Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Waar studeer jij tijdens den blok?


  • Totaal aantal stemmers
    263
  • Opiniepeiling gesloten.

Cadiuro

Legacy Member
Kvind dat nog altijd grappig hoe weinig eigen woorden het Brabants dialect heeft, hoe dat dialect zich echt voornamelijk onderscheidt in uitspraak.

'Ojo' of 'Wajo', 'Ket', 'Gemaan' en 'Paike' of 'Pekke' zullen zowat de meest voorkomende zijn.
Natuurlijk zijn er nog locale verschillen ('Musht' rond Keerbergen, bv), maar al bij al zijn er nog steeds weinig. Zeker als je vergelijkt met West-Vlaanderen.

Dat is natuurlijk het jeugddialect dat ik nu bedoel. Als mijn pa Betekoms begint te spreken, versta ik daar ook niks meer van :s Echt Leives is ook iets raar, maar tzijn allemaal 50+ers die dat nog spreken. En dan zit er echt nog verschil tussen Wezemaals, Betekoms en Leuvens, hoewel die allemaal echt nog geen 15km uit elkaar liggen.

Leuke anekdote: Café in Betekom ooit waar een getuige van Jehovah binnenkwam. Die zegt tegen de cafébazin 'Ik heb de leer van Jehovah mee!'. Cafébazin zegt daarop 'Ja sgoe, zet ma in de gang, dan wordt em ni nat.'

Leer <= leeer <= leejer <= ladder. Die dacht da diee man echt ne ladder meehad.

Bananarama

Legacy Member
Als ik met West-Vlamingen in een treinwagon blijk te zitten, ga ik altijd in een andere wagon zitten. Ik wou dat ik verdraagzamer kon zijn, maar ik hou het gewoon écht niet uit :(

glashelder

Legacy Member
Cadiuro zei:
Leuke anekdote: Café in Betekom ooit waar een getuige van Jehovah binnenkwam. Die zegt tegen de cafébazin 'Ik heb de leer van Jehovah mee!'. Cafébazin zegt daarop 'Ja sgoe, zet ma in de gang, dan wordt em ni nat.'

Leer <= leeer <= leejer <= ladder. Die dacht da diee man echt ne ladder meehad.

Het Vlaams woordenboek » leer :p

Utred

Legacy Member
J.F. zei:
Ik ben van Limburg, wa denkte?

Wat studeer jij eigenlijk, audiologische wetenschappen ofzo? En daarvoor T&L? Valt dat dan mee met die wetenschappen?

Inderdaad. Ik heb wetenschappen gedaan in het middelbaar en het is niet zo heel moeilijk dus dat valt nog wel mee. Het was wel weer efkes gewoon worden na t&l:p

Orchidee

Legacy Member
joshetei zei:
Thangt er vanaf vanwaar ze zijn, die buurten van Poperinge vind ik het 'vuilst' klinken :p
:unsure:Mja, tis inderdaad wel het platst uitgesproken en zeer uitgebreid aan dialectwoorden, dus voor een buitenstaander zeer moeilijk verstaanbaar. Ik kan geen perfect AN en ik weet dat, maar ik probeer wel altijd mijn best te doen. :) Ik had ook nog interesse in audiologie, maar vakken zoals Utred vandaag leert, zou ik compleet op falen.
joshetei zei:
Het rare aan West-Vlamingen vind ik vooral dat die precies niet kunnen fluisteren, alsof die dat nooit geleerd hebben. 2 jaar geleden was onze prof van landmeten het gebabbel in de klas wat beu, hij stapt naar ne student en zegt 'fluister toch eens als ge iets tegen elkaar wilt zeggen', en die kon dat dus echt niet :p
Dat lag echt wel puur aan die persoon hoor dan, ik kan dat wel! :p Dat was trouwens leuk aan 't kaho, die groepen volgens regio. En vooral ook handig :)

Racing_Genk

Legacy Member
Tsubasa zei:
coldplayke, zijt gij zo eentje dat "gaat buizen" en dan 16 heeft? Want gij leert alles toch precies deftig?

Hier deftige voormiddag gehad. Maar echt nog belachelijk veel herhaalwerk te gaan. En de zin is altijd over na de middag...

Tot wnr ebt gij nog? :p

@cadiuro: idd, de enige vlaams brabantse woorden die ik soms gebruik zijn 'gemaan' en 'ket' :p

Vio

Legacy Member
Oilsjters hier! En ik vind dat dialecten moeten blijven bestaan, dat is een stuk van onze cultuur. En persoonlijk vind ik west-vlaams wel nog leuk.

Cadiuro

Legacy Member
glashelder zei:

Moppen die ook int echt gebeuren, zijn de beste.

Tis één van die verhalen die mijn opa steeds opnieuw vertelt (de mens begint een beetje te vergeten en vertelt dus dezelfde paar verhalen vaak opnieuw, meestal beginnend met 'kheb het misschien al verteld, maar...' :( ). Khebt daar van nog al verschillende mensen gehoord en allemaal consistent (zowel qua locatie als qua personen als qua tijd, zo'n 30 jaar geleden), dus ik ga der wel vanuit dat et betrouwbaar is :p

glashelder

Legacy Member
Cadiuro zei:
Moppen die ook int echt gebeuren, zijn de beste.

Tis één van die verhalen die mijn opa steeds opnieuw vertelt (de mens begint een beetje te vergeten en vertelt dus dezelfde paar verhalen vaak opnieuw, meestal beginnend met 'kheb het misschien al verteld, maar...' :( ). Khebt daar van nog al verschillende mensen gehoord en allemaal consistent (zowel qua locatie als qua personen als qua tijd, zo'n 30 jaar geleden), dus ik ga der wel vanuit dat et betrouwbaar is :p

'k Had het ook niet meteen over die mop hoor, maar dat leer dus geen typisch dialectwoord in een bepaalde streek is. Het wordt in heel Vlaanderen gebruikt (met soms dus een andere uitspraak).

Overigens ken ik die mop ook al van op Nederlandstalige fora, als het eens over getuigen van Jehovah gaat. Volgens mij is die mop ooit eens gemaakt en wordt die soms in het echt gebruikt ook, als het mogelijk is. Dus ik geloof wel dat zoiets ooit wel gebeurd is hoor, maar origineel was het niet :p

Tsubasa

Legacy Member
Ah kijk se, ja ik heb de moeite niet gedaan om uw link te openen en te bekijken :p. Uw gewone post zijn al lang genoeg!

Utred

Legacy Member
Orchidee_x zei:
:unsure:Mja, tis inderdaad wel het platst uitgesproken en zeer uitgebreid aan dialectwoorden, dus voor een buitenstaander zeer moeilijk verstaanbaar. Ik kan geen perfect AN en ik weet dat, maar ik probeer wel altijd mijn best te doen. :) Ik had ook nog interesse in audiologie, maar vakken zoals Utred vandaag leert, zou ik compleet op falen.

Je zou er van verschieten als je het verschil hoort tussen nu en het begin van het jaar bij sommige West-Vlamingen. Ik had van velen nooit gedacht dat die deftig gingen kunnen spreken, maar zo'n logopediste helpt blijkbaar wel:p
Zolang het niet te erg is qua plat praten, hebben West-Vlamingen het niet eens zo moeilijk. Die moeten niet op hun tweeklanken letten want die spreken ze al juist uit:p
De verschillen vallen ook meer op bij hen, waardoor ze gemakkelijker zijn om aan te werken. Bij bv Gent en omstreken worden de a en e te veel naar achter uitgesproken, veel subtieler dan de g en h van westvlamingen maar ook moeilijker om er uit te krijgen. En die Gentse r is ook zeer moeilijk om er helemaal uit te krijgen, dat lukt maar half bij mij.
Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.

Cadiuro

Legacy Member
Utred zei:
Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.

Brabanders ook, blijkbaar. Ik hoor dat zelf echt totaal niet, maar zeg het blijkbaar wel fout.


glashelder zei:
'k Had het ook niet meteen over die mop hoor, maar dat leer dus geen typisch dialectwoord in een bepaalde streek is. Het wordt in heel Vlaanderen gebruikt (met soms dus een andere uitspraak).

Overigens ken ik die mop ook al van op Nederlandstalige fora, als het eens over getuigen van Jehovah gaat. Volgens mij is die mop ooit eens gemaakt en wordt die soms in het echt gebruikt ook, als het mogelijk is. Dus ik geloof wel dat zoiets ooit wel gebeurd is hoor, maar origineel was het niet :p

Waarschijnlijk :p Nuja, was er zelf niet bij, twas zo'n 10jaar voor ik geboren werd.

Fliblit

Legacy Member
Cadiuro zei:
Leer <= leeer <= leejer <= ladder. Die dacht da diee man echt ne ladder meehad.

Hier is dat een 'ljirre' :p

AN is trouwens niet zo moeilijk hoor voor een West-Vlaming. Met dat het dialect hier nog sterk leeft moeten wij gewoon 'switchen' van taal, terwijl de andere streken meer met schuivertjes moeten werken en dus vaak onbewust een mix van streektaal en AN spreken.

Ons gewoon dialect ligt verder af van AN dan in de andere streken dus is het bij wijze van spreken een 'nieuwe' taal die je leert (werkt ook zo bij oudere mensen die nog ècht dialect kunnen). Dit in tegenstelling tot enkele kleine deeltjes van je streektaal aanpassen en waar je dan ook continue op moet letten dat je niet vervalt in je streektaal. Er zijn daar enkele studies op gedaan (ik kan ze opzoeken als je wilt) waaruit bleek dat West-Vlamingen veruit het best zijn in AN, net omdat het zo'n groot verschil is met het dialect.

Zoals Utred zegt, bijvoorbeeld het verschil tussen de 'g' en de 'h' valt sterk op maar dat is echt niet moeilijk om dat eruit te krijgen. Als je dan kijkt naar de veel subtielere verschillen in andere provincies is dat voor hen veel moeilijker om ècht AN te spreken.

joshetei

Legacy Member
Orchidee_x zei:
Dat was trouwens leuk aan 't kaho, die groepen volgens regio. En vooral ook handig :)
Ja vooral in't eerste, we zaten met een stuk of 10 Oostvlamingen uit de gemeenten rond Gent in de W-VL groep terwijl Eeklo dan weer in de andere groep zat, sloeg echt nergens op :unsure:

Orchidee

Legacy Member
Utred zei:
Je zou er van verschieten als je het verschil hoort tussen nu en het begin van het jaar bij sommige West-Vlamingen. Ik had van velen nooit gedacht dat die deftig gingen kunnen spreken, maar zo'n logopediste helpt blijkbaar wel:p
Zolang het niet te erg is qua plat praten, hebben West-Vlamingen het niet eens zo moeilijk. Die moeten niet op hun tweeklanken letten want die spreken ze al juist uit:p
De verschillen vallen ook meer op bij hen, waardoor ze gemakkelijker zijn om aan te werken. Bij bv Gent en omstreken worden de a en e te veel naar achter uitgesproken, veel subtieler dan de g en h van westvlamingen maar ook moeilijker om er uit te krijgen. En die Gentse r is ook zeer moeilijk om er helemaal uit te krijgen, dat lukt maar half bij mij.
Voor de meeste Antwerpenaren is het bijzonder lastig om vis ipv vies te zeggen. Die moeten echt leren om dat verschil te horen.


Ja, een logopediste kan echt helpen. Mijn zus is het voorbije jaar naar een logopediste geweest (was na twee keer blokjes te dragen dat ze zeiden dat haar uitspraak verkeerd was). Ze heeft in dat jaar echt wel een perfecte uitspraak geleerd, nooit gedacht dat het zo zou lukken. Enkele maanden geleden ging ze gaan solliciteren bij een bedrijf waarvan de hoofdbureau in Antwerpen lag. Die mensen zeiden daar 'als we niet wisten dat ge een West-Vlaming bent, gingen we het nooit kunnen zeggen. We zouden je perfect in alle provincies kunnen plaatsen. ' Dusja, dat is wel tof om te horen natuurlijk. Een van mijn jongere zussen is nu ook bezig bij de logopediste, en ikzelf denk het ook wel nog te doen. Alle, ik ben trots op ons dialect en het moet zeker verder bestaan, maar niet goed AN kunnen is ook wel vervelend ;)

En inderdaad, West-vlamingen kennen hun fouten, anderen denken vaak dat ze perfect praten terwijl dat nie zo is. Ik kan me wel inbeelden dat gij dan echt ook moeite hebt met die kleine aanpassingen die je moet doen.
Ik snap het wel, het ging misschien ook wel lukken van mij, maar ik wou het risico niet nemen na mijn eerste verloren jaar. Ik heb een studie gekozen waar ik mezelf wat zekerheid gunde om te slagen. Ma ik vind het dus wel interessant :)

joshetei

Legacy Member
Qua woordenschat lukt jullie AN nog wel maar ge moet niet denken dat dat accent er uit gaat hoor :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan