dJeez
Legacy Member
Allereerst : voor diegenen die de originele discussie hebben gemist, neem eerst de volgende thread eens door : https://www.beyondgaming.be/archive...gentoevoegingen-van-dit-forumonderdeel.458149
En nu dus wat meer info over wat ik, Radiance en servi indertijd in gedachten hadden (onderhand zijn er wat mij betreft wel wat wijzigingen maar daarover meer tijdens de brainstorm sessie zelf).
Het idee achter een nederlandstalige (belangrijk) FAQ site is ontstaan omdat we vonden dat er niet echt iets degelijks te vinden is. Er zijn uiteraard wel wat sites met informatie her en der verspreid, maar geen centrale plaats waar degelijke nederlandstalige FAQs/artikels terug te vinden zijn over de onderwerpen die ons interesseren. Waar het ons vooral om ging was een degelijke FAQ site op te zetten waar vragen ivm hardware, software, operating systems en eventueel ook webdevelopment en -design een plaats konden vinden.
Het initiële opzet was het kunnen posten van FAQs, maw een actieve community waar iedereen (na gratis registratie) een FAQ (zijnde vraag + antwoord) op kan posten die na moderatie (indien nodig) online verschijnen. Op deze faqs kan elke gebruiker dan nog eens zijn/haar commentaren kwijt (wederom gemodereerd, maar hier zullen ze in principe wel direct online verschijnen). Wat maakt het dan anders dan dit forum? In de eerste plaats het feit dat het moet gaan om algemene vragen, niet om een specifiek probleem dat jij nu momenteel zou hebben. Daarnaast ook het feit dat je steeds je zelf gepubliceerde FAQs kan corrigeren (de mods hebben wel net iets meer rechten uiteraard), er is dus wat dat betreft geen time-out, wil je je FAQ offline halen (vb. omdat die verouderd is) dan kan dat zonder enig probleem. Uiteindelijk zou het dus een knowledge base gaan worden waar - dat hopen we althans - iedereen nuttige antwoorden kan vinden als hij/zij een bepaald (technisch) probleem heeft.
Deze FAQs zullen gekoppeld worden aan een systeem dat toelaat snel gerelateerde informatie terug te vinden (wellicht een tagsysteem).
Daarnaast zou er ook de mogelijkheid zijn om - gesteld dat je ergens een algemeen probleem tegenkomt waarvoor geen antwoord op de site staat - een aanvraag in te dienen om dat probleem opgelost te zien. In die aanvraag stel je een duidelijke vraag. Deze vragen kunnen dan op hun beurt opgepikt worden door een community member en door hem/haar beantwoord worden (ook hier zal dat initieel vrij strict gemodereerd worden). Het is NIET de bedoeling om elk probleem dat jullie tegenkomen als aanvraag te posten, dat kunnen jullie hier op het forum blijven doen. Het doel is om een uitbreiding te vormen op het forum, niet om het forum te vervangen (dat zou dom zijn en ook totaal overbodig).
Om een voorbeeld te geven : een vraag als "Ik heb hier deze HTML code en die tekst staat op de verkeerde plaats" hoort er niet thuis. Een algemene vraag als "Hoe kan ik de content van mijn website mooi centreren?" kan dan weer wel. Ik hoop dat het wat duidelijk is zo.
Daarnaast zouden ook gewone artikels (vergelijk het wat met de HOWTOs voor Linux - http://www.tldp.org) er een plaats kunnen vinden (ook met mogelijkheid om commentaar te posten).
Het bovenstaande kan - denk ik - toch als basisidee gebruikt worden om gebruikt te worden tijdens de brainstorm.
De brainstorm sessie zal doorgaan op IRC (Quakenet) komende woensdag (22/11) rond 20u. Wij verwachten de geïnteresseerden op #telenet.webdesign, deze zullen dan wel een invitation krijgen voor het kanaal waar de brainstorm doorgaat (zeg dan wel dat je mee wil doen aan de brainstorm hé
).
Kan je niet aanwezig zijn, maar wil je wel je ei kwijt? Geen probleem, na de brainstorm zal ik in deze thread een link posten naar de locatie van de log van de brainstorm, en ook een korte samenvatting van wat er precies uit de bus is gekomen.
Tot woensdag...
En nu dus wat meer info over wat ik, Radiance en servi indertijd in gedachten hadden (onderhand zijn er wat mij betreft wel wat wijzigingen maar daarover meer tijdens de brainstorm sessie zelf).
Het idee achter een nederlandstalige (belangrijk) FAQ site is ontstaan omdat we vonden dat er niet echt iets degelijks te vinden is. Er zijn uiteraard wel wat sites met informatie her en der verspreid, maar geen centrale plaats waar degelijke nederlandstalige FAQs/artikels terug te vinden zijn over de onderwerpen die ons interesseren. Waar het ons vooral om ging was een degelijke FAQ site op te zetten waar vragen ivm hardware, software, operating systems en eventueel ook webdevelopment en -design een plaats konden vinden.
Het initiële opzet was het kunnen posten van FAQs, maw een actieve community waar iedereen (na gratis registratie) een FAQ (zijnde vraag + antwoord) op kan posten die na moderatie (indien nodig) online verschijnen. Op deze faqs kan elke gebruiker dan nog eens zijn/haar commentaren kwijt (wederom gemodereerd, maar hier zullen ze in principe wel direct online verschijnen). Wat maakt het dan anders dan dit forum? In de eerste plaats het feit dat het moet gaan om algemene vragen, niet om een specifiek probleem dat jij nu momenteel zou hebben. Daarnaast ook het feit dat je steeds je zelf gepubliceerde FAQs kan corrigeren (de mods hebben wel net iets meer rechten uiteraard), er is dus wat dat betreft geen time-out, wil je je FAQ offline halen (vb. omdat die verouderd is) dan kan dat zonder enig probleem. Uiteindelijk zou het dus een knowledge base gaan worden waar - dat hopen we althans - iedereen nuttige antwoorden kan vinden als hij/zij een bepaald (technisch) probleem heeft.
Deze FAQs zullen gekoppeld worden aan een systeem dat toelaat snel gerelateerde informatie terug te vinden (wellicht een tagsysteem).
Daarnaast zou er ook de mogelijkheid zijn om - gesteld dat je ergens een algemeen probleem tegenkomt waarvoor geen antwoord op de site staat - een aanvraag in te dienen om dat probleem opgelost te zien. In die aanvraag stel je een duidelijke vraag. Deze vragen kunnen dan op hun beurt opgepikt worden door een community member en door hem/haar beantwoord worden (ook hier zal dat initieel vrij strict gemodereerd worden). Het is NIET de bedoeling om elk probleem dat jullie tegenkomen als aanvraag te posten, dat kunnen jullie hier op het forum blijven doen. Het doel is om een uitbreiding te vormen op het forum, niet om het forum te vervangen (dat zou dom zijn en ook totaal overbodig).
Om een voorbeeld te geven : een vraag als "Ik heb hier deze HTML code en die tekst staat op de verkeerde plaats" hoort er niet thuis. Een algemene vraag als "Hoe kan ik de content van mijn website mooi centreren?" kan dan weer wel. Ik hoop dat het wat duidelijk is zo.
Daarnaast zouden ook gewone artikels (vergelijk het wat met de HOWTOs voor Linux - http://www.tldp.org) er een plaats kunnen vinden (ook met mogelijkheid om commentaar te posten).
Het bovenstaande kan - denk ik - toch als basisidee gebruikt worden om gebruikt te worden tijdens de brainstorm.
De brainstorm sessie zal doorgaan op IRC (Quakenet) komende woensdag (22/11) rond 20u. Wij verwachten de geïnteresseerden op #telenet.webdesign, deze zullen dan wel een invitation krijgen voor het kanaal waar de brainstorm doorgaat (zeg dan wel dat je mee wil doen aan de brainstorm hé
). Kan je niet aanwezig zijn, maar wil je wel je ei kwijt? Geen probleem, na de brainstorm zal ik in deze thread een link posten naar de locatie van de log van de brainstorm, en ook een korte samenvatting van wat er precies uit de bus is gekomen.
Tot woensdag...



