Archief - Geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MMG

Legacy Member
Hallo

Allereerst zal ik vertellen hoe het komt dat ik opdit misschien wel onhaalbaar idee terechtkom. Bij een bezoekje aan neuroloog (voor mijn broer), moest ik mijn idee vertellen ivm zijn medicatie enzo. Maar daarna vroeg de neuroloog wat ik studeerde, waarbij ik antwoordde handel tso. Nadat hij vroeg waarom ik niet aso deed, waarbij ik dan weer vertelde omdat clb me dat aanraadde. Heeft hij me verteld om wraak te nemen en geneeskunde te studeren. Oke dat is misschien wel men droomjob maar ik dacht dat het gewoon onmogelijk was door mijn grote achterstand aangezien ik in tso zit. Ik kreeg zijn kaartje mee, als in geinteresseerd was dat ik hem kon contacteren. Ik heb nu bedenktijd gekregen, tot donderdag avond... Maar weet nu niet of het wel echt mogelijk is. Volgens hem moest ik nu beginnen met leren om mijn achterstand weg te werken, en dat het pas te laat is wanneer ik opgeef. Maar is dit waar, wat kan ik nu doen om mijn droom toch waar te maken? Waar moet ik beginnen met leren? Heb ik nog een kans?

Wie weet is er iemand hier met goed advies die me kan helpen.

Sent from my iPhone

Matt.

Legacy Member
Er zal wel een reden geweest zijn dat het CLB u aanraadde om Handel te doen veronderstel ik? Heb je niet voldoende gewerkt of was je niet intelligent genoeg? Zowel intelligentie als doorzettingsvermogen zijn nodig, dus of het al dan niet tot de opties behoort hangt af van hoe hard je je ervoor wil inzetten en of het binnen je capaciteiten ligt...

Benjamin

Legacy Member
Voor geneeskunde heb je op zich niet veel basis nodig, het is voor de biofysica en in veel mindere mate voor biochemie (wet van Nernst) wel handig als je wiskunde in orde is (niet noodzakelijk, wel handig) maar voor de meeste vakken heb je niet echt basiskennis nodig.
Het kan dus ja. Ervan uitgaande dat je slim genoeg bent om alles te begrijpen is het vooral belangrijk dat je goed van buiten kan leren en kan parafraseren (examenvragen).

Benjamin

Legacy Member
Matt. zei:
Er zal wel een reden geweest zijn dat het CLB u aanraadde om Handel te doen veronderstel ik? Heb je niet voldoende gewerkt of was je niet intelligent genoeg? Zowel intelligentie als doorzettingsvermogen zijn nodig, dus of het al dan niet tot de opties behoort hangt af van hoe hard je je ervoor wil inzetten en of het binnen je capaciteiten ligt...
De realiteit is natuurlijk dat minstens 80% van de mensen zo'n opleiding niet aankan dus ik acht bij TS gezien zijn richting de kans groter dat hij het niet aankan dan dat hij het wel aankan. Anderzijds zou hij niet de eerste zijn bij wie het CLB het verkeerd inschat. Het is nu niet bepaald exacte wetenschap, om het eufemistisch uit te drukken.

MMG

Legacy Member
Matt. zei:
Er zal wel een reden geweest zijn dat het CLB u aanraadde om Handel te doen veronderstel ik? Heb je niet voldoende gewerkt of was je niet intelligent genoeg? Zowel intelligentie als doorzettingsvermogen zijn nodig, dus of het al dan niet tot de opties behoort hangt af van hoe hard je je ervoor wil inzetten en of het binnen je capaciteiten ligt...

Heb precieze vraag gesteld, aan de arts zelf en kreeg als antwoord dat vroeger tso was voor de boerenkinderen en nu voor allochtonen. Verder ben ik het ee niet 100 % mee eens, maar het kon een factor geweest zijn. Aangezien er leerlingen waren die toen minder hadden en naar moderne of latijn mochten... Maar ik ga me niet daarop alleen baseren. Ook rekening houdend dat je op 12 jarige leeftijd nog niet de attitude hebt, om echt te leren. De keuze kwam eigenlijk te vroeg, ik wist niet dat je toekomst er aan kon liggen Ik haal nu in het 4de jaar handel rond de 80 %, ik leer in principe niet... Enkel voor de examens maar de dag ervoor. Niet omdat ik het doorzettings vermogen niet heb, maar gewoon omdat ik weet dat het niet nodig is. Daarom zou ik die tijd nutig willen gebruiken bv. Om te leren voor later. Maar het ingangsexamen schrikt me wel wat af als ik rondlees op internet hoevelen er maar door geraken...
Nog een vraag: wat ben ik met die arts? Daarmee bedoel ik wat kan ik vragen of verwachten van hem donderdag? Hij vertrekt do dus naar antwerpen weer, hij is hier maar tijdelijk... En is het waar dat he mogelijk is om via biomedische wetenschappen door te stromen naar 2 de jaar geneeskunde zonder een jaar te verliezen? En kom je dan onder dat toegangsexamen uit?

zipke

Legacy Member
MMG zei:
Heb precieze vraag gesteld, aan de arts zelf en kreeg als antwoord dat vroeger tso was voor de boerenkinderen en nu voor allochtonen.

Lol, wa een professionele arts met dergelijke uitspraken :lol:

En dat die arts jou zijn kaartje geeft en "bedenktijd" tot donderdag.. Strange things going on mate! ... Volgens mij wil die arts jou eerder aan een volledig lichamelijk onderzoek onderwerpen :cool:

scriptkiddie

Legacy Member
De kans dat je door het ingangsexamen geraakt is nihil, maar als je door het ingangsexamen bent geraakt, is je slaagkans statistisch 100%.

Tussen 2001 en 2007 studeerden er 3 personen uit TSO/KSO/BSO geneeskunde. Deze 3 mensen haalden een slaagpercentage van 100%.

Dus blok je dood voor het ingangsexamen, grote kans dat je het niet haalt, maar misschien ben jij wel die uitzondering :)

Bron: http://www.econ.kuleuven.ac.be/ces/Slaagkansen aan Vlaamse universiteiten.pdf

PS: voor je begint te studeren voor het ingangsexamen zou ik een online IQ-testje proberen (PRETEST MENSA). Hier zou je toch minstens 25/33 op moeten kunnen halen. Dan ben je al niet te dom.
Ook zou ik proberen om dit semester eens 90% te halen op school. Dan heb je bewezen dat je je echt kan inzetten, ook voor dingen die je misschien niet zo boeiend vindt.

Bart Religion

Legacy Member
Ahzo een zever. Ik heb TSO gedaan en zover ik weet is bijna iedereen van mijn klas is inmiddels hoger opgeleid. Hangt er vanaf welke richting. Ik had ook 8uur wiskunde.

Wel geen geneeskunde, maar ICT richtingen.

MMG

Legacy Member
Ik weet het niet helemaal. Zoals ik al eerder zei, baseer ik me ook niet op enkel zijn uitspraak. Wat bedoel je ivm die bedenktijd, die arts vertrekt dan die dg terug naar Antwerpen, dus misschien bedoelde hij wat anders...

Iemand die weet waaraan ik kan beginnen met leren :)

MMG

Legacy Member
scriptkiddie zei:
De kans dat je door het ingangsexamen geraakt is nihil, maar als je door het ingangsexamen bent geraakt, is je slaagkans statistisch 100%.

Tussen 2001 en 2007 studeerden er 3 personen uit TSO/KSO/BSO geneeskunde. Deze 3 mensen haalden een slaagpercentage van 100%.

Dus blok je dood voor het ingangsexamen, grote kans dat je het niet haalt, maar misschien ben jij wel die uitzondering :)

Bron: http://www.econ.kuleuven.ac.be/ces/Slaagkansen aan Vlaamse universiteiten.pdf

PS: voor je begint te studeren voor het ingangsexamen zou ik een online IQ-testje proberen (PRETEST MENSA). Hier zou je toch minstens 25/33 op moeten kunnen halen. Dan ben je al niet te dom.
Ook zou ik proberen om dit semester eens 90% te halen op school. Dan heb je bewezen dat je je echt kan inzetten, ook voor dingen die je misschien niet zo boeiend vindt.

Zal dat iq testje dan eens morgen proberen, aangezien ik nu op mijn gsm zit.
Bedankt iedereen voor de reacties. Verder iemand die weet hoe ik kan beginnen met mijn zelfstudie voor wiskunde, fysica, chemie ( wetenschappen?) ?

Kerelke

Legacy Member
zipke zei:
Jij vindt dat een normale uitspraak? Ik dacht dat vooroordelen iets van het vorige millenium was.

Zijn uitspraken kloppen statistisch gezien wel... vooroordelen, anyone?
(+ het clb en zeker vroeger het pms stond er wel voor gekend zoveel mogelijk mensen naar het tso/bso te lokken, neem daar nog bij dat vroeger naar het aso gaan vooral weggelegd was voor kinderen met ouders die al gestudeerd hadden)

Edit, NotoriousP was me voor.

Hawk

Legacy Member
MMG zei:
Heb precieze vraag gesteld, aan de arts zelf en kreeg als antwoord dat vroeger tso was voor de boerenkinderen en nu voor allochtonen.
Hah, wat een lolarts.

Waarschijnlijk, ga je het niet aankunnen, :(

Lorvet

Legacy Member
Ik denk dat het toelatingsexamen nu zijn nut bereikt. Ik zou zeggen, studeer ervoor, vul je kennis over wiskunde, biologie, chemie en fysica aan zodat je op ong. ASO-niveau komt en leg dat dat toelatingsexamen af. Ben je gebuisd, pech, maar je kan jezelf niet verwijten dat je niet geprobeerd hebt en dan kan je een andere richting zoeken die misschien beter bij jou past. Ben je er door, dan heb je volgens mij inzicht en doorzettingsvermogen genoeg om te slagen.
De kans dat je gaat buizen is veel groter dan dat je gaat slagen, maar van proberen is nog nooit iemand dood gegaan.

thecoon

Legacy Member
MMG zei:
Zal dat iq testje dan eens morgen proberen, aangezien ik nu op mijn gsm zit.
Bedankt iedereen voor de reacties. Verder iemand die weet hoe ik kan beginnen met mijn zelfstudie voor wiskunde, fysica, chemie ( wetenschappen?) ?

Op de site van KUL staat dat mensen die eerst een aantal andere studierichtingen hebben gedaan ook nog kunnen instromen naar geneeskunde (mits slagen van het toelatingsexamen). Misschien een traject dat je ook kan overwegen om te doen.

mac-bc

Legacy Member
Ofwel ben jij een troll ofwel hebben we hier te maken met een omhoog gevallen stukje arts, die bovendien niet al te intelligent is om het zacht uit te drukken.

- TSO = voor boerenkinderen/allochtonen, ASO = voor elite. Veel dwazer en meer omhoog gevallen kun je uw uitspraken niet doen denk ik. Daar besteed ik dus logischerwijs geen tijd aan om te argumenteren.
- Hij geeft jou wat?! Een deadline?! En hoe moeten we die deadline dan interpreteren? Welke verschrikkelijke dingen gaan gebeuren als jij pas na die deadline beslist?
- Raadt hij dit iedereen aan of ben jij de uitverkorene van deze halfgod, ben jij geselecteerd uit zijn klantenbestand?
- Wat moet je verwachten van hem? Dat hij jou vrijwillig helpt met cursussen studeren? Ten eerste zou ik al niet willen geholpen worden met mijn cursussen door een man met een dergelijk lage intelligentie en ten tweede zou ik daar sowieso al niet veel van verwachten.

Die kerel heeft wat aandacht nodig, heeft er behoefte aan om zichzelf wat interessant voor te doen, wil even duidelijk maken dat HIJ het "gemaakt" heeft in het leven en probeert jou onder de indruk te maken. En jij loopt er met open ogen in. Kweek wat karakter en volg uw eigen weg, met uw eigen interesses en vooral met een kritische blik op de wereld en een kritische blik op idioten zoals deze arts.

Drien

Legacy Member
MMG zei:
Bij een bezoekje aan neuroloog (voor mijn broer), moest ik mijn idee vertellen ivm zijn medicatie enzo. Maar daarna vroeg de neuroloog wat ik studeerde, waarbij ik antwoordde handel tso. Nadat hij vroeg waarom ik niet aso deed, waarbij ik dan weer vertelde omdat clb me dat aanraadde. Heeft hij me verteld om wraak te nemen en geneeskunde te studeren.

Is er nu niemand die het raar vindt dat de dokter naar zijn mening over de medicijnen vraagt? Om daarna te zeggen dat hij voor dokter moet gaan studeren..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan