Archief - Power training

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
*lijer* zei:
hallo,
als beginner heb ik enkele vragen bij het lezen van sommige posts in deze thread. ik lees bv dat je om vooral massa te krijgen sets van max 12 reps moet doen, hoe komt dit? geldt dit dan voor elke oefening? bv ook pompen?
en hoeveel sets moet je dan doen?
verder ben ik het woord bulken al enkele keren tegengekomen. ik versta dat het hier gaat om zo veel mogelijk te eten om bij te komen of kan er iemand dit specifieker uitleggen? en hoe zit dat met die koolhydraten en eiwitten, als je bijvoorbeeld wilt bijkomen..
zo, sorry voor de vele vragen maar deze topic is zo groot dat het moeilijk was om alles te lezen.

yo!

Ik dacht (don't shoot me) da tss 6-8 -> Kracht, 8-12 -> Massa, +12 uithouding. En da telt idd voor ongeveer alle oefn.

Meeste mensen doen ongeveer 4-5 setjes.

Bulken = veel koolydraten en eiwitten en beperkte hoeveelheid vetten. (Kan zijn da'k ernaast zit omda'k zelf ni aan bulken begin, maar der zitte der hier wel een paar die da doen. Kunnen miss meer specifieke info geven).

Sedinal

Legacy Member
Quote:
Originally Posted by Sedinal
bij dat 5x5 schema moet ik eerst een dag zien hoeveel reps ik bij bvb 90 kilo bench nzo kan doen ? en dan de week erop beginne ofzo ? als ik alle getallen ken ... of ? hoe zijn jullie begonne ( heb het dus over dat test weight en reps achieved )
ga een weekje je maxima zoeken, maandag max bench & military press bvb, woensdag je max bent over row en deadlift en de vrijdag je maximum op de squat. Dan geef je die gewichten/reps in en dan begin je de week erop met trainen, zo heb ik het gedaan

Men max ? bvb 80 kg 6 keer benchen of meer van 1 keer 100 kg, bewijze van spreken ? of maakt het niet uit zolang het maar zwaar van gewicht is en onder de 12 reps blijft ?

jvc

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
Ik dacht (don't shoot me) da tss 6-8 -> Kracht, 8-12 -> Massa, +12 uithouding. En da telt idd voor ongeveer alle oefn.

Meeste mensen doen ongeveer 4-5 setjes.

Bulken = veel koolydraten en eiwitten en beperkte hoeveelheid vetten. (Kan zijn da'k ernaast zit omda'k zelf ni aan bulken begin, maar der zitte der hier wel een paar die da doen. Kunnen miss meer specifieke info geven).

0 tot 6 herhalingen is meer krachtgericht :)

snoob

Legacy Member
Sedinal zei:
Men max ? bvb 80 kg 6 keer benchen of meer van 1 keer 100 kg, bewijze van spreken ? of maakt het niet uit zolang het maar zwaar van gewicht is en onder de 12 reps blijft ?

ja zoiets, 5 tot 1 rep is het nauwkeurigste :)

ChfZ | Hanky

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
0 tot 6 herhalingen is meer krachtgericht :)

vonnet nogal stom om 0-6 te zetten... Denk ni da ge veel kracht ga winnen door alles 1 x te doen maar soit :) Ge hebt in princepiepe wel gelijk

jvc

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
vonnet nogal stom om 0-6 te zetten... Denk ni da ge veel kracht ga winnen door alles 1 x te doen maar soit :) Ge hebt in princepiepe wel gelijk

Bedenk juist dat 0 herhaling eigenlijk niet echt mogelijk is :p
1 herhaling wordt niet veel gedaan neen al kun je er wel mee trainen (niet op je maximum dan), 2 t.e.m. 5 herhalingen wordt het meest gebruikt.

Aresonlyone

Legacy Member
kunt beter werken met percentages van je 1RM
81-100% = 1) maximale kracht, 2) hypertrofie
61-80% = 1) hypertrofie, 2) basiskracht, 3) explosieve kracht
20-60% = 1) duurkracht, 2) snelkracht

Aresonlyone

Legacy Member
de kracht die ge gebruikt bij kogelstoten, verspringen... alle zaken waar het belangrijk is hoeveel kracht er in een korte tijdsspanne geleverd wordt
snelkracht is dus eigenlijk niet al teveel kracht in verhouding tot de snelheid, bij explosieve kracht zijn beide maximaal

TimeFtw

Legacy Member
Aresonlyone zei:
1. de kracht die ge gebruikt bij kogelstoten, verspringen... alle zaken waar het belangrijk is hoeveel kracht er in een korte tijdsspanne geleverd wordt

2.snelkracht is dus eigenlijk niet al teveel kracht in verhouding tot de snelheid, bij explosieve kracht zijn beide maximaal

Ofwel snap ik het nog niet goed, ofwel spreken die twee zinnen elkaar toch een beetje tegen? Bij snelkracht is het dus belangrijk hoeveel kracht er in korte tijd geleverd wordt, bv bij een sprong. En bij explosieve kracht zijn zowel tijd als kracht maximaal dus dat wil dan zeggen de hoeveelheid kracht die kan ontwikkeld worden in onbeperkte tijd = maximale kracht??
Help me :p

Aresonlyone

Legacy Member
wacht ja ok sry :D
snelkracht en explosieve kracht zijn beide dynamische krachten :p
waarvan bij snelkracht de krachtcomponent relatief klein is en de snelheid hoog
bij explosieve kracht is de kracht en snelheid maximaal

definitie:
snelkracht en explosieve kracht zijn eigenschappen van het spier-zenuwsysteem om weerstanden met de hoogst mogelijke contractiesnelheid te overwinnen
bij snelkracht gaat dit dan om vrij lage weerstanden
bij explosieve kracht over hoge weerstanden

got it? :D (k) ;)

TimeFtw

Legacy Member
Ja nu snap ik het :) Ik had even snelheid met tijd verward. Groot verschil tussen een maximale tijdsspanne en een maximale snelheid natuurlijk! Thx

lordfett

Legacy Member
kheb een probleem. kzou echt graag willen leren squatten en deadliften aangezien ik iedereen hoor zeggen da die 2 oefeningen + benchen de oefeningen bij uitstek zijn voor massa bij te komen en een sterke core te verkrijgen. nu waar ik train daar staat wel al het materiaal om die oefeningen uit te voeren maar niemand doet het. zo kan ik dus ook aan niemand daar vragen of ze mij die oefeningen kunnen aanleren. en kwil ze ni op men 1tje leren aangezien foute uitvoering van deze oefeningen redelijk schadelijk is hebbek gelezen. zijn hier alternatieven voor? kzou ze echt heel graag willen leren.

Aresonlyone

Legacy Member
komt es traine bij mij in st niklaas ;p
is gewoon nogal moeilijk om via internet te leren :)

jvc

Legacy Member
lordfett zei:
kheb een probleem. kzou echt graag willen leren squatten en deadliften aangezien ik iedereen hoor zeggen da die 2 oefeningen + benchen de oefeningen bij uitstek zijn voor massa bij te komen en een sterke core te verkrijgen. nu waar ik train daar staat wel al het materiaal om die oefeningen uit te voeren maar niemand doet het. zo kan ik dus ook aan niemand daar vragen of ze mij die oefeningen kunnen aanleren. en kwil ze ni op men 1tje leren aangezien foute uitvoering van deze oefeningen redelijk schadelijk is hebbek gelezen. zijn hier alternatieven voor? kzou ze echt heel graag willen leren.

Is wel spijtig dat niemand je die oefening kan aanleren. Wat ik zou doen is eerst een hoop filmpjes bekijken van squat en deadlift (+ veel lezen over techniek) en daarop oefenen. Na een paar trainingen film je jezelf en post je het op een forum om te laten beoordelen :)

Van waar ben je?

t0tec

Legacy Member
Vandaag, heel mijn schema gedaan, kwas daar om 19u en kwas thuis om 22u (wel met de vélo) nja ik ben nog maar een beginner en moet nogal zoeken naar de toestellen :p. Ik probeer eerst vooral mijn oefeningen goed te doen... squaten en deadliften zal nog maar voor later zijn, mijn armspierkes kunnen da nie aan :p.

EDIT: wss zullen morgen weer mijn armspieren zeer doen, iets tegen te doen?

jvc

Legacy Member
Mixana zei:
Vandaag, heel mijn schema gedaan, kwas daar om 19u en kwas thuis om 22u (wel met de vélo) nja ik ben nog maar een beginner en moet nogal zoeken naar de toestellen :p. Ik probeer eerst vooral mijn oefeningen goed te doen... squaten en deadliften zal nog maar voor later zijn, mijn armspierkes kunnen da nie aan :p.

EDIT: wss zullen morgen weer mijn armspieren zeer doen, iets tegen te doen?

Niet echt veel tegen te doen :)
Bij squaten en deadliften gebruik je je armspieren niet zo veel hoor.

Aresonlyone

Legacy Member
noppe..
en minder lang traine (tip)
en squaten en deadliften =/= armspierkes :p
ik ben nu iem van 16 zowa aant inleiden in de wereld van de fitness en laat hem toch squaten en deadliften. Lichaamsbesef is voldoende ontwikkeld op die leeftijd en als je wel iem tijgersprong over een plint kan laten doen waarom zou je die dan niet laten squaten :).

Sedinal

Legacy Member
tis lang geleden dak echt nog is goe stijf was ( de spieren dan ) kvind het wel jammer khou wel van dat gevoel , moeilijk uit de zetel kunnen enzo ...lekker !
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan