordig. In de ideale wereld zou een goede leerling uit WeWi8 gewoon naar het examen moeten kunnen gaan en slagen op zijn basiskennis :(

Ergens is het wel goed. Zo haal je de ongemotiveerde er al ineens van tussen.
Al ken ik niemand die er maanden over doet.

MisterX334

Legacy Member
Maw woorden dat examen is nog moeilijker dan de examens op unief zelf? Lijkt mij maar raar om maanden te studeren voor één examen.

Racing_Genk

Legacy Member
f_dieleman zei:
Wie zegt er dat je daar maanden voor moet voorbereiden? Ik ken er meerdere die daar niet meer dan een weekendje voor uitgetrokken hebben. (Zelf iemand die lat-wis had gedaan.)
Dan heeft die wel een uitzonderlijk goed geheugen want als ge alle wetenschappelijke leerstof van het middelbaar moet kennen zou ik daar toch ook vrij lang aan zitten...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan