Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
NotoriousP zei:Want er bestaat vooral geen graad in economische waarde? Die dokter of ingenieur die maandelijks 1500 euro belastingen betaalt is vooral niet beter voor de maatschappij dan die master geschiedenis met zijn 500 eurotjes?
Dat je aanhaalt dat economische waarde niet alles is, tot daar aan toe. Maar om nu te doen alsof vanaf jij een job haalt het allemaal wel goed is, dat vind ik niet. Als jij een job aanneemt waar geen master geschiedenis voor vereist is, steel je gewoon de job die een ander had kunnen doen. Dit is geen meerwaarde naar de maatschappij toe van u want die andere persoon had anders die 500 euro wel bij gedragen. Nu zit hij/zij zonder job...
Fliblit zei:Kijk es naar de USA, daar gebruiken ze 'student loans'. Na je studies zit je dan diep in de schulden. Lijkt me geen ideale situatie.
Je vergeet wel een belangrijk punt: in de laag van jons zonder diploma zijn er net gigantisch veel vacatures. Die master geschied die nu in de Pimkie staat neemt niemands job af. Moesten er geen vacatures meer open zijn voor niet- gediplomeerden, dan had je een punt. Maar het ziet er niet echt naar uit dat dat op korte termijn het geval zal zijn.NotoriousP zei:Want er bestaat vooral geen graad in economische waarde? Die dokter of ingenieur die maandelijks 1500 euro belastingen betaalt is vooral niet beter voor de maatschappij dan die master geschiedenis met zijn 500 eurotjes?
Dat je aanhaalt dat economische waarde niet alles is, tot daar aan toe. Maar om nu te doen alsof vanaf jij een job haalt het allemaal wel goed is, dat vind ik niet. Als jij een job aanneemt waar geen master geschiedenis voor vereist is, steel je gewoon de job die een ander had kunnen doen. Dit is geen meerwaarde naar de maatschappij toe van u want die andere persoon had anders die 500 euro wel bij gedragen. Nu zit hij/zij zonder job...
Avondland zei:Begrip van het verleden leidt tot het begrip van vandaag. Een historicus bekijkt het verleden vaak vanuit hedendaagse problemen. Zo is er recent een boek uitgegeven door het Centrum Stadsgeschiedenis te Antwerpen over de Antwerpse geschiedenis aan de hand van actuele en relevante thema's. Historici kunnen ook elders terechtkomen. Niet alleen in studiegroepen, maar ook in de erfgoedsector of de cultuursector. Banken nemen ook masterstudenten aan die ze dan omvormen of bij de overheid zijn er ook talloze historici werkzaam. En dat zijn niet meteen de slechtst betaalde jobs. De inhoud van de job mag dan niet altijd te maken hebben met geschiedenis, toch kan een afgestudeerd historicus nog altijd vrijwillig zich aansluiten bij een heemkundige kring.
Avondland zei:En jouw voorbeeld dat een historicus een job zou stelen van een ander is ridicuul.
Avondland zei:Geschiedenis afschaffen zou leiden tot het opschorten van historisch onderzoek. Dat zou leiden tot onbegrip van historische gebeurtenissen en van historische plaatsen. Dat zou leiden tot onbegrip van hedendaagse conflicten en situaties.
Avondland zei:Niet iedereen kan dokter of ingenieur worden. Niet iedereen wil dat. In plaats van foute diploma's aan te pakken zou men beter foute studenten aanpakken die na vier of vijf jaar sukkelen eindelijk een richting vinden die ze aankunnen.
Is alweer afgeschaft. Studenten pol en soc en communicatiewetenschappen waren blijkbaar fel gekant tegen deze innovatieve vorm van communicatie. Wat nieuw is, schrikt af, zeker?spliffrider zei:
zarathustra zei:Doen ze in Noorwegen nochtans ook en ditto in Zweden denk ik. en dat zijn ultra sociale landen.
Als je slaagt valt een stuk weg, indien niet moet je alles terug betalen.
servelli zei:Is alweer afgeschaft. Studenten pol en soc en communicatiewetenschappen waren blijkbaar fel gekant tegen deze innovatieve vorm van communicatie. Wat nieuw is, schrikt af, zeker?
De interactie met de prof en de medestudenten zouden zo wegvallen. Dat zijn dan dezelfde mensen die dat zeggen die de hele dag op facebook zitten.![]()
Als het nu voor een heel jaar was zou ik hun argumenten nog begrijpen maar het ging enkel om de eerste weken dat de helft van de studenten afwisselend een week niet naar de aula mochten komen. Get over it!
Kandul zei:In Zweden betaal je de volle pot, hoewel de interesten momenteel lager liggen dan de inflatie. Een lening die minder waard wordt hoe langer je wacht, zelfs als je het geld niet nodig hebt neem je best zo'n lening en zet je het op een goed-renderend spaarboekje. Maar dat even ter zijde.
Het verschil is de grootte van de leningen in Noorwegen en Zweden in vergelijking met de VS, in Noorwegen en Zweden wordt dat voornamelijk gebruikt om de leefkosten te betalen. In de VS ligt dat wel anders. Bij een overgang naar een systeem waar je enkel voor jouw eigen studie betaalt (waar het hier dus over gaat), zit je in een situatie vergelijkbaar met die in de VS (bij private universiteiten) en niet zoals in een scandinavisch land.
NotoriousP zei:Want er bestaat vooral geen graad in economische waarde? Die dokter of ingenieur die maandelijks 1500 euro belastingen betaalt is vooral niet beter voor de maatschappij dan die master geschiedenis met zijn 500 eurotjes?
Dat je aanhaalt dat economische waarde niet alles is, tot daar aan toe. Maar om nu te doen alsof vanaf jij een job haalt het allemaal wel goed is, dat vind ik niet. Als jij een job aanneemt waar geen master geschiedenis voor vereist is, steel je gewoon de job die een ander had kunnen doen. Dit is geen meerwaarde naar de maatschappij toe van u want die andere persoon had anders die 500 euro wel bij gedragen. Nu zit hij/zij zonder job...
Iemand zei:Is ook gezeik hoor die laatste alinea. Had de persoon met een masterdiploma geschiedenis bijvoorbeeld beslist om niet verder te studeren had hij ook de plek van de ander kunnen innemen en dan zat de ander ook zonder werk.
Soeverein zei:En dan had het de maatschappij X aantal euro minder gekost.
Pol86 zei:Waarom denk je dat er nu massa's poolse arbeiders zijn? IN eerste instantie niet omdat deze goedkoper zijn. Wel omdat er daar nog bv voldoende mensen zijn die voor plakker, metser, ... wouden studeren.

En ik ben geen uitzondering hoor. Weinigen zullen later doen waarvoor ze gestudeerd hebben.Watisda zei:Toch, besef wel dat ingenieurs niet in isolatie werken. Dat ontkennen is getuigen van oneindige arrogantie.
En daar loopt de relatie met schoolverlaters en geschoolde arbeiders vaak fout. En dat hoor ik maar al te vaak. Ingenieurs die van school komen en denken dat ze de man zijn.Cycloon zei:Natuurlijk niet en dat ga ik zeker ook niet ontkennen. Ingenieurs hebben zelf voornamelijk een ondersteunende rol. Ingenieurs staan zelf vaak op de achtergrond, maar dragen vaak de volledige productiviteit van een bedrijf. Dat laatste kan je ook onmogelijk ontkennen. Iedereen heeft elkaar nodig, maar toch zijn er van sommige mensen minder nodig dan van andere.
Iemand zei:En daar loopt de relatie met schoolverlaters en geschoolde arbeiders vaak fout. En dat hoor ik maar al te vaak. Ingenieurs die van school komen en denken dat ze de man zijn.
Ik denk dat het een gouden tip is om de arbeiders te betrekken in het proces van vernieuwing. Ingenieurs mogen dan wel de wiskundige brains hebben, ervaring is aan de mensen die er al jaren in de fabriek werken.
Ik vind het jammer dat velen dan vaak de brains missen om die mensen aan te spreken en te vragen wat beter kan volgens hen.
Uw post getuigt daar eigenlijk ook van. Het is een gedeelde taak om de productiviteit te dragen, geen exclusieve.
Cycloon zei:De productiviteit dragen betekent niet dat je ignorant bent tegenover wat om je heen gebeurt. Dat is ook nergens gezegd, dat is enkel wat jij er van maakt. Het lijkt bijna alsof iedereen hier persoonlijk af te rekenen heeft met enkele ingenieurs ofzo. Ik zou zelf durven zeggen dat ingenieur zijn vaak een ondankbare job is.


Iemand zei:Is ook gezeik hoor die laatste alinea. Had de persoon met een masterdiploma geschiedenis bijvoorbeeld beslist om niet verder te studeren had hij ook de plek van de ander kunnen innemen en dan zat de ander ook zonder werk.
Iemand zei:Overigens is het niet aan u om te beslissen wie wat gaat studeren, tenzij je het zelfbeschikkingsrecht wenst uit te schakelen alsook het kritische denken. Kritisch denken, iets wat toch wel mag aan een universiteit. Uw post loopt eigenlijk over van bullshit.
Iemand zei:Hoe kan ik: "Ingenieurs staan zelf vaak op de achtergrond, maar dragen vaak de volledige productiviteit van een bedrijf." anders interpreteren?
NotoriousP zei:Zeveraar, het wordt nog zelfs in dit land gedaan. Wat denk jij dat een toelatingsexamen is? Beslissen wie wel en wie niet een bepaalde richting mag studeren...