Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Welke MIlF?


  • Totaal aantal stemmers
    165
  • Opiniepeiling gesloten.

glashelder

Legacy Member
Flawless zei:
Is Brugge niet een 'stad'? En bussen rijden maar tot 20u? :lol:

Sorry, maar ik ken kleine dorpjes waar er Lijn bussen tot minstens 22u rijden
't Is nu niet bepaald een wereldstad hé :unsure: Na 20u rijden er nog nachtlijnen om het uur (die niet naar specifieke haltes gaan maar enkel waar diegene die opstappen naartoe moeten, dus je geraakt niet van hier naar 't centrum, wel van 't centrum naar hier). Op vrijdag om het half uur :cool:

Vedeco zei:
Nu dat ik bijna aan het einde kom van mijn masteropleiding geschiedenis ben ik eens aan het denken voor nog wat verder te genieten van het studentenleven. :p Nu heb ik reeds 3 sociologische vakken gevolgd die mij enorm zijn bevallen (Sociologie, Sociologische benaderingswijzen en Sociologie van de Moderniteit). Nu ben ik aan het denken om via een voorbereidingsprogramma een manama te volgen. Maar ik had graag eens aan de sociologiestudenten gevraagd wat de kansen zijn op de arbeidsmarkt als socioloog? En of de rest van de vakken ook zo interessant zijn of ik net de leukste eruit heb gehaald. :p
Ik denk dat ik de enige sociologiestudente ben :unsure: Ik heb dit semester ook sociologie van de moderniteit gehad, inderdaad een heel leuk vak :) Sociologische benaderingswijzen heb ik nu komend semester, dus tof om te weten dat het interessant is :p

Als je die vakken boeiend vindt, zal je de rest van de opleiding ook wel kunnen waarderen. Het is een beetje meer van hetzelfde (zo is er nog een vervolgvak op moderniteit, waar dan de latere sociologen behandeld worden), zijn er brede vakken die meer over thema's in de sociologie gaan (sociale ongelijkheid, AMP) en ook best wel wat vakken die het geheel wat praktischer maken (allereerste de statistiekvakken, niet te onderschatten als je niet zo op wiskunde gesteld bent, en ook nog werkcolleges).

Verder valt het qua examens goed mee. Geen hele grote pakken (in het eerste bachelorjaar dat gemeenschappelijk is met politieke en communicatie had ik veel meer blokwerk dan nu) en ook niet erg moeilijk (vergelijkbaar met de vakken die je al gehad hebt, al vond ik moderniteit wel heel gemakkelijk :p). Máár daar staat dan weer tegenover dat je tijdens het jaar een pak werk hebt. Veel lezen voorbereidend op colleges of tutorials en presentaties en papers ineen steken. Ook nogal wat groepswerkjes, dat vind ik wel minder.

Allez, ik zit nog niet in de master (2de bachelor) dus ik weet niet precies hoe de master eruit ziet of hoe dat voorbereidingsprogramma ineen steekt, maar verwacht je idd aan meer van hetzelfde ;)

De kansen op de arbeidsmarkten blijken vrij goed te zijn. Je kan eigenlijk bijna overal terecht: onderwijs, overheid, privé, verenigingen en wetenschap. Hangt er een beetje vanaf waar je interesses liggen en waar jij zelf de nadruk op legt in de master. De cijfers zijn ook goed, binnen één jaar heeft 96,4% van de afgestudeerden werk, dus dat is wel ok :p Bovendien zijn er ook beroepen (naast die specifiek voor sociologen) die een meer algemene master in de humane wetenschappen vragen, daar kan je dus ook terecht. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan human resources-toestanden, posities binnen CAW's, CLB's, OCMW's,...

Cadiuro

Legacy Member
Net ne show van Els de Schepper gezien (int echt, ni op tv). Goed gelachen :D

Matt.

Legacy Member
Exorikos zei:
Debatebly beter? Kernfysica is daar begonnen en de nobelprijswinnaars fysica 2010 zitten daar. Ook als je de rankings erop nakijkt staat Manchester ver voor Leuven (29e wereldwijd staan ze). Als ik dat doe zal het inderdaad niet een feestsemester lijken. Nuja, ik ga het toch niet doen.

Vandaag wel gehoord van de prof dat de eerste draft van de paper waar ik als coauteur opkom af is. :cool:

Proficiat met uw publicatie.

Drie maten met elk hun tekortkomingen.
Dat het daar begonnen is, wil niet zeggen dat het er beter is dan in Leuven; dat er een Nobelprijswinnaar werkt, wil niet zeggen dat jij er ooit significant mee in contact zal komen; dat de unief hoog in de rankings staat, wil niet zeggen dat ze excellent zijn in uw specifieke vakgebied. Om maar een paar voorbeelden te geven.
Maar goed, het kan goed zijn dat het daar wel beter is. Zou het daarom je carrière gunstig in de hand gewerkt hebben als je er had gewerkt? Misschien.

Mijn specialisatiegebied is niet begonnen aan de UGent, er werkt geen Nobelprijswinnaar, en de UGent staat niet heel erg hoog in die domme rankings. Wat ik wél weet is dat het a hell of a good research lab is en ik nog niet zo zeker ben of het wel beter zou zijn, zou ik bv. naar het hoogst aangeschreven lab voor mijn specialistiegebied kunnen trekken.

Ik wil maar zeggen, je kan best gelijk hebben, maar het is niet zo zwart-wit. Het is als zeggen dat de mens met een 13/20 slimmer is dan de mens die 12/20 haalt. Als er één iets is dat ik geleerd heb de laatsten jaren, en nooit van mijn leven vergeet, dan is het: het is maar met welke maat je meet.

coldplayke

Legacy Member
Hoesaaaa, mijn lessenrooster is aangepast.
Op donderdag geen les meer tot 20.00 u :woohoo:
Nu mag ik dan wel voor 1 uurtje op en af gaan voor wijsbegeerte, maar liever dat dan pas rond 21.30 thuis zijn.
En op maandag wel 7 uur aansluitend les :puke:
En op dinsdag al om 8 uur 's ochtends les :puke:

Vedeco

Legacy Member
glashelder zei:
Ik denk dat ik de enige sociologiestudente ben :unsure: Ik heb dit semester ook sociologie van de moderniteit gehad, inderdaad een heel leuk vak :) Sociologische benaderingswijzen heb ik nu komend semester, dus tof om te weten dat het interessant is :p

Als je die vakken boeiend vindt, zal je de rest van de opleiding ook wel kunnen waarderen. Het is een beetje meer van hetzelfde (zo is er nog een vervolgvak op moderniteit, waar dan de latere sociologen behandeld worden), zijn er brede vakken die meer over thema's in de sociologie gaan (sociale ongelijkheid, AMP) en ook best wel wat vakken die het geheel wat praktischer maken (allereerste de statistiekvakken, niet te onderschatten als je niet zo op wiskunde gesteld bent, en ook nog werkcolleges).

Verder valt het qua examens goed mee. Geen hele grote pakken (in het eerste bachelorjaar dat gemeenschappelijk is met politieke en communicatie had ik veel meer blokwerk dan nu) en ook niet erg moeilijk (vergelijkbaar met de vakken die je al gehad hebt, al vond ik moderniteit wel heel gemakkelijk :p). Máár daar staat dan weer tegenover dat je tijdens het jaar een pak werk hebt. Veel lezen voorbereidend op colleges of tutorials en presentaties en papers ineen steken. Ook nogal wat groepswerkjes, dat vind ik wel minder.

Allez, ik zit nog niet in de master (2de bachelor) dus ik weet niet precies hoe de master eruit ziet of hoe dat voorbereidingsprogramma ineen steekt, maar verwacht je idd aan meer van hetzelfde ;)

De kansen op de arbeidsmarkten blijken vrij goed te zijn. Je kan eigenlijk bijna overal terecht: onderwijs, overheid, privé, verenigingen en wetenschap. Hangt er een beetje vanaf waar je interesses liggen en waar jij zelf de nadruk op legt in de master. De cijfers zijn ook goed, binnen één jaar heeft 96,4% van de afgestudeerden werk, dus dat is wel ok :p Bovendien zijn er ook beroepen (naast die specifiek voor sociologen) die een meer algemene master in de humane wetenschappen vragen, daar kan je dus ook terecht. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan human resources-toestanden, posities binnen CAW's, CLB's, OCMW's,...

Goh, ik ben wel wat gewend op het vlak van artikels lezen en presentaties klaarstomen :p Maar het klinkt wel interessant. De HR wereld trekt mij wel aan :) De vakken die in het voorbereidingsprogramma zitten zijn:

Sociologie
Methodologie van de sociale wetenschappen
Sociologie van de moderniteit
Sociologische benaderingswijzen
Kwantitatieve analyse
Demografie
Organisatiesociologie
Multivariate data-analyse
Sociale ongelijkheid
Sociale verandering

Waarvan ik er 3 reeds gedaan heb en het vak Kwantitatieve Analyse komt vrij sterk overeen met wat Kwantitatieve Geschiedenis is. Dus het zou mij moeten lukken op 2 jaar :unsure:

Bedankt voor de info!

Plutus

Legacy Member
coldplayke zei:
Hoesaaaa, mijn lessenrooster is aangepast.
Op donderdag geen les meer tot 20.00 u :woohoo:
Nu mag ik dan wel voor 1 uurtje op en af gaan voor wijsbegeerte, maar liever dat dan pas rond 21.30 thuis zijn.
En op maandag wel 7 uur aansluitend les :puke:
En op dinsdag al om 8 uur 's ochtends les :puke:
Er is toch niets stommer dan voor 1 les op en af te gaan? De tijd die je daarmee verliest, verschrikkelijk gewoon :p. Ik heb komend semester ook op dinsdag 1 vak van 17u30 tot 19u30 en we gaan toch eens met de prof overleggen of dat niet kan verplaatst worden, nu moeten wij voor 1 les op en af naar Brussel..

AmandaH

Legacy Member
coldplayke zei:
Nu mag ik dan wel voor 1 uurtje op en af gaan voor wijsbegeerte, maar liever dat dan pas rond 21.30 thuis zijn.
Als ik een pendelaar was zoals jij zou ik gewoon niet gaan voor dat vak. Kopieer gewoon notities van iemand als de cursustekst niet goed is.

coldplayke

Legacy Member
Manu zei:
Er is toch niets stommer dan voor 1 les op en af te gaan? De tijd die je daarmee verliest, verschrikkelijk gewoon :p. Ik heb komend semester ook op dinsdag 1 vak van 17u30 tot 19u30 en we gaan toch eens met de prof overleggen of dat niet kan verplaatst worden, nu moeten wij voor 1 les op en af naar Brussel..

Dit semester ben ik op dinsdag en vrijdag ook altijd voor 2 uurtjes les naar Leuven gegaan. Als je op de trein kan werken valt dat al bij al nog goed mee :)
1 uur vind ik nu ook wel overdreven :sop:

AmandaH zei:
Als ik een pendelaar was zoals jij zou ik gewoon niet gaan voor dat vak. Kopieer gewoon notities van iemand als de cursustekst niet goed is.

Het zou natuurlijk wel zalig zijn als ik die les kon skippen, dan heb ik op woensdag en donderdag vrij :D

Plutus

Legacy Member
AmandaH zei:
Als ik een pendelaar was zoals jij zou ik gewoon niet gaan voor dat vak. Kopieer gewoon notities van iemand als de cursustekst niet goed is.
Zoiets is niet altijd mogelijk hé :p in mijn geval zijn we maar met 2 studenten voor dat vak, 't zou nogal schoon overkomen mocht ik nooit opdagen.

lieu10ant

Legacy Member
vlug vraagje: ik moe een treinkaart aanvragen
zouden ze als pasfoto ook een foto van mezelf op papier uitgeprint accepteren? (met de vereiste afmetingen)

Lorvet

Legacy Member
Bleeh, net berichtje gekregen dat de oefenlessen en theorielessen altijd naeen gegeven worden van een bepaald vak ipv afwisselend de ene week theorie en de andere week oefeningen. Nu ga ik toch elke week naar Gent moeten gaan voor 1 uurtje in plaats van eens om de 2 weken 2 uurtjes :sop:

glashelder

Legacy Member
Vedeco zei:
Sociologie
Methodologie van de sociale wetenschappen
Sociologie van de moderniteit
Sociologische benaderingswijzen
Kwantitatieve analyse
Demografie
Organisatiesociologie
Multivariate data-analyse
Sociale ongelijkheid
Sociale verandering

Waarvan ik er 3 reeds gedaan heb en het vak Kwantitatieve Analyse komt vrij sterk overeen met wat Kwantitatieve Geschiedenis is. Dus het zou mij moeten lukken op 2 jaar :unsure:

Bedankt voor de info!
Methodologie is bleh, 't is een belangrijk vak maar nogal saai. Ook stomme giscorrectie. Bij dit vak zit je in de grote groep samen met politieke wetenschappen en communicatiewetenschappen. De prof is niet echt aangenaam in grote groepen (wel in kleine).

Multivariate data-analyse is het vervolg op kwantitatieve. Deze laatste is een stuk theorie en een stuk SPSS. Voornamelijk over variantie-analyse en multiple regressie-analyse.

Sociale ongelijkheid is dezelfde prof als methodologie, maar nu dus wat aangenamer :p Engelstalige reader, elke week 2 of 3 teksten van sociologen lezen ter voorbereiding van het college (en daar hamert hij echt op, de lessen zijn een beetje interactief, hij vraagt dingen en als niemand het antwoord weet, vraagt hij wie er eigenlijk wel de teksten heeft gelezen en is dan boos als het er niet veel zijn en dreigt dan met een onverwachte ondervraging :p). De theorie is interessant, maar niet altijd even gemakkelijk. Het examen valt ook niet te onderschatten.
Bij dit vak hoort ook nog een praktijkgedeelte; een stuk kwantitatief onderzoek. Je moet in een groepje een bepaald onderwerp kiezen om diepte-interviews over te doen (16 respondenten, verdeeld volgens leeftijd en beroep). Het doel is dan om na te gaan of jouw onderwerp nog steeds bepaalde klasse-verdelingen volgt (bijvoorbeeld de hogere klasse luistert naar opera en de lagere klasse naar schlagers, ik zeg maar wat). Dat was best wel nog veel werk, je moet die interviews voorbereiden, doen, uittypen, analyseren en dan verwerken in een presentatie en een paper. Echt veel te veel werk voor 7 van de 20 punten.

De rest van de vakken heb ik nog niet gehad of heb jij al gehad :p

zarathustra

Legacy Member
*doet moeilijk*

sociale ongelijkheid : 5 stp --> +/- 150 studieuren

7 van de 20 ptn... dus --> heb je meer of minder dan 50.5 uren gespendeerd? ^^ ( of beter gezegd meer of minder dan #groepsleden * 50.5 )

freakykiller

Legacy Member
Lorvet zei:
Bleeh, net berichtje gekregen dat de oefenlessen en theorielessen altijd naeen gegeven worden van een bepaald vak ipv afwisselend de ene week theorie en de andere week oefeningen. Nu ga ik toch elke week naar Gent moeten gaan voor 1 uurtje in plaats van eens om de 2 weken 2 uurtjes :sop:

Zoude wij ons ooit moeten inschrijven voor computerklassen ofzo ?

glashelder

Legacy Member
zarathustra zei:
*doet moeilijk*

sociale ongelijkheid : 5 stp --> +/- 150 studieuren

7 van de 20 ptn... dus --> heb je meer of minder dan 50.5 uren gespendeerd? ^^ ( of beter gezegd meer of minder dan #groepsleden * 50.5 )

Geen idee, zo precies heb ik het niet bijgehouden :p Maar toch wel redelijk wat hoor... Sowieso kom je al elke week 2 uur samen met je groepje, dus dat alleen is al is 15-20 uur, en dan heb je nog amper iets gedaan :p Had ook een beetje de pech dat ik in een lastig groepje zat (één iemand die gestopt is na 3 weken, één iemand die de ganse tijd flipte, één iemand die autisme en ADHD had dus die had echt 1 op 1 begeleiding nodig als zij iets moest doen, en een minor student die nooit ergens wat van wist, da's ook diegene die zijn uitgetypt interview aan ons indiende met smileys erin :p). Dus veel van het werk kwam terecht op 2 mensen.

Het was ook meer in de vergelijking met bijvoorbeeld het werkcollege. Dat is 7 studiepunten en geen examen, dus álle punten staan op het groepswerk, de tutorials, de paper en de presentatie. Het praktijkgedeelte van sociale ongelijkheid was meer werk dan het werkcollege... Dat kwam toch naar voren toen ik het er eens over had met mijn groepje van het werkcollege, die vonden ook allemaal dat het praktijkgedeelte van sociale ongelijkheid meer werk was dan het werkcollege. Dus érgens zit er iets scheef.

Gatsby

Legacy Member
Ik snap echt niet waarom diene Topcopy aan de Blandijn verhuisd is. :sad:

glashelder

Legacy Member
't Is niet verhuisd, gewoon dichtgegaan. Die aan de Gebroeders Vandeveldestraat is nu de enige, blijkbaar.

Gatsby

Legacy Member
Nee, ze zijn verhuisd naar de Martelaarslaan. Heb al aankondigingen gekregen dat we ginder onze syllabi moeten gaan halen.

Exorikos

Legacy Member
Fuck man vakantie is vervelen. Ik had gepland een week te gaan werken, maar dat is niet doorgegaan en nagenoeg al mijn vrienden uit de buurt zijn gaan skiën of op citytrip. >.<
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan