Melk bevat het element caseïne dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van zware beenderen. Caseïne uit koemelk stolt echter in de maag en is taai en moeilijk te verteren, niet voor niets wordt het toegepast in een van de sterkste lijmen bij houtbewerking. Geen probleem voor het vier-magenspijsverteringsstelsel van een koe maar in het menselijke lichaam vormt de kleverige brij een zware belasting voor het lichaam. Het verhardt en kleeft aan de darmwand waardoor de absorptie van vitamines en mineralen in het lichaam wordt gehinderd.
Melk is het meest slijmvormende voedsel op aarde. De vertering van melk laat een zure slijm achter die zich vastzet en tot gewichtstoename kan leiden. Door slijmvorming worden de slijmvliezen bedekt en gedwongen langzaam alles uit te wasemen, hetgeen veel energie kost. Afvallen wordt hierdoor bemoeilijkt.hmpf, nest

'k had ooik gehoord da teveel melk juist slecht is voor uw botte, omda de verhoudinge tss de verschillende minerale verandere, waardoor uw botte juist minder stevig worde.
Dit is de reden dat men een beetje terugkrabbelt van uitspraken "Melk is gezond" en "Uw lichaam schreeuwt om zuivel" enz ...
Ik dronk ook 2-3 liter vroeger maar nu doe ik dit zeker niet meer. Zoals met alles geldt de regel: met mate.
Voor eiwitten: steek eens je licht op bij
plantaardige eiwitten. Bvb bonen, en nog veeele andere soorten.