Archief - Geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

moustii

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Dan heeft die wel een uitzonderlijk goed geheugen want als ge alle wetenschappelijke leerstof van het middelbaar moet kennen zou ik daar toch ook vrij lang aan zitten...

Voor de bio zou ik er ook even over doen (puur van buiten blokken ~weekend) maar chemie,fysica en wiskunde is toch bijna parate kennis al die vakken samen leer je op een weekend.

Dus 1 weekend bio + 1 weekend chemie,fys en wis en dan mss nog is een weekje vakantie om te herhalen. Om daar maanden aan te zitten :wtf:

cdp1193

Legacy Member
MisterX334 zei:
Maw woorden dat examen is nog moeilijker dan de examens op unief zelf? Lijkt mij maar raar om maanden te studeren voor één examen.

Een student geneeskunde vertelde mij dat zijn examens van het 2de jaar pas on par waren met het toelatingsexamen. Dit itt andere richtingen waar ze in het 1ste jaar het kaf van het koren moeten scheiden.

MMG

Legacy Member
En wat raadden jullie aan: te veranderen naar een andere richting bv.wet-wiskunde en me daar in te zetten. Of nu al op zelfstandige basis te beginnen aan met zelfstudie voor het ingangsexamen?

lectroluv

Legacy Member
ik zit nu in't 5e jaar geneeskunde ondertussen. Ivm het toelatingsexamen is mijn situatie dus al een paar jaar oud... Van mijn school was er in totaal toch een 10-15 tal deelnemers. Van verschillende richtingen.


Bij ons was de tendens dat iedereen uit WeWi8 er door geraakte. WeWi6 hadden wat meer moeite, sommigen hadden 2e zit, sommigen zijn nooit aan geneeskunde mogen beginnen.
De mensen uit de talenrichtingen (stuk of 3-4) zijn er nooit doorgeraakt.

Wij werden redelijk goed begeleid van school uit. Deden ook mee aan olympiades bijvoorbeeld. Maar echt studeren in functie van dat examen hebben we allemaal eigenlijk nauwelijks gedaan. De dagen tussen onze middelbare school examens en het toelatingsexamen hebben we daaraan gestudeerd ja. Dat was dus... een grote week?


Als je nu hoort in onze aula lijkt mij dat ook wel de gemiddelde situatie te zijn. Er zijn ook wel mensen uit talenrichtingen, maar je ziet dat dat echt zéér slimme mensen zijn. Dus om samen te vatten:

- maandenlang studeren voor dat toelatingsexamen is bullshit
- als ge in een talenrichting zit, dalen uw kansen zwaar
- je kan idd wel zeggen dat het toelatingsexamen 1 van de zwaardere examens is van je geneeskunde carriere. Imo vooral omdat je je op het niet-wetenschappelijk deel gewoon zeer slecht kan voorbereiden. En omdat je nog niet gewend bent om serieuse examens te maken.

Benjamin

Legacy Member
MisterX334 zei:
Maw woorden dat examen is nog moeilijker dan de examens op unief zelf?
Nee hoor! Het belang van slagen is misschien gevoelsmatig wat groter. Als je voor de unief eens een onvoldoende haalt dan is niet direct een heel jaar weggegooid, als je zakt voor het ingangsexamen dan kan je misschien niet de opleiding van je voorkeur volgen.

My 2 cents: als je je moet voorbereiden op dat toelatingsexamen dan heb je niet goed geleerd tijdens de jaren. Als je regelmatig met die stof oefent en niet de week voor de examens eens de boeken open doet dan weet je alles nog wel. Zeker voor vakken als wiskunde, fysica en chemie waarvoor je weinig parate kennis nodig hebt, zolang je maar een beetje inzicht hebt.

lookoutordie

Legacy Member
En wat gaat die 2 uur extra wiskunde uitmaken voor het ingangsexamen (als je al 6 uur hebt)? Ik heb nu 6 uur wiskunde en als ik vergelijk welke stof ik zie in tegenstelling tot die met 4 uur wiskunde... Ja dat is de simpelste wiskunde die er is (de 4 uurs).
Het ingangsexamen was toch gebaseerd op 4 uur? En je mag uw rekenmachine niet gebruiken, dus ingewikkelde berekeningen moet je al niet maken (wat niet wil zeggen dat het makkelijker is?).

Benjamin

Legacy Member
Er kan een verschil zijn tussen de theorie (zeggen dat 4 lesuur per week volstaat) en de praktijk (dat mensen die 6 lesuur per week volgen hierdoor voordeel hebben).
Misschien speelt ook wel mee dat diegenen die 6 lesuur per week wiskunde volgen gemiddeld gezien intelligenter zijn en dat zij bijv. meer fysica krijgen (wi/we)?

Vinnee

Legacy Member
En de studie geneeskunde zelf, is dat een richting die te combineren valt met sport en uitgaan, etc.?

Je hoort vaak verhalen dat ze alleen achter hun bureau zitten te studeren, of is dat gewoon bullshit?

Ike

Legacy Member
Vinnee zei:
En de studie geneeskunde zelf, is dat een richting die te combineren valt met sport en uitgaan, etc.?

Je hoort vaak verhalen dat ze alleen achter hun bureau zitten te studeren, of is dat gewoon bullshit?
Wat is jouw definitie van sporten en uitgaan?

WolCoM

Legacy Member
Vinnee zei:
En de studie geneeskunde zelf, is dat een richting die te combineren valt met sport en uitgaan, etc.?

Je hoort vaak verhalen dat ze alleen achter hun bureau zitten te studeren, of is dat gewoon bullshit?

Ik kan u bevestigen dat Geneeskunde daar juist 1 vd beste richtingen voor is. :p
Veel zit ik niet achter men boeken en lessen doen al ook niet. Maar dat doet ge best wel niet vanaf het eerste jaar of ge zult wel eens tegen de lamp lopen.

Ingangsexamen is ook wat overrated, het is niet simpel, maar imo raakt ge der wel door als ge een klein weekje wat dingen herhaalt.
Met WeWi hebt ge zeker een ferm voordeel.
Het deel in de namiddag is inderdaad de grootste uitdaging want het is moeilijk je daar op voor te bereiden.

lookoutordie

Legacy Member
WolCoM zei:
Ik kan u bevestigen dat Geneeskunde daar juist 1 vd beste richtingen voor is. :p
Veel zit ik niet achter men boeken en lessen doen al ook niet. Maar dat doet ge best wel niet vanaf het eerste jaar of ge zult wel eens tegen de lamp lopen.

Ingangsexamen is ook wat overrated, het is niet simpel, maar imo raakt ge der wel door als ge een klein weekje wat dingen herhaalt.
Met WeWi hebt ge zeker een ferm voordeel.
Het deel in de namiddag is inderdaad de grootste uitdaging want het is moeilijk je daar op voor te bereiden.

Hoe bedoel je overrated? Ik volg wi-we (6u wisk, 2u bio/chem/fys). Maar een paar posts hierboven staat dat deze met 6u wisk nog zwaar moeten studeren tegenover die van de 8 uurs. Maar de rest van het lessenpakket is hetzelfde en die 2 uur extra die je dan kan kiezen is totaal iets anders en bouwt niet verder op de lessen van de 6 uurs.

lectroluv

Legacy Member
lookoutordie zei:
Hoe bedoel je overrated? Ik volg wi-we (6u wisk, 2u bio/chem/fys). Maar een paar posts hierboven staat dat deze met 6u wisk nog zwaar moeten studeren tegenover die van de 8 uurs. Maar de rest van het lessenpakket is hetzelfde en die 2 uur extra die je dan kan kiezen is totaal iets anders en bouwt niet verder op de lessen van de 6 uurs.


ik gaf in mijn post duidelijk aan dat dat gebaseerd is op mijn ervaring. In ons school hadden de WeWi6'ers duidelijk veel meer moeite dan de WeWi8'ers met het toelatingsexamen.

Dat heeft niet noodzakelijk te maken met die 2u extra wiskunde he, zoals jij suggereert. Kan bv liggen aan het feit dat de gemiddelde WeWi6'er iets slechter scoort op het namiddagdeel, of dat er een andere studiementaliteit was tussen de 2 richtingen.

zonder hier te willen vervallen in een 'mijn richting is de beste' discussie he...

Benjamin

Legacy Member
lectroluv zei:
ik gaf in mijn post duidelijk aan dat dat gebaseerd is op mijn ervaring. In ons school hadden de WeWi6'ers duidelijk veel meer moeite dan de WeWi8'ers met het toelatingsexamen.

Dat heeft niet noodzakelijk te maken met die 2u extra wiskunde he, zoals jij suggereert. Kan bv liggen aan het feit dat de gemiddelde WeWi6'er iets slechter scoort op het namiddagdeel, of dat er een andere studiementaliteit was tussen de 2 richtingen.
Twee parameters zijn belangrijk:
- de vakken die je krijgt
- de intelligentie, motivatie enz.

De leerlingen die wi/we volgen hebben wat betreft de eerste parameter duidelijk een voordeel.
De slimste leerlingen kiezen voor de richtingen die de meeste mogelijkheden geven bij vervolgopleidingen en die hen het meeste uitdagen, dat zijn waarschijnlijk wi/we gr/wi en la/wi.
Dat heeft wat betreft de tweede parameter duidelijk een voordeel.
Leerlingen die 8 lesuur per week wiskunde volgen zullen veelal slimmer en meer gemotiveerd zijn dan de leelringen die 6 lesuur per week wiskunde volgen, het gaat hier immers om een extra belasting waar je vrijwillig voor kiest en dat doe je alleen maar als je die 6 lesuur per week soepel aankan.

frdrk20

Legacy Member
Er zijn boeken in omloop voor 150 euro, websites voor 30 euro. Ik wil gewoon terugwinnen wat ik heb uitgegeven aan bijles (50 euro per uur) ! En liever dit dan al die info weg te gooien...

Dakantochnie

Legacy Member
frdrk20 zei:
Er zijn boeken in omloop voor 150 euro, websites voor 30 euro. Ik wil gewoon terugwinnen wat ik heb uitgegeven aan bijles (50 euro per uur) ! En liever dit dan al die info weg te gooien...
Dan stel ik voor dat je je aanbieding via het Buy & Sell-forum plaatst; dit kan ik helaas niet toelaten. :)

dimitri90

Legacy Member
Is er ondertussen al iemand die alle nieuwe bachelorprogramma's (zoals die in de studiegidsen staan) geneeskunde vanaf 2012-13 heeft? Staan die online of zijn daar al papieren brochures van?
Die van UA en VUB zijn al on line te vinden (met beschrijvingen van de OO's) maar van de andere (KUL, UGent of UHhasselt) vind ik nog maar weinig of niets.

crazycreyf

Legacy Member
Ik zou me zeker niet laten doen door dat je TSo doet omdat het CLB dat zei. In het lager werd mijn vriendin ook TSO aangeraden, gewoon omdat ze geen goede punten had (dit kwam echter omdat haar ouders haar totaal niet motiveerden, dus als je mag kiezen spelen of leren wat doet een kind van 12 dan liever?). Ze heeft toch ASO gedaan en was elk jaar de beste van de klas met 80% omdat ze wel slim was, en hoe ouder je bent, hoe meer je begint te beseffen hoe belangrijk studeren is voor later.

Dus misschien zou jij die persoon ook wel geweest zijn. Nu zit je idd mss wel wat achter maar als je slim genoeg bent kun je het wel proberen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan