Archief - DISCUSSION: Manga / Kunst :-)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Strawberry

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Het enige wat met stoort aan Manga is de ziekelijke hype die er rond hangt.

Ik krijg sowieso wel acute braakneigingen als iets trendy/hip/vet wordt, mede door het feit dat er dan een dikke mist komt te hangen boven de echte kwaliteit.

Kan iemand trouwens dat "meisje met de prei" uitleggen ? Ik snap'm niet.

Sommige verhalen zijn wel leuk.
Het is oninteressant om het zelf te gaan tekenen en ook een slechte oefening om te leren tekenen.
Dat er een hype rond is is geen ramp, je hoeft je van die hype helemaal niks aan te trekken. Door een hype laten bepalen of je iets leuk vind of niet is debiel. "Ik vond het eigenlijk wel leuk maar door de hype er rond heb ik er toch voor gekozen het stom te vinden."

Er zitten daar toch een paar dingen tussen die ik echt prachtig vind, bij manga is het vooral de inhoud die het goed of slecht maakt.
De onderwerpen veralgemenen is onozel er is net zoveel manga met inhoud als manga met schoolmeisjesverkrachtende robots.

Op tekenkundig vlak is het heel oninteressant, het is ook meer een systeem om snel "leuke" tekeningen te maken zonder iets van tekenen af te weten. Tegenwoordig zijn er wel bekende kunstenaars bezig met manga afgeleide stijlen.

Manga met westerse strips vergelijken is zo stom als werk van da Vinci vergelijken met suske en wiske, manga vergelijken met de action man serie gaat beter op. En dan verkies ik manga zeker boven onze zielloze fabriekscrap.
Er is veel meer manga nodig in Japan als strips hier want hier leest niemand strips, ze worden dus ook werkelijk geproduceerd door productie huizen met als doel dat er genoeg zijn, niet om er artistiek tussenuit te springen in tekenstijl. Westerse strip tekenaars doen er net alles aan om er net wat anders uit te zien en zijn helemaal geen verhaal fabrieken.
Als je manga dan vergelijkt met het fabriekswerk van hier, de filmpjes op nickelodeon, 3D geanimeerde kinderseries a la action man dan is manga een brilliant systeem en zijn wij westerlinge pas bezig met smaakloze, zielloze crap en mislukte namaak manga.
Ook verkies ik studio ghibli ver boven pixar enz ...

Xavez

Legacy Member
DieselPower™;8478288 zei:
Jommeke, Suske&Wiske en wat nog? Wat er hier gezegd wordt over manga ga zowiezo ni op voor de Europese strips...
Zeg jij als Europeaan? Het is toch welbekend dat in onze perceptie alle Chinezen op elkaar lijken. En dat omgekeerd voor Chinezen alle Europeanen op elkaar lijken. Met andere woorden: je mag die dingen zo zwart/wit niet stellen. Tuurlijk zien wij in Sus&Wis en Jommeke héél andere dingen dan wat een Japanner daarin zal zien. Omgekeerd zullen er even goed nuances zijn die een Japanner in manga ziet die wij helemaal niet zien -- Let wel: ik spreek dan niet over het bandwerk, dat er inderdaad ook is.

Speelde graag advocaat van den duivel of geloofde dit nu echt zelf?
Ehm, optie B :).

Ik verduidelijk mezelf nogmaals: elke stijl is zo moeilijk of gemakkelijk als je hem zelf maakt. Natuurlijk kan je dan discussiëren over het feit of het al dan niet nog tot die stijl behoort, maar fundamenteel gezien is het allemaal gelijkwaardig.

GMotha

Legacy Member
Strawberry zei:
En dan verkies ik manga zeker boven onze zielloze fabriekscrap.
Dus Manga is geen zielloze fabriekcrap?
Was het hele concept van manga niet bedoeld voor massaproductie?

Strawberry

Legacy Member
GMotha zei:
Dus Manga is geen zielloze fabriekcrap?
Was het hele concept van manga niet bedoeld voor massaproductie?

En dan verkies ik manga ( japanse zielloze fabriekscrap ) boven onze zielloze fabriekscrap.

Xavez

Legacy Member
GMotha zei:
Dus Manga is geen zielloze fabriekcrap?
Was het hele concept van manga niet bedoeld voor massaproductie?
Don't think so. De idee Manga is eigenlijk niet Japans. Manga is gewoon Japans voor strip/comic en de niet-Oosterse wereld gebruikt dat woord om "Japanse tekenstijl" aan te duiden. Lijkt me dus niet echt een uitgevonden massaproductieconcept :).

*Edit: als je refereert naar ukiyo-e: dat diende inderdaad voor massaproductie. Maar wat heeft dát te maken met makkelijk of niet makkelijk? Het woord massaproductie in deze discussie wordt gebruikt met pejoratieve bijklank. Met andere woorden "makkelijk te tekenen" of dergelijke :).

GMotha

Legacy Member
Xavez zei:
Don't think so. De idee Manga is eigenlijk niet Japans. Manga is gewoon Japans voor strip/comic en de niet-Oosterse wereld gebruikt dat woord om "Japanse tekenstijl" aan te duiden. Lijkt me dus niet echt een uitgevonden massaproductieconcept :).
Verklaar anders waarom 99% van de manga-tekenaars krak dezelfde stijl hebben. Allemaal puur met productiviteit in het achterhoofd.
Die typische stijl is uit massa-productie gekomen.

Toegegeven: US heeft ook door hun massaproductie van comics hetzelfde syndroom waarin in de meeste gevallen niemand weet/een fok geeft wie de tekenaar is (omdat het de 13e uit't dozijn is). Maar daar vind ik meer variatie in.

Kandul

Legacy Member
GMotha zei:
Dus Manga is geen zielloze fabriekcrap?
Was het hele concept van manga niet bedoeld voor massaproductie?

Ken jij dan strips die uitgegeven worden die geen winst willen maken? Maar dat is je punt niet natuurlijk... In het westen (zowel in Europa als in de V.S.) heb je net zo goed 'last' van massaproductie.

Manga is een stijl die alle creativiteit en persoonlijke toetsen van de artiest assimileert. In feite niet veel meer dan overcommercialisering van strips, de stijl leent zich er perfect toe om een reeks door eender wie te laten overnemen, gewoon omdat manga zo hetzelfde is.
Manga kan zeker origineel zijn... Zelfs kwa tekeningen, maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat er ook stijlen zijn die echt té veel op elkaar lijken.

En dan nog de zogenaamde cutefactor (grote ogen en overdreven expressie = cute naar't schijnt)
Ik vind de overdreven expressie best wel grappig, of het 'cute' is, heb ik me eerlijk gezegd nog nooit afgevraagd?

, de katteoren en vossestaarten die die weirdo's overal aan hangen, schoolmeisjes verkracht door tentakels of robotten, ninja-robots zover het oog kan reiken, ... Ieder diertje zijn pleziertje zeker?
Dat zijn wel een pak clichés in één zin he? Maar je hebt gedeeltelijk gelijk aangezien er in veel manga's gebruik gemaakt wordt van clichés.

Ja, er is kwaliteitsmanga, maar dat heeft niets met de tekenstijl meer te maken dan. Eerder met het verhaal/inkleuring/whatever...
Manga en inkleuring? Om de zoveel chapters worden er eens een paar pagina's ingekleurd misschien, maar echt zelden.

PS:
Valt het op dat ik manga lees?

GMotha

Legacy Member
Kandul zei:
Ken jij dan strips die uitgegeven worden die geen winst willen maken? Maar dat is je punt niet natuurlijk... In het westen (zowel in Europa als in de V.S.) heb je net zo goed 'last' van massaproductie.
Indeed, en daar ziet ge't ook aan de kwaliteit van het "artwork".
Kandul zei:
Ik vind de overdreven expressie best wel grappig, of het 'cute' is, heb ik me eerlijk gezegd nog nooit afgevraagd?
Dno, als ik begin over de overdreven expressies, komen mensen af met "dat is toch cute?".
Kandul zei:
Manga en inkleuring?
Daarmee doelde ik op de tekeningen in't algemeen en niet zonodig de magazines. Tis een algemeen geweten feit dat eenzelfde tekening door verschillende technieken van inkleuring verscheidene karakters kan krijgen.

Kandul

Legacy Member
GMotha zei:
Indeed, en daar ziet ge't ook aan de kwaliteit van het "artwork".
Hier zeg je het toch? Net zoals zij van ons alleen de populaire reeksen zien, zien wij van hen ook alleen maar de populaire reeksen.

Daarmee doelde ik op de tekeningen in't algemeen en niet zonodig de magazines. Tis een algemeen geweten feit dat eenzelfde tekening door verschillende technieken van inkleuring verscheidene karakters kan krijgen.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat ligt dan aan de artiest zelf. Niet zozeer aan het genre he.

Breezersletjuh

Legacy Member
GMotha zei:
Indeed, en daar ziet ge't ook aan de kwaliteit van het "artwork".

Gelijk de strips van Samson, K3, de kampioenen, Spring en dergelijke meer :P

Xavez

Legacy Member
GMotha zei:
Verklaar anders waarom 99% van de manga-tekenaars krak dezelfde stijl hebben. Allemaal puur met productiviteit in het achterhoofd.
Die typische stijl is uit massa-productie gekomen.
Het is toch even typisch om een groot oog te tekenen dan om een rond hoofd te tekenen? Is het omdat Suske & Wiske en Jommeke veel gelezen strips zijn (en in het buitenland - behalve XIII - de meest bekende strips zijn) dat we in Europa alleen maar "typische" strips maken? Jommeke, Nero, Suske & Wiske,... Da's uiteindelijk ook allemaal bandwerk :).

XIII kan je dan ook nog perfect onder een Europese strip plaatsen. Maar da's toch verdorie wat anders. Net zoals je onder Manga zóveel verschillende tekeningen kan hebben, kan dat voor een "Europese strip" ook...

Breezersletjuh

Legacy Member
Xavez zei:
Het is toch even typisch om een groot oog te tekenen dan om een rond hoofd te tekenen? Is het omdat Suske & Wiske en Jommeke veel gelezen strips zijn (en in het buitenland - behalve XIII - de meest bekende strips zijn) dat we in Europa alleen maar "typische" strips maken? Jommeke, Nero, Suske & Wiske,... Da's uiteindelijk ook allemaal bandwerk :).

XIII kan je dan ook nog perfect onder een Europese strip plaatsen. Maar da's toch verdorie wat anders. Net zoals je onder Manga zóveel verschillende tekeningen kan hebben, kan dat voor een "Europese strip" ook...

Ik peis da Kuifke, Asterix, Lucky Luke, Robbedoes, Thorgal, XIII, Largo Winch toch wijder verspreid zijn dan het bandwerk van jommeke of sus&wis

En dat zijn ook allemaal frans-belgische strips (want eigenlijk is er dat vs de rest van europa, die een veel kleinere strip-cultuur hebben dan ons)

[edit] dan heb ik het over de huidige sus & wis en zo hé, niet die van jaren 80 toen jeugd nog geen ganse dag achter de TV en PC hing geplakt en dus nog strips las

Xavez

Legacy Member
Ik neem mijn woorden over Jommeke terug. Die hoort inderdaad niet echt in het rijtje "buitenlands bekend" thuis. Suske en Wiske daarentegen wel :).

GMotha

Legacy Member
Breezersletjuh zei:
Gelijk de strips van Samson, K3, de kampioenen, Spring en dergelijke meer :P
Da's zowat het monsterlijkste wat de stripindustrie ooit uitgekotst heeft.
But then again, hoe jonger het doelpubliek: hoe makkelijker geldklopperij wordt.
Kandul zei:
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat ligt dan aan de artiest zelf. Niet zozeer aan het genre he.
Als ge de eerste post had gelezen waar ik over inkleuring begon, had ge gemerkt dat ik zei dat: de inkleuring van manga (en eender welke andere stijl) minder gekloond kan doen lijken. Een meerwaarde dus.
Xavez zei:
Het is toch even typisch om een groot oog te tekenen dan om een rond hoofd te tekenen? Is het omdat Suske & Wiske en Jommeke veel gelezen strips zijn (en in het buitenland - behalve XIII - de meest bekende strips zijn) dat we in Europa alleen maar "typische" strips maken? Jommeke, Nero, Suske & Wiske,... Da's uiteindelijk ook allemaal bandwerk :).
True, maar dat zijn dan ook kinderboeken waarvan het tekenwerk meer "plezant" dan interessant/indrukwekkend/mooi moet zijn.
Technisch zitten ze allemaal goed, maar dat is het dan ook.

Anoniem0

Legacy Member
manga in animatie reeksen is vooral een manier om zo 'cheap' mogelijk een animatie te maken. (elke truuk passeert de revue)
vb. men maakt 1 (grote) tekening en laat het bewegen door het geheel op te schuiven /te bewegen. ipv van verschillende frames te tekenen doen ze in dit geval maar 1.

wat me ook stoort is gewoon de kleine animaties in een grote prent. 1 gelaatsuitdrukking waar ze alleen de mond laten bewegen of een hand of zo. de rest blijft statisch.

tis gewoon een luie goedkope manier van animatie in mijn ogen.

goe voorbeeldje.
http://www.youtube.com/watch?v=cEJd0j_GZGw&mode=related&search=
check vooral op het schuiven van beelden.

Anoniem0

Legacy Member
sja dragonball. dat ik daar niet aangedacht heb.
mainstream manga :)
ma u get the point he.

flameboy

Legacy Member
Breezersletjuh zei:
[edit] dan heb ik het over de huidige sus & wis en zo hé, niet die van jaren 80 toen jeugd nog geen ganse dag achter de TV en PC hing geplakt en dus nog strips las

idd, die strips van nu zijn echt lelijk, zo allemaal te digitaal ingekleurd gedoe tov die strips van vroeger waar nog wa gevoel in zat en elke neus van lambik ni hetzelfde was...

Xavez

Legacy Member
allahmcbeal zei:
manga in animatie reeksen is vooral een manier om zo 'cheap' mogelijk een animatie te maken. (elke truuk passeert de revue)
vb. men maakt 1 (grote) tekening en laat het bewegen door het geheel op te schuiven /te bewegen. ipv van verschillende frames te tekenen doen ze in dit geval maar 1.

wat me ook stoort is gewoon de kleine animaties in een grote prent. 1 gelaatsuitdrukking waar ze alleen de mond laten bewegen of een hand of zo. de rest blijft statisch.

tis gewoon een luie goedkope manier van animatie in mijn ogen.

goe voorbeeldje.
http://www.youtube.com/watch?v=cEJd0j_GZGw&mode=related&search=
check vooral op het schuiven van beelden.
Jij vertrekt dan wel van het gevaarlijke standpunt dat Manga = Anime. En dat is bij mijn weten helemáál niet het geval :).

DeBuGGeR

Legacy Member
allahmcbeal zei:
manga in animatie reeksen is vooral een manier om zo 'cheap' mogelijk een animatie te maken. (elke truuk passeert de revue)
vb. men maakt 1 (grote) tekening en laat het bewegen door het geheel op te schuiven /te bewegen. ipv van verschillende frames te tekenen doen ze in dit geval maar 1.

wat me ook stoort is gewoon de kleine animaties in een grote prent. 1 gelaatsuitdrukking waar ze alleen de mond laten bewegen of een hand of zo. de rest blijft statisch.

tis gewoon een luie goedkope manier van animatie in mijn ogen.

goe voorbeeldje.
http://www.youtube.com/watch?v=cEJd0j_GZGw&mode=related&search=


check vooral op het schuiven van beelden.

sorry hoor maar de animatie in dit filmpje is toch echt schitterend weergegeven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan