Archief - [PROG]/ een gamekkelijke programmeer taal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Mijn punt was alleen waar ge et onderscheid legt tussen programmeertaal en scripttaal.
Voor het zelfde geld kan je java zien als scripttaal, aangezien de code geinterpreteert wordt door java.
fout

bytecode wordt geïnterpreteerd door java, niet de door de dev getypte code.

Mag ek u nog iets vragen, zeggen volgende woordjes u iets: singleton, mvc, dependency injection, unit testing, refactoring, ... ?

The Crazy Frog

Legacy Member
killgore zei:
enige programmeertalen die hier tussen staan zijn java, C, delphi en mssch OPL.

(ik weiger persoonlijk vb.net als programmeertaal te aanvaarden :)).

HTML en CSS programmeertalen, kmaan.
Dat lijstje was gebaseerd op de wikipedia definitie...

PUnt is: ge kunt nog nie stappen ma wilt al hardlopen.
Ge moet mij nie geloven, maar ik kan al stappen ¬¬

Tyfius

Legacy Member
Der is een verschil tussen een hello world tutorial lezen en een volledige applicatie bouwen die ook nut heeft. Iedereen heeft al met 1001 talen geprogrammeerd, maar een echte volledige applicatie opbouwen is nog iets helemaal anders.

Pas als ge die ervaring hebt, dan kunde u imo een oordeel vellen, want anders wete der noegabollen van af.

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Ge moet mij nie geloven, maar ik kan al stappen ¬¬

een taal kunnen =/= kunnen stappen

dan kunde kruipen :p.

Zeg es eerlijk: kende ook maar in het minste iets van software engineering?

The Crazy Frog

Legacy Member
killgore zei:
bytecode wordt geïnterpreteerd door java, niet de door de dev getypte code.
et wordt nog altijd geinterpreteerd, dus waar leg je de grens tussen scripttaal en programmeertaal?

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
et wordt nog altijd geinterpreteerd, dus waar leg je de grens tussen scripttaal en programmeertaal?
scripttaal wordt letterlijk geïnterpreteerd en heeft geen compilatie nodig.
Uitzonderingen hierop zijn bv. scriptjes vo games en zo die je kan compileren via game-engine, het lijkt me nogal logisch dat dit geen programmeertaal is ;).

Not so hard if you ask me :wtf:

den Acid Burn

Legacy Member
java, c# vb.net zijn populaire programmeertalen opt moment maar ik vind het ietwat overdreven om te stellen dat deze talen C++ zullen doen vergeten.
toen C++ populair begon te worden in de vroege jaren 90 zeiden ze ook at c++ c volledig zou verdringen, maar c wordt nog altijd veel gebruikt tegenwoordig.
daarna ging delphi c++ vervangen, daarna kwam java, nu is er c#...
stuk voor stuk mooie programmeertalen imo maar feit is dat c++ nog altijd het best geschikt is voor programmeertaken als kernel development en embedded systems programming.
java, c# zijn in mijn ogen meer geschikt voor "kleinere projecten" waarmee ik niet wil zeggen dat die helemaal niet geschikt zijn voor grotere projecten.
vooral java is imo the language of choice for web-based development en embedded softare voor gsm's en dergelijke.
c++ zal volgens mij nooit verdwijnen.
voor zolang wij leven althans :)

killgore

Legacy Member
den Acid Burn zei:
java, c# vb.net zijn populaire programmeertalen opt moment maar ik vind het ietwat overdreven om te stellen dat deze talen C++ zullen doen vergeten.
toen C++ populair begon te worden in de vroege jaren 90 zeiden ze ook at c++ c volledig zou verdringen, maar c wordt nog altijd veel gebruikt tegenwoordig.
daarna ging delphi c++ vervangen, daarna kwam java, nu is er c#...
stuk voor stuk mooie programmeertalen imo maar feit is dat c++ nog altijd het best geschikt is voor programmeertaken als kernel development en embedded systems programming.
java, c# zijn in mijn ogen meer geschikt voor "kleinere projecten" waarmee ik niet wil zeggen dat die helemaal niet geschikt zijn voor grotere projecten.
vooral java is imo the language of choice for web-based development en embedded softare voor gsm's en dergelijke.
c++ zal volgens mij nooit verdwijnen.
voor zolang wij leven althans :)

Mijn punt eerder in deze thread (c++ is goed voor enkele toepassingen). Ma de term grote projecten is verkeerd. High-level is beter geschikt. En high level vormt nu eenmaal slechts een klein deel van de gehele software ontwikkeling.

den Acid Burn

Legacy Member
(ik weiger persoonlijk vb.net als programmeertaal te aanvaarden :)).

RIGHT ON!! :niceone:

The Crazy Frog

Legacy Member
killgore zei:
scripttaal wordt letterlijk geïnterpreteerd en heeft geen compilatie nodig.
Uitzonderingen hierop zijn bv. scriptjes vo games en zo die je kan compileren via game-engine, het lijkt me nogal logisch dat dit geen programmeertaal is ;).

Not so hard if you ask me :wtf:
Geef toe, je kan geen rotsvaste definitie geven van een scripttaal/programmeertaal.

Maar nu, ik programmeer als hobby, ik wil der mijn beroep zeker niet van maken.
Het enige dak hier doe is mijn mening geven over programmeertalen, en als jullie daar allemaal tegen zijn, so be it.

Cakeman

Legacy Member
den Acid Burn zei:
*knip*
feit is dat c++ nog altijd het best geschikt is voor programmeertaken als kernel development en embedded systems programming.
java, c# zijn in mijn ogen meer geschikt voor "kleinere projecten" waarmee ik niet wil zeggen dat die helemaal niet geschikt zijn voor grotere projecten.
*knip*
MS is nochtans bezig met een test OS dat Singularity heet. Als ik me niet vergis is dat volledig in C# en Sing# (afgeleide van C#) geschreven.
Meer info: http://tweakers.net/nieuws/39721

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Geef toe, je kan geen rotsvaste definitie geven van een scripttaal/programmeertaal.

Maar nu, ik programmeer als hobby, ik wil der mijn beroep zeker niet van maken.
Het enige dak hier doe is mijn mening geven over programmeertalen, en als jullie daar allemaal tegen zijn, so be it.

't probleem zit er dat jij de dingen die wij bomen noemen als naam steen geeft en omgekeerd


DENKT DAAR MAAR EENS OVER NA

den Acid Burn

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Geef toe, je kan geen rotsvaste definitie geven van een scripttaal/programmeertaal.

Maar nu, ik programmeer als hobby, ik wil der mijn beroep zeker niet van maken.
Het enige dak hier doe is mijn mening geven over programmeertalen, en als jullie daar allemaal tegen zijn, so be it.

elangrijkste verschil tussen scripting langauge en porgramming language volgens mij:
scripting wordt on the fly interpreted, geen compilatie nodig.
hierdoor ook moeilijker om te debuggen.
scripting talen zijn natuurlijk ook veel minder uitgebreid dan volwaardige pprogrammeertalen.
dat spreekt voor zich :)

killgore

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Geef toe, je kan geen rotsvaste definitie geven van een scripttaal/programmeertaal.

"scripttaal wordt letterlijk geïnterpreteerd en heeft geen compilatie nodig."

Die "uitzonderingen" kunde laten vallen want was slecht uitgedrukt (ge gaat nooit dergelijke dingen compileren).

minder uitgebreid klopt niet acid burn: ga maar eens in php ontwikkelen.

Maar nu, ik programmeer als hobby, ik wil der mijn beroep zeker niet van maken.
Uhu, dan moete u mening ook niet geven over professionele wereld en die als waarheid gaan verkondigen ...

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
't probleem zit er dat jij de dingen die wij bomen noemen als naam steen geeft en omgekeerd


DENKT DAAR MAAR EENS OVER NA
:wtf: nu bennek toch nie meer mee ze.

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
:wtf: nu bennek toch nie meer mee ze.

Als heel de wereld het een scriptingtaal noemt, moet jij het geen programmeertaal noemen. En omgekeerd.

den Acid Burn

Legacy Member
killgore zei:
"scripttaal wordt letterlijk geïnterpreteerd en heeft geen compilatie nodig."

Die "uitzonderingen" kunde laten vallen want was slecht uitgedrukt (ge gaat nooit dergelijke dingen compileren).

minder uitgebreid klopt niet acid burn: ga maar eens in php ontwikkelen.


Uhu, dan moete u mening ook niet geven over professionele wereld en die als waarheid gaan verkondigen ...

idd php is al redelijk uitgebreid.
perl ook wel for that matter

The Crazy Frog

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Als heel de wereld het een scriptingtaal noemt, moet jij het geen programmeertaal noemen. En omgekeerd.
Het probleem is dat de wikipedia definitie niet echt klopt.
Bij programmeertalen staat een screenshot van html code.
Dusjah...

den Acid Burn

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Het probleem is dat de wikipedia definitie niet echt klopt.
Bij programmeertalen staat een screenshot van html code.
Dusjah...

scriptingtalen zijn ook programmeertalen.
ze worden gewoon niet gecompileerd maar on the fly geinterpreteerd.
daarom worden ze scriptingtalen genoemd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan