Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bulbanos

Legacy Member
foto's met links waarin eigenlijk al verklapt wordt wat erop staat zijn not cool :woohoo:

MetalG

Legacy Member
ik ken iemand die master kunstgeschiedenis gedaan heeft, en nu een manama doet voor archivering..

Ik vraag me ook af wat die gaat doen O_o

Renegadexxripxx

Legacy Member
MetalG zei:
ik ken iemand die master kunstgeschiedenis gedaan heeft, en nu een manama doet voor archivering..

Ik vraag me ook af wat die gaat doen O_o

Werken bij de overheid in de rijksarchieven als archivarus.

Tis een nichemarkt.

Bartvb

Legacy Member
Ik vraag me toch af hoe het binnen nu en 10 jaar gaat zijn met het overschot dat nu in de univ zit. En hoeveel overschot er dan nog gaat zijn. Soms denk ik aan deze meme maar als ik dan eens nadenk over wat dit allemaal kost en nog gaat kosten aan de gemeenschap berg ik ze maar weer op.

In ieder geval zitten me voor de komende 40 jaar opgescheept met een te hoog opgeleide generatie. 'k Begin het te verstaan, die lyrics van stay awake.

Voor HR-officers blijven het wel gouden jaren, massa's CV's en nooit een tekort. De competitie kunt ge volledig in uw kaart laten spelen.

Ohja, vandaag in de krant. VDAB-baas zegt dat het mogelijk moet zijn om afgestudeerden van bepaalde richtingen vanaf dag 1 om te scholen naar een knelpuntberoep. Groen! is alvast volledig tegen dit voorstel en zal het blokkeren.

Anoniem15

Legacy Member
Het feit dat je hier constant topics ziet van mensen die vragen welke richting ze moeten kiezen om te studeren zegt ook genoeg. Mensen willen persé gaan studeren maar ze weten niet wat, dus vragen ze maar aan andere wat ze best kunnen doen. Of ze laten zich leiden door vrienden, studentensfeer, op kot gaan en zuipen en noem maar op. Denken die dan niet beter na? Wat willen die mensen echt doen als job?

Ik ken zo een meisje die aan boekhouden begonnen was, op 3/4 van de vakken gebuisd waaronder op boekhouden. Als je zo graag boekhouder wil worden wordt er op z'n minst toch verwacht dat je voor dat vak moeite doet en er door bent?

Cycloon

Legacy Member
Bartvb zei:
Ik vraag me toch af hoe het binnen nu en 10 jaar gaat zijn met het overschot dat nu in de univ zit. En hoeveel overschot er dan nog gaat zijn. Soms denk ik aan deze meme maar als ik dan eens nadenk over wat dit allemaal kost en nog gaat kosten aan de gemeenschap berg ik ze maar weer op.

In ieder geval zitten me voor de komende 40 jaar opgescheept met een te hoog opgeleide generatie. 'k Begin het te verstaan, die lyrics van stay awake.

Bepaalde diploma's zullen gewoon als 'waardeloos' bestempelt worden. Wil je er toch werk mee krijgen zal je moeten zorgen voor meer master na master diploma's.

Bartvb zei:
Voor HR-officers blijven het wel gouden jaren, massa's CV's en nooit een tekort. De competitie kunt ge volledig in uw kaart laten spelen.

Dat zie je nu al hoor, kijk maar eens wat bepaalde diploma's maar betaald krijgen, of waar mensen met bepaalde diploma's terecht komen. Diploma's geschiedenis, journalistiek, pol&soc, criminologie, ... hebben nauwelijks nog een waarde op de markt. Veel daarvan komen terecht op helpdesks, orderverwerking, ...

Het nadeel hiervan is dat mensen zonder diploma al helemaal verdreven worden van jobs waarvoor vroeger totaal geen diploma nodig was terwijl de job eigenlijk nog steeds geen diploma vereist.

glashelder

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Het feit dat je hier constant topics ziet van mensen die vragen welke richting ze moeten kiezen om te studeren zegt ook genoeg. Mensen willen persé gaan studeren maar ze weten niet wat, dus vragen ze maar aan andere wat ze best kunnen doen. Of ze laten zich leiden door vrienden, studentensfeer, op kot gaan en zuipen en noem maar op. Denken die dan niet beter na? Wat willen die mensen echt doen als job?

Ik zat donderdag naast een meisje in de les (2de bachelor sociologie) die mij wist te vertellen dat ze eigenlijk nog niet goed weet wat sociologie eigenlijk is.

:wtf:

Avondland

Legacy Member
Cycloon zei:
Dat zie je nu al hoor, kijk maar eens wat bepaalde diploma's maar betaald krijgen, of waar mensen met bepaalde diploma's terecht komen. Diploma's geschiedenis, journalistiek, pol&soc, criminologie, ... hebben nauwelijks nog een waarde op de markt. Veel daarvan komen terecht op helpdesks, orderverwerking, ...

Het nadeel hiervan is dat mensen zonder diploma al helemaal verdreven worden van jobs waarvoor vroeger totaal geen diploma nodig was terwijl de job eigenlijk nog steeds geen diploma vereist.

En veel daarvan komen terecht in een functie van niveau. Wat stel je concreet voor om die instroom naar "economisch waardevolle" richtingen te bevorderen? De instroom naar "economisch minder waardevolle" richtingen beperken? En hoe concreet?

Cycloon

Legacy Member
Avondland zei:
En veel daarvan komen terecht in een functie van niveau. Wat stel je concreet voor om die instroom naar "economisch waardevolle" richtingen te bevorderen? De instroom naar "economisch minder waardevolle" richtingen beperken? En hoe concreet?

Toelatingsexamens, niveau opkrikken waardoor minder mensen slagen, financiële kosten van de opleiding meer zelf laten dragen, etc... Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Bartvb

Legacy Member
Avondland zei:
En veel daarvan komen terecht in een functie van niveau. Wat stel je concreet voor om die instroom naar "economisch waardevolle" richtingen te bevorderen? De instroom naar "economisch minder waardevolle" richtingen beperken? En hoe concreet?

Termen als "functie van niveau" achterwege laten zou al helpen.

Het stoppen van het sociaal categoriseren van opleidingen en opleidingsniveaus en het daaruit volgende watervalsysteem zie ik als belangrijkste oplossing. Met andere woorden: het bereiken van een echte VRIJE onderwijskeus, los van wat goed staat naar de buitenwereld toe, los van wat de ouders/familie willen, etc.

En daarnaast minder subsidies voor het hoger onderwijs.

Anoniem15

Legacy Member
Cycloon zei:
Bepaalde diploma's zullen gewoon als 'waardeloos' bestempelt worden. Wil je er toch werk mee krijgen zal je moeten zorgen voor meer master na master diploma's.

Dan zijn mensen gemiddeld minstens 25 jaar eer ze de schoolbanken verlaten.

NotoriousP

Legacy Member
Inschrijvingsgeld verhogen hé...

Voor 500€ per jaar kan je nog zeggen "ik ga 5 jaartjes feesten en ik zie wel met mijn diploma wat ik dan doen".

Voor 5000€ of 25000€ (studentenlening) ga je dat niet zo snel doen. Dan ga je eerder zeggen "ik kies best iets waarmee ik die lening gemakkelijk kan afbetalen".

Anoniem15

Legacy Member
Bij een hoger inschrijvingsgeld gaan het enkel de rijkere hun kinderen zijn die zich enkele jaartjes mogen amuseren op kot.

Trouwens deze week kon je er niet aan onder uit, op Studio Brussel en via nog andere kanalen ging het de hele tijd over de "Student Kick Offs". Ik vind dit echt een slecht signaal, want op die manier creëer je de illusie dat studeren gelijk is aan feesten. Zo gaan de meeste 18 jarigen naar Gent, Leuven of Brussel met de gedachte dat ze zich daar echt 3 tot 5 jaar gaan amuseren.

Studeren is nog altijd hoofdzakelijk een academische vorming die serieus genomen moet worden.

Bartvb

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Trouwens deze week kon je er niet aan onder uit, op Studio Brussel en via nog andere kanalen ging het de hele tijd over de "Student Kick Offs". Ik vind dit echt een slecht signaal, want op die manier creëer je de illusie dat studeren gelijk is aan feesten. Zo gaan de meeste 18 jarigen naar Gent, Leuven of Brussel met de gedachte dat ze zich daar echt 3 tot 5 jaar gaan amuseren.

Studeren is nog altijd hoofdzakelijk een academische vorming die serieus genomen moet worden.

Volledig akkoord. Over de gebuisden en de miserie achteraf hoor je de VRT echter niet spreken.

Ik heb ook al gehoord dat men soms Gent boven Leuven verkiest omdat men daar beter kan feesten :confused:.

glashelder

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Trouwens deze week kon je er niet aan onder uit, op Studio Brussel en via nog andere kanalen ging het de hele tijd over de "Student Kick Offs". Ik vind dit echt een slecht signaal, want op die manier creëer je de illusie dat studeren gelijk is aan feesten. Zo gaan de meeste 18 jarigen naar Gent, Leuven of Brussel met de gedachte dat ze zich daar echt 3 tot 5 jaar gaan amuseren.

Studeren is nog altijd hoofdzakelijk een academische vorming die serieus genomen moet worden.

Toevallig maakte mijn vriend eerder deze week net dezelfde opmerking. Ik had daar nog niet bij stilgestaan. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Voorbeeldje: iemand die ik ken, is voor 9 van de 10 vakken gebuisd in eerste bachelor. Ze moest dus op gesprek met het monitoraat om haar vakkenpakket voor dit jaar te bespreken. Ik vroeg -compleet eerlijk- of die studentenbegeleidster kwaad op haar was. Niet dat ik verwachtte dat ze een preek zou krijgen of zo, maar dat er toch ergens naar verwezen werd dat het resultaat niet zo goed was. Nee hoor, zei het meisje, ze was juist erg lief.

Nou ja... Iemand die voor 9 van de 10 vakken buist, die moet (ten eerste) zichzelf toch wel de vraag stellen of ze wel in de juiste richting zit, of ze het aankan, of het een goed idee is om verder te doen,... en (ten tweede) heeft het monitoraat hier toch ook wel een verantwoordelijkheid in. Die kunnen toch óók aan de bel trekken en vragen dat ze eens serieus nadenkt over hoe het nu verder moet, wat haar slaagkansen zijn, of zelfs gewoon afraden om verder te doen (ook in functie van de studiepunten, als ze nu nog een jaar verknoeit, wordt het al erg moeilijk).

Ik vond dat echt raar om te horen dat er zich blijkbaar niemand afvraagt of dat meisje eigenlijk wel verder moet doen met die richting. Ik ken ook 2 mensen die voor álles gebuisd waren; die zijn alletwee gestopt. Verder nog iemand die 7 vakken moet meenemen, die doet ook gewoon verder.

En ja, ik weet dat ik een beetje een te serieuze student ben (het zal de leeftijd zijn :p, maar dat is toch ook het andere uiterste... Dat is ook wel raar hoor, als je op latere leeftijd aan de unief begint en je krijgt echt alleen maar foldertjes en boekjes in je handen gestopt over feestjes, cantussen, uitgaan, drinken, meisjes versieren,... Daarvoor ben ik daar toch niet en misschien geeft dat ook wel het verkeerde signaal af, ja.

John1307

Legacy Member
NotoriousP zei:
Inschrijvingsgeld verhogen hé...

Voor 500€ per jaar kan je nog zeggen "ik ga 5 jaartjes feesten en ik zie wel met mijn diploma wat ik dan doen".

Voor 5000€ of 25000€ (studentenlening) ga je dat niet zo snel doen. Dan ga je eerder zeggen "ik kies best iets waarmee ik die lening gemakkelijk kan afbetalen".

Ten eerste: aan Amerikaanse universiteiten wordt even hard of nog harder gefeest als hier.

Ten tweede: hoge inschrijvingsgelden creëren ook hoge verwachtingen. Grade inflation is een courant probleem in Amerika.

Ten derde: we kreunen al onder een immense belastingdruk, dan verwacht ik tenminste dat de overheid een inspanning maakt om het hoger onderwijs deftig te financieren ipv altijd cadeautjes te geven aan het bedrijfsleven (of aan medepolitiekers).

Ten vierde: Amerikanen doen er gemiddeld langer over om hun studie af te werken dan Europeanen. Rarara hoe dat komt...

Ten vijfde: het zal gewoon als een excuus dienen om de publieke financiering van het hoger onderwijs af te bouwen. En dus de kwaliteit niet ten goede komen.

Ten zesde: Er is een enorme student loan bubble (ter waarde van een biljard dollar) ontstaan. Ik hou mijn hart vast wanneer die gaat ontploffen.

Ten zesde: tis godverdomme een sociale verworvenheid waar onze (over)grootouders hard voor hebben moeten vechten!!! Ik begrijp nie waarom mensen zomaar staan te springen om sociale afbraak (gebrainwasht misschien door onze donkerblauwe media?). Waarom privatiseren we ook gewoon niet het lager en secundair onderwijs? Hoe durven de leerlingen 's avonds te gamen ipv te studeren!!!

Maar ja laten we maar mensen veroordelen tot het failissement, dan zullen ze hun studies serieuzer nemen. Natuurlijk vergeet ge wel dat we gemiddeld beter zijn opgeleid dan een college educated Amerikaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan