Drew
Legacy Member
Euh, jawel.Bananarama zei:Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Euh, jawel.Bananarama zei:Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"?
Fliblit zei:Ik begrijp het plezier van cantussen niet. Zingen is leuk, maar die ad fundums
Ik kan nie zuppen![]()
Fliblit zei:Ik begrijp het plezier van cantussen niet. Zingen is leuk, maar die ad fundums
Ik kan nie zuppen![]()

Drew zei:Euh, jawel.
lantaarnpaal zei:ik heb nog nooit nen ad fundum gekunnen![]()
Cadiuro zei:Dude waar kwam da nu vandaan da ik overal in slaap zou vallen

Bananarama zei:De uitleg zou als volgt zijn:
Als de persoonsvorm van een onregelmatig werkwoord bij gij/ge in de verleden tijd uitgaat op een -t, valt die bij inversie niet weg: ge waart - waart ge, ge kwaamt - kwaamt ge en dus ook ge vondt - vondt ge, ge hadt - hadt ge.
Ik merk echter dat zowel ik als mijn omgeving (waarin behalve op school/werk niemand "je" gebruikt, maar altijd "ge") in erg veel gevallen van inversie met "ge" de -t van het ww laat vallen. Mijns inziens is die verklarende regel voor "hadt ge" dus fameus aan het verouderen...
Bananarama zei:Mijns inziens is die verklarende regel voor "hadt ge" dus fameus aan het verouderen...

Bananarama zei:Ik vind dat toch maar zever hoorBij verleden tijd hoort gewoonweg geen -t, tenzij die deel van de stam is. Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"? En als gediplomeerd T&L-er beroep ik mij op de autoriteitsregel en zeg ik dat "gij hadt" vanaf nu niet langer de juiste spelling is
![]()
ik zeg altijd "liep ge"Hellrabbit zei:Erm, no offense maar ge gaat eerder "liept ge" zeggen dan "liep ge" tbh. Het is juist in die sterke werkwoorden waar het opvalt dat die regel nogaltijd courant is.
Bananarama zei:Ik vind dat toch maar zever hoorBij verleden tijd hoort gewoonweg geen -t, tenzij die deel van de stam is. Men zegt (tegenwoordig, over de middeleeuwen en vroegmoderne periode ga ik het niet hebben) toch ook niet "ge liepT" of "liepT ge"? En als gediplomeerd T&L-er beroep ik mij op de autoriteitsregel en zeg ik dat "gij hadt" vanaf nu niet langer de juiste spelling is
![]()
Hellrabbit zei:limburger mss![]()
locatie: Hasselt
Hellrabbit zei:limburger mss![]()
Th1x4nG zei:Ik moest onlangs lachen, iemand op het forum die schreef "kunt ge niet voor suggelen"locatie: Hasselt
Ik had het ook echt al zo keilimburgs in mijn hoofd uitgesproken met die suggelen... Binnenpretje![]()
Silmarunya zei:Oost-Vlaming, ook 'liep ge'. We zeggen wel 'waart ge' en al de andere t's, maar liep ge krijgt hier nooit een -t

Kerelke zei:Ik krijg het van mensen die absoluut je willen gebruiken ipv ge
Maar ge of gij gebruiken voelt voor mij gewoon heel erg onnatuurlijk aan. Soms gebruik ik het eens hier op 9lives, maar da's meer omdat ik het hier zo vaak lees en dan overneem. 
