Archief - Geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

glashelder

Legacy Member
MMG zei:
Zal dat iq testje dan eens morgen proberen, aangezien ik nu op mijn gsm zit.
Bedankt iedereen voor de reacties. Verder iemand die weet hoe ik kan beginnen met mijn zelfstudie voor wiskunde, fysica, chemie ( wetenschappen?) ?

Basisgedeelte

In die Word-documentjes staan er ergens wel boeken die aangeraden worden.

mac-bc

Legacy Member
Kerelke zei:
Zijn uitspraken kloppen statistisch gezien wel... vooroordelen, anyone?
(+ het clb en zeker vroeger het pms stond er wel voor gekend zoveel mogelijk mensen naar het tso/bso te lokken, neem daar nog bij dat vroeger naar het aso gaan vooral weggelegd was voor kinderen met ouders die al gestudeerd hadden)

Edit, NotoriousP was me voor.

NotoriousP zei:
Statistiek daarentegen niet.

Wait what?!

Dus jullie staan ook achter het idee dat "boerenkinderen" en "allochtonen" statistisch gezien collectief een lager IQ hebben, of meer relevant voor deze richting: minder goed uit het hoofd kunnen leren?! En dat bijgevolg deze twee groepen apart moeten behandeld worden in iets wat TSO heet en dat de rest, de witte stadselite, in het ASO moet zitten.

Indien ja; even laag gevallen als die arts (of even idioot).
Indien niet; wat zinnigs kun je dan uit die uitspraak halen van die arts?

mac-bc

Legacy Member
Drien zei:
Is er nu niemand die het raar vindt dat de dokter naar zijn mening over de medicijnen vraagt? Om daarna te zeggen dat hij voor dokter moet gaan studeren..

Jep, kans op een troll is hier wel erg groot.

Maar hey, laten we de TS vooral aanmoedigen om te beginnen studeren. Netjes wat de dokter (blijkbaar nog altijd een eindeloze bron van autoriteit bij bepaalde niet-kritische mensen) voorgeschreven heeft.

_ns_

Legacy Member
Beweren dat er meer allochtonen in het TSO zitten dan in het ASO? Stelletje idioten :s

Drien

Legacy Member
mac-bc zei:
Maar hey, laten we de TS vooral aanmoedigen om te beginnen studeren. Netjes wat de dokter (blijkbaar nog altijd een eindeloze bron van autoriteit bij bepaalde niet-kritische mensen) voorgeschreven heeft.

@TS: Gewoon het ingangsexamen meedoen! Vermits een dokter je dat heeft aangeraden op basis van je kennis van je broer zijn medicijnen kan je bijna niets anders dan slagen!

mac-bc

Legacy Member
_ns_ zei:
Beweren dat er meer allochtonen in het TSO zitten dan in het ASO? Stelletje idioten :s

<->

MMG zei:
...dat vroeger tso was voor de boerenkinderen en nu voor allochtonen.

Jij bent waarschijnlijk zo iemand die van elke allochtoon denkt dat hij een crimineel is omdat er statistisch gezien meer allochtonen dan blanken in de gevangenis zitten volgens hun representatie in de maatschappij?

Ik hoop dat onze befaamde arts waarvan hier sprake niet op dezelfde manier zijn diagnoses stelt.

glashelder

Legacy Member
Kinderen uit de lagere klasse en/of allochtonen worden gewoon vaker dóórgestuurd naar het BSO/TSO (en BUSO ook), vanuit bijvoorbeeld het CLB. Of denk jij dat het daar vol zit met dokterskindertjes of zo? :p

[TFT]Poky

Legacy Member
glashelder zei:
Kinderen uit de lagere klasse en/of allochtonen worden gewoon vaker dóórgestuurd naar het BSO/TSO (en BUSO ook), vanuit bijvoorbeeld het CLB. Of denk jij dat het daar vol zit met dokterskindertjes of zo? :p

Idd ge moet ook een kat een kat durven noemen imo

En slagen voor het ingangsexamen als ge uit Handel komt is ook quasi nihil (uitzonderingen bevestigen de regel zeker)

En lijkt mij eigelijk ook zeer straf dat een arts zulk een gedrag zou vertonen maar soit

_ns_

Legacy Member
mac-bc zei:
<->



Jij bent waarschijnlijk zo iemand die van elke allochtoon denkt dat hij een crimineel is omdat er statistisch gezien meer allochtonen dan blanken in de gevangenis zitten volgens hun representatie in de maatschappij?

Nop, wel dat er meer kans is natuurlijk. :baard:

cdp1193

Legacy Member
Deze boeken:
  • Chemie fundamentele begrippen van algemene chemie
  • Fysica: gelijk welk handboek uit de wetenschappen (ikzelf had fysica vandaag)
  • Biologie: handboek uit de wetenschappen (ik heb biogenie gebruikt)
  • Wiskunde: Het wiskundig vademecum
Je moet deze boeken rats vanbuiten kennen en kunnen toepassen (dus veel oefeningen maken) .
Enkele site's:
Olympiade vragen ==> Na het leren, moet je op alle olympiades de cesuur kunnen halen. Lukt het niet, opnieuw leren.
vorige edities van het examen
Online bijlessen voor als je iets niet begrijpt

MMG

Legacy Member
Drien zei:
@TS: Gewoon het ingangsexamen meedoen! Vermits een dokter je dat heeft aangeraden op basis van je kennis van je broer zijn medicijnen kan je bijna niets anders dan slagen!

De dokter vroeg ook de meningen van mijn ouders, of de medicatie naar behoren werkt. En of we verbeteringen merken... Ik zag het al aankomen dat er een discussie zou worden gestart ivm die uitspraak. Ik zei ook dat dit niet helemaal waar kon zijn,... Maar het kon een van de factoren zijn om me naar tso te sturen. Als je zag dat er waren met net over de 60% en die naar latijn mochten...

Drien

Legacy Member
MMG zei:
De dokter vroeg ook de meningen van mijn ouders, of de medicatie naar behoren werkt. En of we verbeteringen merken... Ik zag het al aankomen dat er een discussie zou worden gestart ivm die uitspraak. Ik zei ook dat dit niet helemaal waar kon zijn,... Maar het kon een van de factoren zijn om me naar tso te sturen. Als je zag dat er waren met net over de 60% en die naar latijn mochten...

Ik snap wel dat de dokter vraagt aan u en uw ouders wat voor uitwerking de medicatie heeft, of jullie verschillen tov vroeger opmerkingen,... Maar ik vind het gewoon heel raar dat de dokter dan vragen over uw studierichting stelt en dan nog eens het advies geeft om geneeskunde gaan te studeren.

Rusher

Legacy Member
als je dit echt wil, ervoor gaan
maar natuurlijk is dat ingangsexamen een enorm struikelblok (daarvoor bestaat het ook)

Begin met u dood te blokken en gewoon blijven gaan, als u ingangsexamen na 4 keer niet gelukt is, moet je misschien opgeven.

Geneeskunde voor een TSO'er is niet onmogelijk, maar vergt enorm veel wilskracht en inzet. En dat niet even voor een week of een maand, maar gedurende de maanden voor het ingangsexamen en gedurende de kleine 10 jaar die de opleiding zal duren.

Verder wil ik vragen aan de anderen om op te letten met uitspraken als boerenkinderen en allochtonen in TSO. Wie daarachter staat, bewijst daarmee diens eigen opleidingsniveau.

Frutsel

Legacy Member
MMG zei:
En is het waar dat he mogelijk is om via biomedische wetenschappen door te stromen naar 2 de jaar geneeskunde zonder een jaar te verliezen? En kom je dan onder dat toegangsexamen uit?

Je kàn na een (geslaagd) jaar biomedische meteen in het tweede jaar geneeskunde starten, maar dan moet je alsnog geslaagd zijn op de toelatingsproef. Daar kom je niet onderuit.
Het is slechts een middel voor diegenen die 2 keer niet geslaagd zijn, het nog eens willen proberen en geen jaar willen verliezen. Maar niet iedereen slaagt daarin en ik zou het ook niet aanraden als je niet supergemotiveerd bent.

cdp1193

Legacy Member
In Gent kan je niet overschakelen van BMW naar Geneeskunde (het 1ste jaar is daar ook moeilijker naar het schijnt). In Leuven, Hasselt en Antwerpen dan weer wel.

Benjamin

Legacy Member
zipke zei:
Jij vindt dat een normale uitspraak? Ik dacht dat vooroordelen iets van het vorige millenium was.
Dat is nogal naïef.

1. Vooroordelen zijn ergens op gebaseerd. Het principe van een vooroordeel is dat het een waarheid of een kern van waarheid betreft m.b.t. een bepaalde groep maar dat die waarheid m.b.t. de groep ten onrechte wordt geprojecteerd op individuen van die groep. Daarom zijn vooroordelen zo hardnekkig, als er helemaal geen kern van waarheid in zou zitten dan zouden vooroordelen geen stand houden.

2. Vooroordelen t.o.v. een groep projecteren op een individu is iets wat wij nog lang niet zullen loslaten. Ongetwijfeld kunnen daar ook mooie verklaringen voor worden gevonden hoe het hokjesdenken ons een gevoel van veiligheid geeft doordat we onszelf wijsmaken dat alles overzichtelijk is enz.
Het zal nog heel wat generaties duren voordat die oerinstincten van ons verdwijnen, als ze ooit verdwijnen.
Ware het niet dat er een enorme technologische ontwikkeling is geweest (waar ironisch genoeg de knappe koppen veel minder van hebben geprofiteerd dan tal van andere mensen) en dat we een shitload aan fossiele brandstoffen konden gebruiken in een korte tijd dan zouden de meesten van ons nu nog zo leven zoals we tweehonderd jaar geleden deden. De ongelijkheid in de welvaartsverdeling is immers nog altijd zeer groot.
Heel die beschaving is een dun en fragiel vernislaagje wat zomaar kan verdwijnen zogauw er terug armoede ontstaat op grote schaal.

Benjamin

Legacy Member
mac-bc zei:
Wait what?!

Dus jullie staan ook achter het idee dat "boerenkinderen" en "allochtonen" statistisch gezien collectief een lager IQ hebben, of meer relevant voor deze richting: minder goed uit het hoofd kunnen leren?! En dat bijgevolg deze twee groepen apart moeten behandeld worden in iets wat TSO heet en dat de rest, de witte stadselite, in het ASO moet zitten.

Indien ja; even laag gevallen als die arts (of even idioot).
Indien niet; wat zinnigs kun je dan uit die uitspraak halen van die arts?
Jij ziet dat allemaal veel te zwart/wit.
Wij kiezen voor geen van beide opties die jij voorlegt.
Het is gewoon zo dat allochtonen het nog slechter doen in ons onderwijs en waarschijnlijk hebben ze inderdaad ook een lager IQ wat niet zo verwonderlijk is aangezien wij hun opa hebben geselecteerd op een lager IQ (je denkt toch niet dat een hoogleraar hier in een fabriek het vuile werk komt doen?).
Elke generatie vindt er weer wat regressie naar het midden plaats tenzij dat wordt tegengewerkt door rasveredeling.
Wat dat betreft zou ik graag eens willen weten met wat voor meisjes deze jongens en met wat voor jongens deze meisjes trouwen. Als dat ook weer de onderklasse uit hun moederland is dan zal die regressie naar het midden worden vertraagd. Het percentage van hen wat een partner zoekt in hun moederland (of beter gezegd dat van hun voorouders) blijkt overigens wel met elke generatie te dalen dus uiteindelijk stabiliseert alles wel.

De situatie met de boeren was vroeger wat anders. Hoewel het best zou kunnen dat talenten meer naar de stad gingen en dat je zodoende soortgelijke effecten had (er was toen nog relatief weinig mobiliteit) was er toen erg veel onbenut talent. In de jaren 50, 60 en 70 is er dan ook enorm veel extra talent ontwikkeld toen ineens scholing toegankelijk werd voor de massa. Nu is scholing echter gelukkig voor iedereen toegankelijk, zelfs te toegankelijk.

Benjamin

Legacy Member
tommie314 zei:
Gezien iedereen hier weer zo lief reageert met de gebruikelijke zever "motivatie is alles": de kans dat je arts wordt is miniem, eigenlijk onbestaand.
Ik ga niet TS zijn kansen inschatten maar ik wil wel zeggen dat het toelatingsexamen nu niet zo onoverkomelijk is. Ja, het slagingspercentage ligt aan de lage kant maar kijk eens hoeveel er voor de tweede, derde, ..., keer meedoen.
Hoewel er veel goede leerlingen tussen zitten zijn de sterkste leerlingen waarschijnlijk in andere richtingen te vinden (bioingenieur, burgelijk ingenieur, wiskunde, fysica).
Voor iemand met TS zijn achtergrond is de slagingskans inderdaad klein maar voor een doorsnee ASO-leerling die gemotiveerd is is die slaagkans heel behoorlijk. Het ochtendonderdeel heeft hij volledig zelf in de hand, het middagonderdeel niet (kwestie van talent).
Zoals je elders kan lezen ben ik het volmondig met je eens dat die "motivatie is alles" eveneens grote bullshit is. Een verklaring voor die tunnelvisie heb ik daar ook proberen te geven (binnen een verder homogene groep heeft de factor motivatie een relatief groot gewicht).

[TFT]Poky

Legacy Member
tommie314 zei:
Gezien iedereen hier weer zo lief reageert met de gebruikelijke zever "motivatie is alles": de kans dat je arts wordt is miniem, eigenlijk onbestaand.

Ik wou het niet zeggen maar idd, nu alles is mogelijk natuurlijk maar er is meestal een goede reden waarom mensen in Handel terechtkomen en de kans is miniem om vanuit handel door het ingangsexamen te geraken laat staan ooit arts te worden.

Soit iedereen mag proberen, maar wat realisme mag ook wel.

Al die motivatie is alles zever, er is ook nog altijd iets zoals intelligentie. Zelfde als dat ge talent nodig hebt om prof voetballer te worden.

En elke ASO richting kans maken op het ingangsexamen is imo ook wel zever. Hoeveel van jullie heeft dat eigelijk al is meegedaan?

Shegers

Legacy Member
mac-bc zei:
Wait what?!

Dus jullie staan ook achter het idee dat boerenkinderen en allochtonen statistisch gezien collectief een lager IQ hebben, of meer relevant voor deze richting: minder goed uit het hoofd kunnen leren?! En dat bijgevolg deze twee groepen apart moeten behandeld worden in iets wat TSO heet en dat de rest, de witte stadselite, in het ASO moet zitten.

Indien ja; even laag gevallen als die arts (of even idioot).
Indien niet; wat zinnigs kun je dan uit die uitspraak halen van die arts?

Volgens mij heb jij niks begrepen van wat zij zeiden.

Feit: allochtonen en lagere klassen verzeilen vaker in BSO/TSO

Uw rare hersenspinsels: boerenkinderen en allochtonen hebben lager IQ volgens kerelke en notorious.

Die arts zegt gewoon hoe het is. En zoals ik het hier lees, heeft die arts de TS nog een hart onder de riem willen steken door te zeggen dat de kans groot is dat hij in het TSO verzeild is geraakt door zijn achtergrond.
Die arts heeft vermoedelijk veel meer wijsheid in zich dat jij.

Vroeger zaten kindjes van schoolmeesters/dokters etc in aso, de kinderen van arbeiders gingen werken als ze 16 waren.
Nu: allochtonen verzeilen vaker in TSO/BSO net zoals nog altijd kinderen uit marginale gezinnen.
Heeft niks te maken met IQ in veel gevallen.
Als je al weet dat een hoop mensen van het clb allochtonen naar het tso/bso sturen met de gedachten dat ze aso toch niet aankunnen omdat hun ouders de kinderen niet kunnen helpen omdat ze geen nederlands kennen (wat vaak zo is) dan weet ge al wat het gevolg is.

PS. ook die heisa rond die vraag van die arts aan zijn patient/TS ivm die medicijnen en hoe jullie dat meteen linken aan een domme arts.. Nog niet bij stil gestaan dat die arts dat deed om de patient meer te betrekken, de patient gerust te stellen en feedback te krijgen? Feedback vragen van patienten is een geode zaak, zeker bij patienten die zelf al veel hebben opgezocht/bijgehouden, zo toont ge interesse in uw patienten + Zo leert de arts van zijn patient hoe die reageert. Zeker in de neurologie is het nodig de dosis van een medicijn altijd af te stellen op de persoon en dan is het belangrijk alle info te verkrijgen van de patient en zijn omgeving (daar vaak de patient zich niet bewust is van bv stemmingswissels, de omgeving wel).
+ Verder is het ook belangrijk in sommige zaken dat een patient een soort van dagboek bijhoudt van hoe zijn dagen waren/zijn en hoe hij al dan niet reageerde op de medicijnen.


Veel geblaat hier, maar 99% zit er wel dik naast.


Ofwel ben jij een troll ofwel hebben we hier te maken met een omhoog gevallen stukje arts, die bovendien niet al te intelligent is om het zacht uit te drukken.

- TSO = voor boerenkinderen/allochtonen, ASO = voor elite. Veel dwazer en meer omhoog gevallen kun je uw uitspraken niet doen denk ik. Daar besteed ik dus logischerwijs geen tijd aan om te argumenteren.
Die arts zegt nergens dat dat zo hoort. Hij zegt alleen dat (statisch) het zo is en speelt kort op de bal met zijn uitspraken.

En aan die arts zijn intelligentie twijfel ik niet, de jouwe darentegen.


- Raadt hij dit iedereen aan of ben jij de uitverkorene van deze halfgod, ben jij geselecteerd uit zijn klantenbestand?
Jij bent echt een gefrustreerd persoon lijkt me, niet door uw ingansexamen geraakt?

Die kerel heeft wat aandacht nodig, heeft er behoefte aan om zichzelf wat interessant voor te doen, wil even duidelijk maken dat HIJ het gemaakt heeft in het leven en probeert jou onder de indruk te maken. En jij loopt er met open ogen in. Kweek wat karakter en volg uw eigen weg, met uw eigen interesses en vooral met een kritische blik op de wereld en een kritische blik op idioten zoals deze arts.

Jij bezit paranormale gaven heb ik de indruk.
Dat jij dat allemaal kan concluderen op basis van wat tekst hier op het forum, chapeau!

Op basis van uw posts in dit topic, is er maar 1 idioot: mac-bc
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan