Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
mac-bc zei:Wait what?!
Dus jullie staan ook achter het idee dat "boerenkinderen" en "allochtonen" statistisch gezien collectief een lager IQ hebben, of meer relevant voor deze richting: minder goed uit het hoofd kunnen leren?! En dat bijgevolg deze twee groepen apart moeten behandeld worden in iets wat TSO heet en dat de rest, de witte stadselite, in het ASO moet zitten.
Indien ja; even laag gevallen als die arts (of even idioot).
Indien niet; wat zinnigs kun je dan uit die uitspraak halen van die arts?
is hier op zijn plaats.Benjamin zei:waarschijnlijk hebben ze inderdaad ook een lager IQ wat niet zo verwonderlijk is aangezien wij hun opa hebben geselecteerd op een lager IQ (je denkt toch niet dat een hoogleraar hier in een fabriek het vuile werk komt doen?).
Vincort zei:2. Intelligentie of "iq" is in grote mate niet erfelijk bepaald. Als je als zoon van een "domme" Italiaanse immigrant (zoals jij het stelt) hier opgroeit en van het Belgisch onderwijs geniet, gaan de kansen er zeker op vooruit voor dit individu, mits natuurlijk geen al te negatieve invloeden vanuit het opgroeimilieu (cfr. Anderlecht, Molenbeek,...). Het iq van de bompa's van de huidige immigrantengeneratie heeft niet veel te maken met de schoolprestaties van deze.
Kerelke zei:
tommie314 zei:Het feit dat je niet begrijpt wat hij zegt bewijst enkel zijn stelling.
1. De 2e en 3e generatie van allochtonen zijn de kinderen of kleinkinderen van mensen die toen naar hier zijn gehaald om zware arbeid te doen, dus gemiddeld gaat het over laagopgeleide mensen en dus een lager IQ. Zijn allochtonen dommer? Neen, maar wel die specifieke groep die naar hier is gekomen om bv. in de mijnen te werken.
2. Lichaamslengte en IQ zijn dé 2 factoren die het meest genetisch bepaald worden.
[TFT]Poky;15924281 zei:En elke ASO richting kans maken op het ingangsexamen is imo ook wel zever. Hoeveel van jullie heeft dat eigelijk al is meegedaan?
tommie314 zei:Ik denk dat de verschillende olympiades (Wiskunde, fysica, biologie en chemie) een perfecte afspiegeling zijn van het niveau van het ingangsexamen? Als je daar overal minstens de 1e ronde overleeft zal het ingangsexamen ook wel lukken.
Je merkte trouwens dat bij de biologie-olympiade gigantisch veel meisjes zitten, die allemaal eens willen komen oefenen. (waarom die niet naar fysica en chemie komen is mij een raadsel).
. tommie314 zei:Ik denk dat de verschillende olympiades (Wiskunde, fysica, biologie en chemie) een perfecte afspiegeling zijn van het niveau van het ingangsexamen? Als je daar overal minstens de 1e ronde overleeft zal het ingangsexamen ook wel lukken.
Je merkte trouwens dat bij de biologie-olympiade gigantisch veel meisjes zitten, die allemaal eens willen komen oefenen. (waarom die niet naar fysica en chemie komen is mij een raadsel).
. Toch was ik niet geslaagd. Het verschil zit er hem vnl in dat je alle vakken moet beheersen (De vragen van de olympiades zijn trouwens moeilijker dan die van het toelatingsexamen).MMG zei:Heb precieze vraag gesteld, aan de arts zelf en kreeg als antwoord dat vroeger tso was voor de boerenkinderen en nu voor allochtonen.
tommie314 zei:Ik denk dat de verschillende olympiades (Wiskunde, fysica, biologie en chemie) een perfecte afspiegeling zijn van het niveau van het ingangsexamen? Als je daar overal minstens de 1e ronde overleeft zal het ingangsexamen ook wel lukken.
Je merkte trouwens dat bij de biologie-olympiade gigantisch veel meisjes zitten, die allemaal eens willen komen oefenen. (waarom die niet naar fysica en chemie komen is mij een raadsel).
Ik vond dit gewoon een goeie ervaring om eens te testen hoe sterk ik stond ten opzichte van leerlingen uit andere scholen (wat uiteindelijk wel goed bleek te zijn).
Dus aan TS: Doe de olympiades zeker mee, maar laat de hoop nog niet te veel stijgen of zakken als het wel/niet lukt.[TFT]Poky;15926140 zei:Nooit heb ik gezegd dat ik of als men wil slagen in geneeskunde een uitzonderlijk IQ moet hebben. Natuurlijk moet ge een hoger dan gemiddeld IQ hebben als ge wilt slagen in een universitaire richting, dat spreekt toch voor zich. Dus legt geen woorden in mijne mond, ik studeer dit jaar af en vind nu niet persoonlijk dat ik hoogbegaafd ben MAAR ik heb er bij momenten hard voor moeten werken en afzien. Altijd laten blijken dat ge gewoon wat geheugencapaciteit moet hebben en het dan zal loslopen dat is wel heel naief.
TSO is niet voor boerenkinderen etc, akkoord. Echter heeft ons secundair onderwijs veel weg van een waterval waarin de overgrote meerderheid in het ASO begint, en zo beginnen ''afzakken'' naar TSO in de loop der jaren. De grote meerderheid kiest niet voor het TSO maar komt hier in terecht omdat ze niet doen wat ze moeten doen op school ( en imo is dat nochthans niet zoveel)
En draait het of keert het meestal zijn dit kinderen uit allochtone gezinnen, gezinnen waar minder aandacht wordt gegeven aan het belang van studeren, gezinnen waar de ouders laaggeschoold zijn. Dit is nu eenmaal de realiteit.
Thin Liz zei:TSO als 'minderwaardige' richting aanzien is IMO kortzichtig en die arts zal dat wel gezegd hebben omdat hij niet beter weet. Ik wil de betere ASO student wel eens in een IW-klas zien functioneren.
Een universitair diploma staat niet altijd garant voor intelligente uitspraken.
Ik denk het niet.tommie314 zei:Ik denk dat de verschillende olympiades (Wiskunde, fysica, biologie en chemie) een perfecte afspiegeling zijn van het niveau van het ingangsexamen? Als je daar overal minstens de 1e ronde overleeft zal het ingangsexamen ook wel lukken.
Alles kan maar het is m.i. niet gebruikelijk, mijn ervaring is dat er een redelijk sterke correlatie is tussen intelligentie en leergierigheid.Wat ik wel veel gezien heb zijn persoonlijke vrienden die helemaal niet dom zijn maar zich gewoon niet interesseren in die theorie van het ASO. Dat kan toch nog steeds dacht ik?
Daar komt het idd op neer.Nooit heb ik gezegd dat ik of als men wil slagen in geneeskunde een uitzonderlijk IQ moet hebben. Natuurlijk moet ge een hoger dan gemiddeld IQ hebben als ge wilt slagen in een universitaire richting, dat spreekt toch voor zich. Dus legt geen woorden in mijne mond, ik studeer dit jaar af en vind nu niet persoonlijk dat ik hoogbegaafd ben MAAR ik heb er bij momenten hard voor moeten werken en afzien. Altijd laten blijken dat ge gewoon wat geheugencapaciteit moet hebben en het dan zal loslopen dat is wel heel naief.
tommie314 zei:Ik denk dat de verschillende olympiades (Wiskunde, fysica, biologie en chemie) een perfecte afspiegeling zijn van het niveau van het ingangsexamen? Als je daar overal minstens de 1e ronde overleeft zal het ingangsexamen ook wel lukken.
Je merkte trouwens dat bij de biologie-olympiade gigantisch veel meisjes zitten, die allemaal eens willen komen oefenen. (waarom die niet naar fysica en chemie komen is mij een raadsel).
Typisch, in Nederland zie je exact eenzelfde fenomeen.Mr. zei:Wat voor een kutbegrip is "aso-student" ook.
Meestal gaat het zo: "Wat is jouw vooropleiding?"
Persoon uit humane of dergelijke: Ik deed aso
Persoon uit wet-wisk: ik deed wet-wisk
Om maar een voorbeeld te noemen.

