Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
Conclusie: er zijn geen foute diploma's enkele foute diploma-student combinaties..

Anoniem15

Legacy Member
Kandul zei:
Grappig dat net jouw diploma wel tot de "goede" hoort, niet?

Multimedia en communicatietechnologie, een afgeleide van TI is inderdaad op zich een goed diploma. Maar voor mij was het fout. Trouwens vind maar eens een werkgever in de bouw die iemand met zo een diploma serieus pakt als hij komt solliciteren voor pakweg betonbekister...

Rider

Legacy Member
Als ik dat hier lees besef ik hoe langer hoe meer hoe hard ik van geluk mag spreken; en dat de beslissing voor grad. elm te gaan doen een van de betere van mijn leven geweest is. Toen ik die richting aanvatte kreeg ik zelfs subsidie om er door te zijn :D

Heb nooit actief achter werk gezocht; heb vanaf de dag van mijn inschrijving bij de VDAB een overdaad aan aanbiedingen in mijn schoot geworpen gekregen; en ik sta nu in een positie waarvan ik weet dat ALS ik het beu zou geraken bij mijn huidige werkgever ik probleemloos en snel ander vergelijkbaar werk kan vinden.

Ik raad m.a.w. een technische prof. bachelor aan aan iedereen(m/v; de dames zijn zo ongelooflijk ondervertegenwoordigd in mijn sector) die iet of wat interesse en/of kennis van techniek heeft.

Zelfs als ge voor ingenieur zou gaan...Waarom geen jaartje extra doen en dit realiseren via een manaba? Ben er zeker van dat dit voor veel bedrijven een meerwaarde betekent op uw CV.

Watisda

Legacy Member
NotoriousP zei:
Het is geen metafoor, het is om duidelijk te maken hoe belachelijk het is om conclusies te trekken uit uitzonderingen.

Het CERN vindt dat ook...:)

Quecera

Legacy Member
Is volledig juist, diploma zegt niet veel. Heb zelf Taalkunde optie Spaans-Frans gestudeerd. Na 2 maanden te solliciteren naar diploma-gerichte jobs die aan mijn profiel voldoen, heb ik niets kunnen vinden.
Omgevingen: Oostende, Brugge, Blankenberge, Zeebrugge, Knokke. 15 Interim kantoren gedaan, niets te vinden voor mijn diploma (afstudeerrichting bedrijfsvertaler-tolk).

Uiteindelijk ben ik aan slag gegaan als Logistiek Medewerker, 6 maand daarna werd ik daar All-Round Medewerker met als focus de 'Planning'. Nu na 2 jaar werk ik hier als Hulpplanner en verdien ik zeer goed, uiteindelijk heeft het niets met mijn diploma te maken, maar ben blij met de job en doe het zéér graag.

Dus voor ik begon met studeren lag mijn interesses in talen vooral de combinatie van cultuur-vakken over zuid-amerika & spanje + mijn talen. Taalkunde gaan studeren puur uit interesse, uiteindelijk is die interesse niets geworden. Dat is mijn conclusie :p diploma maakt tegenwoordig niets uit. Erger zelfs, je staat paar jaar achter op de slimme jongeren die op hun 18 jaar gingen werken en tegen je dat inhaalt met je "diploma" ben je een 40+er met geluk.

Alle richtingen mogen meer beroepsgericht zijn, er komt tegenwoordig teveel onnodige vakken bij te zien wat bijna niets te maken heeft met wanneer je gaat werken bij bedrijf A of B.
Wat ik ook onnodig vond was in het middelbaar al die verloren uren over godsdienst, aardrijkskunde & geschiedenis. Dit mag in mijn ogen nog tot 15 jaar, maar daarna moeten ze zich focussen op gerichte vakken vind ik. Ze hebben heel hun jeugd al verhaaltjes gehoord over geschiedenis en godsdienst, wat maken die andere jaren dan nog uit? Laat staan dat tegenwoordig tussen de 60 & 80 % van de bevolking niets meer gelooft in al die verhaaltjes (Godsdienst). Dit is maar mijn visie natuurlijk maar zou toch helpen om jongeren direct aan jobs te geraken die ze willen. Anders was ik nu 6 jaar aan het werk, waarschijnlijk bezig aan dezelfde job die ik nu doe maar nog beter betaald, dus een dikke 4 jaar verkloot van mijn leven aan hoge studies.

jawadde001

Legacy Member
spliffrider zei:
Als ik dat hier lees besef ik hoe langer hoe meer hoe hard ik van geluk mag spreken; en dat de beslissing voor grad. elm te gaan doen een van de betere van mijn leven geweest is. Toen ik die richting aanvatte kreeg ik zelfs subsidie om er door te zijn :D

Heb nooit actief achter werk gezocht; heb vanaf de dag van mijn inschrijving bij de VDAB een overdaad aan aanbiedingen in mijn schoot geworpen gekregen; en ik sta nu in een positie waarvan ik weet dat ALS ik het beu zou geraken bij mijn huidige werkgever ik probleemloos en snel ander vergelijkbaar werk kan vinden.

Ik raad m.a.w. een technische prof. bachelor aan aan iedereen(m/v; de dames zijn zo ongelooflijk ondervertegenwoordigd in mijn sector) die iet of wat interesse en/of kennis van techniek heeft.

Zelfs als ge voor ingenieur zou gaan...Waarom geen jaartje extra doen en dit realiseren via een manaba? Ben er zeker van dat dit voor veel bedrijven een meerwaarde betekent op uw CV.

Ik heb een paar maand geleden er ook nog aan gedacht om electromechanica in avondschool te volgen, ondanks het feit dat ik reeds een hoger diploma heb.

Ooh, wat moet het toch een ongeloofelijk gevoel zijn om te weten dat werkgevers vechten om u in plaats van dat je zelf bijna op je knieën moet gaan zitten en smeken om ergens aan de bak te komen.

Anoniem15

Legacy Member
jawadde001 zei:
in plaats van dat je zelf bijna op je knieën moet gaan zitten en smeken om ergens aan de bak te komen.

En dan meestal nog aan belabberde voorwaarden...

Dubbelpunt

Legacy Member
Is pol en soc een slechte richting qua werk vinden? WTF??
Ik ben 30 en toen ik 18 jaar was, was dat een enorme populaire richting met veel werkzekerheid :p

Watisda zei:
Terwijl de HR-manager die ze binnenhaalt meer blijft verdienen...

HR managers mogen ze van mij part nationaal ontslaan, allemaal :p

falc.be

Legacy Member
jawadde001 zei:
Ik heb een paar maand geleden er ook nog aan gedacht om electromechanica in avondschool te volgen, ondanks het feit dat ik reeds een hoger diploma heb.

Ooh, wat moet het toch een ongeloofelijk gevoel zijn om te weten dat werkgevers vechten om u in plaats van dat je zelf bijna op je knieën moet gaan zitten en smeken om ergens aan de bak te komen.

Is zeker geen slechte keuze ze. ( em dan)

John1307

Legacy Member
Cycloon zei:
Als je wil studeren zuiver uit interesse kan je dat later ook nog doen tijdens je vrije tijd. Nooit begrepen waarom een maatschappij een opleiding moet betalen die volledig waardeloos is voor de maatschappij.

Nooit begrepen waarom ik voor u opleiding heb mogen betalen om er later arrogant gezeik voor in de plaats terug te krijgen. Tis nie omdat gij één of ander fancy diploma hebt da ge moet neerkijken op de rest.

Voor zover ik weet leven we nog altijd in een democratie. En in een echte democratie is de economie nog altijd ondergeschikt aan de mens. Nu ja, ik weet ook wel dat als het van VOKA en het VBO zou afhangen, we direct zouden terugkeren naar het Victoriaans tijdperk. Mensen dwingen om een bepaald diploma te behalen lijkt mij nogal sterk op fascisme.

Cycloon

Legacy Member
John1307 zei:
Nooit begrepen waarom ik voor u opleiding heb mogen betalen om er later arrogant gezeik voor in de plaats terug te krijgen. Tis nie omdat gij één of ander fancy diploma hebt da ge moet neerkijken op de rest.

Voor zover ik weet leven we nog altijd in een democratie. En in een echte democratie is de economie nog altijd ondergeschikt aan de mens. Nu ja, ik weet ook wel dat als het van VOKA en het VBO zou afhangen, we direct zouden terugkeren naar het Victoriaans tijdperk. Mensen dwingen om een bepaald diploma te behalen lijkt mij nogal sterk op fascisme.

Ik kom nergens arrogant doen, ik zou het eerder zien als meer realiteitszin.

En een democratie betekent niet dat de maatschappij alle kosten moet dragen om iemand een plezier te doen. Ik heb anders ook voldoende wensen die de maatschappij voor mij zou kunnen bekostigen.

PineMangoes

Legacy Member
John1307 zei:
Nooit begrepen waarom ik voor u opleiding heb mogen betalen om er later arrogant gezeik voor in de plaats terug te krijgen. Tis nie omdat gij één of ander fancy diploma hebt da ge moet neerkijken op de rest.

Die 'fancy' diploma's zorgen echter voor de grootste economische boost, dus is het eigenlijk omgekeerd. Mensen die een diploma halen dat goed in de markt ligt betalen dus in principe de studies van kunstwetenschappers, criminologen etc.

Ik ben niet per sé voorstander van quota oid, maar laat ons eens beginnen ingangsexamens af te nemen voor iedere uniefrichting. Dat scheidt het kaf van het koren al een beetje en reduceert de zware last voor de maatschappij.

Pol86

Legacy Member
John1307 zei:
Nooit begrepen waarom ik voor u opleiding heb mogen betalen om er later arrogant gezeik voor in de plaats terug te krijgen. Tis nie omdat gij één of ander fancy diploma hebt da ge moet neerkijken op de rest.

Voor zover ik weet leven we nog altijd in een democratie. En in een echte democratie is de economie nog altijd ondergeschikt aan de mens. Nu ja, ik weet ook wel dat als het van VOKA en het VBO zou afhangen, we direct zouden terugkeren naar het Victoriaans tijdperk. Mensen dwingen om een bepaald diploma te behalen lijkt mij nogal sterk op fascisme.

Man wat een links gelul.
De reden waarom op het belang van bepaalde studierichtingen wordt gehamerd is omdat er te weinig werkkrachten zijn die die gezochte competenties hebben. Of heb je liever dat:
-de bedrijven trekken naar landen waar er geen tekort is aan bepaalde arbeidsprofielen?
- men on masse arbeiders met gewenste profielen gaat aantrekken uit oost-bloklanden? Waarom denk je dat er nu massa's poolse arbeiders zijn? IN eerste instantie niet omdat deze goedkoper zijn. Wel omdat er daar nog bv voldoende mensen zijn die voor plakker, metser, ... wouden studeren.

Ironpole

Legacy Member
PineMangoes zei:
Ik ben niet per sé voorstander van quota oid, maar laat ons eens beginnen ingangsexamens af te nemen voor iedere uniefrichting. Dat scheidt het kaf van het koren al een beetje en reduceert de zware last voor de maatschappij.

Dat vind ik nogal drastisch. Vroeger was er een ingangsexamen bij burgerlijk ingenieur en ik doe de opleiding nu er géén ingangsexamen meer is. Er is wel een opfrissingscursus in de eerste drie weken. Op het examen van die cursus had ik een erg slechte score en ben in het eerste jaar geëindigd met vijf herexamens. Vanaf dan had ik de methode van studeren te pakken, ben voor die herexamens geslaagd en doe nu probleemloos verder. Als ik even aan zelfreflectie doe, geef ik toe dat ik op een ingangsexamen in het begin van het jaar waarschijnlijk geflest zou zijn en dus deze kans mis zou lopen. Gewoon door het feit dat sommige mensen nu eenmaal in het uniefsysteem moeten groeien.

Mijn broer heeft bijna krak hetzelfde meegemaakt. Alleen had hij geen opfrissingscursus en had hij zes herexamens. Na geslaagd te zijn met grootste onderscheiding doet hij nu een doctoraat. Zou toch zonde zijn om deze kansen te ontzeggen door een stom ingangsexamen dat je aflegt wanneer je nog een snotneus van het middelbaar bent?

^MystiQ

Legacy Member
Watisda zei:
Nu, wat zo ook trachten te bekomen met dit soort van sturing, is de marktwaarde van technici naar beneden halen. Elk jaar een grotere poel van afgestudeerde ingenieurs waar ge uit kunt kiezen, drijft zeker niet de lonen naar omhoog.

Terwijl de HR-manager die ze binnenhaalt meer blijft verdienen...

Zegt de cynische hoed die ik aan heb.

Zet uw cynische hoed dan maar rap af want het aantal afgestudeerde ingenieurs is nog steeds véél te laag ten opzichte van de vraag vanuit de industrie. Met andere woorden, de hedendaagse ingenieurs zitten nogal redelijk in een luxepositie en dat zal wel nog een paar jaar zo blijven. Er zijn zelfs ingenieursopleidingen waar het aantal studenten blijft dalen terwijl richtingen zoals pol&soc dan weer zeer goed boeren.

Rider

Legacy Member
Om nog niet te moeten vermelden dat de ingenieurs die vandaag beginnen tegen dan "ervaren" ingenieurs zijn; daar is nog veel meer vraag naar lol :p

Cycloon

Legacy Member
Ironpole zei:
Dat vind ik nogal drastisch. Vroeger was er een ingangsexamen bij burgerlijk ingenieur en ik doe de opleiding nu er géén ingangsexamen meer is. Er is wel een opfrissingscursus in de eerste drie weken. Op het examen van die cursus had ik een erg slechte score en ben in het eerste jaar geëindigd met vijf herexamens. Vanaf dan had ik de methode van studeren te pakken, ben voor die herexamens geslaagd en doe nu probleemloos verder. Als ik even aan zelfreflectie doe, geef ik toe dat ik op een ingangsexamen in het begin van het jaar waarschijnlijk geflest zou zijn en dus deze kans mis zou lopen. Gewoon door het feit dat sommige mensen nu eenmaal in het uniefsysteem moeten groeien.

Mijn broer heeft bijna krak hetzelfde meegemaakt. Alleen had hij geen opfrissingscursus en had hij zes herexamens. Na geslaagd te zijn met grootste onderscheiding doet hij nu een doctoraat. Zou toch zonde zijn om deze kansen te ontzeggen door een stom ingangsexamen dat je aflegt wanneer je nog een snotneus van het middelbaar bent?

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Maar niets houdt u tegen om het jaar nadat je niet door het ingangsexamen was jezelf goed voor te bereiden op het volgende ingangsexamen. Het is gewoon een beetje idioot dat sommigen 2-3 jaar aan een stuk blijven proberen om het dan maar op te geven en te gaan werken. Dat is gewoon een verloren investering. Er zouden meer studenten gemotiveerd zijn om aan een hogere opleiding te starten. De helft van de eerstejaarsstudenten is dat vantegenwoordig totaal niet meer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan