Archief - DISCUSSION: Manga / Kunst :-)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
Xavez zei:
Jij vertrekt dan wel van het gevaarlijke standpunt dat Manga = Anime. En dat is bij mijn weten helemáál niet het geval :).

"helemáál niet" is ook overdreven eh... aangezien hun animatiefilms meestal gewoon bewegende manga comics zijn :)

Xavez

Legacy Member
Ja tuurlijk zit het het wel in de buurt, 'tis ook Japans :D. Maar de argumenten die hij aanhaalt om Manga onder de tafel te vegen slaan enkel terug op Anime. M.a.w. ze zijn gewoon geen geldig argument voor Manga :).

Strawberry

Legacy Member
en iedereen met manga hier eigenlijk "japanse tekenstijl en anime" bedoeld
ook al is het niet correct :)

dat ene filmpje komt van de kenshin OVA
en in een OVA doen ze meestal hun best
de tekeningen en animaties wat interessanter te maken
zeker in die van kenshin zitten echt vette actie animaties
die in een dragon ball Z ofzo niet bestaan

in gewone series zieje ze vaak springen, en dan "ping" tonen ze even een soort ster
en dan een verslagen die of dat (wat weer een statisch beeld is met een trillend mondje)

w00tw00t

Legacy Member
DeBuGGeR zei:
sorry hoor maar de animatie in dit filmpje is toch echt schitterend weergegeven.

idd samuray x vind ik kwa verhaal en animaties een heel goede anime al ben ik zelf geen fan van het anime en manga gebeuren.
Ik erger me ook aan de eindeloze inzendingen van manga tekening over forums, sites etc. Het is gewoon een hype, ene die je gemakkelijk kan aanleren en waar je dan ook niet echt veel moet veranderen om iets anders te te laten zien, bv: gezichten.
Tegenwoordig gelooft iedereen bena dat japanse tekenkunst alleen bestaat uit manga terwijl het zeker niet zo is.
En voor de rest kank akkoord gaan met de meningen van de manga "non-lovers" van hierboven

Bolteh

Legacy Member
Laten we het gewoon besluiten met:

Zowat iedere amateur die "voor het eerst" tekeningen maakt, komt af met manga, en het trekt er nog verdomd goed op ook, op de gebruikelijke anatomische fouten na dan.
Nog nooit heb ik een een amateur die "voor het eerst" een tekening heeft gemaakt, zien afkomen met een tekening in de stijl van pakweg Spawn of Largo Winch for that matter.

Dit is waarom er dus zoveel negatieve kritiek is op manga schuine streep anime. Het is zo basic, zo ondoordacht, zo gevoelloos, dat iedere nieuweling het kan tekenen.



PS: Dit heeft dus betrekking op de visuele vorm van manga.. Over de inhoud ga ik zwijgen want daar heb ik een uiterst negatieve gedachtengang over. (aka, alle anime/manga is pure breinloze crap als het op inhoud aankomt).. Oh poo, heb ik nu toch wel m'n mening gezegd :(

Xavez

Legacy Member
Bolteh zei:
Laten we het gewoon besluiten met:

Zowat iedere amateur die "voor het eerst" tekeningen maakt, komt af met manga, en het trekt er nog verdomd goed op ook, op de gebruikelijke anatomische fouten na dan.
Nog nooit heb ik een een amateur die "voor het eerst" een tekening heeft gemaakt, zien afkomen met een tekening in de stijl van pakweg Spawn of Largo Winch for that matter.

Dit is waarom er dus zoveel negatieve kritiek is op manga schuine streep anime. Het is zo basic, zo ondoordacht, zo gevoelloos, dat iedere nieuweling het kan tekenen.
Dat is dan jouw besluit.

PS: Dit heeft dus betrekking op de visuele vorm van manga.. Over de inhoud ga ik zwijgen want daar heb ik een uiterst negatieve gedachtengang over. (aka, alle anime/manga is pure breinloze crap als het op inhoud aankomt).. Oh poo, heb ik nu toch wel m'n mening gezegd :(
Neen, eigenlijk heb je nu jouw mening voor waarheid verkondigd, het zit'm in dat vuile woordje "is". Had je dat vervangen door "ik vind" dan spraken we al over wat anders. (:ironic: voor diegenen die het niet doorhebben =))

Strawberry

Legacy Member
uhu allemaal inhoudsloze crap :)

"Later episodes shift focus to psychoanalysis of the main characters, who display various emotional problems and mental illnesses; the nature of existence and reality are questioned in a way that lets Evangelion be characterized as "postmodern fantasy" Hideaki Anno, the director of the anime series, had suffered from clinical depression prior to creating the series, and the psychological aspects of the show are based on the director's own experiences with overcoming it."

"The characters of Evangelion are continuously struggling with their interpersonal relationships, their inner demons, and traumatic events in their pasts, creating a complex pattern of relationships. The main characters of Neon Genesis Evangelion

Anno described the hero, Shinji Ikari, as a boy who "shrinks from human contact," and has "convinced himself that he is a completely unnecessary person, so much so that he cannot even commit suicide." He describes Shinji and Misato Katsuragi as "extremely afraid of being hurt" and "unsuitable — lacking the positive attitude — for what people call heroes of an adventure; as compared to a typical hero of anime, Shinji is characterized more by lack of energy and emotional affect than any sort of heroism or bravery Rei Ayanami and Asuka Langley Soryu, the other major protagonists, have similar flaws and difficulty relating to other people.

According to Anno, Evangelion was an attempt to make all perspectives into one, creating characters that represent different things to different viewers to make it impossible for everyone to arrive at a single theory. To some viewers, the characters are psychological representations, while to others, they are philosophical, religious or even historical. It seems the main goal was to present characters who reflected the deep depression and eventual recovery that Anno experienced before beginning work on Evangelion. Assistant Director Kazuya Tsurumaki said of the series, "If a person who can already live and communicate normally watches it, they won't learn anything.""


From the start, Evangelion invokes many psychological themes. Phrases used in episodes, their titles, and the names of the background music frequently derive from Sigmund Freud's works in addition to perhaps some Lacanian influences in general Examples include "Thanatos," "Oral stage," "Separation Anxiety," and "Mother Is The First Other" (the mother as the first object of a child's love is the basis of the Oedipus complex). The scenery and buildings in Tokyo-3 often seem laden with psychological import, even in the first episode

The connection between the EVAs and their pilots, as well as the ultimate goal of the Human Instrumentality Project, bear a strong resemblance to Freud's theories on internal conflict and interpersonal communication.

The hedgehog's dilemma is a concept described by philosopher Arthur Schopenhauer and later adopted by Freud. It is the subtitle of episode 4 and is mentioned in that episode by Misato Katsuragi as descriptive of her relationship with Shinji.

Many of the characters have deep psychological traumas in relation to their parents. Shinji is introverted and may suffer from social anxiety stemming from the death of his mother at an early age and his father leaving him. Asuka witnessed her mother dead after hanging herself, after that she developed a tough personality and made piloting the EVA her only source of pride and satisfaction. Misato's father neglected her when she was a child, after he died on the Second Impact she stopped talking for a couple of years. In Episode 25, Misato states that she was both attracted and afraid of Ryoji Kaji because he reminded her of her father. Ritsuko saw her mother having an affair with Gendo Ikari, after her mother's suicide she felt attraction and hate towards Gendo. Indeed, the last two episodes are "stripped of the high-tech gadgetry and the colorful visuals that characterize the earlier episodes in the series, these last two episodes take place largely in muted tones… a form of interrogation proceeds to be carried out as he [Shinji] asks himself – or is asked by an unseen voice – probing psychological questions." The questions elicit unexpected answers, particularly the ones dealing with Shinji's motivation for piloting the Eva – he feels worthless and afraid of others (especially his father, Gendo Ikari) if he is not piloting the Eva. Asuka Langley and Rei Ayanami are also depicted in deep introspection and consideration of their psyches. Asuka comes to the realization that her entire being is caught up in being a competent EVA pilot and that without it, she has no personal identity: "I'm the junk… I'm worthless. Nobody needs a pilot who can't control her own EVA." Rei, who throughout the series has displayed minimal emotion, reveals that she does have one impulse; it is Thanatos, an inclination to death: "I am Happy. Because I want to die, I want to despair, I want to return to nothing." After a peculiar parody of a high school sex comedy, Shinji appears to exit his mental world and enters the famous "Congratulations!" ending scene.

dit zijn maar enkele stukjes van op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Neon_Genesis_Evangelion

De meeste westerse canon literatuur heeft niet eens zoveel uitleg nodig als bvb deze serie.

erg complexe serie deze
zeker als de ondertiteling aan 200 per uur over je scherm raast
dan is de anime met meer inhoud niet al te toegankelijk
Had met een vriendin eens gekeken en ze snapte er geen snars van.

Strawberry

Legacy Member
Nee

Zoon kunstwerk is niet toegankelijk als je niks van kunst afweet en moet in zijn tijd en het instituut gezien worden waarin het geplaatst wordt. Er is kennis nodig van de hele kunstgeschiedenis om zo een kunstwerk te begrijpen. Mensen die met kunst bezig zijn hebben de mogelijkheid het kunstwerk te doorgronden.

Jan met de pet ziet idd 3 rode lijnen. Want er staan 3 rode lijnen op geen 2.
En als je ook naar eva kijkt want dit is adam kan je je al gaan afvragen waarom eva helemaal rood is en adam 3 lijnen.

Het is helemaal iets anders want bij NGE zou zelf jij er de inhoud er uit halen moest je ernaar kijken. En bij dat kunstwerk ga je volledig de mist in door gebrek aan kennis van de zaken. In welk jaar zit jij? Op st Lucas leren ze je toch hoe met die dingen om te gaan zoals abstract expressionisme zonder krampachtig een eigen mening op te dringen dat je het niks vindt omdat je er gewoon niks over weet en niks van begrijpt en er oppervlakkig naar kijkt zonder er over na te denken en ze leren je zeker niet hoe je debiele waardeloze vergelijkingen maakt tussen iets ontoegankelijk als latere kunst en iets zeer toegankelijk als film, anime in dit geval.

Xavez

Legacy Member
Wel, ja, dat dus. Mooi verwoord :).

Bolteh, hoe zeer ik jouw "fuck alles en iedereen"-mentaliteit ook apprecieer, je moet toch een beetje leren niet alles dat je pad kruist te willen afbreken at first glance. Soms kan ademhalen voor je een oordeel velt al veel doen--maar then again, dat is mij filosofie en dat moet uiteraard niet de jouwe zijn ;), dat is nu net het fijne van kunst natuurlijk :).

Anoniem0

Legacy Member
kwetet da voorbeeld dak gepakt heb is misschien wel een van de betere animatie filmen. veel rauwer en emotioneler dan die animatiereeks die ze lang lang geleden op vt4 eens gegeven hebben (samurai x of zoiets) maar ge kunt toch niet ontkennen dat ze dezelfde technieken gebruiken. ghost in the shell is ook zo een topper. ik kan da persoonlijk wel smaken. ma tis nen stijl apart... en nen luie stijl.

Bolteh

Legacy Member
Strawberry zei:
Nee

Zoon kunstwerk is niet toegankelijk als je niks van kunst afweet en moet in zijn tijd en het instituut gezien worden waarin het geplaatst wordt. Er is kennis nodig van de hele kunstgeschiedenis om zo een kunstwerk te begrijpen. Mensen die met kunst bezig zijn hebben de mogelijkheid het kunstwerk te doorgronden.

Jan met de pet ziet idd 3 rode lijnen. Want er staan 3 rode lijnen op geen 2.
En als je ook naar eva kijkt want dit is adam kan je je al gaan afvragen waarom eva helemaal rood is en adam 3 lijnen.

Het is helemaal iets anders want bij NGE zou zelf jij er de inhoud er uit halen moest je ernaar kijken. En bij dat kunstwerk ga je volledig de mist in door gebrek aan kennis van de zaken. In welk jaar zit jij? Op st Lucas leren ze je toch hoe met die dingen om te gaan zoals abstract expressionisme zonder krampachtig een eigen mening op te dringen dat je het niks vindt omdat je er gewoon niks over weet en niks van begrijpt en er oppervlakkig naar kijkt zonder er over na te denken en ze leren je zeker niet hoe je debiele waardeloze vergelijkingen maakt tussen iets ontoegankelijk als latere kunst en iets zeer toegankelijk als film, anime in dit geval.

Ik wou dus zeggen dat iedereen ziet wat hij wilt zien. Ik kan evengoed een hele hoop filosofische en psychologische aspecten uit Spiderman, Superman, Spawn, etc.. (uw westerse canon literatuur) halen en neerpoten.

*geheel terzijde*

En het is niet omdat ik op Sint-Lucas zit, dat ik moderne kunst waardeer. Ik heb een hekel aan Warhol, De Cordier, zelfs Duchamp, etc.. Kunst draait voor mij om de uiterlijke vorm, een vorm waar iemand met artistiek talent werk ingestoken heeft, als daar dan een diepere betekenis bijzit, is dat een positieve toevoeging. Maar een potje stront met een handtekening op, een urinoir heel gevat een fontein noemen, is niet kunstig maar krankzinnig. Ik weet dat ik naar een diepere betekenis moet kijken van kunst, maar voor mij zijn 2e rode lijnen.. 2 rode lijnen, daar mag nog een heel idee achterzitten, het zijn en blijven 2 rode lijnen. Een expressionistisch werk van Kirchner of Van Gogh heeft ook altijd een diepere betekenis (expressionisme, duh), maar daar is tenminste nog een vorm aanwezig, iets waar tijd en moeite ingekropen is.

Eerste jaar met 9 jaar grafische vooropleiding btw.

*/geheel terzije*

Dirty_Col

Legacy Member
Bolteh zei:
Ik wou dus zeggen dat iedereen ziet wat hij wilt zien. Ik kan evengoed een hele hoop filosofische en psychologische aspecten uit Spiderman, Superman, Spawn, etc.. (uw westerse canon literatuur) halen en neerpoten.

Neon Genesis Evangelion is nu wel een beetje ingewikkelder en doordachter dan dat lijstje dat jij daar neerpoot ;)

Je hebt zowel bij manga/anime als bij comics achterlijke, breinloze entertainment en doordachte, volwassen series. Tmoet precies altijd zwart of wit zijn voor sommige mensen..

TiB0

Legacy Member
Bolteh zei:
Ik wou dus zeggen dat iedereen ziet wat hij wilt zien. Ik kan evengoed een hele hoop filosofische en psychologische aspecten uit Spiderman, Superman, Spawn, etc.. (uw westerse canon literatuur) halen en neerpoten.

*geheel terzijde*

En het is niet omdat ik op Sint-Lucas zit, dat ik moderne kunst waardeer. Ik heb een hekel aan Warhol, De Cordier, zelfs Duchamp, etc.. Kunst draait voor mij om de uiterlijke vorm, een vorm waar iemand met artistiek talent werk ingestoken heeft, als daar dan een diepere betekenis bijzit, is dat een positieve toevoeging. Maar een potje stront met een handtekening op, een urinoir heel gevat een fontein noemen, is niet kunstig maar krankzinnig. Ik weet dat ik naar een diepere betekenis moet kijken van kunst, maar voor mij zijn 2e rode lijnen.. 2 rode lijnen, daar mag nog een heel idee achterzitten, het zijn en blijven 2 rode lijnen. Een expressionistisch werk van Kirchner of Van Gogh heeft ook altijd een diepere betekenis (expressionisme, duh), maar daar is tenminste nog een vorm aanwezig, iets waar tijd en moeite ingekropen is.

Eerste jaar met 9 jaar grafische vooropleiding btw.

*/geheel terzije*

100% akkoord.

Strawberry

Legacy Member
Bolteh zei:
Ik wou dus zeggen dat iedereen ziet wat hij wilt zien. Ik kan evengoed een hele hoop filosofische en psychologische aspecten uit Spiderman, Superman, Spawn, etc.. (uw westerse canon literatuur) halen en neerpoten.

*geheel terzijde*

En het is niet omdat ik op Sint-Lucas zit, dat ik moderne kunst waardeer. Ik heb een hekel aan Warhol, De Cordier, zelfs Duchamp, etc.. Kunst draait voor mij om de uiterlijke vorm, een vorm waar iemand met artistiek talent werk ingestoken heeft, als daar dan een diepere betekenis bijzit, is dat een positieve toevoeging. Maar een potje stront met een handtekening op, een urinoir heel gevat een fontein noemen, is niet kunstig maar krankzinnig. Ik weet dat ik naar een diepere betekenis moet kijken van kunst, maar voor mij zijn 2e rode lijnen.. 2 rode lijnen, daar mag nog een heel idee achterzitten, het zijn en blijven 2 rode lijnen. Een expressionistisch werk van Kirchner of Van Gogh heeft ook altijd een diepere betekenis (expressionisme, duh), maar daar is tenminste nog een vorm aanwezig, iets waar tijd en moeite ingekropen is.

Eerste jaar met 9 jaar grafische vooropleiding btw.

*/geheel terzije*

Niet iedereen ziet wat hij wil zien, iedereen ziet die rode lijnen, sommige mensen hebben dan nog eens wat kennis om daar iets van te maken maar we zien allemaal die rode lijnen. Zo zit er in sommige anime ook een complexe inhoud, deze zal ook iedereen zien je hebt helemaal geen extra kennis nodig om ze te zien, ze wordt nu eenmaal weergegeven door middel van tekenfilm en geen ontoegankelijke abstract expressionistische bedoeling, daarom is het debiel voorbeeld. De inhoud van die anime is zo zichtbaar als die rode lijnen en niet zo onzichtbaar als de inhoud van dat kunstwerk. :)



Het spijt me maar kunst is geen beauty contest, een mooi schilderij is iets anders dan een goed kunstwerk. Als je wil oordelen of iets goede of slechte kunst is moet je het kunstwerk begrijpen en niet mooi of lelijk vinden.
Wat probeert het kunstwerk/de kunstenaar te vertellen?
Hoe heeft hij dit aangepakt? enz
Dat je daar te lui voor bent en het je gewoon niet interesseert maakt het geen "niet kunst". Weet gewoon dat je even oppervlakkig naar kunst kijkt als Rudy naar de vrouwen, dikke tieten maakt haar een goede vrouw voor Rudy, dat ze hem soms eens doet lachen en zinnige dingen zegt dat is dan mooi meegenomen vindt Rudy. Over de dikke lelijke die iets veel interessanter te vertellen heeft zegt Rudy dat ze krankzinnig is en geen echte vrouw. Kijk vooral niet naar het totaal pakket dus. :)

Veel hedendaagse kunst is slechte kunst maar het is zeker niet die die jij opsomt. :)

En neon genesis evangelion is idd een beetje complexer en doordachter dan het lijstje dat jij daar neerpoot (behalve dan westerse canon literatuur). En waarom zou je de psychologische en filosofische aspecten van dat lijstje neerpoten? Ze zouden toch niks zijn vgl met diezelfde aspecten in NGE, en dat die aspecten erin zitten hoef je voor mij niet te bewijzen hoor. Ik heb ook niks neergepoot, dat is wat op wikipedia staat net zoals daar staat dat een tijger een grote katachtige is en supermans enige zwakte kryptoniet is. Dat stukje van wikipedia staat daar enkel en alleen omdat jij dacht dat alle anime inhoudsloze crap is, wel sommige is het niet. Je hoeft daarom niet met kunst te gaan gooien waar je niks van begrijpt met als motivatie dat iedereen er de dingen in ziet die hij wil. Als je naar een anime serie kijkt die wat toont over tieners met trauma's vanuit hun kindertijd zal je daar niks anders in gaan zien dan dat. En moest je er dan toch iets anders inzien door bepaalde omstandigheden, een personge dat je aan iemand doet denken dan zal je nog altijd begrijpen waarover het gaat en weten dat de meeste mensen nog steeds tieners gaan zien met trauma's uit hun kindertijd.

dresse

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Je hebt zowel bij manga/anime als bij comics achterlijke, breinloze entertainment en doordachte, volwassen series. Tmoet precies altijd zwart of wit zijn voor sommige mensen..

²

...

Xavez

Legacy Member
Dus, conclusie, we proberen nog eens: kunst lokt nog steeds emoties uit--zolang het dat blijft doen, blijft het kunst--maar dat is dan weer mijn eenzijdige visie.

Dus, conclusie, opnieuw, niets kan gedefinieerd worden als kunst?

Je hebt zowel bij manga/anime als bij comics achterlijke, breinloze entertainment en doordachte, volwassen series. Tmoet precies altijd zwart of wit zijn voor sommige mensen..
Dat probeer ik "ze" (voor ik naar mijn voeten krijg zet ik dat nog rap tussen aanhalingtekens) al drie pagina's uit te leggen. Dus ofwel ligt het aan mij, ofwel aan de hardhorigheid en de vooringenomenheid :p.

Floyd

Legacy Member
Interessante uitleg, Strawberry. Interessante discussie ook. Ik leer bij.

dresse

Legacy Member
nu het toch over kunst gaat... ik ben ook geen "kunst" liefhebber. Vooral niet als iemand mij kunst probeert op te dringen. "Dit is kunst, want de kunstenaar bedoelt dit en dit, en als ge dat niet ziet zijt ge dom!"

Voor mij is iets kunst als de gevoelens en de emoties duidelijk naar boven komen zonder dat ik daarvoor de fancy uitleg van de kunstenaar moet lezen. Ik ben tegen "AHA-momenten". De kunstenaar moet de kijker meeslepen in zijn werk en hem overvallen. Het is imo niet de bedoeling dat ge naar een kunstwerk kijkt, de uitleg leest en dan zegt "AHAAAA... ja, als het kunstwerk die bedoeling heeft is het wel kunst!".

Zelfde in film. In een film moet op het moment zelf duidelijk zijn wat er gebeurt en waarom het gebeurt. De kijker moet mee zijn, moet de emoties voelen van het personage. Als de kijker achteraf moet zeggen "ahaaa, hij voelde zich zo". Dan zijt ge verkeerd bezig...

En dan kunt ge zeggen "ja,gij zijt gewoon te dom daarvoor, ik moet die uitleg bij een kunstwerk niet horen want ik ken heel men kunstgeschiedenis en de stromingen en waarom iets in dat tijdskader revolutionair was, en zo weet ik dat het kunst is". Maar zo zie ik kunst dus niet. Kunst is geen objectief label dat ge ergens op kunt plakken. Kunst is subjectief. IMO
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan