Nas
Legacy Member
Wijven die Gents praten zijn pas vuiledraket zei:Wijven die west-vlaams spreken zijn zo vies![]()



En ja, hier in Knokke praten wij geen plat West-Vlaams ze



Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wijven die Gents praten zijn pas vuiledraket zei:Wijven die west-vlaams spreken zijn zo vies![]()






Echt Leives is ook iets raar, maar tzijn allemaal 50+ers die dat nog spreken. En dan zit er echt nog verschil tussen Wezemaals, Betekoms en Leuvens, hoewel die allemaal echt nog geen 15km uit elkaar liggen.Cadiuro zei:Leuke anekdote: Café in Betekom ooit waar een getuige van Jehovah binnenkwam. Die zegt tegen de cafébazin 'Ik heb de leer van Jehovah mee!'. Cafébazin zegt daarop 'Ja sgoe, zet ma in de gang, dan wordt em ni nat.'
Leer <= leeer <= leejer <= ladder. Die dacht da diee man echt ne ladder meehad.

J.F. zei:Ik ben van Limburg, wa denkte?
Wat studeer jij eigenlijk, audiologische wetenschappen ofzo? En daarvoor T&L? Valt dat dan mee met die wetenschappen?

joshetei zei:Thangt er vanaf vanwaar ze zijn, die buurten van Poperinge vind ik het 'vuilst' klinken![]()
Mja, tis inderdaad wel het platst uitgesproken en zeer uitgebreid aan dialectwoorden, dus voor een buitenstaander zeer moeilijk verstaanbaar. Ik kan geen perfect AN en ik weet dat, maar ik probeer wel altijd mijn best te doen.
Ik had ook nog interesse in audiologie, maar vakken zoals Utred vandaag leert, zou ik compleet op falen. Dat lag echt wel puur aan die persoon hoor dan, ik kan dat wel!joshetei zei:Het rare aan West-Vlamingen vind ik vooral dat die precies niet kunnen fluisteren, alsof die dat nooit geleerd hebben. 2 jaar geleden was onze prof van landmeten het gebabbel in de klas wat beu, hij stapt naar ne student en zegt 'fluister toch eens als ge iets tegen elkaar wilt zeggen', en die kon dat dus echt niet![]()
Dat was trouwens leuk aan 't kaho, die groepen volgens regio. En vooral ook handig 
Tsubasa zei:coldplayke, zijt gij zo eentje dat "gaat buizen" en dan 16 heeft? Want gij leert alles toch precies deftig?
Hier deftige voormiddag gehad. Maar echt nog belachelijk veel herhaalwerk te gaan. En de zin is altijd over na de middag...


glashelder zei:
). Khebt daar van nog al verschillende mensen gehoord en allemaal consistent (zowel qua locatie als qua personen als qua tijd, zo'n 30 jaar geleden), dus ik ga der wel vanuit dat et betrouwbaar is 
Cadiuro zei:Moppen die ook int echt gebeuren, zijn de beste.
Tis één van die verhalen die mijn opa steeds opnieuw vertelt (de mens begint een beetje te vergeten en vertelt dus dezelfde paar verhalen vaak opnieuw, meestal beginnend met 'kheb het misschien al verteld, maar...'). Khebt daar van nog al verschillende mensen gehoord en allemaal consistent (zowel qua locatie als qua personen als qua tijd, zo'n 30 jaar geleden), dus ik ga der wel vanuit dat et betrouwbaar is
![]()

Orchidee_x zei:Mja, tis inderdaad wel het platst uitgesproken en zeer uitgebreid aan dialectwoorden, dus voor een buitenstaander zeer moeilijk verstaanbaar. Ik kan geen perfect AN en ik weet dat, maar ik probeer wel altijd mijn best te doen.
Ik had ook nog interesse in audiologie, maar vakken zoals Utred vandaag leert, zou ik compleet op falen.


Utred zei:Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.
Net alsof zij de gewone i niet kennen en het als een e horen.Utred zei:Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.
glashelder zei:'k Had het ook niet meteen over die mop hoor, maar dat leer dus geen typisch dialectwoord in een bepaalde streek is. Het wordt in heel Vlaanderen gebruikt (met soms dus een andere uitspraak).
Overigens ken ik die mop ook al van op Nederlandstalige fora, als het eens over getuigen van Jehovah gaat. Volgens mij is die mop ooit eens gemaakt en wordt die soms in het echt gebruikt ook, als het mogelijk is. Dus ik geloof wel dat zoiets ooit wel gebeurd is hoor, maar origineel was het niet![]()
Nuja, was er zelf niet bij, twas zo'n 10jaar voor ik geboren werd.Cadiuro zei:Leer <= leeer <= leejer <= ladder. Die dacht da diee man echt ne ladder meehad.

Ja vooral in't eerste, we zaten met een stuk of 10 Oostvlamingen uit de gemeenten rond Gent in de W-VL groep terwijl Eeklo dan weer in de andere groep zat, sloeg echt nergens opOrchidee_x zei:Dat was trouwens leuk aan 't kaho, die groepen volgens regio. En vooral ook handig![]()

Utred zei:Je zou er van verschieten als je het verschil hoort tussen nu en het begin van het jaar bij sommige West-Vlamingen. Ik had van velen nooit gedacht dat die deftig gingen kunnen spreken, maar zo'n logopediste helpt blijkbaar wel
Zolang het niet te erg is qua plat praten, hebben West-Vlamingen het niet eens zo moeilijk. Die moeten niet op hun tweeklanken letten want die spreken ze al juist uit
De verschillen vallen ook meer op bij hen, waardoor ze gemakkelijker zijn om aan te werken. Bij bv Gent en omstreken worden de a en e te veel naar achter uitgesproken, veel subtieler dan de g en h van westvlamingen maar ook moeilijker om er uit te krijgen. En die Gentse r is ook zeer moeilijk om er helemaal uit te krijgen, dat lukt maar half bij mij.
Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.

