Archief - Power training

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KlAzOiD

Legacy Member
Iemand die echt voor kracht gaat "moet" 48u. tussen bepaalde trainingen steken. Dit houdt meestal 1 "rust"dag in als je op hetzelfde tijdstip traint. Reden hiervoor is het centraal zenuwstelsel dat die tijd nodig heeft om te recupereren. En deze toepassing is niet specifiek terug te vinden in het bb-power maar ook in heel wat individuele sporten waar kracht komt bij te kijken en dan heb ik het niet over het krachtschema van die sporters. Olympische topatleten hebben maar 3 trainingsdagen per week waar ze voluit gaan (in het meest toegepaste systeem) zet daar een dag recuperatietraining tussen en de week is rond.

*edit*

dit houdt puur theoritisch zelf in dat een split (om het simpel te houden armen-benen afwisselend per dag) niet voldoende is. Het doet er niet doe wat voor spiergroep je oefenent. Het is je zenuwstelsel op zich die die rust nodig heeft.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Phaetor zei:
Borst is eigenlijk ook maar een kleine spiergroep in vergelijking met benen & rug, ik doe ook wel 2 keer borst per week denk ik. Maar benen & rug no way :P Daar heb ik veel te lang spierpijn van


Borst is ook kleine spiergroep.

Benen en rug doe ik maar 2x in de week. Maar dan wel uitgebreid (toch bijna anderhalf uur)


Bij rug neem ik nog biceps, maar das gewoon om het allerlaatste deruit te persen..

Benen en rug meestal 2 dagen last van, dus 3de dag train ik die terug

Ænima

Legacy Member
Hmm, ben een beetje in de war :p

Ik dacht dat je grote spiergroepen juist wel veel mag trainen, en kleine spiergroepen minder, omdat je ze sneller gaat overtrainen.

Of is het zo dat kleine spiergroepen sneller recupereren?

Hoe dan ook, ik laat altijd minstens 48u tussen het trainen van dezelfde spiergroep, en probeer elke spiergroep evenwaardig te trainen. Maar wou het toch ff weten...

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Ænima zei:
Hmm, ben een beetje in de war :p

Ik dacht dat je grote spiergroepen juist wel veel mag trainen, en kleine spiergroepen minder, omdat je ze sneller gaat overtrainen.

Of is het zo dat kleine spiergroepen sneller recupereren?

Hoe dan ook, ik laat altijd minstens 48u tussen het trainen van dezelfde spiergroep, en probeer elke spiergroep evenwaardig te trainen. Maar wou het toch ff weten...

Bij mijn weten hebben grote en kleine spiergroepen evenveel tijd nodig om te recupereren.

KlAzOiD

Legacy Member
omdat je naast de spier ook het zenuwstelsel belast. Hoe groter de spier natuurlijk hoe zwaarder die belasting zal worden.

jvc

Legacy Member
Phaetor zei:
Ik durf te wedden dat ik meer gains maak door maar 1 keer een deadlift dag te doen per week. Rug is een grote spiergroep
Pak dat je een volledige rugdag hebt inclusief deadlifting en je pakt die VIES hard aan dan zit ge zeker goed voor een week.
Dan doe je de andere 2 training een chest/tri/schouder (benchdag) dagje. En de andere keer nog een beendag (squat dus) maar zorg dat er wat tijd tussen deadlift & squatdag is want je gebruikt bij beide oefenen rug & benen, maar in andere verhoudingen. Dus 2 keer deadliften + 1 keer squat in de week is echt te veel.

ik doe ook maar 1x per week zwaar deadliften hoor :)
het is gewoon dat ik niet meer dan 2x per week aanraad, ik ken er weinig die 2x per week deadliften behalve 2 gasten die dan 1x sumo en 1x normaal doen maar die zitten op wereldtop powerliften.

jvc

Legacy Member
Hale zei:
wa ne zever...er zijn massa's powerlift schema's waarin meerdere keren per week gesquat en gedeadlift wordt (bv. Bill Starr, 3x3, ...). Als het vast stond dat ge met 1 keer per week meer gains maakt dan met meerdere malen per week zou er toch geen kat meer op die bovenvermelde manieren trainen...

split != de heilige graal
Meer nog: de meeste atleten trainen alles behalve volgens een split principe

Als ge uiteraard drie keer per week gaat deadliften is het logisch dat ge niet iedere keer dezelfde intensiteit gebruikt als wanneer ge het maar 1 maal per week doet

squaten ja maar bij bill star wordt er nog altijd maar 1x gedeadlift per week :)
en een splitschema is zeker niet slecht om spiermassa te verkrijgen, ik zou dit zeker nog doen moest ik puur op massa trainen

Terror Factor

Legacy Member
Oke, deadlift vandaag was 60 kg. k kon zwaarder gaan omda ik minder door mn bene moest zakke(vorige kere nam ik een baar me een vast gewicht(50kg), nu benchpressbaar me 2 schijven van 15 en 2 van 5, en die grote schijven zorgde ervoor da ik ni zo fel kon zakke). zwaarder als 60 zie ik me toch ni direct doen, en ik heb nu 4 dage rust gehad,dus da maakt ni echt verschil.

Hoe doen jullie deadlift eigenlijk? op het internet vind k afbeeldinge van kerels die hun bene gewoon gestrekt houde en puur door hun rug buigen. op andere afbeeldinge(en zoals de eigenaar t mij heeft getoond) zakt ge ook tamelijk fel door uw bene.

kga die vertical hack squats lichter moete doen,k doe da nu op 100 kg, ma ik moe me te fel forcere me mn rug tege da kusse te duwe, waardoor k da gans fel in mn rug voel :p langs de andere kant kan da misschien juist goed zijn, ma toch, normaal zou k da nie in mn rug moete voele.

Bench is op het moment 50 kg: 8x20kg, 8x45kg, 8x50kg, 8x50kg(ma be de laatste rep van de laatste set hebbe ze mij moete helpe,k kreeg em ni meer omhoog). daarna ook nog incline bench gedaan, 8x20kg en 3x8x25kg. voelde ik imo feller in mn borst dan flat bench.

cuda

Legacy Member
benen gestrekt houden is straight leg deadlift, normale deadlift is zo
altans zo heb ik het ook maar op internet gevonden, :ironic: waar ik train doet niemand deadlift (ikzelf heb het ook nog niet geprobeerd) dus kan niet uit eigen ervaring meespreke

Ænima

Legacy Member
cuda zei:
benen gestrekt houden is straight leg deadlift, normale deadlift is zo
altans zo heb ik het ook maar op internet gevonden, :ironic: waar ik train doet niemand deadlift (ikzelf heb het ook nog niet geprobeerd) dus kan niet uit eigen ervaring meespreke

Yep, beter kan je het niet uitleggen. Doe het net hetzelfde. Paar weke gelede kwam iemand die in mijn fitness werkt mij verrast vrage waar ik dat geleerd had, want ook bij ons doet niemand deadlift :naughty:

NoizeSuppressor

Legacy Member
dacht dat de algemene regel was 24u rust tussen eenzelfde spiergroep trainen.

Ik train vier keer op de week, nu combineer ik wel.

Biceps - triceps
schouders - buik
benen - borst
rug en iets terug erbij

twee dagen op de week ook nog thai boks, wat het wel vermoeiend maakt maar kom :)

ChfZ | Hanky

Legacy Member
tt als ze gene deadlift kenne in ully gym.. :wtf: :eek:

Daarstrax bij ons ne freak op de legpress :)

Had daar 440kg opgelegd :|

Eerst aan beide kanten 6 van 25. En dan bij de smithmachines alles gewichten van 10kg gaan halen :)

En die doe zo 20 hh per set :|

Em zo "Kan dees enkel doen als de Luc (= baas van fitness) der ni is. Anders komtem weer klage dak overal al de gewichten gebruik".

Was wel ff lache :)

Fartman

Legacy Member
vandaag terug de incline bench press ertussen genomen, wel de smith moeten gebruiken, bench was ff bezet en had geen zin om te wachten :p

ging beter dan verwacht, 75kg * 9 was mn laatste set

heb vandaag eens enkel de borst getrained, wel intensief, 6 oefeningen gedaan

incline bench: 10*55 / 8*60 / 8*65 / 8*75
bench: 10*50 / 8*55 / 8*65 / 8*75
dumbell press: 10*20 / 8*22 / 8*24 / 6*26
flys: 10*12 / 8*14 / 8*16 / 8*18
chest dips (met machine): 10*65 / 8*75 / 8*85 / 5*100
oef waarvan naam ik nie weet * : 10*10 / 8*12 / 8*14 / 8*16



* oef waarvan naam ik nie weet: lijkt op de Hammer Grip Incline DB Bench Press. maar dan hou je je ellebogen dicht tegen je lichamen, en laat de halters met de onderkant op je borst komen.

morgen rug en tricep denk ik :)

cuda

Legacy Member
ChfZ | Hanky zei:
tt als ze gene deadlift kenne in ully gym.. :wtf: :eek:
hier squaten ze ook niet, behalve in de liggende hacksquat machine.

en dan nog denken dat dit de beste gym in de weide omtrek is :sop:

snoob

Legacy Member
ha in mijne gym hebben ze nie eens een squatrack of een losliggende barbell, ik pak meestal die van de decline bench omda daar toch niemand bezig is en smijt dan het verstelbare bankje van de matten, das toch maar voor die beachboys die willen curlen voor de spiegel :p, allee hier toch. Eerste keer dat ik ging deadliften of squatten, moest ze zien kijken terwijl ze de tricep kickbacks deden of zaten te gapen vanachter de peckdeck :rofl:
Nu dat ik es die filmpjes bekijk van deadlift constateer ik dat ik toch serieus naar de straight legged deadlift neig, es wa meer op mijn benen beginnen letten tijdens DL :eek:. Zoude dan meer kunnen liften?

jvc

Legacy Member
snoob zei:
ha in mijne gym hebben ze nie eens een squatrack of een losliggende barbell, ik pak meestal die van de decline bench omda daar toch niemand bezig is en smijt dan het verstelbare bankje van de matten, das toch maar voor die beachboys die willen curlen voor de spiegel :p, allee hier toch. Eerste keer dat ik ging deadliften of squatten, moest ze zien kijken terwijl ze de tricep kickbacks deden of zaten te gapen vanachter de peckdeck :rofl:
Nu dat ik es die filmpjes bekijk van deadlift constateer ik dat ik toch serieus naar de straight legged deadlift neig, es wa meer op mijn benen beginnen letten tijdens DL :eek:. Zoude dan meer kunnen liften?

Ik denk het wel :)
Het is zoiezo beter om niet alles met je rug te liften.

Fartman

Legacy Member
vdg zal ik niet kunnen trainen denk ik :cry:

deze morgend opgestaan met een pijnlijke rechterpols,
denk dat het van de chest dips komt.

kan wel eens buikspieren gaan trainen en wat cardio, we zien wel

ik ga me eens handschoenen aanschaffen,
enige suggesties qua merk ofzo?


ps: heb vorige week 2 halterstangen (30cm) gekocht voor dumbells, toen ik thuiskwam zag ik dat ze 30mm dikte hadden, terwyl mn gewichten 22mm hebben

indien iemand interesse heeft, pm me

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Fartman zei:
vdg zal ik niet kunnen trainen denk ik :cry:

deze morgend opgestaan met een pijnlijke rechterpols,
denk dat het van de chest dips komt.

kan wel eens buikspieren gaan trainen en wat cardio, we zien wel

ik ga me eens handschoenen aanschaffen,
enige suggesties qua merk ofzo?


ps: heb vorige week 2 halterstangen (30cm) gekocht voor dumbells, toen ik thuiskwam zag ik dat ze 30mm dikte hadden, terwyl mn gewichten 22mm hebben

indien iemand interesse heeft, pm me


Benen trainen eh :) Squatten ga miss ni me uwen arm, maar legpress/legextention wel eh.

noivilbo

Legacy Member
cuda zei:
hier squaten ze ook niet, behalve in de liggende hacksquat machine.

en dan nog denken dat dit de beste gym in de weide omtrek is :sop:

mja know the feeling... in diepenbeek train ik in een welness achtige gym... squatrek hebben ze niet en deadlift willen ze u niet leren...
moet ge dat volk zien gapen als ge 140 kg gaat deadliften :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan