Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tha_nOn

Legacy Member
ik vind het wel grappig dat hij zegt: 'Nu iets harder studeren, brengt later op.'

precies of al die studierichtingen waar weinig jobs uit volgen gemakkelijk zijn en daarom gekozen worden :')

iets harder nadenken voor ge ergens aan begint ja
hoe ge het draait of keert, dat doen de meesten niet op hun 18 (ik ook niet)

Bananarama

Legacy Member
Mss nog even een leuke anekdote voor deze thread: ik ken iemand die destijds van thuis uit voor ingenieur moest gaan studeren en die er met glans door was voor het toelatingsexamen. Uiteindelijk heeft hij zich achter de rug van zijn ouders ingeschreven voor Germaanse filologie en is hij na zijn studies prof aan een unief geworden. Ik ken ook iemand die met glans geslaagd was voor zijn studies voor ingenieur en die uiteindelijk zelfstandige is moeten worden omdat het de enige overgebleven optie was. Rijk zou ik die laatste overigens niet meteen noemen.

Wie is nu het gelukkigst en wie verdient het meest denk je?

^MystiQ

Legacy Member
Wat een ridicule anekdokte. Jij zou evengoed moeten weten dat zoiets nu toch wel heel uitzonderlijk is. Ik ken eerlijk gezegd in mijn omgeving geen enkele ingenieur die geen werk vindt of die het slecht doet. Sommigen mensen posten hier verhalen neer alsof dat van toepassing is voor iedereen. Bovendien denk ik dat je de clue van het verhaal helemaal niet snapt.

Genious

Legacy Member
Tha_nOn zei:
ik vind het wel grappig dat hij zegt: 'Nu iets harder studeren, brengt later op.'

precies of al die studierichtingen waar weinig jobs uit volgen gemakkelijk zijn en daarom gekozen worden :')

iets harder nadenken voor ge ergens aan begint ja
hoe ge het draait of keert, dat doen de meesten niet op hun 18 (ik ook niet)
Dat is waar, maar het is natuurlijk geen excuus.

Fliblit

Legacy Member
Waarom zou je 4-5 jaar tegen je zin een studierichting doen en dan later in een werkveld terecht komen dat je niet interesseert? Puur voor het geld? Lijkt me nogal een bekrompen visie imo.

BeeLz

Legacy Member
Cycloon zei:
Als je wil studeren zuiver uit interesse kan je dat later ook nog doen tijdens je vrije tijd. Nooit begrepen waarom een maatschappij een opleiding moet betalen die volledig waardeloos is voor de maatschappij.

Maar de voorgenoemde diplomas zijn niet volledig waardeloos, er zijn gewoon teveel studenten in die richtingen, maar op zich zijn de mensen ook nodig als is het om vacatures in het onderwijs te vullen.

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Mss nog even een leuke anekdote voor deze thread: ik ken iemand die destijds van thuis uit voor ingenieur moest gaan studeren en die er met glans door was voor het toelatingsexamen. Uiteindelijk heeft hij zich achter de rug van zijn ouders ingeschreven voor Germaanse filologie en is hij na zijn studies prof aan een unief geworden. Ik ken ook iemand die met glans geslaagd was voor zijn studies voor ingenieur en die uiteindelijk zelfstandige is moeten worden omdat het de enige overgebleven optie was. Rijk zou ik die laatste overigens niet meteen noemen.

Wie is nu het gelukkigst en wie verdient het meest denk je?

En er zijn rokers die zonder problemen 95 worden terwijl gezond levende mensen sterven aan longkanker op hun 30ste.

Ga je nu roken promoten als middel tegen longkanker? :)

BeeLz

Legacy Member
Carrion zei:
Maar wel elk jaar honderden geschiedkundigen?

Anderzijds zijn geschiedkundige en sociale wetenschappers in het algemeen bijvoorbeeld redelijk gegeerd in de UK, dus kunnen we hier evengoed de fout bij de bedrijven steken, die voor routinejobs bachelors en masters willen die evengoed kunnen ingevuld worden door iemand met een ASO/TSO diploma ipv hun toekomstig personeel eens deftig te testen, screenen en op te leiden.

Rider

Legacy Member
Bananarama zei:
Ik ken ook iemand die met glans geslaagd was voor zijn studies voor ingenieur en die uiteindelijk zelfstandige is moeten worden omdat het de enige overgebleven optie was.

Dit vind ik zéér moeilijk te geloven :p

In wat was hij ingenieur en wat was zijn specialisatie? Een net afgestudeerde ingenieur met goede resultaten, in een technische richting heeft een schier onuitputtelijke bron aan mogelijkheden op de jobmarkt; en dat is bij mijn weten al jaren het geval.

Bananarama

Legacy Member
spliffrider zei:
Dit vind ik zéér moeilijk te geloven :p

In wat was hij ingenieur en wat was zijn specialisatie? Een net afgestudeerde ingenieur met goede resultaten, in een technische richting heeft een schier onuitputtelijke bron aan mogelijkheden op de jobmarkt; en dat is bij mijn weten al jaren het geval.

Hij had ook meteen werk (iets technisch bij vtm, maar vraag me niet wat zijn specialisatie was), maar bleek dat totaal onbevredigend te vinden. Hij kampt nu met depressies en kijkt toe hoe andere mensen het werk voor hem verrichten ook al kan hij zich eigl geen werknemers permitteren. T was maar om te illustreren dat "goede" studiekeuzes niet per se tot geld en geluk leiden, en dat "slechte" studiekeuzes niet per se leiden tot doppen of een job bij de kringloopwinkel of het containerpark. Het gaat er vooral om dat je het belang van een combinatie van intelligentie en passie nooit mag onderschatten, welke studie iemand ook volgt.

Bananarama

Legacy Member
NotoriousP zei:
En er zijn rokers die zonder problemen 95 worden terwijl gezond levende mensen sterven aan longkanker op hun 30ste.

Ga je nu roken promoten als middel tegen longkanker? :)

Ik kan moeilijk de link vatten tussen studiekeuze en de keuze om al dan niet te roken... Een slechte metafoorkeuze, maar bon :p

Uiteraard is mijn anekdote een uitzonderlijk geval omdat niet iedereen zomaar prof kan worden, vandaar dat ik het ook verkondig als "even een leuke anekdote" en niet als een waarheid die altijd en overal geldt. Punt is dat een gepassioneerd en getalenteerd letterkundige of taalkundige nog altijd veel meer uit zijn/haar leven zal halen dan een ingenieur die ingenieur werd "omdat hij/zij het aankon" en/of "omdat hij/zij veel kans wou maken op een goedbetaalde job". Als die mens die nu prof is destijds toch voor ingenieur was gegaan omdat zijn ouders hem dat graag zagen doen dan was hij wellicht even rijk geweest maar bijlange niet zo gelukkig. Wie echt slim en getalenteerd is en voldoende passie voor de dag kan brengen komt er altijd wel, ongeacht de studiekeuze.

Bananarama

Legacy Member
^MystiQ zei:
Wat een ridicule anekdokte. Jij zou evengoed moeten weten dat zoiets nu toch wel heel uitzonderlijk is. Ik ken eerlijk gezegd in mijn omgeving geen enkele ingenieur die geen werk vindt of die het slecht doet. Sommigen mensen posten hier verhalen neer alsof dat van toepassing is voor iedereen. Bovendien denk ik dat je de clue van het verhaal helemaal niet snapt.

De clue van het verhaal is dat een "slecht" diploma in dit artikel te beperkt gedefinieerd wordt. Een arts die een diploma geneeskunde heeft omdat hij veel geld wou verdienen heeft in mijn ogen een slecht diploma, ook al verdient hij idd genoeg. Het is bovendien ook bekrompen om te stellen dat jongeren hun keuze baseren op het feit of ze al dan niet hard gaan moeten werken voor hun diploma. Een studiekeuze is een combinatie van veel factoren, en stellen dat de overschot aan CW'ers etc. maar ingenieur had moeten worden is gewoonweg te zwartwit.

sneeuwzwart

Legacy Member
Het komt er eigenlijk allemaal op neer dat je een middenweg moet kiezen tussen passie en werkgelegenheid. Een diploma behalen waarmee je geen degelijke job kunt vinden is even stompzinnig als een diploma behalen met 100% werkgelegenheid maar wat je in de verste verte niet interesseert...

Watisda

Legacy Member
Nu, wat zo ook trachten te bekomen met dit soort van sturing, is de marktwaarde van technici naar beneden halen. Elk jaar een grotere poel van afgestudeerde ingenieurs waar ge uit kunt kiezen, drijft zeker niet de lonen naar omhoog.

Terwijl de HR-manager die ze binnenhaalt meer blijft verdienen...

Zegt de cynische hoed die ik aan heb.

Genious

Legacy Member
Fliblit zei:
Waarom zou je 4-5 jaar tegen je zin een studierichting doen en dan later in een werkveld terecht komen dat je niet interesseert? Puur voor het geld? Lijkt me nogal een bekrompen visie imo.
Dat is een vals dilemma. Het is niet omdat je iets studeert dat je interesseert, dat je later ook in die branche zal belanden. Toch zeker niet bij sommige diploma's die toch door enorm veel volk wordt nagestreefd.

Als iedereen altijd kon starten in de branche waarvoor hij studeerde, dan zou dat willen zeggen dat aanbod en vraag op de arbeidsmarkt bijzonder goed op elkaar aangepast waren en dan was de situatie waarover we nu praten er niet eens.

Maar dat is dus duidelijk niet de situatie zoals ze nu is.

hyperon

Legacy Member
Principieel zou iedereen mogen studeren wat hij/zij wil studeren, ook als dit richtingen zijn die minder goed "opbrengen".

Tegelijkertijd denk ik dat het een goed idee is als mensen meer bewust worden van de kost die hun keuzes veroorzaken voor de samenleving.

De idee van Oosterlinck om het inschrijvingsgeld te verdubbelen voor de "slechte" richtingen lost niets op. Ons hoger onderwijs is nu al een systeem dat echt voor de middenklasse tot hogere klasse bedoeld is. Het gros van de ouders zal die 500 euro extra dan ook zonder morren betalen. Enkel de sociaal zwakkeren vallen eruit. De uniefs hebben wat meer geld en voor de rest verandert er niets (volgens mij ook de bedoeling van Oosterlinck)

Misschien is het beter dat de overheid elke student na zijn studies een "rugzakje" geeft van 10 000-30 000 euro schuld. In de mate dat de ex-student na afstuderen vlug werk vindt en behoudt, wordt die schuld pro rata kwijtgescholden. Zo krijg je een systeem waar niemand an sich gestraft wordt omdat hij/zij gaat studeren wat hij/zij wil, maar wel waar iemand de consequenties ondervindt van verkeerde studiekeuzes, etc. Dus zowel een ingenieur die 8 jaar studeert om met 51% te slagen als de kunsthistoricus, etc. kunnen de klos zijn.

Watisda

Legacy Member
hyperon zei:
Misschien is het beter dat de overheid elke student na zijn studies een "rugzakje" geeft van 10 000-30 000 euro schuld.

't Is crisis en de taxen kan de staat goed gebruiken...:ironic:

NotoriousP

Legacy Member
Bananarama zei:
Ik kan moeilijk de link vatten tussen studiekeuze en de keuze om al dan niet te roken... Een slechte metafoorkeuze, maar bon :p

Het is geen metafoor, het is om duidelijk te maken hoe belachelijk het is om conclusies te trekken uit uitzonderingen.

Bananarama zei:
Uiteraard is mijn anekdote een uitzonderlijk geval omdat niet iedereen zomaar prof kan worden, vandaar dat ik het ook verkondig als "even een leuke anekdote"

Uw laatste zin impliceerde nochtans dat je er iets mee bedoelde.

Fliblit

Legacy Member
Genious zei:
Dat is een vals dilemma. Het is niet omdat je iets studeert dat je interesseert, dat je later ook in die branche zal belanden. Toch zeker niet bij sommige diploma's die toch door enorm veel volk wordt nagestreefd.

Als iedereen altijd kon starten in de branche waarvoor hij studeerde, dan zou dat willen zeggen dat aanbod en vraag op de arbeidsmarkt bijzonder goed op elkaar aangepast waren en dan was de situatie waarover we nu praten er niet eens.

Maar dat is dus duidelijk niet de situatie zoals ze nu is.

Dat geld voor humane wetenschappen, maar als je iets doet met exacte wetenschappen zal je sowieso wel in die branche blijven. Hetzelfde met iets economisch gericht. En het zijn net die richting die worden aangeraden, niet de humane richtingen.

De situatie waar we nu over praten gaat over de nutteloosheid van humane diploma's (maatschappelijk irrelevant volgens sommigen hier) en als enig alternatief moeten die studenten dan maar "nuttige" richtingen studeren, iets wetenschappelijks/economisch dus.

Anoniem15

Legacy Member
En een fout diploma is als een molensteen rond uw nek als ge later een andere richting uit wilt. Ik kan er van meespreken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan