Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.

Legacy Member
Benjamin zei:
Het valt mij altijd op hoezeer mensen de situatie zoals die is als vanzelfsprekend nemen. Bijna niemand in Vlaanderen stelt in vraag ofdat het een goede zaak is dat er een toelatingsexamen werd ingevoerd voor geneeskunde (ik gebruik hier de verledentijdsvorm aangezien t.g.v. de vergrijzing er meer nieuwe geneeskunde nodig zijn dan vroeger), in Nederland daarentegen zijn opvallend veel mensen tegen zo'n toelatingsexamen voor geneeskunde ondanks dat meer dan de helft van de ´kandidaten´ t.g.v. een loting niet aan geneeskunde kan beginnen. Die loting vinden velen daar gek genoeg normaal, iets wat de Vlaamse studenten zich allicht moeilijk kunnen voorstellen (ik ook). Zij beschouwen de loting als het meest eerlijke aangezien een scholier die hoge cijfers haalt of die goed presteert voor een toelatingsexamen niet per se een goede arts wordt en vice versa, de positieve correlaties negeren ze hierbij (er zijn naar mijn ervaring overigens veel slechte artsen maar dat terzijde).
Nu er gesproken wordt over toelatingsexamens voor meer studierichtingen hebben veel mensen hier moeite mee uit angst dat je niet meer kan studeren wat je wil studeren, zogauw die eventueel zijn ingevoerd dan zal de mentaliteit rap worden dat het je eigen schuld is als je zakt, je had dan maar wat harder moeten werken.

Persoonlijk ben ik een voorstander van toelatingsexamens wanneer er teveel studenten voor bepaalde studierichtingen kiezen. Het is gewoon van de zotten dat we zoveel politicologen, sociologen, communicatiekundigen (excuseer, communicatiewetenschappers) enz. opleiden.
Iemand (NP?) noemde hierboven het vak van een jurist als economischer nuttiger. Ofdat dat waar is daar ben ik niet van overtuigd, het gekke van juristen is dat zij letterlijk uit het niets werk kunnen creëren voor zowel zichzelf als voor andere juristen. Span een rechtszaak aan en voilà, de andere partij heeft ook een of meerdere juristen nodig. Misschien zie ik nu spoken maar ik vraag me weleens af ofdat die juridisering waar wij het laatste decennium, en misschien al wat langer, zo over klagen veroorzaakt is door het sterk gestegen aantal rechtenstudenten.
Het is natuurlijk leuk als er op die manier extra werkgelegenheid ontstaat maar al dat geld wat de klanten aan juristen betalen kunnen ze niet ergens anders aan besteden.

Zelf ben ik ook een voorstander van dergelijke ingangsexamens. Al is het maar een kleine test om diens basis of wiskunde te testen. Het zou denk ik zijn effect niet missen.

glashelder

Legacy Member
Benjamin zei:
Het is gewoon van de zotten dat we zoveel politicologen, sociologen, communicatiekundigen (excuseer, communicatiewetenschappers) enz. opleiden.
Waar halen jullie dat toch steeds? Er zijn er 47 gestart in eerste bachelor sociologie dit jaar. Er zitten er 22 in de master. Zo'n groot aantal is dat toch niet? Als je ziet dat er dit jaar 522 ingeschreven zijn in eerste bachelor psychologie... Een prof had het er deze week nog over dat bijvoorbeeld de Vereniging voor Sociologie wat extra moeite gaat doen om de richting wat bekender te maken, want de inschrijvingscijfers dalen steeds.

Ik weet dat ik er blijf op hameren hier op 9lives, maar dat sociologie een overbevolkte richting is, is gewoon niet waar. Ik vind het dus raar dat iedereen dat zegt en dat ze dus niet weten waarover ze eigenlijk bezig zijn. Als die mensen (en dan doel ik eerder op beleidsmakers) dan komen met suggesties zoals toelatingsexamens en inschrijvingsgeld hoger maken... Wat, moet er niemand zich meer inschrijven of zo? :wtf:

Bartvb

Legacy Member
Benjamin zei:
Het valt mij altijd op hoezeer mensen de situatie zoals die is als vanzelfsprekend nemen.

Onbekend is onbegeerd. Toen ik student was werden zaken als semesterexamens en meer en meer permanente evaluaties ingevoerd. Wij betoogden daartegen, want het was een regelrechte aanslag op het studentenleven. Tevergeefs. De nieuwe lichting eerstejaars die meteen in het nieuwe systeem terechtkwamen hadden nooit bezwaren, ze vonden het vanzelfsprekend, en praten de profs na inzake de voordelen van semesterexamens en permanente evaluaties. Onze mond viel open, maar ze wisten eigenlijk ook niet beter. Dat waren grote levenslessen voor mij in hoe ge gemakkelijk grote veranderingen kan doorvoeren voor grote groepen mensen zonder veel weerstand, zelfs als die veranderingen nadelig zijn.

Benjamin zei:
Ofdat dat waar is daar ben ik niet van overtuigd, het gekke van juristen is dat zij letterlijk uit het niets werk kunnen creëren voor zowel zichzelf als voor andere juristen.

Dat is niet enkel beperkt tot juristen. Dokters doen dat ook. In feite elke branche die een "dienende" rol heeft in de samenleving, ipv een creatieve rol, beschermt zichzelf en dient dat gebrek aan creativiteit te compenseren.

glashelder zei:
Waar halen jullie dat toch steeds? Er zijn er 47 gestart in eerste bachelor sociologie dit jaar. Er zitten er 22 in de master. Zo'n groot aantal is dat toch niet?

We kijken niet enkel naar de cijfers van één univ he. Zeg eens hoeveel er ingeschreven zijn in de master sociologie van alle Vlaamse univs samen? En dan hoeveel vacatures er jaarlijks zijn voor beginners, zuivere sociologenvacatures die niet opgevuld kunnen worden met een ander diploma.

Benjamin

Legacy Member
Glashelder, poliscoc in Leuven is politicologie + sociologie. Ik zou dat bepaald geen kleine richting noemen. Ik weet niet waar jij sociologie studeert.

glashelder

Legacy Member
Benjamin zei:
Glashelder, poliscoc in Leuven is politicologie + sociologie. Ik zou dat bepaald geen kleine richting noemen. Ik weet niet waar jij sociologie studeert.
UGent. Dat klopt van de KUL, maar de hoeveelheid die daar dan als afstudeerrichting sociologie neemt, zal ook wel niet zoveel groter zijn dan het aantal sociologen in Gent? In Gent zitten er in ieder geval 2-3x meer politieke wetenschappers dan sociologen in pol&soc (en nog veel meer comwetenschappers).

Edit: 115 generatiestudenten in 1ste bach pol&soc in Leuven, 216 communicatiestudenten. Onderverdeling politieke - sociologie staat er niet op, omdat deze keuze pas later wordt gemaakt denk ik?

Edit2: beetje verder gezocht. In de ganse opleiding sociologie in Leuven (dus eerstejaars én heringeschreven ouderejaars) zitten 111 studenten... Dat is dus verspreid over 4 jaar. (En 314 studenten die politieke studeren, trouwens.)

Bartvb

Legacy Member
Dat zijn er toch al plots ietsje meer die in sociologie zitten!

En dan hebben we nog niet naar de UA gekeken. En in de Limburg, kan je daar ook nog Sociologie doen? En in Brussel?

Worden er wel veel plots.

glashelder

Legacy Member
Nou nee, 111 studenten verspreid over 4 jaar zijn er 27,5 per jaar :p

Ik zou niet weten hoeveel er effectief in de master zitten, maar 22 studenten in Gent (wat toch geen kleine studentenstad is zoals Hasselt of zo) zal wel niet zo heel veel meer of minder zijn dan in de masters in de andere universiteiten. Dat vind ik nog altijd geen overrompeling hoor, maar het zal wel aan mij liggen.

Iemand

Legacy Member
glashelder zei:
Ik zat donderdag naast een meisje in de les (2de bachelor sociologie) die mij wist te vertellen dat ze eigenlijk nog niet goed weet wat sociologie eigenlijk is.

:wtf:
Zo eigenaardig vind ik dat nou ook niet. In de wetenschap dat het eerste jaar vaak een heel algemeen jaar is, kan ik dat perfect begrijpen. Ik wist na mijn eerste jaar rechten ook niet wat recht was. Je ziet wat flarden, maar nog geen geheel en dan is zoiets vrij moeilijk.
NotoriousP zei:
Inschrijvingsgeld verhogen hé...

Voor 500€ per jaar kan je nog zeggen "ik ga 5 jaartjes feesten en ik zie wel met mijn diploma wat ik dan doen".

Voor 5000€ of 25000€ (studentenlening) ga je dat niet zo snel doen. Dan ga je eerder zeggen "ik kies best iets waarmee ik die lening gemakkelijk kan afbetalen".
Ik ben ook voorstander van een studentenlening, maar dat moet dan wel gepaard gaan met een belastingsverlaging. (En dan spreek ik over de hogere schalen. Het kan niet dat vanaf 24k (ik geloof dat dat het is, zou het es moeten opzoeken) 50% van het loon wordt wegbelast.)
Wonkelrijm zei:
Bij een hoger inschrijvingsgeld gaan het enkel de rijkere hun kinderen zijn die zich enkele jaartjes mogen amuseren op kot.

Trouwens deze week kon je er niet aan onder uit, op Studio Brussel en via nog andere kanalen ging het de hele tijd over de "Student Kick Offs". Ik vind dit echt een slecht signaal, want op die manier creëer je de illusie dat studeren gelijk is aan feesten. Zo gaan de meeste 18 jarigen naar Gent, Leuven of Brussel met de gedachte dat ze zich daar echt 3 tot 5 jaar gaan amuseren.

Studeren is nog altijd hoofdzakelijk een academische vorming die serieus genomen moet worden.
Dat acht ik niet correct. Het is wel zo dat indien rijkere kindjes falen mama en papa makkelijk de 20k ofzo kunnen betalen. (Laat ons nu stellen dat de staat de helft financiert en de student de andere (neem nu 8k voor de staat en 8k voor de natuurlijke persoon). 8k is ook niet onoverkomelijk eigenlijk om zelf te financieren.

Er zou een betere risico-inschatting gemaakt worden, door de ouders en door de studenten zelf vermoed ik.

Wat die kick offs betreft ben ik het ook oneens. Student zijn is ook gewoon veel feesten en plezier maken vind ik. Studeren moet zeker en vast ook gebeuren, maar es feesten ook. :) Overigens vind ik het compleet normaal dat mensen naar een stad trekken om zich een aantal jaar te amuseren. :)

Benjamin zei:
Iemand (NP?) noemde hierboven het vak van een jurist als economischer nuttiger. Ofdat dat waar is daar ben ik niet van overtuigd, het gekke van juristen is dat zij letterlijk uit het niets werk kunnen creëren voor zowel zichzelf als voor andere juristen. Span een rechtszaak aan en voilà, de andere partij heeft ook een of meerdere juristen nodig. Misschien zie ik nu spoken maar ik vraag me weleens af ofdat die juridisering waar wij het laatste decennium, en misschien al wat langer, zo over klagen veroorzaakt is door het sterk gestegen aantal rechtenstudenten.
Het is natuurlijk leuk als er op die manier extra werkgelegenheid ontstaat maar al dat geld wat de klanten aan juristen betalen kunnen ze niet ergens anders aan besteden.

Die stoute juristen toch he! Soms denk ik dat je over dat gespuis droomt. Het is duidelijk dat uw kennis heel beperkt is over het juridisch systeem en de wereldordening én toch kom je vaak onzin verkopen. Je lijkt er zelfs een karikatuur van te maken. De lounge staat beneden. :)

Bartvb

Legacy Member
glashelder zei:
Nou nee, 111 studenten verspreid over 4 jaar zijn er 27,5 per jaar :p

Ik zou niet weten hoeveel er effectief in de master zitten, maar 22 studenten in Gent (wat toch geen kleine studentenstad is zoals Hasselt of zo) zal wel niet zo heel veel meer of minder zijn dan in de masters in de andere universiteiten. Dat vind ik nog altijd geen overrompeling hoor, maar het zal wel aan mij liggen.

Neen?

Pak UA er nog eens bij, VUB, en Limburg als er daar ook zitten, en kijk dan eens hoeveel vacatures er jaarlijks zijn voor afgestudeerde sociologen zonder ervaring. Zuivere sociologenvacatures, dus geen vacatures waar ge ook met andere univdiplomas binnen kunt.

Bartvb

Legacy Member
Iemand zei:
Zo eigenaardig vind ik dat nou ook niet. In de wetenschap dat het eerste jaar vaak een heel algemeen jaar is, kan ik dat perfect begrijpen. Ik wist na mijn eerste jaar rechten ook niet wat recht was. Je ziet wat flarden, maar nog geen geheel en dan is zoiets vrij moeilijk.

Had je geen vak inleiding tot het recht dan in het eerste jaar? Het is wel degelijk de bedoeling (van dat vak) dat je na één jaar een definitie kunt plakken op je vak, al is het maar een theoretische definitie. Dat vormt immers een belangrijk onderdeel van de basis waarop je verder kunt bouwen.

Iemand zei:
Wat die kick offs betreft ben ik het ook oneens. Student zijn is ook gewoon veel feesten en plezier maken vind ik. Studeren moet zeker en vast ook gebeuren, maar es feesten ook. :) Overigens vind ik het compleet normaal dat mensen naar een stad trekken om zich een aantal jaar te amuseren. :).

Ik denk dat Wonkelrijm wel niet tegen het feit was dat er gefeest wordt, maar eerder dat de media weer zo eentonig berichten over het studentenleven. Het feesten komt in beeld, over de buizen en miserie achteraf zwijgt de VRT (op StuBru moet immers altijd een positief en leuk verhaal verteld worden). Vele scholieren krijgen zo een verkeerd beeld en stappen de univ binnen met het gedacht dat het om te feesten is.

Iemand

Legacy Member
Bartvb zei:
Had je geen vak inleiding tot het recht dan in het eerste jaar? Het is wel degelijk de bedoeling (van dat vak) dat je na één jaar een definitie kunt plakken op je vak, al is het maar een theoretische definitie. Dat vormt immers een belangrijk onderdeel van de basis waarop je verder kunt bouwen.


Ik denk dat Wonkelrijm wel niet tegen het feit was dat er gefeest wordt, maar eerder dat de media weer zo eentonig berichten over het studentenleven. Het feesten komt in beeld, over de buizen en miserie achteraf zwijgt de VRT (op StuBru moet immers altijd een positief en leuk verhaal verteld worden). Vele scholieren krijgen zo een verkeerd beeld en stappen de univ binnen met het gedacht dat het om te feesten is.

Ja, ik heb zo een vak gehad en dat geeft inderdaad wel een paar onvolmaakte definities. Doch doelde ik meer op het recht as such. Casusjes oplossen, ook al zijn ze easy peasy, is ook wel fijn.

Punt is ook dat er te weinig rechtsvakken zijn in het eerste jaar om u echt een beeld te kunnen vormen van wat is recht. Naast wat inleidende vakken hebben we staatsrecht en strafrecht gekregen dat vrij degelijk was van inhoud. Inleiding tot privaatrecht is inleidend zoals de titel zegt. ^^

Daarmee wist ik ook niet echt goed, wat is recht. Nu weet ik dat wel en ben persoonlijk heel blij dat ik rechten doe. Zou niets anders willen doen hebben. (Op geneeskunde mss na, maar dat staat er nog iets onder.)


2) Die nuance heb ik gemist. In dat geval ben ik het wel met hem eens. :)

glashelder

Legacy Member
Iemand zei:
Zo eigenaardig vind ik dat nou ook niet. In de wetenschap dat het eerste jaar vaak een heel algemeen jaar is, kan ik dat perfect begrijpen. Ik wist na mijn eerste jaar rechten ook niet wat recht was. Je ziet wat flarden, maar nog geen geheel en dan is zoiets vrij moeilijk.
Ja, zoiets zei zij ook. We hebben wel het (inleidend) vak sociologie gehad en een richtingsspecifiek vak (over actuele maatschappelijke problemen), maar dat was blijkbaar nog niet duidelijk genoeg voor haar. Maar dan had ze het er ook over dat ze dan in een boekenwinkel bijvoorbeeld kijkt bij de afdeling sociologie, maar dat ze eigenlijk niet weet of wat er daar staat wel sociologie is...

Ik zei toen ook dat ik dat (gelukkig :p) wel wist, omdat ik ook buiten mijn lesuren graag dingen daarover lees of opzoek, bijvoorbeeld een sociologisch blog lezen. En dat doet zij dus niet.

Bartvb zei:
Neen?

Pak UA er nog eens bij, VUB, en Limburg als er daar ook zitten, en kijk dan eens hoeveel vacatures er jaarlijks zijn voor afgestudeerde sociologen zonder ervaring. Zuivere sociologenvacatures, dus geen vacatures waar ge ook met andere univdiplomas binnen kunt.

Volgens de VDAB is het dan juist weer een heel goed diploma om binnen een jaar aan werk te geraken ;) Geen idee of dat dan over specifieke sociologenvacatures gaat, maar het is dus niet alsof werkloze sociologen zo talrijk zijn, lijkt mij. Wat ik eerder deze week in Volt zag (verlaagde werkloosheid voor sociologen!) vond ik dan ook, euh, vreemd...

En wat ik ook wou duidelijk maken: sociologie is geen richting waar in één klas hon-der-den studenten zitten. Mensen krijgen dus soms dat idee, maar die richting is zo onbekend, mensen weten niet eens wát ik nu eigenlijk studeer. Sociologen worden daarmee in hetzelfde vakje geduwd als "pol&soc" (politieke dus), communicatiewetenschappen en psychologie, terwijl dát juist de massale richtingen zijn, en sociologie juist heel vaak vergeten wordt binnen de faculteit zelf. Het feit alleen al dat mensen vaak politieke wetenschappen bedoelen als ze pol&soc zeggen (zelfs al ze het niet over Leuven hebben).

De arbeidsmarkt voor sociologen IS dus idd een nichemarkt volgens mij, maar dat is de richting net zo goed...

Genious

Legacy Member
glashelder zei:
Waar halen jullie dat toch steeds?
Uw richtingh heeft het ongeluk dat een leek het verschil niet/nauwelijks maakt tussen sociologie en psychologie.

Helaas wordt zo ook zwaar onderschat hoe interessant zo'n diploma is.
Ik ken er totaal niets van, maar uit de cijfers blijkt toch altijd dat er zeker voldoende vraag naar sociologen is.

Veel geluk ermee in ieder geval. :)

glashelder

Legacy Member
Genious zei:
Uw richtingh heeft het ongeluk dat een leek het verschil niet/nauwelijks maakt tussen sociologie en psychologie.
Dat is wel grappig soms :p

"En wat studeer jij nu precies?"
"Sociologie."
"Ah, psychologie!"

:')

Maartenn

Legacy Member
John1307 zei:
Ten eerste: aan Amerikaanse universiteiten wordt even hard of nog harder gefeest als hier.
Als het nog harder is dan hier. Het niveau is daar bijster laag.
(misschien de topuniefs iets beter)
Ten tweede: hoge inschrijvingsgelden creëren ook hoge verwachtingen. Grade inflation is een courant probleem in Amerika.
Je koopt daar eigenlijk je diploma. Als je zoveel betaalt, verwacht je iets terug.
Buizen doen ze daar bitter weinig.

Ten vierde: Amerikanen doen er gemiddeld langer over om hun studie af te werken dan Europeanen. Rarara hoe dat komt...
Waarom? Omdat het programma gewoon zo ingesteld is. Een bachelor is 4 jaar en de bedoeling is vaak dat je dan al meteen gaat werken.
Een bachelor is daar een volwaardig diploma om te werken in tegenstelling tot hier.
(al hebben ze het hier ook willen invoeren met de bama structuur, maar het werkt niet merk ik)


Ten zesde: Er is een enorme student loan bubble (ter waarde van een biljard dollar) ontstaan. Ik hou mijn hart vast wanneer die gaat ontploffen.
Idd. Het systeem daar, is echt geen goed systeem.
Als je daar dan nog bijneemt dat studenten vaak gekozen worden op basis van sportbeurzen of dergelijke dan weet je wel hoe hypocriet het systeem daar soms is. De sterspeler van het basketteam bv zal er wel door zijn, hoe dom die ook is.

Maar ja laten we maar mensen veroordelen tot het failissement, dan zullen ze hun studies serieuzer nemen. Natuurlijk vergeet ge wel dat we gemiddeld beter zijn opgeleid dan een college educated Amerikaan.

Ik heb zelf men bachelor in de vs gedaan omdat wij toen daar woonden. Toen we terug in belgie kwamen en ik merkte dat een bachelor hier niet veel waarde had op zich besloot ik een master bij te doen. Viel dat even tegen.
Het niveau lag 5 keer zo hoog.

Vergeet ook niet dat in de VS je een hoog GPA moet halen meestal voor een master te mogen doen (3,2 bv waar ik studeerde) en het rare is dat bijna iedereen dat haalt. Als je weet dat 3.0 meestal +- 80% is... Ik ken niet veel mensen hier in belgie die hun bachelor afsluiten met 16 gemiddeld!
Iedereen is misschien overdreven, maar veel mensen halen het wel. Al is het wel zo dat een meerderheid nooit die master doet omdat je met een bachelor goed zit. Je kan bv met die bachelor ook doctoreren. Wat in Belgie dan weer niet kan als ik me niet vergis.

Om het grote verschil tussen USA en Belgie aan te geven (buiten het inschrijvingsgeld): wie wil werken en hard werkt, komt er in de VS! In Belgie kan je, ondanks hard werk, op alles nog gebuisd zijn als je niet slim genoeg bent (niet hard genoeg leert tijdens de blok).
In de VS niet. Daar haal je al 50-60% van je punten tijdens het jaar door huiswerk te doen. En ze geven daar effectief veel punten voor. Hier in Belgie niet echt merk ik op. De tijd die ik in laboverslagen stak was echt te hoog voor de return die je kreeg puntengewijs. Om dan nog maar te zwijgen dat al die uren gezwoeg voor laboverslagen vaak vertaald werden in een cijfer op 2-4 van de 20 punten in totaal en dus in wezen totaal niks voorstellen.

Avondland zei:
Toelatingsexamens zijn volgens mij nutteloos, omdat je niet kan garanderen dat iedere aspirant-student bij aanvang zijn potentieel kan tonen. Ik was een eerder middelmatige student bij aanvang, maar wist voor mijn masterthesis wel een 17/20 te behalen.

Een thesis is dan ook extreem subjectief en vrij oneerlijk vaak.
Je hebt proffen die al een 16 geven voor zo goed als niets terwijl er anderen zijn die 14 geven voor een meesterwerk waarmee je bij wijze van spreken de nobelprijs voor zou kunnen winnen.
(zonder afbreuk te willen doen aan uw 17, maar de punten op een thesis vind ik vaak nogal bizar. Heb zelf letterlijk meegemaakt dat een prof me vroeg of ik wou doctoreren en zoja, zou hij me iets meer gegeven hebben....)

Maartenn

Legacy Member
NotoriousP zei:
Dat is eerder uw visie waar ik niet mee akkoord ga maar laten we veronderstellen dat uw visie de juiste is. Jij zegt dat zelfs die fictieve student com. wet. uiteindelijk zijn studies terug betaalt en een bijdrage levert maar dit doet hij toch in veel mindere mate dan de dokter, ingenieur of in uw geval advocaat? De overheid zou toch op zen minst moeten aansporen om voor een studie te kiezen die een grotere meerwaarde levert voor de maatschappij?

Vergeet niet dat de noodzakelijke profielen soms varieren (bepaalde beroepen blijven altijd hard nodig, maar soms veranderen er wel zaken).
Een extreem voorbeeld is informatica: vroeger had men er te weinig en iedereen werd aangemoedigd het te doen en nu lijkt het wel alsof er te veel zijn. Als je ziet wat voor jobs die mensen soms moeten doen.
Die informaticabubbel is gebarsten en hoe.

Dus als je met quota gaat werken, ga je ook continu aanpassingen moeten doen en toekomstvoorspellingen moeten doen. In een beroep als arts is dit iets eenvoudiger om te doen dan in andere beroepen.

BeeLz

Legacy Member
NotoriousP zei:
Laten we dan gewoon het inschrijvingsgeld verhogen voor studies die minder economische waarde hebben?

Dan komen we met economisten die belachelijke jobs gaan doen. Heck, het probleem is dat er teveel afgestudeerden zijn en te weinig deftige jobs voor die mensen. Ondertussen vragen bedrijven voor alles en nog wat een bachelor of een master voor een job die iemand met een gemiddeld IQ en 2 maand opleiding kan doen.
Nu zijn die jobs weggelegd voor mensen met een "minder" diploma, maar maak u geen illusies. Als iedereen Economie, Burgie, Rechten, etc gaat studeren zitten we ook met een hopeloos overschot. Als ik zie in wat voor jobs sommige afgestudeerden in deze richtingen belanden aan wat voor voorwaarden, dan stel ik me toch vragen.
En uiteindelijk gaat 90% van de economisten werken in een functie waar ze rechtstreeks niets meer van hun studie gebruiken.

servelli

Legacy Member
BeeLz zei:
Dan komen we met economisten die belachelijke jobs gaan doen. Heck, het probleem is dat er teveel afgestudeerden zijn en te weinig deftige jobs voor die mensen. Ondertussen vragen bedrijven voor alles en nog wat een bachelor of een master voor een job die iemand met een gemiddeld IQ en 2 maand opleiding kan doen.

Klopt. Ik verwacht dat in de toekomst (en dan spreek ik over 20-30 jaar) de academische opleidingen afgebouwd worden waar het kan. En meer praktische, kortere en toegankelijkere opleidingen in de plaats. Zoals dat bij de hogescholen in zekere mate al het geval is.

Benjamin

Legacy Member
Mr. zei:
Zelf ben ik ook een voorstander van dergelijke ingangsexamens. Al is het maar een kleine test om diens basis of wiskunde te testen. Het zou denk ik zijn effect niet missen.
Inderdaad, ze hoeven van mij zeker niet loodzwaar en dus selectief te zijn maar het is een goede zaak om hiermee te testen ofdat je voldoende beslagen ten ijs komt.
Bij sommige studierichtingen kan je wel die toelatingsexamens als selectieinstrument gebruiken. Dit gezegd hebbende: ik denk dat er rustig wat meer artsen en tandartsen zouden mogen worden opgeleid gezien de wel erg hoge lonen die zij nu krijgen (kunstmatig gecreëerde schaarste of een te goede organisatie doordat het zo gereguleerd is?).

BeeLz

Legacy Member
Ik vind tandartsen en artsen in het algemeen echt niet overbetaald hoor. Zeker niet als je rekening houdt met hun studie, investering ( praktijk ), verantwoordelijkheid etc. Hoe hoger de verantwoordelijkheid, hoe moeilijker de ingrepen, hoe hoger het loon. Is volgens mij niks mis mee.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan