Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Waar studeer jij tijdens den blok?


  • Totaal aantal stemmers
    263
  • Opiniepeiling gesloten.

Cadiuro

Legacy Member
Fliblit zei:
Ik begrijp het plezier van cantussen niet. Zingen is leuk, maar die ad fundums :unsure:

Ik kan nie zuppen :(

Normaal gezien kunde gerust ne cantus doorkomen zonder te moeten adden e.

Enkel als ge gestraft wordt (braaf zijn dus!) of meedoet aan een estafette of wedstrijdje (gewoon ni volunteeren!) MOET ge echt een adje doen.

zarathustra

Legacy Member
Bananarama zei:
De uitleg zou als volgt zijn:

Als de persoonsvorm van een onregelmatig werkwoord bij gij/ge in de verleden tijd uitgaat op een -t, valt die bij inversie niet weg: ge waart - waart ge, ge kwaamt - kwaamt ge en dus ook ge vondt - vondt ge, ge hadt - hadt ge.


Ik merk echter dat zowel ik als mijn omgeving (waarin behalve op school/werk niemand "je" gebruikt, maar altijd "ge") in erg veel gevallen van inversie met "ge" de -t van het ww laat vallen. Mijns inziens is die verklarende regel voor "hadt ge" dus fameus aan het verouderen...

Of uw omgeving faalt gewoon in het toepassen van de regels.

Zo kunnen we allemaal beginnen eh, mijn omgeving op het 9lives forum faalt in het toepassen van de dt regels. Dus laten we concluderen dat die regel niet meer telt.

Th1x4nG

Legacy Member
Bananarama zei:
Mijns inziens is die verklarende regel voor "hadt ge" dus fameus aan het verouderen...

Mijns inziens is formeel en ouderwets. Gebruik: volgens mij.

:unsure:

Hellrabbit

Legacy Member
Bananarama zei:
Ik vind dat toch maar zever hoor :wtf: Bij verleden tijd hoort gewoonweg geen -t, tenzij die deel van de stam is. Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"? En als gediplomeerd T&L-er beroep ik mij op de autoriteitsregel en zeg ik dat "gij hadt" vanaf nu niet langer de juiste spelling is :D

Erm, no offense maar ge gaat eerder "liept ge" zeggen dan "liep ge" tbh. Het is juist in die sterke werkwoorden waar het opvalt dat die regel nogaltijd courant is.

AmandaH

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Erm, no offense maar ge gaat eerder "liept ge" zeggen dan "liep ge" tbh. Het is juist in die sterke werkwoorden waar het opvalt dat die regel nogaltijd courant is.
ik zeg altijd "liep ge"

Kerelke

Legacy Member
Bananarama zei:
Ik vind dat toch maar zever hoor :wtf: Bij verleden tijd hoort gewoonweg geen -t, tenzij die deel van de stam is. Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"? En als gediplomeerd T&L-er beroep ik mij op de autoriteitsregel en zeg ik dat "gij hadt" vanaf nu niet langer de juiste spelling is :D

Liept ge, wordt toch veel gebruikt?

Algemeen:
Ik krijg het van mensen die absoluut je willen gebruiken ipv ge en zich dan verheven voelen boven diegene wel ge gebruiken.
Nog erger is dat leerkachten nederlands die master T&L gedaan hebben die regels zelf niet eens kennen.

Th1x4nG

Legacy Member
Hellrabbit zei:
limburger mss :s:s:s


Ik moest onlangs lachen, iemand op het forum die schreef "kunt ge niet voor suggelen" :D locatie: Hasselt

Ik had het ook echt al zo keilimburgs in mijn hoofd uitgesproken met die suggelen... Binnenpretje :unsure:

maxkes

Legacy Member
Th1x4nG zei:
Ik moest onlangs lachen, iemand op het forum die schreef "kunt ge niet voor suggelen" :D locatie: Hasselt

Ik had het ook echt al zo keilimburgs in mijn hoofd uitgesproken met die suggelen... Binnenpretje :unsure:

Die zin is toch juist denk ik, niet?

Hellrabbit

Legacy Member
Silmarunya zei:
Oost-Vlaming, ook 'liep ge'. We zeggen wel 'waart ge' en al de andere t's, maar liep ge krijgt hier nooit een -t

Welja, stop er dan maar mee want het is fout :tongue:

glashelder

Legacy Member
Kerelke zei:
Ik krijg het van mensen die absoluut je willen gebruiken ipv ge

Hier wordt dat gewoon niet gebruikt. Of althans (ik heb er eens opgelet na een discussie met iemand): het wordt alleen gebruikt als je de nadruk wil leggen op de persoon. Bovendien komt de gij-vorm dan gewoon bovenop de je-vorm. Dus:
- ej gie da gedaon? (Heb jij dat gedaan? Of iemand anders?) - Let ook op de 'j' bij 'ej'. "Heb je gie da gedoan?"
- ejje da gedoan? (Heb je dat gedaan? Of niet?)

Heel grappig, maar zo zit het blijkbaar ineen. Nu ja, West-Vlaams, dat zal wel weer niet tellen :p Maar ge of gij gebruiken voelt voor mij gewoon heel erg onnatuurlijk aan. Soms gebruik ik het eens hier op 9lives, maar da's meer omdat ik het hier zo vaak lees en dan overneem.

U/uw gebruiken we hier trouwens ook nooit. Maar goed, da's dus niet uit één of ander superioriteitscomplex of om correct te willen zijn, want de rest van de zin trekt ook op niet veel, obviously :D

Wikkesman

Legacy Member
formele schrijftaal = wetenschappelijk onderbouwd, implementeer alle grammaticale spellingshitregels enzo

informele spreektaal: gewoon lullen & raaaaaskallen ok ? als de mense u maar verstaan

in dat geval is het GE, als GE geen GE gebruikt, ga dan naar holland!

"je" is belachelijk en ik zou er een moord voor doen, misschien zelfs meer dan één, dat in elk Vlaams tijdmagazine of Vlaamse strip/roman/liedje de AllerHeiligste "GE" terug zijn intrede doet

WIJ ZIJN GEEN HOLLANDERS :angry:

veegt t schuim van zijn lippen af
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan