Het overduidelijk en schaamteloos kopiëren. Manga is een stijl die alle creativiteit en persoonlijke toetsen van de artiest assimileert. In feite niet veel meer dan overcommercialisering van strips, de stijl leent zich er perfect toe om een reeks door eender wie te laten overnemen, gewoon omdat manga zo hetzelfde is. Waar kwaliteitstrips het artistieke hebben, heeft manga zielloos bandwerk.
Europese strips hebben pakken meer variatie. US comics durven nog regelmatig te zondigen aan het "allemaal-op-mekaar-lijken" (wat trouwens aan manga ligt, opent eens een paar recente comics en zie dat de meesten heel erg manga worden), maar basicly kan niets manga qua onoriginaliteit verslaan.
En de hype achter manga maakt het ook wel afstotelijk, mensen die zweren bij die stijl omdat de oogjes groot en creepy zijn. En dan nog de zogenaamde cutefactor (grote ogen en overdreven expressie = cute naar't schijnt), de katteoren en vossestaarten die die weirdo's overal aan hangen, schoolmeisjes verkracht door tentakels of robotten, ninja-robots zover het oog kan reiken, ... Ieder diertje zijn pleziertje zeker?
Feitelijk is't gewoon populair omdat't van Japan komt en gekopieerd kan worden door het kleinste kind (zodat iedereen kan zeggen dat'm kan tekenen, daarom dat hogescholen niet welbepaald dol zijn op manga).
En de kwaliteit van de gemiddelde anime serie kunt ge vergelijken met soaps.
Ja, er is kwaliteitsmanga, maar dat heeft niets met de tekenstijl meer te maken dan. Eerder met het verhaal/inkleuring/whatever...