Archief - INFO: Brainstorm - FAQ/knowledge base site

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Smoerf

Legacy Member
Als je nog coders nodig hebt... Let me know :)

Al ware het maar voor wat opsmuk animatietjes in javascript of wat ajax interactie...

dJeez

Legacy Member
De hosting is momenteel nog steeds geregeld (wordt binnenkort trouwens terug vernieuwd voor een jaar). Sponsoring of Google ads zijn eventueel - naar de toekomst toe - ook wel een optie om de site zelfbedruipend te maken (dat zou alvast een mooi doel op zich zijn, het beheer zou ik echter niet graag uit handen geven).

Naar legale toestanden toe ga ik al zoveel mogelijk uitzoeken wat daar voor het project op zich van toepassing is. Sowieso zal elke gebruiker bij registratie een soort van AUP moeten onderschrijven (vinkje aanklikken voor akkoord en op knopje drukken).

Wat het ingeven van de content betreft zou ik asap willen beginnen aan een mockup van de front-end en back-end (puur functioneel - nog niet in detail uitgewerkt). Dat lijkt mij alvast handig om snel na te gaan of iets werkt of niet, en waar er al dan niet bijgestuurd dient te worden. De content die daar al in wordt gegooid kan in principe steeds gerecupereerd worden voor de definitieve versie (mits er geen te drastische wijzigingen aan het model zijn, maar dat lijkt mij toch al zo goed als vast te staan). Een ticketing systeem voor het geven van feedback/melden van bugs zou dan uiteraard ook wel handig zijn. Deze initiële testfase zal wellicht niet voor iedereen toegankelijk zijn (enkel de happy few).

En dan het design... het grote pijnpunt voor mij - en vele developers met mij :p. Het zou idd wel meegenomen zijn als er mensen op basis van die mockup hun fantasie de vrije loop laten om er vrijblijvend een mooi CSS design voor te ontwikkelen. Het is echter niet de bedoeling van er een grafisch intensieve site van te maken, ik ben eerder voorstander van een sobere site, met lichte pagina's die snel en handig te consulteren zijn.

orez

Legacy Member
dJeez zei:
Wat het ingeven van de content betreft zou ik asap willen beginnen aan een mockup van de front-end en back-end (puur functioneel - nog niet in detail uitgewerkt). Dat lijkt mij alvast handig om snel na te gaan of iets werkt of niet, en waar er al dan niet bijgestuurd dient te worden. De content die daar al in wordt gegooid kan in principe steeds gerecupereerd worden voor de definitieve versie (mits er geen te drastische wijzigingen aan het model zijn, maar dat lijkt mij toch al zo goed als vast te staan). Een ticketing systeem voor het geven van feedback/melden van bugs zou dan uiteraard ook wel handig zijn. Deze initiële testfase zal wellicht niet voor iedereen toegankelijk zijn (enkel de happy few).

En dan het design... het grote pijnpunt voor mij - en vele developers met mij :p. Het zou idd wel meegenomen zijn als er mensen op basis van die mockup hun fantasie de vrije loop laten om er vrijblijvend een mooi CSS design voor te ontwikkelen. Het is echter niet de bedoeling van er een grafisch intensieve site van te maken, ik ben eerder voorstander van een sobere site, met lichte pagina's die snel en handig te consulteren zijn.

happy few --> I agree

@ design --> daarvoor mijn voorstel --> als de structuur er is, battle hier op forum om layout te betalen ? (a la csszendgarden dan.. wij providen de html file(s) en de mensen moeten de CSS file met afbeeldingen creëren.)

van het xHTML gedeelte wil ik mij wel aantrekken, u know I'm a semantic guru ^^ :p

en als we al dan niet AJAX zullen gebruiken (graag wel natuurlijk) zou ik dit onderdeel graag aan Smoerfke overlaten, he's AJAX/AJAH guru ;)

Smoerf

Legacy Member
Ik zie da wel zitten. Ben trouwens al bezig met wat how-to's aan het schrijven (javascript/ajax/ajah)

Lashknife

Legacy Member
http://www.ikhebeenvraag.be/ :unsure: (beschikbaar op dns.be)
Valt nog deftig te combineren met "Vraag het aan TANIA" :)

Maar de naam technation lijkt me prima hoor, ook voor een NL site, tenslotte zullen er volgens mij toch nog steeds engelstalige sources en dergelijke aangehaald worden.

jammer dat ik er 's woensdags niet bij kan zijn (ben dan nooit online)

Quilombo

Legacy Member
ok log niet volledig gelezen, pdf wel

k wil me wel bezig houden met FAQ / artikel te maken over xhtml en css, kleuren en beperkt usability

na de examens wel

persoonlijk zou ik het redelijk beperkt houden qua uitleg, ik weet niet wat jullie mening erover is, maar bv. in de sticky staan er gewoon TE veel links, je ziet door de bomen het bos niet meer.

omdat er op het web toch al zoveel informatie te vinden is omtrent webdevelopment zou ik deze niet herschrijven maar een bondige samenvatting geven, eventueel wat tips en daarbij dan ENKELE links verwijzend naar meer uitleg...

bedoeling zou dus zijn dat iemand aan de hand van de site perfect weet wat en waar hij de stuff moet leren als hij wilt beginnen met webdevelopment. daarnaast nog een FAQ

bv. over kleuren zeg je wat kleurenschema's zijn, waarvoor ze dienen, dat je best contrasterende kleuren neemt en daarvan "afleidingen" (zoals hier op t forum wit en blauw, lichtblauw en donkerblauw); en daarbij dan een paar links naar kuler, veerle.duoh en nog een paar colorpickers

FAQ's over kleuren zijn er nu niet echt maar bon :p

zoals ik de log zie lijkt het wel alsof het gewoon weer de zoveelste verzameling wordt van veel te veel informatie. meningen?

omfg

Legacy Member
damn, dat ik dit gemist heb >_<

Het lijkt me alleszinds een prima idee, hopelijk wordt dit ook werkelijkheid *herinnert zich vaag iets van een browsergame project* ;)

Ik wil gerust meehelpen aan het coden, html/css/php/.. maakt niet uit. Uiteraard zal ik mijn best doen om de faq ed aan te vullen waar nodig :p

welp

Legacy Member
Ik ben vanaf eind dec, begin januari beschikbaar voor wat php coding + vinden van leuke adds voor hele systeem.

welp

Legacy Member
Nog vraagje eigenlijk.
Wie beheert er de coding en input voor het opbouwen van het systeem. Hoe gaat er gewerkt worden?

Voor nadien, als systeem er is, wie participeert er dan?

dJeez

Legacy Member
In principe zal ik de coding doen, althans toch in eerste instantie. Ik zou daar volgende week mee willen beginnen.

Bertold

Legacy Member
kan er geen wedstrijd georganiseerd worden voor de layout met als prijs: gewoon de eer en naamvermelding, dan is er nog eens wa activiteit ook of het forum en da gaat zeker schone dingen opleveren (da hoop ek toch :unsure:)

edit: en die wizard, kan die niet redelijk oppervlakkig al wa schiften in de resultaten om et een first time visitor toch iets makkelijker te maken.
bvb: toon enkel de Beginner-artikelen, in verband met html, ...
tis maar een ideetje

Radiance

Legacy Member
Voor het design zal idd waarschijnlijk een contest gestart worden in die stijl, maar we kunnen daarbij best nog een weekje (nuja ... :p ) wachten op een of ander HTML skeleton dat dJeez uit zijn mouw schudt.
Daarmee gaan de designers een beter idee hebben van wat er verwacht wordt.

Ivm met verstoppen van content voor beginners : dat valt te overwegen, maar het moet dan ook ten allen tijden heel duidelijk zijn voor de gebruiker dat hij veel content niet ziet. Bovendien is het maar de vraag wat de eene nog ziet als Beginner & een ander als Gevorderde. Het lijkt mij trouwens ook dat de bezoekers van Technation toch wel een elementaire kennis computeren & surfen hebben en dat dus niet nodig hebben.
Tezij daar vraag naar is, richten we ons niet meteen op het "hoe gebruik ik de muis" publiek.

killgore

Legacy Member
EH

Ik zie het nut niet in van content te hiden.
bad idea imho.

(kheb eindelijk deze thread teruggevonden :D, ik moet leren naar stickies kijken)

Lashknife

Legacy Member
content hiden is mss een dom idee, eventueel een difficulty rating meegeven? (moet niet uitgebreid zijn eh: eenvoudig|normaal|moeilijk ofzo) en een sort order eventueel.

Ratings kunnen dan altijd aangepast worden. Of een feedback systeem zodat users zelf kunnen antwoorden op "vond je dit artikel ° eenvoudig ° normaal ° moeilijk?" zodat er een automatisch rating systeem gebouwd wordt.

Uiteraard bijzetten dat je enkel dient te stemmen indien je dit artikel hebt gebruikt (of proberen te gebruiken), anders krijg je webhaxors die een artikel "easy" voten omdat het niet voor hun niveau is. Beetje vertrouwen in het publiek mag ook natuurlijk en als het naar de kloten geholpen wordt, mja, disable dan en een admin/mod rating eventueel dan maar eh

killgore

Legacy Member
Lashknife zei:
content hiden is mss een dom idee, eventueel een difficulty rating meegeven? (moet niet uitgebreid zijn eh: eenvoudig|normaal|moeilijk ofzo) en een sort order eventueel.
Ik meen me te herinneren dat dat het plan was hoor (had ik op irc-meeting al vermeld).

Hiden is gewoon idioot omdat je nooit objectief kan bepalen of iemand advanced of noob is zonder tests af te nemen (wat ook raar zou zijn als je even op zoek bent naar snelle informatie :p).

Lashknife

Legacy Member
ik kon helaas op die woensdag niet online zijn en heb de logfiles heel snel doorgelezen (kzat opt werk, ni veel tijd) dus kan erover gelezen hebben

orez

Legacy Member
bt belgium zei:
kan er geen wedstrijd georganiseerd worden voor de layout met als prijs: gewoon de eer en naamvermelding, dan is er nog eens wa activiteit ook of het forum en da gaat zeker schone dingen opleveren (da hoop ek toch :unsure:)

css zen garden style achtige battle... is al enkele keren vermeld hoor :p

Bertold

Legacy Member
hm mss stom maar hoe vlugger dit project van start gaat , hoe meer kans we hebben om iet wat van concurrentie te bieden :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan