Strawberry
Legacy Member
TheCrow7 zei:Het enige wat met stoort aan Manga is de ziekelijke hype die er rond hangt.
Ik krijg sowieso wel acute braakneigingen als iets trendy/hip/vet wordt, mede door het feit dat er dan een dikke mist komt te hangen boven de echte kwaliteit.
Kan iemand trouwens dat "meisje met de prei" uitleggen ? Ik snap'm niet.
Sommige verhalen zijn wel leuk.
Het is oninteressant om het zelf te gaan tekenen en ook een slechte oefening om te leren tekenen.
Dat er een hype rond is is geen ramp, je hoeft je van die hype helemaal niks aan te trekken. Door een hype laten bepalen of je iets leuk vind of niet is debiel. "Ik vond het eigenlijk wel leuk maar door de hype er rond heb ik er toch voor gekozen het stom te vinden."
Er zitten daar toch een paar dingen tussen die ik echt prachtig vind, bij manga is het vooral de inhoud die het goed of slecht maakt.
De onderwerpen veralgemenen is onozel er is net zoveel manga met inhoud als manga met schoolmeisjesverkrachtende robots.
Op tekenkundig vlak is het heel oninteressant, het is ook meer een systeem om snel "leuke" tekeningen te maken zonder iets van tekenen af te weten. Tegenwoordig zijn er wel bekende kunstenaars bezig met manga afgeleide stijlen.
Manga met westerse strips vergelijken is zo stom als werk van da Vinci vergelijken met suske en wiske, manga vergelijken met de action man serie gaat beter op. En dan verkies ik manga zeker boven onze zielloze fabriekscrap.
Er is veel meer manga nodig in Japan als strips hier want hier leest niemand strips, ze worden dus ook werkelijk geproduceerd door productie huizen met als doel dat er genoeg zijn, niet om er artistiek tussenuit te springen in tekenstijl. Westerse strip tekenaars doen er net alles aan om er net wat anders uit te zien en zijn helemaal geen verhaal fabrieken.
Als je manga dan vergelijkt met het fabriekswerk van hier, de filmpjes op nickelodeon, 3D geanimeerde kinderseries a la action man dan is manga een brilliant systeem en zijn wij westerlinge pas bezig met smaakloze, zielloze crap en mislukte namaak manga.
Ook verkies ik studio ghibli ver boven pixar enz ...
.