Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Welke MIlF?


  • Totaal aantal stemmers
    165
  • Opiniepeiling gesloten.

cdp1193

Legacy Member
IMHO zou de regering toelatingsexamens moeten organiseren voor de minder (op economisch vlak) waardevolle diploma's waardoor (net zoals in de geneeskunde) het slaagpercentage hoger kan liggen en de maatschappij minder moet investeren in mensen die 7 jaar over een opleiding Geschiedenis willen doen.
Dit kan alleen maar positief zijn voor diegenen die oprecht deze richting willen doen en er in verder willen: aan het eind is hun diploma iets meer waard en zitten ze niet in auditoria met meer dan 800 studenten. Vraag blijft dan wel naar welke kennis ze moeten polsen op dat examen; een iq test, alles wat men in de geschiedenislessen heeft gezien in de laatste 2 graden, ... ?

Snowyflake

Legacy Member
cdp1193 zei:
IMHO zou de regering toelatingsexamens moeten organiseren voor de minder (op economisch vlak) waardevolle diploma's waardoor (net zoals in de geneeskunde) het slaagpercentage hoger kan liggen en de maatschappij minder moet investeren in mensen die 7 jaar over een opleiding Geschiedenis willen doen.
Dit kan alleen maar positief zijn voor diegenen die oprecht deze richting willen doen en er in verder willen: aan het eind is hun diploma iets meer waard en zitten ze niet in auditoria met meer dan 800 studenten. Vraag blijft dan wel naar welke kennis ze moeten polsen op dat examen; een iq test, alles wat men in de geschiedenislessen heeft gezien in de laatste 2 graden, ... ?

Neen ik ben tegen toelatingsexamens, bij geneeskunde is het al zo schandalig dat ze nu al niet meer in het 6de beginnen maar al in het 5de of 4de middelbaar (!) beginnen met studeren voor dat toegangsexamen. Ik ken meerdere slimme mensen die het uiteindelijk in andere richtingen ver hebben geschopt nadat ze buisden op dat ingangsexamen. Terwijl die zeker fantastische dokters hadden kunnen zijn. Alé hun leven is nu ook wel goed afgelopen maar ik vind het jammer dat sommigen zo hun droom niet zouden kunnen vervullen terwijl ze alle capaciteiten zouden hebben.

AmandaH

Legacy Member
Snowyflake zei:
Neen ik ben tegen toelatingsexamens, bij geneeskunde is het al zo schandalig dat ze nu al niet meer in het 6de beginnen maar al in het 5de of 4de middelbaar (!) beginnen met studeren voor dat toegangsexamen. Ik ken meerdere slimme mensen die het uiteindelijk in andere richtingen ver hebben geschopt nadat ze buisden op dat ingangsexamen. Terwijl die zeker fantastische dokters hadden kunnen zijn. Alé hun leven is nu ook wel goed afgelopen maar ik vind het jammer dat sommigen zo hun droom niet zouden kunnen vervullen terwijl ze alle capaciteiten zouden hebben.
Je spreekt jezelf tegen. Ze hadden volgens jou 'alle capaciteiten' om dokters te worden maar toch buisden ze op het ingangsexamen. Met andere woorden hadden ze niet alle capaciteiten hoor.

cdp1193

Legacy Member
Ik ben ook niet geslaagd voor het toelatingsexamen (hadden ze dezelfde deliberatie als het jaar daarvoor toegepast was ik wel geslaagd), terwijl ik nu in de 1ste bach farmacie deftige punten heb gehaald (17/20 voor chemie, 14/20 dierkunde,...) in het middelbaar was ik beter in wetenschappen dan diegenen die het wel gehaald hebben ( Beste score van de school in iedere olympiade, terwijl zij met moeite de helft haalden). Ik was echter ongeloofelijk lui in het middelbaar doordat ik mooie punten haalde bij wetenschappen puur op inzicht. Dit heeft mij uiteindelijk genekt op het toelatingsexamen. Nu ik een jaar op de unief zit, neem ik mijn studies veel serieuzer en voel ik mij rijper. Dit jaar ga ik nog eens meedoen met examen maar met een volledig andere mindset, moest ik slagen en zou ik starten in geneeskunde dan zal ik daar beter op mijn plaats zitten dan na het 6de middelbaar. In dat geval is het falen voor mij een positieve belevenis geweest.

cdp1193

Legacy Member
AmandaH zei:
Je spreekt jezelf tegen. Ze hadden volgens jou 'alle capaciteiten' om dokters te worden maar toch buisden ze op het ingangsexamen. Met andere woorden hadden ze niet alle capaciteiten hoor.

Dat examen toont hoe goed je dingen onthoudt en communicatieregeltjes kan toepassen. Het zegt verder niets over uw kwaliteiten als arts.

Utred

Legacy Member
Snowyflake zei:
Neen ik ben tegen toelatingsexamens, bij geneeskunde is het al zo schandalig dat ze nu al niet meer in het 6de beginnen maar al in het 5de of 4de middelbaar (!) beginnen met studeren voor dat toegangsexamen.

Als ze heel dom zijn misschien. Iedereen die ik ken is daar schoon in de vakantie aan begonnen.

Burrid

Legacy Member
Hopelijk wat goed weer in de vakantie, plantennamen leren met de planten voor uw neus gaat beter.

Sent from my Personal Computer using Windows 7.

Baats

Legacy Member
2 dagen gewerkt, toch weer wat cash in de pocket nu.

Morgen op't gemakske alles klaarleggen/opruimen voor te blokken, RvV checken en vanaf volgende week erin vliegen!

Lorvet

Legacy Member
Geen toegangsexamen meer -> Gigantische instroom van studenten die het niveau niet aankunnen. Hierdoor wordt er veel geld verspild aan zij die uiteindelijk afhaken en moet dezelfde inzet van proffen en assistenten verspreid worden over meer studenten. Het klopt dat je zo enkele goeie artsen er van weerhoudt om arts te worden, maar ik vind niet dat dat opweegt tegen het aantal mensen die zo tijd en geld zouden verspillen aan "eens geneeskunde proberen".
Mag van mijn part bij vele richtingen (opnieuw) ingevoerd worden, sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden vind ik. Nadeel blijft dan natuurlijk dat mensen die wat meer tijd nodig hebben om aan de univ te wennen uit de boot vallen. Ken wel meerdere mensen die serieuze problemen hadden in het 1ste jaar om dan schoontjes 18'en en 19'en te halen later.
Voor zover mijn mening :unsure: (En Snowy, die mensen die voor het einde van het 6de middelbaar beginnen te studeren voor het toelatingsexamen zijn echt uitzonderingen die je overal wel vindt.)

En nu verder naar The Wire kijken!

Racing_Genk

Legacy Member
Lol, de meesten beginnen al in het midden van hun 6de middelbaar te studeren voor da ingangsexamen ze, als ge na uw examens nog begint zijt ge zo goed als verloren want ge hebt nog maar een dikke week dan :p

(En als de meesten toch na hun examens beginnen: da verklaart mss de slaagcijfers van 1 op 7)

Exorikos

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Lol, de meesten beginnen al in het midden van hun 6de middelbaar te studeren voor da ingangsexamen ze, als ge na uw examens nog begint zijt ge zo goed als verloren want ge hebt nog maar een dikke week dan :p

(En als de meesten toch na hun examens beginnen: da verklaart mss de slaagcijfers van 1 op 7)

Je moet bij de beste x percent zijn? Een vriendin had meer dan 50%, maar was niet geslaagd.

Matt.

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Lol, de meesten beginnen al in het midden van hun 6de middelbaar te studeren voor da ingangsexamen ze, als ge na uw examens nog begint zijt ge zo goed als verloren want ge hebt nog maar een dikke week dan :p

(En als de meesten toch na hun examens beginnen: da verklaart mss de slaagcijfers van 1 op 7)

Op onze school begon iedereen daaraan na de juni-examens, en iedereen was geslaagd (niet allen in eerste zit wel), niveau van de school zal er ook wel mee te maken hebben zeker...

Lorvet

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Lol, de meesten beginnen al in het midden van hun 6de middelbaar te studeren voor da ingangsexamen ze, als ge na uw examens nog begint zijt ge zo goed als verloren want ge hebt nog maar een dikke week dan :p

(En als de meesten toch na hun examens beginnen: da verklaart mss de slaagcijfers van 1 op 7)
Goh ja, ik spreek misschien over een 5-tal mensen van wie ik het weet, de meesten zijn na de juni-examens begonnen en waren er wel door, dus ja, hangt meer af van vooropleiding en intelligentie dan je voorbereiding vermoed ik.

NotoriousP

Legacy Member
Snowyflake zei:
Neen ik ben tegen toelatingsexamens, bij geneeskunde is het al zo schandalig dat ze nu al niet meer in het 6de beginnen maar al in het 5de of 4de middelbaar (!) beginnen met studeren voor dat toegangsexamen.

Ik heb daar niet voor gestudeerd, gewoon even afgelegd voor de lol. Geslaagd op de wetenschappen & inzicht testjes. Wel mijn voeten geveegd aan dat patiënt gedoe, ik wou daar een interessant verhaaltje van maken. :D

noreeeee zei:

I lolled:

Einstein was zeer belezen in filosofie, kunst en politiek, niet enkel in wiskunde en fysica. En hij benadrukte zijn hele leven lang dat zijn wetenschap draaide rond fantasie en inbeeldingsvermogen, niet rond het volgen van een bepaalde wetenschappelijke techniek. Die fantasie ervoer hij het best en het diepst in muziek, poëzie en filosofie; wiskunde en fysica waren voor hem uitwerkingsvelden van ideeën die hij had opgeraapt en ontwikkeld uit een zeer brede kennis en interesse.

Niemand zou over Einstein spreken als hij niet de fysica & wiskunde achtergrond had om zijn filosofie op toe te passen. Hij bewijst hier eigenlijk het omgekeerde punt: filosofie is enkel nuttig als het toegepast wordt op een ander veld. Maar wie gaat dit toepassen? Een wetenschapper die zijn filosofie bij schaaft en niet andersom...

Overigens, ben ik de enige die het hele "maar Einstein deed/zei..." gedoe serieus afgezaagd begint te vinden? Hij was een geniale fysicus maar op andere vlakken ga ik zijn advies toch niet nemen, hij is tenslotte met zijn nicht getrouwd.

Exorikos

Legacy Member
Het is niet enkel van toepassing op Einstein. Wat een genie onderscheidt van anderen is dat hij de vragen stelt die niemand anders durft stellen. Zo gaat het verhaal dat Feynman ooit in een les kwantummechanica zei over het dubbele spleten experiment: wat als we nu oneindig veel spleten in die plaat maken? Zo ontstond het hele idee voor padintegralen.

Onderwijs verandert niks aan zo'n mensen... Die zijn nieuwsgierig genoeg om op eigen houtje de wereld te ontdekken. Hen bij zo'n debat betrekken als argument houdt dus inderdaad geen steek.

NotoriousP

Legacy Member
tommie314 zei:
Jij bent dan ook wel een uitzonderlijk talent dat de komende 100 jaar niet meer zal geboren worden hé, NotoriousP ;)

True true maar ik was niet de enige die zonder slagen op die wetenschappen door vloog hoor. Hoewel ik voornamelijk al mijn punten haalde op fysica & wiskunde natuurlijk, 0 op biologie. ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan