Archief - POST: schetsen en tekeningen V3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cederzo

Legacy Member
nog wat doodles in ink, medium ligt me wel, misschien wat kortstrips mee doen.

sketchorama.jpg


Thx durin, tof dat je die vorige dingen toch kon apprecieren :)

TheJudge

Legacy Member
Xoliul zei:
Ik gebruik geen ooglijn (ik veronderstel dat je dat bedoelt met centerlijn?), maar zet mijn 3 assen uit en werk daarop verder, de tweede methode die we in de les hebben gezien dus.
En ik teken echt wel alles volgens perspectief (niet gewoon ramen en deuren er op zetten), maar sommige dingen moet ik gewoon schatten. Practice makes perfect, en ik merk terwijl ik bezig ben echt dat ik aan het verbeteren ben, dus we komen er wel :)

Nee de centerline van uw voertuig. Daar begint ge mee, dan zet ge uw perspectief raster op. Op uw centerlijne tekent ge uw designlijn en ge bouwt eigenlijk alles uit vanaf uw centerlijn, het midden dus.
Daarmee kunt ge elk punt berekenen zoals de punten van uw ramen. enige dage dan moet doen is uw punten verbinden met liefst rechte lijnen;)
Ook moet ge effectief rekening houden met de achterkant van uw voertuig, zelfs dingen diege helemaal ni kunt zien. Ja moeilijk uit te leggen maar bekijkt ies schetsen van Scott Robertson en als ge kunt zijn dvds ook. Ook de dvds van Syd Mead zijn daar heel goe voor.

Good luck verder:)

w00tw00t

Legacy Member
scott robertson. die naam was ik aant zoeke. Zijn tutorials zijn idd heeeeel goed

Holy Paladin

Legacy Member
nice xoliul, ma kvraag me nu af of ge met een voorstudie gewoon da voertuig van andere kanten moet tekenen, of verschillende designs uitproberen? (wat in uw geval natuurlijk moeilijk is)

Flipkikker

Legacy Member
@xoliul, ik ga morgen achter men wacom, dan zal ik es wat dingen uitleggen via tekeningen zodat je je schetsen kunt verbeteren
ik ben nog maar een absolute beginner (nog maar sinds begin van dit schooljaar terug actief bezig als tekenaar, quasi vanaf 0...), maar met de lessen die ik gehad heb kan ik al zeer goed op weg ;)

sebiet mss al een basis tip voor je ellipsen, want daar heb je blijkbaar heel wat moeite mee

kheb een psd bestand gemaakt met de verschillende stappen in lagen, van onder naar boven zichtbaar maken ;)
http://puutjuwelen.sohosted.com/ellipsconstructie.psd (3.59mb)

hier zie je een paar stappen samengenomen:
1)
ec1.jpg


2)
ec2.jpg


3)
ec3.jpg


4)
ec4.jpg


edit: klein detail watk nogal eens vergeet, op de middelste lijn die naar het vluchtpunt leid moet je een loodrechte tekenen en het snijpunt met de buitenste lijnen wordt dan de top en onderkant van de ellips... (dachtk toch)
op die manier klopt het normaalgezien

TheJudge

Legacy Member
Maar hij moet het dan ook nog effectief doen eh;) meeste mensen hebben het geduld ni om dat voor elke elips te doen. Daarom dat ge eerst moet oefenen om minder en minder hulplijnen nodig te hebben voor die elipsen.
Maar idd zoals Scott Robertson ook in zen dvds zegt, elipsen zijn het moeilijkst om correct te tekenen met de vrije hand. Daarvoor moet ge elken dag oefenen omda goe in de vingers te krijgen.

Flipkikker

Legacy Member
Holy Paladin zei:
err dat weet hij al hoor :) da was al in de eerste les

je ziet allerminst dat hij dat al weet :x

nuja, dan moetk ik geen extra hulp geven buiten deze richtlijnen:

* leg je vluchtpunten buiten je blad, zo kan je het voorwerp groter op je blad zetten

* trek lijnen recht en in 1 keer, dit kan je oefenen door telkens 2 punten op je blad te zetten en ze te verbinden...

* teken je ellipsen correct

* let er op dat kubussen geen balken zijn, maar echt kubussen

* om zaken makkelijker en correcter te positioneren kan je gebruik maken van de vermenigvuldiging van kubussen en vlakken dmv de middelpunten

let hierop aub, het zal je tekeningen veeeel beter laten uitkomen

edit: is niet bedoeld om je af te kraken btw, maar om te helpen, ben zelf ook nog maar een beginner :$
kvind je detail wel leuk etc, maar zou beter zijn als alles correct weergegeven wordt, want nu stoort het echt wel

Xoliul

Legacy Member
Thanks voor de hulp Flipkikker, ik heb het meeste van die theorie wel al gezien eigenlijk. Eerlijk gezegd ben ik zelfs bij de betere tekenaars in mijn groep, aangezien ik vorig jaar al een jaar tekenen heb gehad bij architectuur. Toen heb ik er echt niet genoeg op geoefend, maar nu het dit jaar eens leuk is ben ik er veel meer mee bezig. Rechte lijnen zetten heb ik niet zo'n grote problemen meer mee, en ook voor ellipsen moet ik niet meer het volledige grid tekenen (heb bij de vorige schetsen wel enkel maar de omgevende rechthoek getekend), ik heb enkel moeite met de uiteindelijke, harde, vloeiende lijn van ellipsen, die ziet er nooit perfect uit.
Ik merk wel dat ik nu met al dat snelle geschets minder mijn volledige constructie uitzet, waarschijnlijk zelfs te weinig voor wat ik nog nodig heb, ga ik meer op gaan letten. Wel werk ik altijd met die designlijn, en de vorm van zo'n hummer lukt nu wel al goed na 7 schetsen.

Heb er net nog één gemaakt, geprobeerd dat losse schetsmatige wat weg te laten. Wielen zijn weeral het grootste hekelpunt, de linkse vooraan staat te hoog, de rechste staat scheef en de achterste is wat te klein.


Paladin: er bestaan zo'n 30 variaties van die HMMWV, dus ik kan er wel genoeg verschillende tekenen :)

w00tw00t

Legacy Member
Xoliul, die lijnen die "schaduw" moeten voorstellen, storen redelijk, vind ik toch. Oa ze geven de indruk da de deur ingedeukt is terwijl da niet zo moet zijn. Zal vandaag alsk thuiskom mss ffkes helpen met perspectief, heb da zelf een tijke gedaan en lukte wel goed ma was lang gelde dus moet nu ff zien hoe et uitkomt. Volgens de methode van Scott Robertson dan wel, krijg je echt schitterend resultaat mee.

spidey

Legacy Member
Flipkikker zei:
-------
EDIT:
Hier nog iets datk mee bezig ben, zijn nog paar afwerkingsfoutjes, maar is wel grotendeels af denk ik.
1 van de perspectieftekeningen die we voor ons groepswerk Reversed Design nodig hebben. Ik moet nog een andere nietjesmachine omzetten + allebei in exploded view de onderdelen apart tekenen
Met vector masks in photoshop gemaakt...

Origineel (foto)
Nietjesmachine1A.jpg


Omgezet
Nietjesmachine1B.jpg

nice, hoe doede da juist ongeveer?

spijtig da u nietjesmachine een beetje vervomd uitkomt? :s

r2d3

Legacy Member
xoliul doe ook wat basisoefeningen met perspectief want zo ga je weinig leren . je begint toch ook niet te lopen voor je kan stappen . die humvee is een 2 puntsperspectief , had je je horizon getekent stonden de wielen al juist in verhouding to elkaar . onthou ook iets dat verder van je verwijderd is lijkt kleiner dan het werkelijk is . jij doet net het omgekeerde . elipsen zijn freehand inderdaad moeilijk te tekenen maar dat kan je ontwikkellen . probeer elke dag een paar vellen elipsen freehand te tekenen in bvb verschillende vierkanten . er zit ook al veel te veel detail in je tekening . probeer eerst de vorm goed te krijgen de detailering komt later . probeer niet te vlug tevreden te zijn

Flipkikker

Legacy Member
spidey zei:
nice, hoe doede da juist ongeveer?

spijtig da u nietjesmachine een beetje vervomd uitkomt? :s

vervormd?

ik heb de oorspronkelijke foto als achtergrond gezet in photoshop en met vector masks de vlakken getekend (pen tool), daarna met gradients ingekleurd en paar dingetjes met een brush gemaakt...

spidey

Legacy Member
Flipkikker zei:
vervormd?

ik heb de oorspronkelijke foto als achtergrond gezet in photoshop en met vector masks de vlakken getekend (pen tool), daarna met gradients ingekleurd en paar dingetjes met een brush gemaakt...

ja, het is juist overgetekent hoor ... maar doordat da metaal vanachter smaller wordt, lijkt het alsof het perspectief niet echt klopt :s
maar tis ni zo erg zeh :)

Flipkikker

Legacy Member
spidey zei:
ja, het is juist overgetekent hoor ... maar doordat da metaal vanachter smaller wordt, lijkt het alsof het perspectief niet echt klopt :s
maar tis ni zo erg zeh :)

in werkelijkheid wordt het ook smaller ;)

TheJudge

Legacy Member
w00tw00t zei:
Xoliul, die lijnen die "schaduw" moeten voorstellen, storen redelijk, vind ik toch. Oa ze geven de indruk da de deur ingedeukt is terwijl da niet zo moet zijn. Zal vandaag alsk thuiskom mss ffkes helpen met perspectief, heb da zelf een tijke gedaan en lukte wel goed ma was lang gelde dus moet nu ff zien hoe et uitkomt. Volgens de methode van Scott Robertson dan wel, krijg je echt schitterend resultaat mee.


Toon ies wa tekeningen van u als ge er zo schitterend resultaat mee krijgt. Kben wel benieuwd:)

grtz

w00tw00t

Legacy Member
TheJudge zei:
Toon ies wa tekeningen van u als ge er zo schitterend resultaat mee krijgt. Kben wel benieuwd:)

grtz

ja zal wel iets maken, maar simplistisch iets om de methode te laten zien, want neemt tijd in. Oude schetskes heb ik hier mss ligge ofwel weggegooit, maar zal zoeken.

Piru

Legacy Member
The Cow From Hell!

Munching the trapped souls in the blazing fires of Hell's planes, the Hellcow is the most common cattle in the land of Lucifer. Just like the casual cow it produces edible fluids... for demons and devils anyway. It is said to taste quite hot!

Final:
cow66-telenet.jpg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan