Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Watisda

Legacy Member
Met een fout diploma bent u flink ge-****

...zoals ook Moraalwetenschappen, Antropologie en Audiovisuele Kunsten foute diploma’s zijn. Misschien hoort ook ‘Pol & Soc’ in dit rijtje thuis...

...Wie Rechten studeert, of Economie, Geneeskunde, Wiskunde, enzovoort, kan later zelf zijn richting kiezen. Zij of hij is niet overgeleverd aan de goodwill van een werkgever, die het misschien met een ‘verkeerd’ diploma wil proberen...

Door uw studiekeuze over te leveren aan de wil van de werkgever... en niet eigen interesse...

Met andere woorden: U bent altijd gekl*** mijnheer!

jawadde001

Legacy Member
Wel opvallend dat de vdab hen al vanaf de eerste dag in de werkloosheid een aanbod doet om een ander beroep aan te leren. :)

youspook

Legacy Member
politieke wetenschappen is toch best een richting waar je veel kanten mee uit kan en waar er veel jobs voor zijn?

Smiles_

Legacy Member
Mss zijn sommige mensen gewoon te kieskeurig wat betreft werk?

aXl_

Legacy Member
is toch maar normaal dat een werkgever een profiel zoekt dat aansluit bij zijn vacature?
Je moet eens evalueren waarom je studeert. Persoonlijke verrijking en interesses zijn een reden. Je kan echter wel op voorhand eens nadenken wat je daar later mee bent en wat je later wil worden.
Wat mij betreft is de grootste reden om verder te studeren nog steeds om je voor te bereiden op het uitoefenen van een bepaald beroep. Dat hoeft niet enorm specifiek te zijn maar kan evengoed een "type van beroep" zijn.

glashelder

Legacy Member
Ik snap nog steeds niet wat mensen bedoelen met pol & soc :wtf:

MilM

Legacy Member
Tjah, het probleem ligt niet bij de werkgever, wel bij de ouders, het middelbaar onderwijs of de persoon zelf.

Men moet maar zorgen dat leerlingen beseffen wat minder populaire richtingen zijn en wat de gevolgen zijn indien men dergelijke richting kiest.

Ik zie niet in waarom iemand die Audiovisuele Kunsten gestudeerd heeft bij definitie meer zou moeten verdienen dan iemand die bij de vuilkar werkt omdat hij langer gestudeerd heeft.

Genious

Legacy Member
Watisda zei:
Met een fout diploma bent u flink ge-****



Door uw studiekeuze over te leveren aan de wil van de werkgever... en niet eigen interesse...

Met andere woorden: U bent altijd gekl*** mijnheer!
Wie in het leven altijd enkel voor het plezier wilt gaan, moet achteraf niet komen bleiten.
En 'de wil van de werkgever', alsof die bepaalde richtingen verkiezen omdat zij dat toffer vinden. Hun bedrijf heeft nu eenmaal nood aan bepaalde profielen om te draaien en geen nood aan andere.

Soeverein

Legacy Member
youspook zei:
politieke wetenschappen is toch best een richting waar je veel kanten mee uit kan en waar er veel jobs voor zijn?

Noem er eens 5?

Je kunt rekken vullen in de GB
Je kunt rekken vullen in de Delhaize
Je kunt rekken vullen in de Aldi
Je kunt rekken vullen in de Lidl
Je kunt rekken vullen in de Colruyt.

5! Wat win ik?

Maar goed. Als iemand een nutteloze richting wilt gaan studeren, ze doen maar. Ik maak me er niet druk in. Maar dan moeten ze later niet melken dat ze geen werk naar "hun niveau" vinden. Voor zo'n mensen is de GB al te goed naar mijn mening. Maar doppen moeten ze die inderdaad niet zomaar toelaten.

Daedie

Legacy Member
Mensen moeten vooral veel duidelijker geïnformeerd worden naar de toekomstmogelijkheden van hun opleidingen. Als ze daarna nog altijd een foute richting kiezen dan weet men dat tenminste op voorhand.

Watisda

Legacy Member
In de gaming business is geen plaats voor "Audiovisuele Kunsten", inderdaad.:ironic:

youspook

Legacy Member
Profitable zei:
Noem er eens 5?

:unsure:

redacteur
journalist
cultuur/sport/...beleidscoördinator
coördinator strategieondersteuning
communicatieadviseur
medewerker bij een politieke partij/Vlaamse overheid/federale overheid
...

Maar je hebt gelijk, er bestaan richtingen waar je meer werk mee vind.

orac

Legacy Member
glashelder zei:
Ik snap nog steeds niet wat mensen bedoelen met pol & soc :wtf:

Dit is de gemeenzame afkorting van "Politieke en Sociale Wetenschappen" die dus politicologen en sociologen moet vormen.
Maar ik vermoed dat dit niet uw vraag is ?

glashelder

Legacy Member
orac zei:
Dit is de gemeenzame afkorting van "Politieke en Sociale Wetenschappen" die dus politicologen en sociologen moet vormen.
Maar ik vermoed dat dit niet uw vraag is ?

Jawel. Ik volg zelf sociologie, en ik dacht dat men altijd de politieke wetenschappen bedoelde als men het over pol & soc had. In een ander artikel op vacature.com staat dan namelijk dat een diploma sociologie net een heel goed diploma is, met een grote kans op werk :p (Er volgen ook heel weinig mensen sociologie.) Dus ik vind het raar dat sociologie daar ook bij zou horen, de ene keer bedoelen ze het ene en de andere keer blijkbaar... niet.

De faculteit heet politieke en sociale wetenschappen, en daar hoort communicatiewetenschappen ook nog eens bij (althans in Gent). In Leuven is het dan weer pol & soc, met afstudeerrichting politieke of afstudeerrichting sociologie.

Dus ik denk dat mensen het de helft van de tijd zelf niet meer weten.

Underlegend

Legacy Member
Toch ben je niet altijd afhankelijk van een bepaald diploma als je later werk gaat zoeken hoor. Ik ken genoeg mensen die nu een totaal andere job uitoefenen, terwijl ze een heel ander diploma hebben. Zolang je maar open staat voor nieuwe dingen te leren. Vooral voor administratieve functies kan eender welk diploma al deuren openen.

Bv. Diploma:
Journalistiek > job in de PR en communicatie
Journalistiek > bankbediende
Communicatie > logistiek medewerker
Loodgieterij > vertegenwoordiger in een totaal andere sector
...

jawadde001

Legacy Member
youspook zei:
redacteur
journalist
cultuur/sport/...beleidscoördinator
coördinator strategieondersteuning
communicatieadviseur
medewerker bij een politieke partij/Vlaamse overheid/federale overheid
...

Maar je hebt gelijk, er bestaan richtingen waar je meer werk mee vind.

Dit zijn ook zo van die jobs waar er onmiddellijk al een 100tal kandidaten zijn voor 1 vacante betrekking.

Ik heb ooit eens een studie van de vdab gelezen waarin stond dat 75% van de hoger opgeleiden uit een "slechte richting" onder hun niveau werkt. En de helft hiervan deed zelf een job waar geen hoger diploma voor gevraagd werd (rekkenvuller, magazijnier,...).

Nu kan je wel zeggen dat het hun eigen schuld is, maar velen staan ook niet stil bij de job die ze later moeten/kunnen uitvoeren, maar studeren omdat iets hen interesseert. Je kan het naïef noemen, maar ik noem het spijtig.

Kandul

Legacy Member
Watisda zei:
In de gaming business is geen plaats voor "Audiovisuele Kunsten", inderdaad.:ironic:

De gamingindustrie in België? Waar zit die juist als ik vragen mag?

Nu, zoals iemand hierboven al aanhaalde zijn er toch redelijk wat mensen die iets anders doen dan waar hun diploma voor dient en werken ze toch op hun niveau. Ligt dat dan eerder aan de persoonlijkheid en intelligentie of is dat echt zo diplomagebonden als jij het stelt? Wat is dus het verschil tussen meneer met een diploma audiovisuele kunsten die tóch een goede job heeft en meneer met hetzelfde diploma die nu in de fabriek staat bij wijze van spreken?

KnightOfCydonia

Legacy Member
Shit, mijn toekomstig diploma
- Master in de Biologie -
wordt er niet vermeld... ben ik nu helemaal ge******? :p

Een nuance die deze artikels altijd lijken vergeten te maken is wel dat niet iedereen de capaciteiten heeft om om het even welke studierichting aan te kunnen. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat alle diploma's die moeilijk in de markt liggen makkelijk zijn om te behalen, maar communicatiewetenschappen en pol & soc hebben nu éénmaal een bepaalde reputatie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan