glashelder
Legacy Member
't Is nu niet bepaald een wereldstad héFlawless zei:Is Brugge niet een 'stad'? En bussen rijden maar tot 20u?
Sorry, maar ik ken kleine dorpjes waar er Lijn bussen tot minstens 22u rijden
Na 20u rijden er nog nachtlijnen om het uur (die niet naar specifieke haltes gaan maar enkel waar diegene die opstappen naartoe moeten, dus je geraakt niet van hier naar 't centrum, wel van 't centrum naar hier). Op vrijdag om het half uur 
Ik denk dat ik de enige sociologiestudente benVedeco zei:Nu dat ik bijna aan het einde kom van mijn masteropleiding geschiedenis ben ik eens aan het denken voor nog wat verder te genieten van het studentenleven.Nu heb ik reeds 3 sociologische vakken gevolgd die mij enorm zijn bevallen (Sociologie, Sociologische benaderingswijzen en Sociologie van de Moderniteit). Nu ben ik aan het denken om via een voorbereidingsprogramma een manama te volgen. Maar ik had graag eens aan de sociologiestudenten gevraagd wat de kansen zijn op de arbeidsmarkt als socioloog? En of de rest van de vakken ook zo interessant zijn of ik net de leukste eruit heb gehaald.
![]()
Ik heb dit semester ook sociologie van de moderniteit gehad, inderdaad een heel leuk vak
Sociologische benaderingswijzen heb ik nu komend semester, dus tof om te weten dat het interessant is
Als je die vakken boeiend vindt, zal je de rest van de opleiding ook wel kunnen waarderen. Het is een beetje meer van hetzelfde (zo is er nog een vervolgvak op moderniteit, waar dan de latere sociologen behandeld worden), zijn er brede vakken die meer over thema's in de sociologie gaan (sociale ongelijkheid, AMP) en ook best wel wat vakken die het geheel wat praktischer maken (allereerste de statistiekvakken, niet te onderschatten als je niet zo op wiskunde gesteld bent, en ook nog werkcolleges).
Verder valt het qua examens goed mee. Geen hele grote pakken (in het eerste bachelorjaar dat gemeenschappelijk is met politieke en communicatie had ik veel meer blokwerk dan nu) en ook niet erg moeilijk (vergelijkbaar met de vakken die je al gehad hebt, al vond ik moderniteit wel heel gemakkelijk
). Máár daar staat dan weer tegenover dat je tijdens het jaar een pak werk hebt. Veel lezen voorbereidend op colleges of tutorials en presentaties en papers ineen steken. Ook nogal wat groepswerkjes, dat vind ik wel minder.Allez, ik zit nog niet in de master (2de bachelor) dus ik weet niet precies hoe de master eruit ziet of hoe dat voorbereidingsprogramma ineen steekt, maar verwacht je idd aan meer van hetzelfde

De kansen op de arbeidsmarkten blijken vrij goed te zijn. Je kan eigenlijk bijna overal terecht: onderwijs, overheid, privé, verenigingen en wetenschap. Hangt er een beetje vanaf waar je interesses liggen en waar jij zelf de nadruk op legt in de master. De cijfers zijn ook goed, binnen één jaar heeft 96,4% van de afgestudeerden werk, dus dat is wel ok
Bovendien zijn er ook beroepen (naast die specifiek voor sociologen) die een meer algemene master in de humane wetenschappen vragen, daar kan je dus ook terecht. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan human resources-toestanden, posities binnen CAW's, CLB's, OCMW's,...




ad: