Archief - INFO: Brainstorm - FAQ/knowledge base site

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xiao

Legacy Member
Voor dat aanpassen en spam vinden we zoieso wel een oplossing. Ik vind niet dat je daar mediawiki voor moet laten vallen.

dJeez

Legacy Member
De definitieve beslissing zal na het weekend wel duidelijk zijn, tot dan experimenteer ik wat met beide :p.

Xavez

Legacy Member
killgore zei:
gohja, je kan gebruikers de mogelijkheid geven hun pagina's te locken. En zoals djeez zei: je kan gebruikers verplichten te registreren (en eventueel ook ze goed te keuren).

wat taalgezaag: het is 'alleszins'

Jep. Trouwens: als we gewoon de rel op nofollow zetten wordt het al een pak minder interessant om je linkje erop te plaatsen :). Enneh: ik stel trouwens ook voor dat we een noindex op het volledige project plaatsen en het redelijk open, maar tegelijk toch gesloten houden? Zodanig dat vooral de mensen die hier op het forum actief zijn er ook iets aan hebben--en mensen die goed genoeg zoeken eveneens :).

Xiao

Legacy Member
noindex is een beetje egoïstisch, niet?
Is het niet de bedoeling mensen te helpen? Was jij niet diegene die met neutraliteit inzat? ^^

dJeez

Legacy Member
Als de site niet geïndexeerd wordt kan die imho net zo goed niet bestaan. De bedoeling is nooit geweest om enkel de in-crowd hier te plezieren met een intranet, maar wel dat het nederlandstalige publiek ergens terechtkan om (degelijke) informatie in de eigen taal gecentraliseerd en makkelijk consulteerbaar terug te vinden. Of dat opzet slaagt zal afhangen van de content die erop terechtkomt uiteraard, vandaar dat ik eerder negatief sta tegenover een wiki (ik weet niet wat jij ervan vind, maar ik vind die persoonlijk doorgaans nogal rommelig en weinig gestructureerd).

Cupideus

Legacy Member
veel mensen, veel visies, ...

Het gaat moeilijk zijn om zoiets op te zetten. Omdat toch iedereen zo zijn 'eigen' gedacht erover heeft en inderdaad als je hem niet indexeert, waarom maak je hem dan ? wat is de meerwaarde dan tegenover gewoon hier ons ding te doen ?

just my2cents :-)

killgore

Legacy Member
dJeez zei:
Als de site niet geïndexeerd wordt kan die imho net zo goed niet bestaan. De bedoeling is nooit geweest om enkel de in-crowd hier te plezieren met een intranet, maar wel dat het nederlandstalige publiek ergens terechtkan om (degelijke) informatie in de eigen taal gecentraliseerd en makkelijk consulteerbaar terug te vinden. Of dat opzet slaagt zal afhangen van de content die erop terechtkomt uiteraard, vandaar dat ik eerder negatief sta tegenover een wiki (ik weet niet wat jij ervan vind, maar ik vind die persoonlijk doorgaans nogal rommelig en weinig gestructureerd).

Je kan zorgen dat je main page van je wiki netjes is onderverdeeld in categorieën dat je met enkele kliks zit waar je wilt.

Het enige nadeel imho aan wiki's is dat de menu's moeilijker aanpasbaar waren laatste keer dat ik er mee werkte, maar dat is al bijna 2 jaar geleden, kan zijn dat dit al verbeterd is. Het is immers handig bv. je hoofdcategorieën (bij ons bv. iets als 'coding', 'graphics', 'layout') direct toegankelijk te maken vanuit je menu.

killgore

Legacy Member
zal wel progress komen hoor, desnoods set ik wel nen wiki op als djeez me space geeft, ma ik ben weekje weg :).

Smoerf

Legacy Member
ik had wiki opgezet maar djeez zei dat hij dermee bezig was. Indien nodig geef ik admin access aan enkele mensen en configureer ik de boel nog wat.

dJeez

Legacy Member
Smoerf zei:
ik had wiki opgezet maar djeez zei dat hij dermee bezig was. Indien nodig geef ik admin access aan enkele mensen en configureer ik de boel nog wat.
Zet die maar op ten voorlopige titel. Daarna kunnen we de inhoud in principe toch nog recupereren (mits toestemming van de originele auteurs) in een ander opzet.

Het nadeel van een wiki vind ik wel dat je geen basisstructuur (hiërarchie) kan opleggen waarbinnen de informatie geplaatst kan worden - tenzij ik mij zou vergissen uiteraard, maar ik zie nergens een optie om vaste categorieën te definiëren die gekoppeld zijn aan de structuur van de wiki (deze zijn steeds vrij invulbaar, en ik vrees dat dat snel een rommelboeltje zal opleveren). Om snel relevante info te zoeken zonder te moeten terugvallen op fulltext search lijkt mij een vastgelegde bassistructuur toch ook wel vrij handig (zeker als je niet echt weet waarop te zoeken).

Geef je de URL dan ook ff door? Dan zet ik wel een redirect op www.technation.be die doorverwijst naar de wiki. Eens ik iets op poten heb gezet dat ik als oplossing zou willen voorstellen stuur ik ook wel wat PMs/emails rond om het eens te laten bekijken.

Smoerf

Legacy Member
anders check ik eens voor een knowledge base script @ hotscripts ofzo?

iets à la dit: http://www.knowledgebase-script.com/screenshots.php (skippen, tis betalend :))

Ofwel één of ander cms:

Drupal v4 (4.7.7)
Drupal v5 (5.7)
E107 (0.7.8)
Joomla (1.0.13)
PHPFusion (6.01.11)
Postnuke (0.764)
Typo3 v4 (4.1.5)

Voor mij is het eender, als er andere voorstellen zijn ipv een wiki, let me know

Xavez

Legacy Member
Ben wel te vinden voor een Wiki... Zo uitgebreid moet de structuur niet zijn ten slotte. En eigenlijk IS een wiki een knowledge base hé :).

Tyfius

Legacy Member
Er zijn toch veel sites die een of andere MediaWiki gebruiken voor zoiets. Ik vind dat je het ook niet te moeilijk moet maken. Als je richting een CMS als Drupal gaat dan ga je er eerst zelf al veel werk moeten insteken en redelijk wat onderhoud hebben. Als je gewoon een sobere wiki kiest dan heb je dat al minder.

Daarnaast stel ik mij vooral vragen bij de inhoud. Als je kijkt naar websites als sitemasters.be en phpfreaks.nl, die met eenzelfde concept zitten maar waar de inhoud in sommige gevallen qua kwaliteit toch niet echt hoogstaand is. Niet iedereen kan goede tutorials schrijven, maar wie ga je laten schrijven en wie niet. Wat ga je aanvaarden en wat niet. Ga je alle tutorials laten nakijken, verbeteren en herwerken?

Smoerf

Legacy Member
verschillende groepen:

beheerders, moderators, schrijvers en bezoekers? zoiets toch?

en gewoon selectief zijn in de groep mensen die je bevoegdheid geeft om zaken te publiceren op de website.

Xavez

Legacy Member
Daarom dus dat ik voorstelde om het wat afgesloten te houden van de "buitenwereld". Uiteindelijk is dit een aanvulling op het forum en niet bedoeld ter vervanging van andere knowledge base sites :). Ik zou dus eerder alleen de mensen met een account op het forum toegang geven. Maar hoe je dat kan tewerkstelligen is maar de vraag natuurlijk. Eén optie is dus om er een noindex op te zetten, waardoor je een groot deel "outsiders" automatisch al weert. Maar aangezien daar niet veel mensen voor te vinden zijn...

dJeez

Legacy Member
Kunnen we anders in de loop van de week (vanavond?) eens op IRC afspreken om wat directer te communiceren? Want er zijn veel gelijklopende ideeën maar met nuances. Ik wil daar dan wel - nogmaals :p - uit de doeken doen wat het oorspronkelijke doel was. Liefst wel na 20u...

Ik ben - zoals gezegd - ook eerder voorstander van initieel wat extra werk te steken in het aanpassen van vb. Drupal dan het gebruik van een wiki... Ik kan ook een basis Drupal online zetten met al een basishiërarchie erin (die kunnen we dan vastleggen op IRC), en dan kunnen we zien of dat desnoods al volstaat (in eerste instantie zal het toch vooral aankomen op content invoeren).

En wat het toevoegen van content betreft : dat kan initieel perfect afgeschermd worden voor de buitenwereld, en daar zie ik persoonlijk ook geen graten in.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan