Het valt mij altijd op hoezeer mensen de situatie zoals die is als vanzelfsprekend nemen. Bijna niemand in Vlaanderen stelt in vraag ofdat het een goede zaak is dat er een toelatingsexamen werd ingevoerd voor geneeskunde (ik gebruik hier de verledentijdsvorm aangezien t.g.v. de vergrijzing er meer nieuwe geneeskunde nodig zijn dan vroeger), in Nederland daarentegen zijn opvallend veel mensen tegen zo'n toelatingsexamen voor geneeskunde ondanks dat meer dan de helft van de ´kandidaten´ t.g.v. een loting niet aan geneeskunde kan beginnen. Die loting vinden velen daar gek genoeg normaal, iets wat de Vlaamse studenten zich allicht moeilijk kunnen voorstellen (ik ook). Zij beschouwen de loting als het meest eerlijke aangezien een scholier die hoge cijfers haalt of die goed presteert voor een toelatingsexamen niet per se een goede arts wordt en vice versa, de positieve correlaties negeren ze hierbij (er zijn naar mijn ervaring overigens veel slechte artsen maar dat terzijde).
Nu er gesproken wordt over toelatingsexamens voor meer studierichtingen hebben veel mensen hier moeite mee uit angst dat je niet meer kan studeren wat je wil studeren, zogauw die eventueel zijn ingevoerd dan zal de mentaliteit rap worden dat het je eigen schuld is als je zakt, je had dan maar wat harder moeten werken.
Persoonlijk ben ik een voorstander van toelatingsexamens wanneer er teveel studenten voor bepaalde studierichtingen kiezen. Het is gewoon van de zotten dat we zoveel politicologen, sociologen, communicatiekundigen (excuseer, communicatiewetenschappers) enz. opleiden.
Iemand (NP?) noemde hierboven het vak van een jurist als economischer nuttiger. Ofdat dat waar is daar ben ik niet van overtuigd, het gekke van juristen is dat zij letterlijk uit het niets werk kunnen creëren voor zowel zichzelf als voor andere juristen. Span een rechtszaak aan en voilà, de andere partij heeft ook een of meerdere juristen nodig. Misschien zie ik nu spoken maar ik vraag me weleens af ofdat die juridisering waar wij het laatste decennium, en misschien al wat langer, zo over klagen veroorzaakt is door het sterk gestegen aantal rechtenstudenten.
Het is natuurlijk leuk als er op die manier extra werkgelegenheid ontstaat maar al dat geld wat de klanten aan juristen betalen kunnen ze niet ergens anders aan besteden.