DeBuGGeR
Legacy Member
V!$u4L zei:Er zijn kunstenaars die op een academie hebben gestudeerd en dan echt alle kneepjes van het vak grondig kennen, door talent en opleiding. Ze tekenen en schilderen dan onwaarschijnlijk anatomisch correct, technisch feilloos etc.
Maar dan moeten ze een eigen visie ontwikkelen en vaak zullen ze dan afstappen van het 'academische', het klassieke 'been there, done that'.
Zie maar naar grootmeesters als Picasso, Kandinsky... die meer en meer hun rug toekeerde van het figuratieve, en verder het abstracte en mathemathische gingen opzoeken. Die mannen waren technisch zeer hoog van niveau in figuratief opzicht, maar ze hebben pas de geschiedenis veranderd toen ze ervan afstapten.
En de trend is, sinds de grote vader Duchamp, dat het conceptueel denken wordt afgestast en dat het hoofdgebeuren is.
Het is niet zo dat ze zo maar een paar lijntjes zetten, er zit een gigantisch studie en concept achter.
Dat concept is voor de meeste mensen moeilijk te achterhalen, juist omdat het te abstract en te intellectueel is. En met wat geluk is er iemand op een tentoonstelling die het allemaal uitlegt.
Maar ook ik begrijp de frustatie van dresse... het is veel mooier om iets tastbaar en begrijpbaar te zien, dat ook enorm esthetisch is. Een 'realistische' illustratie of een acryl van een bekende comic superhero is leuker om aan te zien, en gemakkelijker om van te genieten dan een action painting bijvoorbeeld.
Maar de esthetiek is terrein van de kunstfilosofie, wat te groot is om op een forum te posten. Het boek 'Denken over kunst' van Braembussche is een goede inleiding als dit je verder interesseert.
Een hedendaagse kunstenaar lijkt te knoeien, maar dat is niet altijd zo . En dan kom ik op mijn mening van amateur-kunstenaars. Ik vind dat die te veel around fucken, ik haat dat pretentieus gedoe. Van dat "ik denk dat ik weet wat ik doe, zolang anderen maar niet weten wat ik doe." Ik vind, je moet tenminste wat kunstgeschiedenis, wat culturele bagage en heel wat academische vorming krijgen, eer je jezelf kunstenaar mag noemen tegenwoordig. Want ik ook sta enorm kritisch en ongelovig tegenover moderne kunst.
je zegt het zelf, picasso is pas bekend geworden toen hij afstapte van dat "academische been there done that".
wat tegenwoordig de klok slaat is hedendaagse kunst en het wordt tijd dat daarvan wordt afgestapt, dan pas kun je bekend worden als je je distantieert en onderscheidt van de meerderheid en tegenwoordig heb ik de indruk dat de meerderheid van kunst neigt naar het figuratieve en abstracte.
natuurlijk is het ongelooflijk moeilijk om origineel te zijn maar daarom juist worden diegene die eindelijk erin slagen verandering te brengen zo bekend.
ik kan me zelfs niet inbeelden hoe moeilijk het moet geweest zijn om ten tijde van picasso zulke werken aan de man te brengen maar hij heeft het toch gedaan.
ikzelf zou het niet weten waar te beginnen om nu nog iets nieuws te brengen (moest ik het weten ik zou het zeker niet zeggen
) maar ik vind dat mensen die iets nieuws naar voor brengen zeker moeten worden geapprecieerd (mss zelfs meer), en dat men moet stoppen met het zoveelste abstracte kunstwerkje de hemel in te prijzen.
.
