Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Archief - [deleted]
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Khebt vak van morgen zwaar onderschat, en kheb maar 1dag ervoor (gisterennamiddag nog examen gehad). Khad er werkelijk bijna niets voor gedaan in den blok (' t vak leek me ni zo moeilijk) en kmoet vandaag dus nog de hele cursus erin stampen..
Mja is hij content met een 10 of een evt. gedilibereerd cijfer (indien toegepast) ?
Volgens mij moogde de ook gewoon zeggen dat je voor de vragen komt. De proffen zijn ook niet dom, die verspreiden toch in een mum van tijd naar zij die geïnteresseerd zijn.
Het is een zij denk ik. En tgoh ja, als punten uitmaken dan moet het in tweede zit natuurlijk. Ik heb niet de ambitie om te doctoreren of zo, dus er door is er door bij mij.
En ik weet dat eigenlijk niet, of je die vragen zomaar mag overschrijven. Misschien dat sommige docenten wel lastig kunnen doen daarover.
5 van de 12 oude vragen opgelost, woep woep. Met Doe Maar op de achtergrond. ('t Is wel aan een tempo van "3 zinnen typen en dan 5 minuten op 9lives zitten.")
"Een voorbeeld van het verschil tussen manifeste en latente functies kan worden aangetoond met het Hawthorne-experiment. Hierbij werd de productie van arbeiders gemeten en vergeleken met de hoeveelheid licht waaraan zij werden blootgesteld. De onderzoekers probeerden een manifeste functie te meten: de gevolgen van licht op productiviteit. In het onderzoek kwam echter een latente functie aan het licht: de invloed van de onderzoekers op de arbeiders."
Lachen met woordgrapjes in antwoorden. 'k Ben zo'n nerd ad:
Zondag aan oud examenvragen gezien voor de theorie dat hij letterlijk lastige afleidingen vraagt. Ik was toen nog bezig met de theorie af te ronden dus heb dat gedaan (was er dinsdag mee klaar). Vanaf dan heb ik alle theorie grondiger opnieuw moeten leren, vooral die vuile afleidingen. Heb maandag mijn laatste oefening gemaakt; heb deze week heel veel tijd in theorie gestoken en hoop maar dat de oefeningen morgen nog lukken.
Heb deze week via studietijdmeting maandag tot vandaag 14u, 13u, 14u en 13u geleerd, allemaal door die stressboost van zondag. De examenperiode mocht echt wel stoppen nu, maar moet nog een week doen...
Dan hoop ik dat die afleidingen blijven plakken zijn... Morgen 8:30 oefeningenexamen tot 12:00 en vanaf 14:00 tot 17:30 mondeling theorie. Klotendag. Ik ga de afleidingen van het eerste hoofdstuk rap doorbladeren en dan slapen, heb de wekker om 6:36 gezet.
Vorig jaar psychologie, dit jaar mens en organisatie. Dus ja, zit idd in elke cursus ever wrsl.
Dat gaat er toch vooral om dat ge geen experiment kunt uitvoeren als het niet in neutrale omstandigheden is? Werknemers weten dat er een experiment gaande is, en dat ze bekeken worden, en gaan daarom harder werken. Dat licht zelf heeft er niks mee te maken.
join the club, en dat voor heel de examenperiode al
Videozone
Nooit gesnapt hoe je in zo'n bibliotheek kunt studeren...
Ik wordt thuis/op kot al pisnijdig genoeg als er te veel geluid/gefroemel naast mij gebeurd.
Die gast op 1:10 is 2 keer blijven plakken in 't middelbaar en geëindigd in 't TSO, statem daar zo wa de slimme uit te hangen in de universiteitsbib me zijnen dikken boek
Uiteindelijk gestrand op 11 van de 12 examenvragen. De 12de is er volgens mij zo ene die maar 5% kan oplossen en ik had geen zin meer.
In de klassieke sociologische theorieën is er veel aandacht voor thema’s als opvoeding, onderwijs en socialisatie. Dat kan gezien worden als indicatie van een behoudende, conservatieve bias in de klassieke sociologie. Waarom? Bent u het eens met die gevolgtrekking?
Voor de liefhebbers
kil911ler zei:
Ik heb in't middelbaar nooit van dit experiment gehoord, ben het maar voor de eerste keer tegengekomen in Sociologie ier in Sociaal Werk
Maar dan als voorbeeld van interferentie. Bij manifeste en latente functies/disfuncties hebben we andere voorbeelden gezien
Toch blijft et 1 van de meest boeiende vakken in't 1e jaar imo
In humane hebben we dat gezien als voorbeeld van interferentie, ja. Kan zijn dat we dat in methodologie ook hebben gezien, weet het niet meer. In sociologie is het een voorbeeld van een latente functie. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden van latente functies hoor. Maar de tekst van Merton (die de term heeft uitgevonden om zo'n beetje functionalisme/AGIL-schema van Parsons onderuit te halen ) gebruikt specifiek dat voorbeeld van Hawthorne, dus ja
Toch de verkeerde richting gekozen hé!
Th1x4nG zei:
Dat gaat er toch vooral om dat ge geen experiment kunt uitvoeren als het niet in neutrale omstandigheden is? Werknemers weten dat er een experiment gaande is, en dat ze bekeken worden, en gaan daarom harder werken. Dat licht zelf heeft er niks mee te maken.
Heeft er dus een beetje mee te maken vanuit welk vak je het bekijkt. In humane (onderzoekscompetentie theorie) en in methodologie hebben we het idd gezien als de mogelijke invloed die onderzoekers kunnen hebben op de individuen in een onderzoek.
Nu zien we het als een latente functie: een onvoorzien en onbedoeld effect als gevolg van een bepaalde handeling. De onderzoekers wilden X onderzoeken, maar daardoor gebeurde er Y, een onvoorzien en onbedoeld effect. Volgens Merton zijn latente functies zo'n beetje het belangrijkste in de sociologie, het zou de sociologie z'n diepgang en distinctie verlenen
Bah ik ben dit vak nu echt wel beu. Nu serietje kijken en dan nog eens snel alles overlopen. Morgenvoormiddag kan ik ook nog herhalen. Het examen wordt sowieso afzien. De leerstof is ontzettend abstract, het examen is mondeling en de prof kijkt niet naar de schriftelijke voorbereiding (zelfs niet als je hem vraagt om naar een bepaald voorbeeld te kijken). Daarbovenop zou de prof er ook nog eens alles aan doen om u in de war te brengen en laat hij niet blijken of je juist zit.
Videozone
Nooit gesnapt hoe je in zo'n bibliotheek kunt studeren...
Ik wordt thuis/op kot al pisnijdig genoeg als er te veel geluid/gefroemel naast mij gebeurd.
Echt raar hoe dat de laatste jaren "in" is geraakt. Dat was vroeger toch helemaal niet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.