Archief - [PROG]/ een gamekkelijke programmeer taal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hasdrubal

Legacy Member
Hey, aan gezien ik wil leren programeren en al reeds een paar pogingen gedaan heb maar nooit echt veel er van af heb gebracht kent iemand toevallig een makkelijke (relatief) programmeer code waarmee ik kan eens wat kan "prutsen".

Ik heb weinig programmeer ervaring (heb lang geleden eens wat C++ geprobeert maar ik had niet echt veel goede tutorials gevonden. Ben dan ook niet veel verder gekomen dan zo'n programmatje wat je naam vraagt en dan zegt Hi, Mark!. En nog langer gelden iets van Pascal) totnu toe is alles beperkt geweest tot gamemaker maar zowel de eigen "language" als de Drag and drop waren veel te beperkt.

Ik heb veel gehord over Python. Is dat misschien de moeite waard of zou ik eerder met iets anders gaan klommelen.

White Label

Legacy Member
VB.net is zeker haalbaar en het is een moderne programmeertaal... Databases aanspreken, menu's maken, OO... Het zit er allemaal bij. Je kan ook proberen in C te programmeren, wel moeilijker vond ik maar als je dat kunt dan ben je al tot heel veel in staat. Welke taal je ook kiest, je zal geduld moeten hebben. ;)

killgore

Legacy Member
Ik blijf vb ma brol vinden als programmeertaal op zich (je kan er sjieke dingens mee doen als extentie taal), vb.net is al iets beter. Ma das mijn mening en meningen verschillen nu eenmaal :).

Makkelijk is relatief he. Ik vind persoonlijk c# en java vrij "simpel". Anderzijds is da grotendeels omdak die niet als eerste taal heb geleerd :).

En trouwens, zodra je iets verder zit dan gewoon de taal leren is er iets vrij belangerijk dat er bij komt en das het engineering van applicaties. Als je dat inzicht niet hebt (deftige structuur, juiste patterns, ...) mag je nog zoveel weten over de programmeertaal, ver zal je niet komen :).

White Label

Legacy Member
killgore zei:
Makkelijk is relatief he. Ik vind persoonlijk c# en java vrij "simpel". Anderzijds is da grotendeels omdak die niet als eerste taal heb geleerd :).
Ik vond het moeilijk wanneer ze begonnen over pointers :oink:

Tyfius

Legacy Member
En toch wordt het gebruik van pointers in java en C# bijna tot 0 herleid.

edit: was dus op white label

wlibaers

Legacy Member
Python is OK om mee te beginnen.

Voordelen:
- interpreter, dus je moet niet compileren, maar kan direct experimenteren met eenvoudige commando's.
- goede gratis tutorials.
- een vrij krachtig systeem (omgaan met bestanden, voldoende gegevensstructuren, regexp, OO, automatisch geheugenbeheer...)
- niet alleen goed om te leren programmeren, maar er zijn ook verschillende programma's (o.a. Blender) die het als scriptingtaal gebruiken, dus het blijft nuttig.

Het is wel vrij zwak voor GUI. Er zijn verschillende GUI libs voor Python, maar weinig documentatie. Maar in het begin zal je toch vooral met tekst werken, dus dat is niet zo erg.


Om te beginnen is het zeker geen slechte keuze.

azerty

Legacy Member
Als je toch intersse toont voor Python, bekijk dan zeker ook eens Ruby (http://www.ruby-lang.org/en/) (http://www.rubycentral.com/misc/intro.html)
Het is een nieuw scripting taaltje, van oorsprong uit Japan, dat tegenwoordig redelijk in de belangstelling staat. Zelfs vannuit de Java community zijn er veel mensen die graag bepaalde concepten uit Ruby willen porten naar Java.
Kijk hier maar eens vr een simpele vergelijking met enkele andere talen: http://www.approximity.com/ruby/Comparison_rb_st_m_java.html

Gertgregoor

Legacy Member
bedankt voor de replies!
Ik zal me dan maar eens aan python wagen.
En daarna mischien eens C ofzo proberen.

alva848

Legacy Member
Blijf weg van C, ga dan teminste voor C#.

Als je start met python ga je onvermijdelijk wel wat slechte gewoontes aanleren, hou daar een beetje rekening mee.

Hasdrubal

Legacy Member
elke program language heeft wel iets anders. Dus dat maakt niet zo uit je moet ze altijd wel gewend worden.

NecroNeo

Legacy Member
Ik heb leren programmeren in pascal en ben daarna vrij snel overgestapt naar delphi (wat met object pascal werkt), hier heb je net als in die gamedesigner en vb met een form waar je componenten op plaatst (gewoon drag&drop). Maar hier zijn er zeer veel componenten voor een waaier aan applicaties.

The Crazy Frog

Legacy Member
alva848 zei:
Blijf weg van C, ga dan teminste voor C#.
Ik ben begonnen met vb.net, en daarna heb ik c geleerd, en kmoet zeggen dat ik c veel leuker vind.
Akkoord, het is moeilijker, maar in the end bespaart het u veel tijd (vind ik).
Met c heb je kleinere, snellere programma's en heb je direct toegang tot de windows api.
Dit laat toe om zeer toffe dingen te doen (de titelbalk van alle vensters verwijderen bv :evil: ).
Akkoord, je kan al die dingen ook doen in vb.net of c#, maar dan vragen ze meer tijd.
Trouwens, bij mijn weten wordt c(++) nog altijd veel meer gebruikt dan vb.net of c#. Zelfs Firefox is geschreven in c.

killgore

Legacy Member
crazy frog, em zei blijf weg van c, kdenk nie van c++ ;). C is een procedurale taal die niet goed meer is hedendaags voor echt grote projecten.

en windows ontwikkeling in c# en c++ is even krachtig ze (alleja, op .net vlak gezien).

Hasdrubal

Legacy Member
NecroNeo zei:
Ik heb leren programmeren in pascal en ben daarna vrij snel overgestapt naar delphi (wat met object pascal werkt), hier heb je net als in die gamedesigner en vb met een form waar je componenten op plaatst (gewoon drag&drop). Maar hier zijn er zeer veel componenten voor een waaier aan applicaties.
Ja ik heb hier nog ergens een hele universitaire cursus pascal liggen van uit de jaren 70-80 of 90 (Mijn pa heeft dat vroeger ooit eens "gedaan"). Kan ik daar nog iets mee?

White Label

Legacy Member
kan iemand de hoofdzakelijke verschillen tussen C - C++ - C# eens uitleggen aub? Want ik ben daar n00b in... :$ In ieder geval moet ik killgore gelijk geven, voor hedendaagse programmatie moet je C niet gebruiken. Als ik jou was zou ik VB.net leren.

Bubbling Zombie

Legacy Member
The Crazy Frog zei:
Ik ben begonnen met vb.net, en daarna heb ik c geleerd, en kmoet zeggen dat ik c veel leuker vind.
Akkoord, het is moeilijker, maar in the end bespaart het u veel tijd (vind ik).
Met c heb je kleinere, snellere programma's en heb je direct toegang tot de windows api.
Dit laat toe om zeer toffe dingen te doen (de titelbalk van alle vensters verwijderen bv :evil: ).
Akkoord, je kan al die dingen ook doen in vb.net of c#, maar dan vragen ze meer tijd.
Trouwens, bij mijn weten wordt c(++) nog altijd veel meer gebruikt dan vb.net of c#. Zelfs Firefox is geschreven in c.

Firefox is geschreven door een TEAM. Hij/zij staat alleen. Waarom C (nu nog) leren als je evengoed c# of java kan leren. Ga mee met uw tijd, en verspil deze niet aan dingen waar je toch niets mee bent.

en mensen vb.net aanraden is evil

EVIL ZEG IK JE!!!1

NecroNeo

Legacy Member
Hasdrubal zei:
Ja ik heb hier nog ergens een hele universitaire cursus pascal liggen van uit de jaren 70-80 of 90 (Mijn pa heeft dat vroeger ooit eens "gedaan"). Kan ik daar nog iets mee?

Ja, delphi werkt met object pascal, dit is een object georienteerde versie van Pascal. De basic stuff zoals loops, if statements, ... zijn allemaal net zoals in pascal. Maar er zijn ook wel redelijk wat verschillen natuurlijk gezien delphi voor win32 applicaties is en object georienteerd. Maar als je pascal kent ben je met een paar tutorials en/of boeken over delphi zeer snel op weg.

Edit: het is wel zo dat je met C++,C# en java op lange termijn meer bent. Ik ben ondertussen ook op C++ overgeschakeld. Het hangt er eigenlijk allemaal vanaf welk doel je voor ogen hebt.

alva848

Legacy Member
en mensen vb.net aanraden is evil

EVIL ZEG IK JE!!!1
?
Absoluut niet evil aan vb.net.
Is een heel moderne taal die je, zoals alles, op de juiste manier moet gebruiken. Het enige wat er jammer aan is, is dat er nog veel legacy in zit. Die hoef je uiteraard niet te gebruiken.

kan iemand de hoofdzakelijke verschillen tussen C - C++ - C# eens uitleggen aub?
C# is een modernere taal (net zoals Java).
Het grote verschil zit in het feit dat deze draaien in managed code. Wat wil zeggen dat je veel minder te maken krijgt met memory taken (zoals het 'opkuisen' van gecreerde objecten enz.). Wat dan (meestal) weer resulteert in veiligere code.

M0rpheus

Legacy Member
Zeker niet met VB.NET beginnen!
Als je met .NET wilt beginnen, zowiezo voor C# kiezen!
Ik snap trouwens helemaal niet waarom er nog zoveel met VB.NET werken..
Oke, het lijkt op het eerste gezicht ewa op VB6 (wat zogezegd gemakkelijk programmeren is), maar dat valt toch dik tegen zunne..
Beter in ene keer voor een fatsoenlijke OO taal als C# gaan..

En als ge gene MS wilt gebruiken, tja, C++ of Java eh..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan