Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie?


  • Totaal aantal stemmers
    217
  • Opiniepeiling gesloten.

glashelder

Legacy Member
Oude examenvraag aan het oplossen.

"Een voorbeeld van het verschil tussen manifeste en latente functies kan worden aangetoond met het Hawthorne-experiment. Hierbij werd de productie van arbeiders gemeten en vergeleken met de hoeveelheid licht waaraan zij werden blootgesteld. De onderzoekers probeerden een manifeste functie te meten: de gevolgen van licht op productiviteit. In het onderzoek kwam echter een latente functie aan het licht: de invloed van de onderzoekers op de arbeiders."

Lachen met woordgrapjes in antwoorden. 'k Ben zo'n nerd :sad:

freakykiller

Legacy Member
Zelfs in het middelbaar ziet ge da als ge economie doet :unsure:. Eigenlijk iedere cursus te maken met bedrijfskunde bevat dat.

Snowyflake

Legacy Member
glashelder zei:
Welke cursus?

Wij hebben dat ook gezien vorig jaar :) Was dat niet dat ze het licht minder fel deden de productiviteit net omhoog ging en dat totdat er bijna te weinig licht was om nog deftig te kunnen werken?

glashelder

Legacy Member
I know, da's dus een voorbeeld van één van zijn supergemakkelijke examenvragen. Ik heb dat ook al gezien in humane én nog eens in het eerste bachelorvak inleiding tot de sociologie.

In dít vak zien we dan de originele tekst van Merton (allez, 3 teksten van hem zelfs) en dan vraagt hij zoiets daaruit. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat ik niet snap waarom mensen daarvoor buizen :p

Put_met_keren

Legacy Member
Morgen het laatste examen, eindelijk.
't Is mondeling van recht.
Officieel heb ik in de namiddag ook nog examen ICT, maar dat verschuiven we naar 2e zit, eraan beginnen was toch hopeloos voor mij.
'k Ben wel aan het twijfelen om te gaan en de vragen te noteren. Maar recht is al om 8u15 en ICT pas om 13u30.

freakykiller

Legacy Member
Snowyflake zei:
Wij hebben dat ook gezien vorig jaar :) Was dat niet dat ze het licht minder fel deden de productiviteit net omhoog ging en dat totdat er bijna te weinig licht was om nog deftig te kunnen werken?

:lol:, nee de productiviteit ging omhoog in beide gevallen. Verhogen of verlagen van de lichtintensiteit, dat was gewoon omdat ze zo dachten dat de werkgever zich bekommert/bezighoudt met zijn werknemers

edit: uw laatste zin mislezen :crazy: (en dit voor mijn 7000e post :sad:)

glashelder

Legacy Member
Nu ik eraan denk heb ik die vraag ook expliciet gehad als examenvraag in humane :lol: Allez, dan niet over manifest/latent, maar "wat is het Hawthorne-effect" of iets dergelijks.

Lorvet

Legacy Member
freakykiller zei:
:lol:, nee de productiviteit ging omhoog in beide gevallen. Verhogen of verlagen van de lichtintensiteit, dat was gewoon omdat ze zo dachten dat de werkgever zich bekommert/bezighoudt met zijn werknemers
De Hendrik was toch nog voor iets goed blijkbaar :p

Mr.

Legacy Member
Put_met_keren zei:
Morgen het laatste examen, eindelijk.
't Is mondeling van recht.
Officieel heb ik in de namiddag ook nog examen ICT, maar dat verschuiven we naar 2e zit, eraan beginnen was toch hopeloos voor mij.
'k Ben wel aan het twijfelen om te gaan en de vragen te noteren. Maar recht is al om 8u15 en ICT pas om 13u30.

Gewoon ff naartoe gaan is het beste denk ik, ge hebt niks te verliezen. Onmiddellijk erna de vragen trachten te reconstrueren is geen slecht idee.

Greenie

Legacy Member
Mr. zei:
Gewoon ff naartoe gaan is het beste denk ik, ge hebt niks te verliezen. Onmiddellijk erna de vragen trachten te reconstrueren is geen slecht idee.

idd gewoon aan uw 2de zit denken waar ge met een iets geruster hart naar toe kunt dan

hier nog 2uurtjes door en na morgen nog 2 te gaan :(

Joeshoe

Legacy Member
Bij ons kijken ze niet echt naar wat ge met uw kladbladen doet. Bij mij zou het dus gewoon vragen overschrijven en aftekenen zijn. Hoewel, voor een vak als ICT zou ik nog gewoon de cursus een keer lezen en proberen op parate kennis.

Misericordiam

Legacy Member
Ik ging dus eindelijk aan mijn paper beginnen vandaag. Blijkt dat mijn artikels niet goed zijn. Het onderwerp ook niet. Heb zo'n 5 minuten gezocht naar een nieuw onderwerp en 't was van 'fuck this'. En heb ik meteen 'the big bang theory' ontdekt vandaag.

Oh well, moest die dinsdag binnen terwijl ik m'n volgende examen had. Kan ik nu rustig wa blokken aan m'n volgende.

Greenie

Legacy Member
Joeshoe zei:
Bij ons kijken ze niet echt naar wat ge met uw kladbladen doet. Bij mij zou het dus gewoon vragen overschrijven en aftekenen zijn. Hoewel, voor een vak als ICT zou ik nog gewoon de cursus een keer lezen en proberen op parate kennis.
Mja is hij content met een 10 of een evt. gedilibereerd cijfer (indien toegepast) ?

Volgens mij moogde de ook gewoon zeggen dat je voor de vragen komt. De proffen zijn ook niet dom, die verspreiden toch in een mum van tijd naar zij die geïnteresseerd zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan