Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In Vlaanderen noemen ze dat volgens mij de wetenschappen en toegepaste wetenschappen.Thin Liz zei:Moest even gaan opzoeken wat beta-opleidingen waren. Hier in Vlaanderen gebruikt men dat niet echt (denk ik).![]()

scriptkiddie zei:Er stoort mij iets fundamenteels aan het middelbaar onderwijs. Het begint al in het eerste middelbaar. Je moet kiezen tussen 1 Latijnse en 1 Moderne, waarbij Moderne = simpelere variant van Latijnse zonder het vak Latijn.
Dus de begaafde leerling kiest voor de eerste Latijnse. Er is gewoon niets dat even moeilijk is als de Latijnse, maar dan met een andere vakinhoud. Hierdoor krijg je zwakkere leerlingen in bv. het 3e jaar Moderne Wetenschappen dan in het 3e jaar Latijn-Wiskunde. Degenen die de Latijnse niet meer aankunnen zakken naar Wetenschappen. Degenen die Wetenschappen niet meer aankunnen, zakken naar Economie. Maar is Latijn moeilijker dan exacte wetenschap? Is exacte wetenschap moeilijker dan economie? Fundamenteel kan je die vakken niet rangschikken naar moeilijkheidsgraad, want alles kan gemakkelijk en moeilijk gegeven worden, maar de groep bepaalt het niveau van de richting.
Er is niemand uit het 4e jaar Latijn die 80+% haalt op alle vakken, die van richting verandert naar Economie. Ook al vindt die persoon economie misschien buitengewoon interessant. Het zou een te sterke niveauverlaging betekenen. Dat vind ik echt erg.
Als je kijkt naar de slaagcijfers in de economische richtingen aan de universiteit, halen wetenschappen-wiskunde, Latijn-wetenschappen, Latijn-wiskunde, Latijn-Grieks, Grieks-Wiskunde allemaal hogere slaagkansen dan economie-wiskunde. Dit bewijst toch dat de vakinhoud in het middelbaar van ondergeschikt belang is aan het clubje medeleerlingen waartussen je vertoeft!
Leerlingen zouden in het eerste middelbaar moeten kunnen kiezen tussen ASO niveau A en niveau B, waarbij niveau B hetzelfde is als de huidige Latijnse, maar waarbij je die 4 of 5 lesuren Latijn ook door andere (uitdagende!) vakken kan invullen. Er zijn genoeg slimme kinderen die meer interesse hebben in economie, psychologie, filosofie, techniek (!), politiek, informatica, ... Maar simpelweg door hun hoger IQ in de Latijnse zitten.
Het is toch belachelijk dat studenten geneeskunde uit Gr-La 92% slaagkans hebben, terwijl studenten geneeskunde uit Eco-MT 50% slaagkans hebben??? Voor geneeskunde heb je geen Grieks, geen Latijn, geen economie, en geen moderne talen nodig als vooropleiding. Alle andere vakken zijn gelijk, en toch is het percentage falende studenten uit Eco-MT 525% groter
Relevante studies:
http://www.econ.kuleuven.ac.be/ces/Slaagkansen aan Vlaamse universiteiten.pdf
http://www.digiclb.be/slb/loso-infoavonden/leerlingenaantallen-so.pdf
Ik heb mijn goesting gedaan en ben blij dat ik toen voor mijn interesses ben gegaan in plaats van 'wat de maatschappij me me oplegde'. (Desondanks ben ik ook wel tevreden over mijn basis latijn dat ik gekregen heb, maar dat volstond gewoon voor mij)Benjamin zei:Verder is het natuurlijk verkeerd om te stellen dat je door die mindere richting minder kans hebt om voor het toelatingsexamen te slagen, indien dat zou zijn dan zouden Nederlanders helemaal geen kans hebben om te slagen.
Het is de lagere intelligentie en/of motivatie waardoor je en in een lagere richting terecht komt en midner kans hebt om te slagen voor het toelatingsexamen.
Shegers zei:Volgens mij heb jij niks begrepen van wat zij zeiden.
Feit: allochtonen en lagere klassen verzeilen vaker in BSO/TSO
Uw rare hersenspinsels: boerenkinderen en allochtonen hebben lager IQ volgens kerelke en notorious.
Die arts zegt gewoon hoe het is. En zoals ik het hier lees, heeft die arts de TS nog een hart onder de riem willen steken door te zeggen dat de kans groot is dat hij in het TSO verzeild is geraakt door zijn achtergrond.
Die arts heeft vermoedelijk veel meer wijsheid in zich dat jij.
Vroeger zaten kindjes van schoolmeesters/dokters etc in aso, de kinderen van arbeiders gingen werken als ze 16 waren.
Nu: allochtonen verzeilen vaker in TSO/BSO net zoals nog altijd kinderen uit marginale gezinnen.
Heeft niks te maken met IQ in veel gevallen.
Als je al weet dat een hoop mensen van het clb allochtonen naar het tso/bso sturen met de gedachten dat ze aso toch niet aankunnen omdat hun ouders de kinderen niet kunnen helpen omdat ze geen nederlands kennen (wat vaak zo is) dan weet ge al wat het gevolg is.
Gekke_Koerd zei:Het heeft dus niets te maken met de lagere klassen of de allochtonen families maar om de individu in kwestie die zelf beslist wat hij van zijn leven wilt maken. Of je hier een hoog IQ voor nodig hebt weet ik niet?
Dwaal alstublieft af op jullie mening waarin jullie momenteel de allochtonen hebben gestigmatiseerd. Het is namelijk de bedoeling dat de kloof kleiner wordt tussen de allochtonen en de autochtonen.
Maar vraag me niet hoe jullie het opeens hebben over allochtonen en lagere klassen, aangezien dit totaal afdwaalt op wat OP (TS) te vragen heeft.

Insanitarium zei:Is het dan ook niet denkbaar dat, juist omwille van de stigmatisering en de daaruit volgende negatieve ervaringen met de maatschappij, dergelijke personen juist terecht geraken in dergelijke situaties?
Hier is een korte samenvatting van een vrij belangrijke theorie daarrond:
maatschappelijke kwetsbaarheid
Niet dat iemand het gaat lezen ze![]()
scriptkiddie zei:Dat is net hetgeen ik wil aanklagen. Economie of moderne talen zijn in se helemaal geen vakken voor mensen met lagere intelligentie dan Grieks of Latijn. Als je wilt kan je bv. het vak Engels 10 keer moeilijker maken dan de fysica en chemie van de zwaarste richtingen in het middelbaar. Dat hangt af van hoe het gegeven wordt door de leerkracht.
Het ligt gewoon aan de samenstelling van de klassen van de 'lagere richtingen' binnen het ASO, dat de vakinhoud ervan zo gemakkelijk is geworden. Niet andersom.
attimos zei:Ge zijt toch niet serieus neem ik aan?
Gekke_Koerd zei:Hier zit echter het probleem nog niet. Het probleem bij de allochtonen (en wellicht ook bij de kinderen van marginale ouders) is dat de opvoeding bij het begin al verkeerd loopt alvorens in contact te raken met maatschappelijke instellingen. Misschien een beetje 'te erg' gezegd maar ze zijn (nog) niet (volledig) aangepast aan de waarden en normen van de Vlaamse cultuur. Er is dus nog enorm veel werk aan de winkel, al lijkt het eerder op een mission impossible...
Dit betekent dat de volgende generaties van hun het niet veel beter zullen hebben.
twoen zei:Hij heeft nochtans gelijk.
Je gaat toch niet ontkennen dat de gemiddelde intelligentie van een klas in het 2e jaar Latijn-Grieks hoger ligt dan een klas in het 2e jaar Economie Moderne Talen?
Hij klaagt juist aan dat dit niet zou mogen omdat intelligente mensen zo in een bepaalde richting gedwongen worden terwijl ze bv geïnteresseerd kunnen zijn in economie...